L 82
Forslag til lov om ændring af lov om social bistand og
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
og amtskommuner. (Finansiering af udgifter efter
bistandsloven til flygtninge, tilskud til kommunerne
vedrørende sociale udgifter til flygtninge).
Af socialministeren (Else Winther Andersen).
|
Fremsat skr 30/10 91 FF 1183
|
|
Lovf som fremsat Till.A 1765
|
|
1.beh 12/11 91 FF 1852
|
|
Betænkning 9/4 92 Till.B 971
|
|
2.beh 24/4 92 FF 9279
|
|
3.beh 28/4 92 FF 9310
|
|
Lovf som vedt Till.C 731
|
|
Dokument
|
Lov nr 348 af 14. maj 1992
Ordførere: (1.beh) Peder Sass (S), Karen Højte Jensen
(KF), Eva Kjer Hansen (V), Pernille Frahm (SF), Tom Behnke
(FP), Bente Juncker (CD), Vibeke Grønbæk (RV) og
Kofod-Svendsen (KRF).
Efter 1.beh henvist til Socialudvalget (SOU).
Efter 2.beh direkte overgang til 3.beh.
Resume:
Loven medfører blandt andet,
- at gruppen af udlændinge, for hvem der kan ydes
statsrefusion, udvides.
- at statens ydelser til kommuner og amtskommuner for
udgifter til institutions- og serviceydelser
nedsættes fra 100 til 75 pct.
- at statens dækning af udgifter til forsørgelse m.v. af
flygtninge nedsættes efter 1 1/2 år.
- at staten skal dække kommunernes udgifter til visse
flygtninge med handicap og til uledsagede
flygtningebørn.
- at kommunerne skal overtage ansvaret for integrationen
af flygtninge efter 18 måneder, og
- at kommunerne skal have et særligt tilskud til
flygtninge med opholdstid på mere end 3 år. Dette
tilskud skal nedtrappes over en periode på 3 år.
Baggrund:
Det fremgik af den skriftlige fremsættelse, at
statsrevisorerne og kommunerne havde kritiseret, at
statens refusionspligt over for kommunerne var begrænset
til en periode på 6 1/2 år. Statsrevisorerne havde bl.a.
fremhævet, at det var vanskeligt at gennemføre en
forsvarlig administration, når kommuner eller
amtskommuner, der har ansvaret for en institution for
flygtninge og for dens økonomiske forhold, får deres
udgifter dertil fuldt dækket af staten.
Kommunerne havde bl.a. fremhævet, at 6 1/2-
års-grænsen for fuld statsstøtte var urimelig, da det
havde vist sig vanskeligt at give alle flygtninge mulighed
for at klare sig selv i løbet af den tid.
Hensigten med forslaget var en reduktion af de
udgiftsområder, hvor statsrefusionen udgjorde 100 pct.,
inden for en samlet uændret økonomisk ramme.
Afstemning:
Lovforslaget vedtaget med 110 stemmer (S, KF, V, SF, CD,
RV og KRF) mod 7 (FP).