Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modtaget).
Redegørelse af 4/11 1997 om kulturpolitik. (Redegørelse nr. R 3).
Kulturministeren (Ebbe Lundgaard):
Kun hvor enhver er sig selv, kan alle stå sammen.
Villy Sørensen, Hverken eller, 1965
1. Indledning
Vi har en fælles interesse i, at Danmark er og fortsat skal
være et godt land at bo, leve og arbejde i. Vi skal have
muligheder for at nyde fordelene ved de teknologiske
fremskridt og de internationale påvirkninger. Men på samme
tid må vi øge bevidstheden om - og dermed ikke mindst udvikle
- det fællesskab, det danske velfærdssamfund bygger på.
Dansk kunst- og kulturliv udfordres løbende i den stadig
mere internationalt orienterede kunst- og medieverden. Den
internationale underholdningsindustri præger også det danske
samfund. De nye påvirkninger er mere omfattende i deres
udbredelse end tidligere. Kulturpolitikkens rolle er i den
sammenhæng at bidrage til at fastholde og styrke dansk
identitet gennem støtte til frembringelse af kunst og kultur
og gennem støtte til bevaring og formidling af den danske
kulturarv. I Danmark kan det ikke tages for givet, at
markedsvilkårene giver kunst- og kulturlivet det fornødne
rum. I et lille sprogområde som det danske har især de
sproglige udtryk svært ved at klare sig. Her må samfundet
supplere. Det er et af kulturpolitikkens overordnede mål.
»Dansk identitet« kan ikke defineres i snævre termer.
Begrebets tydeligste udtryk er selvfølgelig det danske sprog.
Et andet element er den store respekt for det selvgroede, det
som vokser ud af befolkningens egen bevidsthed og virketrang.
Et tredje element i dansk identitet er respekten for andre
mennesker og andre anskuelser, som sammenfattes i begrebet
kulturelt demokrati. Og bag hele begrebet dansk identitet
ligger historien og de mange vidnesbyrd om vores kulturarv,
som rummes i vores sprog, i vores hverdag og i vores
kulturelle institutioner og i skolen. Selv om Danmark er et
meget homogent land i befolkningsmæssige, sproglige,
kulturelle og andre henseender, er det de mange
forskelligartede grupper eller udtryk, som tilsammen former
billedet af dansk identitet.
De frivillige foreninger spiller en stor og
betydningsfuld rolle i kultur- og samfundslivet i Danmark.
Selvstændighed, demokrati og ansvar er væsentlige
nøglebegreber i vores samfund. Foreninger baseret på folkelig
deltagelse og engagement er et dansk særkende. Idrætsområdets
foreningsliv og en række andre vigtige aspekter blev berørt i
regeringens idrætspolitiske redegørelse fra februar 1997.
Foreningerne udgør en betydningsfuld del af det civile
samfund. Det bliver stadig tydeligere, at der er en række
medmenneskelige relationer af stor betydning, som hverken kan
varetages af markedet eller af den offentlige sektor. Det er
en del af kulturpolitikkens humanistiske funktion at deltage
i dialogen med foreningslivet om løsningen af visse basale
samfundsopgaver.
Når vi skal udvikle og fastholde en dansk identitet i
det moderne samfund, spiller kunsten også en afgørende rolle
som spejl af nutid og fortid og pejlemærke for fremtiden. I
de forskellige kunstarter stilles hele tiden uventede
spørgsmål, og der skabes nye visioner, som kan inspirere den
samfundsudvikling, der præges af hurtige og ofte drastiske
forandringer.
Kulturpolitikkens opgave er at skabe de rum for
erfaringsudveksling, samtale og diskussion, som er
nødvendige, for at kunstnernes og befolkningens egen
kreativitet og skabertrang kan udvikles og trives. Styrkelse
af befolkningens kulturelle kompetence er et vigtigt grundlag
for aktiv deltagelse i det moderne samfund. Indsatsen skal
fortsat være relativt bred, men de nye kulturpolitiske
udfordringer gør en indsats for børn særlig påkrævet.
Regeringen vil fortsætte og udbygge den særlige indsats for
børnekulturen, fordi den lige som den generelle støtte til
kunst er med til at stimulere netop den kompetence, dynamik
og forandringsvilje, der er nødvendig for vores
velfærdssamfunds overlevelse og fortsatte udvikling. Kunst-
og kulturlivet skal dermed også være samfundets
eksperimentarium, hvor nye og grænseoverskridende idéer
udvikles og afprøves.
1.1. Kulturpolitikken og dens grundprincipper
Kulturpolitikken har igennem de seneste årtier bygget på fire
principper: ytringsfrihed, kulturelt demokrati, kvalitet og
decentralisering. Den er i stort omfang en balanceakt mellem
disse principper. De er og skal fortsat være centrale i
kulturpolitikken. Men der er på den anden side ingen tvivl
om, at den internationale udfordring til dansk identitet
nødvendiggør, at de får nye og tidssvarende kulturpolitiske
udtryk.
Ytringsfrihed er en fundamental menneskeret, og
den er et fundamentalt princip for opretholdelsen og
udviklingen af vores samfund. Ytringsfriheden er helt central
i kulturpolitikken og genfindes bl.a. i vores medielovgivning
og i bibliotekslovgivningen. Men også hele
kunststøttelovgivningen er dybest set et kulturpolitisk
bidrag til sikring af reel kunstnerisk (ytrings)frihed.
Kulturelt demokrati er et udtryk for respekt for
kulturel mangfoldighed og retten til forskellighed. Og ægte
kulturelt demokrati lægger vægt på at anerkende og udvikle
befolkningens evner til kreativitet, selvudfoldelse og aktiv
deltagelse i såvel kultur- som samfundslivet. Ægte kulturelt
demokrati bliver dermed både en forudsætning for og et middel
til det politiske demokrati, som er velfærdssamfundets
fundament.
Kvalitet er det tredje bærende princip i
kulturpolitikken. Det betyder f.eks., at vi foretager en
kvalitetsbedømmelse, når der forelægges ansøgninger om støtte
til forskellige projekter. Bedømmelseskriterier og
-procedurer er som hovedregel politisk fastsat ved lov, i
aftaler eller i retningslinier fra kulturministeren, mens den
konkrete støttetildeling sker efter armslængdeprincippet, så
kvalitetsbedømmelsen sker gennem uafhængige institutioner
såsom udvalgene i Statens Kunstfond, Musikrådet og
Teaterrådet. Kvalitetskriteriet ligger også bag den store
økonomiske satsning på driften af de nationale institutioner,
der sikrer, bevarer og formidler kulturarven.
Endelig er det fjerde princip decentralisering.
Formålet med decentralisering har for det første været at
forfølge en gennemgående kulturpolitisk målsætning om at
demokratisere kulturen. For det andet at fremme
nærhedsprincippet, som indebærer, at en række kulturpolitiske
beslutninger træffes så tæt på de berørte borgere som muligt.
Målsætningen om demokratisering af kulturen betyder, at
der skal være bred adgang til de kulturelle goder, uanset
hvem man er, hvad man er, og hvor man bor.
Socialforskningsinstituttet har netop dokumenteret, at den
målsætning i høj grad er opfyldt, og at en stigende del af
befolkningen bruger de kulturelle tilbud. I 1975 benyttede
godt halvdelen af den voksne befolkning tilbuddene om at
kunne komme til opera, ballet, skuespil, klassisk koncert, på
museum, folkebibliotek osv. I 1993 var andelen steget til
mere end 75 %. Vi har således nærmet os det væsentlige mål om
demokratisering af kulturlivet. Regeringen finder derfor, at
kvaliteten i udbuddet skal have højeste prioritet i
fremtiden.
Decentralisering medfører som nævnt, at mange
kulturpolitiske beslutninger overlades til lokalt initiativ.
Det er positivt. Tilbage står dog, at Folketinget må tage
stilling til, hvilke områder der skal være omfattet af eller
måske direkte forbeholdt den nationale kulturpolitik.
Udlægning af opgaver til kommunerne skal ikke betyde, at
statens rolle i kulturpolitikken mindskes. Den nationale
kulturpolitik skal være igangsættende, fornyende og opstille
rammer og normer for de kommunale aktiviteter.
2. Kulturpolitikkens offentlige aktører
Kulturpolitikken bliver til i et samspil mellem borgerne,
foreninger, organisationer, private virksomheder og de
offentlige beslutningstagere i stat, amter og kommuner.
Balancen mellem disse aktører afgør i høj grad
kulturpolitikkens retning og indhold. I disse år har de
regionale kulturforsøg sat særligt fokus på
beslutningstagerne i stat, amter og kommuner. Det er derfor
vigtigt, at de drøftes i denne sammenhæng, inden der skal
træffes politiske beslutninger som opfølgning på de regionale
kulturforsøg.
Stadig flere beslutninger er blevet lagt ud til det
regionale og lokale niveau. Det afspejles bl.a. i anvendelsen
af de offentlige midler til kultur. Af de sammenlagt godt 9
mia. offentlige kulturkroner, der anvendes i 1997, forvaltes
de 3,5 mia. kr. (38 %) af staten, de 5,2 mia. kr. (58 %) af
kommuner og de 383 mio. kr. (4 %) af amter. Imidlertid er
spørgsmålet, om decentraliseringen på kulturområdet
udelukkende har haft ønskede konsekvenser.
Decentraliseringen sker i nogle tilfælde på bekostning
af en samlet og mere slagkraftig kulturpolitisk indsats. I
amter og kommuner er der ikke altid de fornødne faglige og
økonomiske ressourcer til at håndhæve og udvikle de
overordnede kvalitetskrav. Til gengæld er der de bedste
forudsætninger for at træffe de beslutninger, der vedrører
det lokalt orienterede kulturudbud. Regeringen ønsker derfor
at præcisere på hvilke områder den nationale kulturpolitik
skal spille en rolle eller opstille rammer for de lokale
aktiviteter. Loven om de regionale kulturforsøg afprøver
grænserne for, hvad der skal være lokale, regionale og
nationale kulturpolitiske opgaver. De løbende diskussioner om
opgavefordelingen bør ende med en mere klar og tidssvarende
arbejdsdeling mellem de politisk-administrative organer på de
tre niveauer.
Der findes i dag en række finansieringsordninger, hvor
staten og de kommunale myndigheder betaler udgifterne til
kulturelle aktiviteter i fællesskab. Fællesfinansiering har
med succes været anvendt i den kulturpolitiske opbygningsfase
siden 1960'erne. Men som finansieringsform på udbyggede
områder vanskeliggør den en klar politisk og administrativ
ansvarsplacering og kan forhindre fleksibilitet og
omprioriteringer. Og det forårsager igen unødvendig
usikkerhed og problemer i mange kulturprojekter og
-institutioner. Den aktuelle diskussion om støtte til
spillesteder for rytmisk musik og musikskoler er bare to
konkrete eksempler på problematikken. Det største problem er
imidlertid nok, at de fastlåste ordninger i nogle tilfælde
virker bremsende for nye kulturelle og kunstneriske
initiativer. Regeringen ønsker at få fastlagt det præcise
ansvar for driften af og kvaliteten i de kulturelle
institutioner og give muligheder for støtte til nye
kunstneriske udtryksformer. Det vil de regionale kulturforsøg
give et godt beslutningsgrundlag for.
Decentraliseringen indholder i øvrigt det paradoks, at
jo mere kompetence og jo flere bevillinger staten lægger ud
til amter og kommuner, jo stærkere kritiseres staten for
"københavneri", fordi de tilbageværende ressourcer så bruges
i hovedstaden, hvor de fleste af de store nationale
kulturinstitutioner ligger. Det er regeringens opfattelse, at
kulturpolitikken må hæve sig op over den ufrugtbare kritik.
Danmarks størrelse berettiger ikke, at der placeres nationale
kulturinstitutioner overalt. Tillige er det efterhånden
relativt enkelt og billigt at bevæge sig rundt i landet, så
alle har de kulturelle tilbud inden for rækkevidde.
I forlængelse af diskussionen om ansvaret for driften af
de kulturelle institutioner må vi også diskutere
betingelserne og mulighederne for at yde statslig støtte til
enkeltstående kulturprojekter. For at fremme
kulturpolitikkens rolle som inspirator er det nødvendigt at
støtte nyskabende og visionære kulturelle initiativer, som
falder uden for de eksisterende støtteordninger. I
diskussionen bør der i respekt for den kulturelle
mangfoldighed indgå en overvejelse om en særlig støtte til
kulturel udvikling, som kan gradueres i forhold til
forskellige forudsætninger og niveauer, som eksisterer i
forskellige kulturelle miljøer og i forskellige dele af
landet. Bl.a. på denne baggrund forelægger regeringen
lovforslag om ændring af Kulturfondens virkeområde.
Kulturministeriet har og skal fortsat have ansvaret for
de statslige kulturinstitutioner. Men statens forhold til
lokale og regionale kulturbyggerier bør afklares. F.eks. har
den såkaldte Provinspulje fremvist en uklar og inkonsekvent
linie for støtte til kommunale eller private kulturelle
anlægsprojekter. Derfor vil regeringen fremlægge et udspil,
der klargør, hvordan staten skal engagere sig i lokale
anlægsprojekter på idræts- og kulturområdet. Der er ofte
fremsat ønsker om, at staten skal påtage sig et øget ansvar
for regionalt forankrede kulturbyggerier af national
interesse. Det spørgsmål må Folketinget træffe beslutning om,
når Opgavekommissionens betænkning foreligger.
I den ny arbejdsdeling, der skal etableres efter de
regionale kulturforsøg, må staten i højere grad påtage sig
rollen som fornyer, igangsætter og håndhæver af kvalitet.
Staten skal tage ansvaret for det, der stiller særlige krav
om en national indsats, mens kommuner og amter skal tage sig
af de kulturelle opgaver, som vedrører det lokale
kulturudbud, og som der er lokalt engagement i.
Decentraliseringen af de kulturelle driftsopgaver bør dog i
større omfang tilrettelægges, så staten i lovgivningen
stiller krav om kvalitet og til det kulturelle
ambitionsniveau.
3. Kulturpolitiske indsatsområder
3.1. Sprog og dansk identitet
Udvikling af det danske sprog er endnu et mål for
kulturpolitikken. Det er først og fremmest sproget, der
adskiller vores kultur fra andre folkeslags kulturer. Sproget
er i det hele taget en af de væsentligste kulturskabende
faktorer og spiller derfor en afgørende rolle for
fastholdelsen og udviklingen af vores identitet.
En række kunstneriske og kulturelle områder har særlig
betydning for udviklingen og nuanceringen af vores sprog og
vores identitet. Det vigtigste instrument for den nationale
kulturpolitik er i den sammenhæng en bred vifte af
støttemuligheder, der kan sikre og udvikle dansk produktion
og danske produktionsmiljøer inden for kunst- og kulturlivets
vigtigste genrer. Det hensyn ligger bag
biblioteksafgiftssystemet, der støtter forfattere af værker
skrevet på dansk. Ophavsretsloven sikrer også gode økonomiske
betingelser for produktionen af danske værker. Med
vedtagelsen af loven om litteratur etableredes et
litteraturråd, der har fået til opgave at støtte de
forskellige litterære genrer og løbende skal overvåge
litteraturens og bogens situation. Blandt de forskellige
genrer kan bl.a nævnes dansk dramatik, som forener det
skrevne og det talte ord, og som gennem teatrene og tv får
stor udbredelse i befolkningen. Oversættelsen af udenlandske
værker til dansk støttes af Dansk
Litteraturinformationscenter.
Et nyskabende teaterliv bidrager til det danske sprogs
udvikling. Et hovedsigte med teaterpolitikken har været at
stimulere teaterinteressen hos befolkningen. Det er lykkedes.
Og det er godt. Regeringen vil nu satse på at stimulere de
unges teaterinteresse og muliggøre en spredning af
kvalitetsbetonet teater til de mindre samfund. Det er vigtigt
at styrke kvaliteten i teaterudbuddet. Godt teater har altid
et publikum. Den nationale kulturpolitiks støttesystemer og
tilskudsordninger skal opmuntre til at forsøge det kendte
under nye former og i øvrigt fremme det nye, det uprøvede,
det der er med til at udvikle og forny dansk sprog og dermed
dansk kultur- og samfundsliv. Derfor vil regeringen i alle
relationer stille krav om at hæve ambitionsniveauet i de
ordninger, hvor staten helt eller delvist finansierer
teaterproduktion.
Også inden for medieområdet gøres der en indsats for at
styrke dansk sprog. Det indgår i DR's og TV 2's vedtægter,
at de skal lægge vægt på programmer med dansk eller et andet
nordisk sprog som originalsprog.
Den teknologiske udvikling muliggør et stadigt større
udbud af kultur i radio, tv og i stigende omfang via de nye
elektroniske medier. Ønsket om at sikre kvalitet i dette
udbud er en væsentlig del af baggrunden for at bruge
licensmidler som støtte til danske public service-radio- og
-tv-stationer. Formålet med medielovgivningen er at sikre et
kvalificeret og kvalitetspræget alternativ til det rent
kommercielle udbud. Ud fra den kulturpolitiske synsvinkel bør
den fjerde radiokanal tilfalde Danmarks Radio, der har
afgivet det kvalitativt bedste bud. Danmarks Radios oplæg vil
medvirke til at højne det kulturelle niveau i radioudbuddet
ved bl.a. at styrke formidlingen af den klassiske musik. Et
såkaldt monopolbrud vil ikke højne kvaliteten, men blot
forstærke konkurrencen blandt de tilbud, der i forvejen har
et stort publikum.
Mediernes selvstændighed og ytringsfriheden er
grundpiller i det demokratiske samfund. Public
service-stationerne skal levere kvalitetsprogrammer uden det
politiske systems indblanding i den konkrete programlægning.
Udfordringen består i at skabe de bedst mulige rammer for, at
stationerne kan opfylde kvalitetskravene. Licensaftalerne om
flere penge til produktion af dansk film og tv-dramatik er et
middel hertil. Men rammerne består ikke kun af økonomiske
midler og konkrete lovbestemmelser. De skabes også ved, at vi
- alle danskere - giver udtryk for vores ønsker og
forventninger til medieudbuddet. Netop i forhold til medierne
er det vigtigt, at den offentlige debat bliver bred,
nuanceret og pågående nok til at få gennemslagskraft. Med de
netop udarbejdede public service-regnskaber har
offentligheden - og hermed også det politiske liv - fået et
bedre udgangspunkt for at føre denne debat på et kvalificeret
grundlag. Regeringen vil tage udgangspunkt heri, når
licensaftalen skal fornys og et nyt mediepolitisk grundlag
skal aftales.
Med samlingen af kræfterne i dansk film gennem den nye
filmlov er grundlaget lagt for en offensiv filmpolitik i de
kommende år. I takt med udviklingen af nye medier vil
regeringen følge op med sikring af, at de også kan få et
kvalitetsindhold, der vedkommer et dansk publikum. Regeringen
vil derfor etablere en støtteordning, der kan give mulighed
for en dansk produktion af kulturelle multimedieprodukter af
høj kvalitet. I lyset af udviklingen af børn og unges
medieforbrug er det vigtigt, at denne støtteordning
prioriterer produkter med børn og unge som målgruppe.
3.2. Samfundets eksperimentarium
Kunsten frembringer et særligt rum for kritik, erkendelse,
diskussion og fornyelse. I processen afdækkes nye horisonter
og idédannelser, som kan være med til at skabe fornyelse i
hele samfundet. Sådanne nyskabende og ofte frugtbare kræfter
har såvel det politiske liv som kulturlivet og erhvervslivet
brug for i arbejdet for at udvikle det danske
velfærdssamfund. Kunsten er på en gang national og
international. Da Danmark er og fortsat bør være et åbent
samfund, er det vigtigt også at støtte dansk kunst, der har
internationale dimensioner. Den internationale inspiration og
udfordring er nødvendig for kunstens udvikling.
Målet for statens kunststøtte er at udvikle og bevare
den mest fremragende kunst skabt og udført af anerkendte
professionelle kunstnere på højt niveau. Støtten må også
rettes mod talentudviklingen inden for de kunstneriske
områder ved bl.a. at støtte den eksperimenterende og
nyskabende kunst, som rummer kimen til fremtiden.
Kulturministeriet har sammen med Danmarks Statistik
gennemført en undersøgelse af de skabende kunstneres
økonomiske forhold. I undersøgelsen slås bl.a. fast, at det
er billedkunstnerne og kunsthåndværkerne, der er ringest
stillede. Kunsternes organisationer har i de senere år
fremsat forslag om sociale sikringsordninger for kunstnere,
som skulle garantere alle kunstnere en vis minimumsindtægt.
Men det er ikke en kulturpolitisk opgave at støtte kunstnerne
efter sociale kriterier.
Regeringen har derfor på finanslovsforslaget for 1998
fremsat forslag om en væsentlig forøgelse af Statens
Kunstfonds midler til støtte til de skabende kunstnere. En
del af midlerne afsættes til en stipendieordning i form af en
iværksætterydelse til skabende kunstnere, som vil blive
gradvis udbygget i de kommende år.
Der er endvidere afsat forøgede midler til Kunstfondens
eksisterende støtteordninger, så der rettes op på
billedkunstnernes og kunsthåndværkernes situation ved
etablering af en række nye arbejdslegater. Kunstfondens
samlede bevilling stiger derfor fra 56 til 104 mio. kr. over
de næste 4 år. Udvalget for Billedkunst arbejder med yderlige
forslag til at honorere kunstnerisk skaben og forme et
grundlag for produktion af og marked for dansk billedkunst.
Den iøjnefaldende udvikling af de kunstneriske
udtryksformer og de mange nye især informationsteknologiske
forudsætninger, den bygger på, har medført, at grænserne
mellem de kendte kunstneriske genrer er blevet udvisket og
nye udtryksmåder er opstået. Den kunstneriske bearbejdning af
de nye elektroniske medier har nedbrudt de hævdvundne grænser
mellem film, tv, musik, billedkunst og litteratur. Vi ser i
dag multimedieprodukter, der kombinerer elementer fra alle
disse udtryksformer, og sådanne produkter vil udgøre en
voksende del af de kommende års kunstneriske aktiviteter og
uden tvivl inspirere til skabelsen af hidtil ukendte medier
og kunstformer.
Forslaget om omdannelse af Kulturfonden til
Kulturministeriets Udviklingsfond skal være med til at sikre,
at der også kan gives støtte til den kunst, der helt sprænger
de kendte genrer og skaber kunstneriske projekter, der kan
sætte nye orienteringspunkter i en kendt verden og åbne for
dialoger mellem de forskellige grene i kunst- og kulturlivet,
men også med videnskaben, teknologien og samfundet som
sådant.
Staten driver en række kunstskoler, der hver på deres
område tilbyder professionel uddannelse på højt
kvalitetsniveau. Det drejer sig om skoler for billedkunst,
arkitektur, film, teater og musik. Uddannelserne er forankret
i en solid faglig tradition, men de skal også afspejle den
faglige udvikling. Det er kunstskolernes forpligtelse at
tilbyde uddannelser, der til enhver tid er i overensstemmelse
med tidens krav. Kulturministeriet vil gennem
resultatkontrakter med skolerne kontinuerligt sikre at denne
opgave løftes.
Behovet for uddannelsesmæssig fornyelse skal derimod
ikke dækkes ved at oprette en ny skole, hver gang der dukker
et nyt kunstnerisk arbejdsfelt op. Hvis ressourcerne spredes
på et voksende antal mindre skoler med hver sit lille
speciale, vil resultatet blive stærkt voksende udgifter pr.
studerende og faldende kvalitet over hele linien.
Der er i dag rundt om i landet en række teater- og
kunstskoler, der finansieres af private eller kommunale
midler, ofte under folkeoplysningsloven. Disse initiativer
kan være en vigtig del af de lokale kulturtilbud, men de vil
ikke kunne dække behovet for professionel kunstnerisk
uddannelse, endsige fritage de statslige skoler for
forpligtelsen til løbende fornyelse.
3.3. Bevaring og formidling af kulturarven
Kulturministeriet har ansvaret for et af statens største
institutionsområder med arkiver, biblioteker, museer,
uddannelsesinstitutioner og Det Kgl. Teater. Disse
institutioner udgør en væsentlig del af fundamentet for den
kritiske traditionsbevidsthed, som vores kultur og identitet
bygger og udvikler sig på.
Kulturministeriet har i de seneste år igangsat
betydelige byggerier ved disse institutioner. Tilbage står
planerne om en ny skuespilscene til Det Kgl. Teater på Kgs.
Nytorv og et nyt Rigsarkiv i Ørestaden. Med disse omfattende
byggerier vil de fleste institutioner have fået særdeles gode
fysiske rammer. Interessen må nu samle sig om, hvordan disse
rammer udnyttes.
Kulturministeriet vil i de kommende år fortsætte
arbejdet med at indgå kontrakter med de statslige
kulturinstitutioner, således at der for alle institutioner er
fastlagt klare målsætninger for institutionens aktiviteter,
dækkende en flerårig periode. Kulturministeriet lægger også
vægt på at udvikle de store delvist statsfinansierede
institutioner, som omfatter f.eks. landsdelsorkestrene,
landsdelsscenerne og visse museer.
Der vil blive sat fokus på indhold og kvalitet.
Endvidere vil der blive lagt vægt på, at institutionerne
orienterer sig mod brugerne. Kulturinstitutionerne skal give
adgang til kataloger og samlinger gennem Kulturnet Danmark,
der er et projekt, der sigter mod en samlet elektronisk
præsentation af de offentlige kulturinstitutioner.
Med arkivlovens revision i foråret 1997 tog regeringen
et vigtigt skridt i bestræbelserne for øget åbenhed til de
statslige arkiver. Kulturministeriet har netop indgået en
resultatkontrakt med Statens Arkiver for perioden 1997-2000.
Regeringen vil tilføre arkiverne flere ressourcer, der skal
gøre det muligt at fremskynde afleveringen af arkivalier fra
myndighederne og dermed fremme tilgængeligheden for borgerne.
På længere sigt vil al arkivering hos statslige myndigheder
skulle ske elektronisk. Men der vil være meget store mængder
af papirarkivalier, der skal arkiveres i de kommende 30 år.
Dette vil kræve betydelige udvidelser af magasinkapaciteten.
I 90'ernes første halvdel blev der gjort en indsats for
at gøre de statslige museer mere attraktive for publikum.
Besøgstallene er blevet væsentligt forøget, og der er indført
en ugentlig gratisdag. I de resultatkontrakter, der nu skal
indgås med de statslige museer, vil der blive lagt vægt på
arbejdet med samlingerne og anvendelsen af
informationsteknologien i formidlingen over for publikum.
Der er en stor og voksende interesse for Danmarks
kulturarv, som bl.a. ytrer sig i en stor opbakning om lokale
museumsinitiativer mange steder i landet. Men der er trods
alt grænser for, hvor mange offentligt finansierede museer vi
skal have. Staten giver i dag tilskud til ca. 145
statsanerkendte museer over hele landet, og mange nye museer
søger Museumsnævnet om statsanerkendelse.
Statens Museumsnævn er blevet bedt om at gennemføre en
omfattende kvalitetsvurdering af museerne. En
statsanerkendelse skal være et kvalitetsmærke. Meget tyder
på, at det ikke ubetinget er tilfældet i dag. På grundlag af
Museumsnævnets redegørelse vil der derfor ske en præcisering
af betingelserne for statstilskud til museerne. Frigjorte
ressourcer skal først og fremmest bruges til at øge
kvaliteten på de eksisterende museer frem for at godkende
nye.
3.4. Styrkelse af biblioteksvæsenet
Bibliotekerne får en stigende betydning for udviklingen af
vores demokrati i takt med at den teknologiske udvikling
skaber grundlag for væsentlige forbedringer i omfang og
kvalitet af tilbuddet til borgerne. Bibliotekerne er og skal
forblive en hjørnesten i dansk kulturpolitik og
informationspolitik. Det er en rolle, som bliver endnu
vigtigere i takt med de øgede krav om viden og den enorme
vækst i produktionen af information af enhver slags. Den
eksplosive udvikling i informationsteknologien stiller
biblioteksvæsenet over for store udfordringer, som er
beskrevet i rapporten fra det såkaldte UBIS-udvalg. Udvalget
peger på, at fremtidens biblioteker både skal kunne
opretholde de hidtidige målsætninger om landsdækkende adgang
til enhver form for bøger og andre traditionelle materialer,
og samtidig give befolkningen adgang til de store
informationsmængder, som de nye elektroniske medier fremover
vil frembringe. Det vil gøre det nødvendigt med nye
lovgivningsmæssige rammer for bibliotekernes virksomhed.
Regeringen vil også i denne sammenhæng arbejde for den
fortsatte fornyelse af ophavsretten, så ophavsmændene bevarer
mulighederne for økonomisk at udnytte deres frembringelser,
men også at sikre at eneretten ikke bliver stærkere, end
andre samfundsmæssige interesser tilsiger.
Forskningsbibliotekerne er også statens ansvar.
I perioden 1998-2002 afsætter Kulturministeriet, i samarbejde
med Forskningsministeriet og Undervisningsministeriet, i alt
200 mio. kr. til projektet »Danmarks Elektroniske
Forskningsbibliotek«, et netværk af forskningsbiblioteker og
informationscentre.
Dette netværk skal danne et virtuelt bibliotek, der
overskrider enkelte bibliotekers rammer og stiller
bibliotekernes samlede informationsressourcer (digitale og
traditionelle) til rådighed for brugerne i hele landet på en
enkel, lettilgængelig måde.
Projektet har betydning for hele samfundet, fordi hurtig
adgang til den nyeste forskningsinformation er en
forudsætning for, at forskere, studerende, erhvervsliv og
borgerne i øvrigt kan begå sig i morgendagens samfund. Derfor
er udviklingen af forskningsbibliotekerne - og i forlængelse
heraf statens støtte til centralbibliotekerne - spydspidserne
i bibliotekspolitikken.
Folkebibliotekerne er så vigtige for vores
identitetsforståelse og vores demokrati og folkelighed, at vi
må overveje, om alle kommuner uanset størrelse magter at løse
opgaven godt nok. Der er kommuner, som allerede i dag har
vanskeligt ved at leve op til de krav, man med rimelighed kan
stille til et biblioteksvæsen. Og der er sandsynligvis flere,
som vil få vanskeligt ved at løse de kommende store opgaver.
Kommunerne må vise, at de forstår og erkender
bibliotekernes centrale rolle og demonstrere mod til at
opruste folkebibliotekerne til de krav, som den teknologiske
udvikling og globaliseringen medfører. Pligten til at
interessere sig for den lødige litteratur skal også slås
fast. Kulturministeriet vil i samarbejde med den ny
Biblioteksstyrelse gå ind i en mere aktiv rolle og lægge op
til at øge ambitionsniveauet inden for hele
bibliotekssektoren.
3.5. Globalisering og internationalt kultursamarbejde
Globaliseringen betyder, at verden ikke bare knyttes tættere
og tættere sammen som følge af ny teknologi og nye billigere
kommunikationsmidler. Også menneskeligt samkvem bliver
lettere og udvikler sig på tværs af kendte grænser. Såvel
politiske og fysiske som mentale.
I internationaliseringsprocessen bliver vi med de mange
kulturelle påvirkninger udefra beriget med større viden om og
forståelse for andre lande og folk. Det danske samfund og
dansk identitet har haft stort udbytte af den proces. Men det
skaber samtidig et stort behov for at have et kulturelt
udgangspunkt, vi kan sætte de mange påvirkninger fra fremmede
kulturer i forhold til. Kulturpolitikken skal generelt
medvirke til at skabe en stærk bevidsthed om dansk identitet
og dens udvikling. Vi skal uden mindreværdskomplekser kunne
se repræsentanter for andre kulturer i øjnene.
I denne ånd har Kulturministeriet i de senere år
arbejdet mere intenst med den internationale
kulturudveksling. Det er bl.a. sket via oprettelsen af
faglige centre, som på et meget højt fagligt niveau styrker
informationen om dansk kultur i udlandet og fremmer den
kulturelle udveksling over grænserne. For regeringen er det
væsentligste mål i denne proces, at dansk kultur udvikler sig
kvalitativt. Dansk kulturliv skal gennem mødet og
udvekslingen med kolleger og publikum i andre lande opsamle
erfaringer og inspiration til at blive endnu bedre. I de
mange tilfælde, hvor dansk kultur kan inspirere eller tilføre
andre noget, er det selvfølgelig også meget positivt. Det er
derfor vigtigt for kulturudvekslingen at fremme kendskabet
til dansk kunst og kultur for at øge brugen af dansk kunst og
kultur.
Også i det daglige møder vi udtryk for fremmede
kulturer. Gennem de indvandrere og flygtninge, som enten har
valgt eller har følt sig tvungne til at bosætte sig i
Danmark, oplever vi nye og anderledes kulturelle udtryk. Det
er vigtigt, at dansk kulturpolitik rummer muligheder for, at
de nye danskere kan dyrke deres egne kulturer, gerne i en
form der indbyder andre danskere til at stifte nærmere
bekendtskab med dem. Det kan være til stor glæde og
inspiration for dansk kultur. Dansk kulturliv må også være
bevidst om muligheden for at introducere de nye danskere i
traditionelt dansk kulturliv. Til gengæld må det danske
samfund forvente, at de nye danskere aktivt interesserer sig
for og tager del i dansk kultur og sprog for derigennem at
lære det danske samfunds grundlæggende færdselsregler at
kende.
I disse år diskuteres det, hvordan vi bedst
tilrettelægger den fremtidige indsats på kulturudvekslingens
område. Bl.a. er det vigtigt at få koordineret indsatsen for
specielt de tværfaglige aktiviteter og få oparbejdet en
praktisk udlandsekspertise, som de forskellige kunst- og
kulturudvekslingsprojekter skal kunne trække på. Derfor vil
regeringen forsøge at samle en række koordinerende og
operationelle opgaver hos Det Danske Kulturinstitut.
En væsentlig dansk kulturpolitisk indsats gøres som led
i det europæiske og det nordiske samarbejde. Selv om det
måske lyder som et paradoks, er det sådan, at de bedste
redskaber for sikring af kulturel mangfoldighed og af
kvaliteten i dansk kultur findes i et tæt nordisk, europæisk
og internationalt samarbejde.
Den nye Amsterdam-traktats - og dermed EU's - klare
holdning til kulturel mangfoldighed og til sikring af public
service-tv er væsentlige kulturpolitiske gevinster.
Direktivet om tv uden grænser, de fem direktiver om en fælles
europæisk ophavsret og Media II-programmet bidrager alle til
at sikre og udvikle dansk kulturliv. Det nordiske samarbejde
på kulturområdet står fortsat stærkt og betyder, at Danmark
har en større platform, når de nye udfordringer skal tages
op.
4. Afslutning
Dansk kulturpolitik har gennem de seneste 35 år udviklet sig
i forskellige retninger. Det er vanskeligt at opsummere alle
tendenser inden for rammerne af denne redegørelse. I kort
form kan der dog peges på 60'ernes forestilling om
enhedskulturen, 70'ernes satsning på bredden, 80'ernes
tendens til instrumentalisering af kulturen og 90'ernes
begivenhedskultur. Vi står nu i en ny situation, hvor
kulturpolitikken bliver mere fundamental for
samfundsudviklingen. Udviklingen af befolkningens kulturelle
kompetence samt kreative og skabende miljøer bliver afgørende
for opretholdelsen og udviklingen af dansk identitet. Vi skal
opretholde de særkender, som dansk identitet har. Vi skal
respektere og anerkende den fine balance, der i dag findes
mellem de forskellige kulturpolitiske aktører. Det er herfra,
en væsentlig del af fornyelsen af vort samfund skal komme. Vi
skal derfor ikke udvikle en ny enhedskultur eller et
overordnet statsligt og centraliseret kulturliv. Men netop
det, som er indbegrebet af kulturelt demokrati, skal få os
til at fremme den enkeltes muligheder og det kostbare
fællesskab, der ligger heri.
Regeringen fremlægger med denne kulturpolitiske
redegørelse nogle forslag til, hvordan kulturpolitikken skal
udvikle sig, så den er tidssvarende ved indgangen til det nye
årtusinde. Redegørelsens perspektiv er at styrke og udvikle
dansk identitet, så vi har et bevidst udgangspunkt om vores
kultur i samspillet med andre folk og kulturer. Netop det
udgangspunkt har sikret, at dansk kultur har formået at
optage og bearbejde kulturelle impulser og rigdomme udefra.
Med den skitserede kulturpolitiske udvikling er der et godt
grundlag for, at det fortsat kan være sådan. Kultur- og ikke
mindst kunstlivet vil i fremtiden få stor betydning for
samfundets udvikling. Regeringen betragter derfor
kulturpolitikken som et vigtigt satsningsområde i de kommende
år.
Hermed slutter redegørelsen.