Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modtaget).
Redegørelse af 20/11 97 om det repræsentative demokrati i uddannelsessystemet. (Redegørelse nr. R 5).
Undervisningsministeren (Ole Vig Jensen):
Denne redegørelse vedrører primært opbygning og omfang af det
repræsentative demokrati på uddannelsesområdet. Redegørelsen
er opbygget med et indledende afsnit om behovet for elev- og
studenterdemokrati, en efterfølgende beskrivelse af det
repræsentative demokratis udvikling i uddannelsessektoren og
en afsluttende forslagsdel til styrkelse af elev- og
studenterdemokratiet.
1. Behovet for et demokratisk opbygget uddannelsessystem
Demokratiet som styreform er skrøbeligt. En demokratisk
styreform skal til stadighed villes - ikke bare af
politikerne, men af hele befolkningen. Demokratibegrebet og
dets indhold må derfor løbende diskuteres og udvikles i takt
med ændringer i samfundet i øvrigt, hvilket vi da også har
gjort i Danmark siden den første spæde indførelse af den
demokratiske styreform med junigrundloven af 1849.
Videreudviklingen af demokratiet siden da synes selvfølgelig
- demokratiopfattelsen fra 1849 er i dag hverken acceptabel
eller tilstrækkelig.
Grundloven fra 1953 er den formelle ramme om demokratiet
i dag; inden for 1953-grundlovens rammer har det danske
samfund fortsat udviklet demokratiet. Grundloven betragter vi
således som bestemmelser om befolkningens demokratiske
rettigheder. Grundloven sikrer rammerne om folkestyret.
Den stadige debat om og udvikling af demokratibegrebet
er omdrejningspunktet for bevarelse af et reelt folkestyre.
Det er i dagligdagen, demokratiet skal virke og udfolde sig,
og det kræver andet og mere end de grundlovssikrede
rettigheder. Erfaringerne op gennem dette århundrede og ikke
mindst fra demokratiske styrer i Europa har vist og viser
fortsat, hvor nødvendigt det er, at befolkningen til
stadighed er sig bevidst, hvad det vil sige at leve i et
demokrati, og hvad det på den anden side kan indebære, hvis
demokratiet går i stå, indskrænkes eller helt ophører.
Det er en udfordring for folkestyret i dag, at det
politiske engagement er ændret fra traditionel deltagelse i
fællesskabets anliggender i de almindelige demokratiske
organisationer til øget engagement i det nære og i
enkeltsager. Det stiller nye krav til det politiske system og
til udvikling af vor demokratiske kultur. Her kan
uddannelsessystemet og dets mangfoldighed af institutioner
være med til at sikre den almindelige forståelse for
demokratiets virkemåde, herunder ikke mindst, at elever og
studerende er sig deres demokratiske ansvar bevidst.
Unges engagement i demokratiet indtager også en
fremtrædende plads i den ungdomspolitik, som regeringen
fremlagde i eftersommeren 1997. Det hedder her:
"At give unge medindflydelse på og medansvar for
anliggender, der vedrører dem, er en måde, hvorpå unge gøres
fortrolige med demokratiske værdier. Hvis unge er vokset op
og har uddannet sig, hvor demokrati og medbestemmelse er en
del af dagligdagen, er der også gode muligheder for, at de
tager denne livsform med sig videre i tilværelsen."
Redegørelsen er et led i opfølgningen på regeringens
ungdomspolitik. Inddragelse af uddannelsessystemet og
institutionerne i en fortroliggørelse af unge med de
demokratiske værdier er nærliggende, allerede fordi børn og
unge tilbringer en stor del af dagligdagen i
uddannelsessystemet.
I den forbindelse kan den debat om demokrati i
uddannelserne, der nu føres i mange lande, herunder i en
række sammenhænge i Danmark, ses som udtryk for, at det nu er
påkrævet at minde om og videreudvikle uddannelsessystemets
rolle som en væsentlig bærer af den demokratiske kultur.
Debatten skal ses i lyset af, at de uddannelsessøgende gennem
øget medindflydelse og dermed øget ansvar vil kunne bidrage
til en kvalificering af morgendagens demokratiske samfund.
En væsentlig forudsætning for det danske folkestyre -
den folkelige oplysningstradition - er ikke omfattet af denne
redegørelse. At folkeoplysningen er folkestyrets muld er en
gammel påstand. Det danske folkestyre er gennem århundreder
vokset ud af det brogede danske foreningsliv, herunder
andelsbevægelsen og lokale vælgerforeninger.
Nogle vil hævde, at det kun er af historisk interesse.
Men Danmark er stadig et foreningsland, hvor nye foreninger,
netværk og folkelige initiativer forsat vokser frem. Et
folkestyre kan ikke overleve i længden uden folkelig
deltagelse og debat. Derfor skal vi værne og støtte op om de
mødesteder - både de gamle traditionelle former, som vi
kender så godt, og de nye, ukendte og måske mere
eksperimenterende måder - hvor den folkelige oplysning, den
folkelige debat, og dermed vores folkestyre finder sted.
Men også det øvrige uddannelsessystem er en bærende
forudsætning for sikring af den demokratiske livsform.
Selv om meget er sket siden slutningen af 1960'erne, er
det foregået i forskelligt omfang på de enkelte
uddannelsesområder. Etablering af formelle demokratiske
rammer for uddannelserne er i sig selv ikke tilstrækkeligt -
demokratisk udvikling af uddannelserne indebærer herudover en
øget åbenhed over for og øget integration med det
omkringliggende samfund. Mange institutioner samarbejder med
erhvervslivet om indhold og tilrettelæggelse af uddannelserne
for at kunne imødekomme erhvervslivets behov. Et lignende
samarbejde er ikke utænkeligt med fx lokale politiske
organisationer. Uddannelsesområdet må bidrage til en
viderebringelse af forståelsen for demokratiet.
Siden sidst i 1960'erne er der gradvist sket
lovregulering af medbestemmelse og demokrati på de fleste
uddannelsesområder. Der er dog ikke lovgivet om overordnede
strategier for demokratiets opbygning og udvikling for
uddannelsessystemet som sådan, hvilket formentlig blandt
andet kan tilskrives den mangfoldighed, som historisk har
præget og stadig præger det danske uddannelsessystem.
Demokrati i det danske uddannelsessystem er kommet til
at spille ind på tre forskellige områder:
1. Undervisning i demokratiets virkemåde
I folkeskolen og ungdomsuddannelserne er der en række fag,
der i læse-/studieplanerne indeholder beskrivelser af
folkestyrets virkemåde og borgernes demokratiske rettigheder
og pligter.
2. Demokrati i den konkrete undervisningssituation Den danske børneskole - folkeskolen og frie grundskoler - rummer internationalt set en meget høj procentdel af børnene på hvert alderstrin med klassesammensætninger på tværs af fx sociale og etniske baggrunde. Rummelighed og ligeværd er markante kendetegn ved det danske uddannelsessystem. Folkeskoleloven fastsætter, at lærere og elever på hvert klassetrin og i hvert fag løbende skal samarbejde dels om fastlæggelse af de mål, der søges opfyldt, dels i videst muligt omfang om arbejdsformer, metoder og stofvalg. Fra første færd i uddannelsessystemet lægges der op til, at eleverne har et medansvar for egen læring.
3. Indflydelse på institutionernes og uddannelsernes
hverdag - det repræsentative demokrati
Danmark er blandt foregangslandene, hvad angår elev- og
studenterindflydelse på skolens/uddannelsesinstitutionens
hverdag og på den overordnede rådgivning om
uddannelsespolitiske spørgsmål. Danmark har lang tradition
for lovfæstet medinddragelse af elever og studerende i
hverdagen på uddannelsesstedet.
Uddannelsessystemet har således på mange måder været
banebrydende for den generelle udvikling i den offentlige
sektor. Brugerindflydelse eller kundekontakt har været
kodeord for mange omstillingsprocesser og omdefineringer af
myndigheders og institutioners rolle og omverdensforståelse.
De tre områder må ses i sammenhæng: For at undervisning
i demokrati og folkestyre kan give mening, må elever og
studerende opleve indflydelse på og ansvar for egen hverdag i
klassen, på institutionen og i uddannelsessystemet som sådan.
Elev- og studenterdemokrati drejer sig ikke om at fratage
andre parter indflydelse, men en udvikling af elev- og
studenterdemokratiet vil i høj grad kunne bidrage kvalitativt
til uddannelsessystemets udvikling.
Demokrati som begreb er i denne redegørelse anvendt, som
det fremgår af det afsluttende afsnit om forslag til
grundregler om det repræsentative demokrati i
uddannelsessystemet.
2. Det repræsentative demokrati - status og historik
Elevernes og de studerendes formelle indflydelse på skole- og
institutionsniveau fremgår af reglerne for de enkelte
uddannelsesområder. Udformingen af elev- og
studenterdemokratiet afhænger af de specifikke forhold og
traditioner for styring på de enkelte uddannelsesområder, af
tidspunktet for reglernes tilblivelse og af
uddannelsesinstitutionens organisationsform, dvs. hvorvidt
der er tale om offentlige institutioner eller private,
selvejende institutioner.
Uanset forskelle i organisationsform og
styringstraditioner er der dog en række fælles træk i
institutionernes beslutningsstruktur og kompetencefordeling.
Uddannelsesinstitutionernes styring sker i et samspil mellem
- bestyrelsen, hvor elever/studerende ofte har sæde
- den daglige ledelse (skoleleder/direktør/rektor
el.lign.) og
- de rådgivende organer, herunder elevråd/studerendes råd
Der gælder dog særlige forhold på
universitetslovsinstitutionerne og ingeniørhøjskolerne, der
har en helt anderledes ledelsesstruktur. Det skyldes primært,
at der er en lang og stærk tradition for kollegial ledelse.
Udviklingen mod den nuværende struktur tog sit afsæt i
styrelsesreformerne i 1980'erne. Her blev kompetencen styrket
for uddannelsesinstitutionernes daglige ledelse. Lederen fik
tillagt afgørende indflydelse på uddannelsesinstitutionens
daglige drift, der dog stadig skal ske med respekt for de
overordnede rammer, der er fastsat af bestyrelsen og/eller
kommunalbestyrelsen henholdsvis amtsrådet. På et enkelt
område, universitetslovsinstitutionerne, bevarede man de
kollegiale organer, dog med nye overordnede opgaver.
Denne styrelsesstruktur med bestyrelsen som det øverste
organ blev yderligere styrket op gennem 1990'erne med
styrkelse af de eksisterende bestyrelser og oprettelse af
bestyrelser på flere uddannelsesområder. Der var ikke længere
tiltro til, at detailbeslutninger på det politiske plan eller
i centraladministrationen giver den bedste styring. Lokale
behov og muligheder, brugernes frie valg, selvregulerende
mekanismer og de ansattes engagement i deres egen
institutions trivsel skal spille en større rolle i styringen.
Repræsentationerne i bestyrelserne afspejler de
interesser, der er knyttet til den enkelte institutions
virke, og bestyrelserne er som følge deraf meget forskelligt
sammensat. Det samme gør sig gældende, når der ses på
omfanget og karakteren af elevers og studerendes medlemskab
af bestyrelserne. Elever og studerende har i en årrække været
repræsenterede i bestyrelserne på fx folkeskoler,
erhvervsskoler, gymnasier/hf-kurser og ingeniørhøjskoler.
Senest er også de lærerstuderende sikret medlemskab af
bestyrelsen på seminarierne. Elevrepræsentanter på
erhvervsskoler har dog ikke stemmeret. Forklaringen skal her
søges i det særlige ansvar, der knytter sig til
bestyrelseshvervet på en selvejende institution.
Inden for de rammer, bestyrelsen fastlægger, varetages
den daglige ledelse af institutionens leder, som træffer de
administrative og pædagogiske beslutninger, herunder bl.a.
afgørelser om arbejdets fordeling blandt lærerne samt
konkrete afgørelser vedrørende de enkelte elever og
studerende. Det må opfattes som et vigtigt succeskriterium
for institutionsledere på alle uddannelsessteder, at
interessenterne - herunder ikke mindst elever og studerende -
føler, at ledelsen lytter og tager forslag og gode ideer
alvorligt.
Til at bistå og rådgive den daglige ledelse er der som
omtalt oprettet rådgivende organer, hvis oprettelse og
kompetenceområde er sikret og beskrevet i lov eller
bekendtgørelse. Der eksisterer dog i praksis inden for mange
uddannelsesområder også uformelle organer og ad hoc-udvalg
med forberedende/rådgivende funktioner, dvs. hvor oprettelsen
alene er sket på institutionens eget initiativ, og hvor
organet er tillagt en kompetence, der ligger uden for de
formelle organers kompetenceområde. De formelle organer er
ofte tillagt en bred kompetence, eksempelvis pædagogisk råd
på folkeskoleområdet, men formelle rådgivende organer kan
også have en mere specifik kompetence som eksempelvis et
sikkerhedsudvalg, oprettet i medfør af de arbejdsretlige
regler.
Særligt for så vidt elevers og studerendes repræsention
i sikkerhedsudvalg, satte regeringen allerede i 1995 fokus på
de sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold i undervisningen.
På baggrund af anbefalinger fra et tværministerielt udvalg -
der havde haft til opgave at kortlægge dette område - er der
på de enkelte uddannelsesområder iværksat initiativer, der
skal fremme de sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold for
elever og studerende. Såvel ungdomsuddannelser som de
videregående uddannelser er i denne forbindelse blevet
opfordret til at inddrage elever og studerende i skolernes
sikkerhedsorganisation. Således har elever og studerende nu
fået observatørstatus i flere uddannelsesinstitutioners
sikkerhedsudvalg. På folkeskoleområdet er elevernes
inddragelse blevet særlig sikret, idet det af folkeskoleloven
fremgår, at skolelederen skal inddrage eleverne i
sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål.
Et særligt kendetegn er det imidlertid, at
elev-/studenterrådenes funktion og kompetence sjældent er
udtømmende beskrevet i de respektive regelsæt. En undtagelse
er elevrådene på erhvervsskolerne, hvor det fremgår af
bekendtgørelsen herom, at elevrådene skal varetage elevernes
undervisningsmæssige, faglige, kulturelle, personlige og
økonomiske interesser og kan afgive indstillinger om disse
forhold. Inden for folkeskoleområdet er det præciseret, at
elevrådet skal inddrages i spørgsmål om elevernes sikkerhed
og sundhed. Tilsvarende er det et særligt kendetegn, at der
ikke er fastsat procedureregler i det eksisterende regelsæt,
som sikrer elever/studerendes medinddragelse i verserende
sager eller i øvrigt sikrer, at ledelsen indhenter eller
afventer elevrådets indstilling, før en endelig beslutning
træffes.
For universitetslovsinstitutionernes vedkommende
forholder det sig anderledes, idet beslutningsstrukturerne på
de enkelte niveauer giver studerende mulighed for indvalg i
råd og nævn med selvstændig kompetence. Dertil kommer, at
studerende er stemmeberettigede ved valg af rektor og dekan.
Som på institutionsniveau har det repræsentative
demokrati også i et vist omfang sin plads i den centrale
politiske styring af det samlede uddannelsesområde. Således
er der på en række større områder nedsat overordnede råd, der
har til opgave at rådgive ministeren inden for de respektive
uddannelsesretninger. Folkeskolerådet, Htx- og Hhx-udvalgene,
Erhvervsuddannelsesrådet, Rådet for de videregående
teknikeruddannelser og seminarierådene er eksempler på
sådanne råd. For fx det almene gymnasium og hf eksisterer der
i dag ikke overordnede råd.
Den forskel, der præger de enkelte uddannelsesområder
for så vidt angår overordnede råd, gør sig også gældende, når
der konkret ses på omfanget af elev- og
studenterrepræsentationen i disse råd. Således er eleverne/de
studerende eksempelvis ikke repræsenterede i
Landbrugsuddannelsesrådet og Rådet for social- og
sundhedsuddannelserne, men derimod i Folkeskolerådet og
seminarierådene. Elev- og studenterrepræsentationen er
endvidere i nogle tilfælde mere indirekte, idet eleverne/de
studerende kan indgå i andre interesseorganisationers
repræsentation. Således Erhvervsuddannelsesrådet og Rådet for
de videregående teknikeruddannelser, hvor elevernes/de
studerendes repræsentanter er udpeget af de deltagende
arbejdstagerorganisationer.
Som nævnt kan forskellene i det repræsentative demokrati
på uddannelsesområderne i et vist omfang findes i
fagpolitiske traditioner inden for de enkelte
uddannelsesområder samt i traditionerne for elev- og
studenterindflydelse på institutionsniveau for den enkelte
institutionstype og uddannelsesretning. Til belysning af
omfanget af elev- og studenterindflydelse gennemgås i det
følgende i korte hovedtræk udviklingen i elev- og
studenterindflydelsen på institutionsniveau.
I folkeskolen blev den første lovmæssige mulighed for
elevdeltagelse i skolens anliggender indført allerede i 1970,
hvor det også blev gjort muligt for elevrepræsentanter at
deltage i skolenævnets møder. I 1986 blev oprettelse af
elevråd gjort obligatorisk, og med indførelsen af
skolebestyrelser i 1990 blev også eleverne sikret
repræsentation heri. Indtil 1997 henhørte spørgsmålet om
elevrepræsentanternes stemmeret i skolebestyrelserne under
kommunalbestyrelsens kompetenceområde, men ændringen af
folkeskoleloven i 1997 medførte, at alle medlemmer af
skolebestyrelserne fik stemmeret.
Inden for et andet stort uddannelsesområde -
erhvervsskoleområdet - går det formelle demokrati længere
tilbage på handelsskolerne end på de tekniske skoler. På
handelsskolerne blev eleverne allerede i 1972 sikret
repræsentation i skolens samarbejdsudvalg og lærerråd, og der
blev givet mulighed for at yde offentligt tilskud til en del
af elevrådets udgifter samt i et vist omfang at stille
kontorfaciliteter til rådighed. Samtidig blev der også åbnet
mulighed for elevrepræsentation, dog uden stemmeret, i
skolebestyrelserne.
På de tekniske skoler havde der ikke før l991 eksisteret
formaliserede regler, der sikrede nedsættelse af et elevråd
eller på anden måde inddrog eleverne i skolens
beslutningsprocesser. Heller ikke i praksis var der tradition
for, at eleverne organiserede sig på skolen. Dette beroede
antageligt på, at lærlingen på grund af de korte skoleophold
var knyttet til arbejdspladsen og kun i ringe grad til
skolen.
I 1991 - i forbindelse med erhvervsuddannelsesreformen -
blev der indført fælles regler for elevrådenes oprettelse og
virke på henholdsvis handelsskoler og tekniske skoler. Disse
var i hovedtræk en videreførelse af de hidtil gældende
bestemmelser for handelsskolerne.
Ifølge erhvervsskoleloven er eleverne/de studerende på
handelsskoler og tekniske skoler repræsenterede uden
stemmeret i skolens bestyrelse.
I 1968 udsendte Undervisningsministeriet vejledende
regler for elevråd på gymnasieskolerne. Året efter blev der i
en bekendtgørelse formuleret principper for elev- og
lærerrådsarbejde, og der blev oprettet samarbejdsudvalg på
samtlige gymnasier. Forud for den nuværende gymnasielov fra
1991 var der således bekendtgørelsesregler, der pålagde
rektor at høre elevrådet i sager vedrørende skolens
undervisningstilbud, antal klasser, oprettelse af hold,
forsøg, skolens budget m.m.
Med gymnasieloven af 1991 blev der ved samtlige
offentlige gymnasieskoler oprettet bestyrelser, hvori
eleverne (og lærerne) blev repræsenterede. Tilsvarende blev
der samme år oprettet bestyrelser ved de offentlige hf-kurser
med repræsentation af kursisterne.
I 1969 blev der, dels på baggrund af Betænkning om den
højere undervisnings og forsknings administrative
organisation, dels i lyset af 68-oprøret, udstedt en række
læreanstaltsanordninger, der gav de studerende plads i
universitetets styrende organer. I 1970 blev loven om
universiteternes styrelse vedtaget; mandaterne i de
kollegiale organer blev herefter fordelt således, at antallet
af studenterrepræsentanter skulle udgøre 1/3 af det samlede
medlemstal. Loven af 1970 blev i 1973 afløst af loven om
styrelse af højere uddannelsesinstitutioner, hvor
sammensætningen af de styrende organer igen blev ændret,
således at de studerende nu havde ca. 1/4 af stemmerne. I
1993 trådte den nugældende universitetslov i kraft.
De kollegiale organer blev her færre og mindre samtidig
med, at deres opgaver ændrede karakter fra
enkeltsagsbehandlinger til mere overordnet
strategiplanlægning. For de studerende betød det en reduceret
repræsentation i henholdsvis konsistorium og fakultetsråd.
På lærerseminarierne fik de studerende i 60'erne en
lovsikret ret til at vælge de studerendes råd, der
forhandlede med rektor om studie- og uddannelsesmæssige
vilkår. Der blev senere nedsat fællesudvalg bestående af
lærer- og studenterrepræsentanter med beføjelser til at
forhandle og afgive udtalelse til rektor om bl.a.
undervisningsspørgsmål. Senest er udviklingen i 1997
foreløbig sluttet med ændringen af læreruddannelsesloven,
hvor de studerende blev sikret op til to pladser i skolens
bestyrelse med stemmeret.
I 1981 var de studerende på ingeniørhøjskolerne blevet
repræsenteret i bestyrelsen, og allerede samme år var der
blevet oprettet styrelsesråd, fagråd og studienævn, alle med
repræsentanter for de studerende. Forud herfor var der så
tidligt som i 1962 oprettet de studerendes råd, som fik til
opgave at forhandle med skolens rektor om de studerendes
interesser, og i 1968 var institutionsrådet blevet oprettet,
ligeledes med repræsentanter for de studerende.
Det sidste store uddannelsesområde -
folkeoplysningsområdet - som bl.a. omfatter efterskoler,
folkehøjskoler, husholdnings- og håndarbejdsskoler,
daghøjskoler og produktionsskoler, er præget af en
ikke-formaliseret demokratisk tradition. Bestyrelserne i
disse selvejende institutioner afgør demokratiets omfang og
form. Det demokratiske element på folkeoplysningsområdet, som
har sine rødder tilbage fra folkeoplysningens start, ligger i
friheden til at etablere egen skole ud fra ideologiske
principper og friheden til skolevalg for eleverne.
3. Forslag til grundregler for det repræsentative demokrati på uddannelsesinstitutionerne
Der er i dag store forskelle på det repræsentative demokratis
vilkår fra uddannelsesområde til uddannelsesområde.
Forskellene kan ofte synes at have et lidt tilfældigt præg,
og forskellene betyder, at de unge kan opleve uforståelige
skift i styringsreglerne, når de går fra grundskolen til
ungdomsuddannelserne, eller når de sammenligner vilkårene på
forskellige ungdomsuddannelser/videregående uddannelser.
Det foreslås derfor, at der opstilles en række
grundregler for demokratiet på tværs af hele det offentlige
uddannelsessystem i bred forstand - dvs. såvel offentlige
skoler og uddannelsesinstitutioner som selvejende
uddannelsesinstitutioner inden for alle overordnede
uddannelsesområder, der er undergivet omfattende offentlig
regulering.
Dertil kommer 5 grundregler specielt for at styrke de
studerendes muligheder for at få indflydelse og påtage sig et
ansvar på universitetslovsinstitutionerne. Som nævnt ovenfor
er de studerende her - i modsætning til andre dele af
uddannelsessektoren - repræsenterede i institutionens
styrende organer.
De foreslåede 11 grundregler er hver for sig gældende
lov på et eller flere områder. På områder, hvor en grundregel
ikke gælder i dag, foreslås reglen implementeret gennem
ændringer af den pågældende uddannelses- eller
institutionslov. Målet er, at alle grundreglerne er
gennemført i hele det offentlige uddannelsessystem i år 2000.
De 11 grundregler, der foreslås, er:
Overordnet ramme
1. Opnåelse af demokratisk kompetence (lyst og evne til aktiv
medleven i et demokratisk samfund) skal indgå i formålet for
uddannelserne. Sigtet er at ansvarliggøre elever og
studerende overalt i uddannelsessystemet som en nødvendig
overordnet ramme for det repræsentative demokrati på skoler
og uddannelsesinstitutioner.
Regler om overordnede råd
2. Der skal være overordnede uddannelsesråd for alle
uddannelser. Rådene skal have rådgivende funktion i forhold
til ministeren.
3. Elever/studerende skal have plads i alle overordnede råd og udvalg.
4. Elev- og studenterrepæsentanterne i de overordnede råd og udvalg skal vælges af elever/studerende.
Regler om institutionens ledelse
5. Elever/studerende skal være repræsenterede i bestyrelsen
på alle uddannelsesinstitutioner; på selvejende
institutioner, hvor fuldt medlemsskab af bestyrelsen medfører
omfattende arbejdsgiveransvar, er elever/studerende dog som
hovedregel repræsenterede uden stemmeret.
6. Elever/studerende sikres plads i alle formelle råd på uddannelsesinstitutionen (dog undtaget pædagogisk råd).
Regler om elevråd /studerendes råd
7. Der skal oprettes elevråd/studerendes råd på alle
uddannelsesinstitutioner.
8. I det omfang, det kan lade sig gøre inden for de eksisterende økonomiske rammer, afsættes lokaler og kontorfaciliteter til elevrådet/de studerendes råd på uddannelsesinstitutionerne.
9. Elevrådenes/de studerendes råds samlede kompetence skal være fastlagt i lovgivningen.
10. Der sikres tid til at diskutere spørgsmål af interesse for eleverne/de studerende i alle klasser/på alle hold, hvor undervisningen er organiseret i klasser/hold.
11. Alle uddannelsesinstitutioner bør udpege en kontaktperson til elevrådet/de studerendes råd, der kan fungere som konsulent.
Særlige regler på universiteterne
På universiteterne (de 12 institutioner, der omfattes af
universitetsloven) er de kollegiale organer ikke udelukkende
rådgivende for den daglige ledelse; her har de studerende qua
deres pladser i konsistorium, fakultetsråd og studienævn
direkte indflydelse på en række veldefinerede områder, fx på
akademiske og faglige områder.
Der foreslås derfor følgende grundregler specielt for
universitetslovsinstitutionerne:
12. Der indføres stillerregler til ledelsesposter, som sikrer de studerendes indflydelse på kandidatopstilling.
13. De studerende sikres altid 25 pct. indflydelse ved rektor-/dekanvalg, uanset om der sker direkte valg eller valg via valgmandskollegier.
14. Der indføres en påtegningsprocedure, hvorefter institutionerne pålægges at få konsistoriums påtegning af høringssvar mv.
15. Medlemmerne sikres indsigt i regnskaber i studienævn, fakultetsråd og konsistorium.
16. Der oprettes en næstformandspost i studienævnene, som skal besættes med en studerende.
Hermed slutter redegørelsen.