Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Boligudvalget
(Alm. del - bilag 241)
administration (personale, bevilling m.v.)
(Offentligt)
Boligministeriet D-0017-4
1.4.1997 D-6515-3
Boligministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 54 af
24.01.1997 (Alm. del - bilag 163)
Spørgsmål 54: Vedrørende Slots- og Ejendomsstyrelsen
Hvor store er omkostningerne ved den fælles vagtcentral
og
hvorledes fastsættes dækningsbidraget hertil fra de
markedsstyrede aktiviteter?
Svar: Af konkurrencemæssig grunde finder jeg det alene
hensigtsmæssigt at oplyse principperne for
omkostningsdækningen, men ikke at oplyse hvor store
udgifterne til den fælles kontrolcentral er.
Slots- og Ejendomsstyrelsens kontrolcentral blev i 1994
sammenlagt med vagtstuen på Amalienborg med henblik på at
opnå effektiviseringsgevinster, idet det er en
forudsætning
for varetagelse af det almin-delige vagtberedskab på
Amalienborg, at der døgnet rundt er placeret minimum een
vagt her (vagtstuebetjening). Denne vagt forudsættes at
kunne stå for alarmbetjeningen af de bevillingsdækkede
aktiviteter.
De omkostninger, der ikke er tilknyttet selve
vagtstuebetjeningen og betjeningen af de
bevillingsdækkede
alarmer, pålignes fuldt ud den markedsfinansierede
alarmbetjening og de markedsfinansierede timeopkald, som
gennemføres af ronderende vagter. Markedsområdet dækker
halvdelen af de samlede omkostninger.
Boligministeriet D-0017-4
1.4.1997 D-6515-3
Boligministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 55 af
24.01.1997 (Alm. del - bilag 163)
Spørgsmål 55: Vedrørende Slots- og Ejendomsstyrelsen
Hvorledes fordeles udgifter til husleje, overordnet
ledelse, renter, øvrige fællesomkostninger m.v., således
at
prisen på de ydelser, der sælges, er i overensstemmelse
med
de reelle produktionsomkostninger?
Svar: Alle fællesudgifter i styrelsen fordeles på de respektive
forretningsområder. Herved sikres, at der ved
prisfastsættelse af ydelser på markedet bliver taget
højde
for alle omkostninger, også de indirekte.
Fællesudgifterne fordeler sig på to hovedgrupper:
·=sDirekte henførbare udgifter (vagt, rengøring,
husleje, telefoni etc)
·=sGenerel ledelse eller "omkostninger til fordeling"
(stabsudgifter)
Udgifter til husleje, vagt, telefoni og rengøring m.v.
fordeles direkte ef-ter de enkelte afdelingers konkrete
forbrug.
Fordeling af stabsudgifter sker med udgangspunkt i de
enkelte afdelingers træk på ressourceforbruget. Dette
træk
opgøres for så vidt muligt ved hjælp af timeregistrering
og
ellers ved hjælp af fordelingsnøgler.
Indenfor den enkelte afdeling sker der en endelig
fordeling
af den beregnede fællesudgift dels i forhold til de
enkelte
ydelser, dels i forhold til en fordeling mellem
bevillingsområdet og markedsområdet.
Boligministeriet D-0017-4
1.4 1997 D-6515-3
Boligministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 56 af
24.01.1997 (Alm. del - bilag 163)
Spørgsmål 56: Vedrørende Slots- og Ejendomsstyrelsen
Ministeren bedes redegøre for kapitalgrundlag og
skatteforhold.
Svar: Slots- og Ejendomsstyrelsen råder ikke over væsentlige
investeringer (midler) bundet i kapital. Jeg skal henvise
til besvarelsen af spørgsmål 48.
De væsentlige forretningsområder er meget personaletunge,
og investeringer i maskiner og udstyr (biler, støvsugere,
pc'er , møbler mv.) afholdes over den løbende drift i de
enkelte regnskabsår.
Staten ejer de kontorlokaler, som Slots- og
Ejendomsstyrelsen selv be-nytter. Styrelsen betaler en
kalkulatorisk lokaleafgift for disse kontorlokaler,
svarende til den andre statslige institutioner, der er
lokaliseret i statsejendomme, betaler.
For så vidt angår skatteforhold, kan oplyses, at Slots-
og
Ejendomsstyrelsen er en statsvirksomhed, der i lighed med
andre statslige institutioner ikke er underlagt
selskabsbeskatning.
Boligministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 57 af
24.01.1997 (Alm. del - bilag 163)
Spørgsmål 57: Vedrørende Slots- og Ejendomsstyrelsen
Efter hvilke principper vil regnskabet blive udarbejdet?
Svar: Som statsvirksomhed er Slots- og Ejendomsstyrelsen
umiddelbart underlagt statens regler for aflæggelse af
regnskaber.
Slots- og Ejendomsstyrelsen aflægger virksomhedsregnskab
for 1996 under den forsøgsordning, som er tiltrådt af
Finansudvalget. Virksomhedsregnskaber skal i følge
Budgetvejledning 1996 som minimum indeholde: beretning,
driftsregnskab, resultatanalyse,
personale/organi-sationsoplysninger, omkostningsanalyser
for det markedsstyrede område og de omkostningsdækkede
områder samt oplysninger om tilskud og anlæg. Ved hjælp
af
virksomhedsregnskabet tydeliggøres markedsområdets
omkostningsforhold og resultater således.
Egentlige investeringer (større anskaffelser) i et
regnskabsår vil blive søgt indarbejdet efter
årsregnskabslovens principper (d.v.s. med forrentning og
afskrivning).
Boligministeriet D-0017-4
1.4.1997 D-6515-3
Boligministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 58 af
24.01.1997 (Alm. del - bilag 163)
Spørgsmål 58: Vedrørende Slots- og Ejendomsstyrelsen
Er vagtmandskabet underlagt samme krav til uniformering,
uddannelse m.v., som stilles til privat ansatte?
Svar: De krav, som stilles til privat ansat vagtmandskab, er
fastlagt i lov om vagtvirksomhed, som Slots- og
Ejendomsstyrelsen ikke er underlagt. Loven regulerer
primært følgende emner: Autorisation,
sikkerhedsgodkendelse
af personalet, godkendelse af kontrolcentraler,
grunduddannelse og uniformering
Slots- og Ejendomsstyrelsen har imidlertid indrettet sin
vagtvirksomhed med udgangspunkt i loven. Dette betyder,
at
vagtmandskabet i styrelsen er underlagt samme krav til
uniformering, uddannelse m.v. som privat ansatte.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg vil anse det for
naturligt
at overveje at lade Slots- og Ejendomsstyrelsen blive
omfattet af lov om vagtvirksomhed i forlængelse af, at
markedsområdet er blevet udvidet.
Boligministeriet D-0017-4
1.4.1997 D-6515-3
Boligministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 59 af
24.01.1997 (Alm. del - bilag 163)
Spørgsmål 59: Vedrørende Slots- og Ejendomsstyrelsen
Hvilke resultatmæssige forventninger/budgetter er der
fastlagt for aktiviteten i de kommende tre år?
Svar: Slots- og Ejendomsstyrelsens forretningsgrundlag er
ændret
med virkning fra 1.1.1997, jf. cirkulære nr. 228 af 13.
december 1996.
På nuværende tidspunkt er det vanskeligt at skønne over
udviklingen i omsætningen på markedsområdet som følge af
det udvidede markeds-grundlag, men der stræbes efter en
mindre omsætningsfremgang i de kommende år.
Boligministeriet D-0017-4
1.4.1997 D-6515-3
Boligministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 60 af
24.01.1997 (Alm. del - bilag 163)
Spørgsmål 60: Vedrørende Slots- og Ejendomsstyrelsen
I forlængelse af spørgsmål nr. 59 bedes ministeren redegøre nærmere for sine tanker vedrørende at gribe ind i tide, herunder redegøre for hvor store afvigelserne skal være før tiden er inde.
Svar: Hvis der indenfor ét eller flere af de markedsstyrede
områder viser sig en tendens til underskud, skal
baggrunden
for underskuddet naturligvis undersøges straks, og der
skal
iværksættes tiltag, så tendensen vendes. Skulle der vise
sig forretningsområder, der ikke kan drives kommercielt,
må
der tages skridt til frasalg eller om nødvendigt en
afvikling af de pågældende aktiviteter.
Styrelsens aktiviteter samt budget- og
planlægningsprocedurer er tilrettelagt bl.a. med det
hovedsigte, at aktiviteterne på markedet under ét ikke er
tabsgivende. Periodemæssige udsving af mindre omfang er
dog
naturlige i de fleste brancher. Mistes f.eks. en stor
vagtkontrakt, idet styrelsen ikke vinder udbud af en
eksisterende opgave, kan dette give et udsving i
vagtafdelingens regnskaber, som dog kun er midlertidigt,
når nye opgaver f.eks. iværksætes 1-2 måneder senere.
Skulle der alligevel opstå tab på et enkelt
forretningsområde i et enkelt regnskabsår vil dette tab
blive dækket af overskud på de øvrige forretningsområder
styrelsen, hvorved Boligministeriets aktiviteter ikke
påvirkes.
På denne baggrund er det væsentligt for mig at
understrege,
at jeg ikke har til hensigt at fortage hurtige,
uigennemtænkte dispositioner på grund af midlertidige
udsving. Derfor er det ikke muligt at angive faste rammer
for, hvornår jeg vil gribe ind, men jeg forsikrer
udvalget
om, at jeg løbende følger udviklingen tæt i hele Slots-
og
Ejendomsstyrelsen.
Boligministeriet D-0017-4
1.4.1997 D-6515-3
Boligministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 61 af
24.01.1997 (Alm. del - bilag 163)
Spørgsmål 61: Vedrørende Slots- og Ejendomsstyrelsen
Hvornår vil opgaverne på det gamle monopolområde blive
udbudt?
Svar: I henhold til Finansministeriets udbudscirkulære har
statslige institutio-ner pligt til at underkaste opgaver
som vil kunne udføres af eksterne le-verandører en
udbudsrunde med passende mellemrum.
Slots- og Ejendomsstyrelsen varetager en producentrolle
overfor institutionerne på det gamle monopolområde, og
det
vil derfor være op til den enkelte institution at sikre,
at
der gennemføres udbud med passende mellemrum.
Boligministeriet D-0017-4
1.4.1997 D-6515-3
Boligministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 62 af
24.01.1997 (Alm. del - bilag 163)
Spørgsmål 62: Vedrørende Slots- og Ejendomsstyrelsen
Hvornår vil ministeren påny tage stilling til
udskillelse/afhændelse af de markedsstyrede aktiviteter?
Svar: Jeg følger naturligvis udviklingen i Slots- og
Ejendomsstyrelsen løbende, men udgangspunktet er, at
styrelsen skal have tre år til at vise, hvad den kan
indenfor rammerne af det nye forretningsgrundlag - også
på
de markedsstyrede områder.
Efter udløbet af den 3-årige periode vil jeg således alt
andet lige vurdere, hvorvidt der skal ske udskillelse
eller
afhændelse af de markedsstyrede aktiviteter.
Boligministeriet D-0017-4
1.4.1997 D-6515-3
Boligministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 63 af
24.01.1997 (Alm. del - bilag 163)
Spørgsmål 63: Vedrørende Slots- og Ejendomsstyrelsen
Hvor stort har overskuddet været i 1995 og 1996?
Svar: Overskuddet af den ordinære drift på det markedsstyrede
område under eet kan i 1995 opgøres til 4 mill. kr. efter
at alle omkostninger inkl. fællesomkostninger er dækket.
1996 var overskuddet 7 mill. kr.
Boligministeriet D-0017-4
1.4.1997 D-6515-3
(Løbenr. 12522)