Spm. nr. S 488
Til justitsministeren (25/5 98) af:
Frank Dahlgaard (KF):
»Hvordan kan ministeren fastholde, at der ikke er
efterretningssamarbejde i det såkaldte SIRENE-projekt under
Schengensamarbejdet, når to danske og en udenlandsk
retsekspert påpeger, at det er der faktisk?«
Begrundelse
Op til Folketingets Schengenafstemning i foråret 1997 sagde
justitsministeren den 17. april fra Folketingets talerstol om
det såkaldte SIRENE-samarbejde: »Er der noget hemmeligt? Er
der noget efterretningslignende? Er der noget med blå briller
og skæg? Nej, det er der ikke.«
I radioprogrammet Polaroid den 19. maj 1998 påviser to
danske og en udenlandsk retsekspert med henvisning til den
såkaldte SIRENE-manual, at SIRENE-projektet under
Schengensamarbejdet indeholder efterretningssamarbejde.
Senere er disse eksperter blevet bakket op af lektor i
registerret, Peter Blume, i Radioavisen og i dagbladet
Information (22. maj side 2). Herudover har den tidligere
formand for Folketingets Retsudvalg, Bjørn Elmquist, over for
DR's Polaroid-redaktion bekræftet, at der ved siden af det
almindelige politisamarbejde også er tale om
efterretningsvirksomhed. At der altså er tale om, at
oplysninger fra Politiets Efterretningstjeneste (PET) via
SIRENE kanaliseres over i Schengensamarbejdet.
Svar (17/6 98)
Justitsministeren (Frank Jensen):
Schengen-samarbejdet er et samarbejde om grænsekontrol og
bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet og illegal
indvandring. Der er med andre ord ikke tale om et
efterretningssamarbejde eller et efterretningslignende
samarbejde.
Efter Schengen-konventionens artikel 92 opretter og
driver Schengen-landene et fælles informationssystem,
bestående af en national del i hvert land og en central
teknisk støttefunktion. Schengen Informationssystemet giver
ved hjælp af elektronisk søgning de myndigheder, der er
udpeget af Schengen-landene, adgang til indberetninger om
personer og genstande til brug for grænsekontrollen og for
anden politi- og toldkontrol inde i landet i overensstemmelse
med national lovgivning samt - for så vidt angår
indberetninger om uønskede udlændinge - til brug for
udlændingemyndighedernes arbejde.
Hvert land udpeger i overensstemmelse med
Schengen-konventionens artikel 108 en central myndighed, der
er ansvarlig for den nationale del af Schengen
Informationssystemet. Det er i § 2, stk. 2, i lov om Danmarks
tiltrædelse af Schengen-konventionen (lov nr. 418 af 10. juni
1997) fastsat, at Rigspolitichefen for Danmarks vedkommende
til sin tid vil være centrale myndighed med ansvar for den
nationale del af Schengen Informationssystemet.
Som anført i Schengen-konventionens art. 93 har Schengen
Informationssystemet i overensstemmelse med bestemmelserne i
konventionen og ved hjælp af oplysningerne i
informationssystemet til formål at bevare den offentlige
orden og sikkerhed, herunder også statens sikkerhed, og sikre
anvendelsen af konventionens bestemmelser om persontrafik på
Schengen-landenes område.
Schengen Informationssystemet indeholder efter
konventionens artikel 94 alene de oplysninger, der meddeles
af de enkelte lande, og som er nødvendige for at opfylde de
formål, der er nævnt i konventionens artikel 95 - 100.
Om personer må der efter konventionens artikel 94, stk.
3, i Schengen Informationssystemet højest optages oplysninger
om efternavn og fornavn med henvisning til eventuelt særskilt
registreret kaldenavn, særlige fysiske kendetegn af objektiv
og blivende karakter, første bogstav i andet fornavn,
føselsdato og fødested, køn, nationalitet, om vedkommende er
bevæbnet, om vedkommende er voldelig, indberetningsgrund og
eventuelle forholdsregler, der skal iagttages. Andre
personoplysninger må ikke optages i Schengen
Informationssystemet, som derfor kun indeholder entydige og
kortfattede personoplysninger, herunder navnlig oplysninger,
der kan danne grundlag for en sikker identifikation af
vedkommende. Oplysninger om f.eks. politiske, religiøse eller
seksuelle forhold må ikke optages i informationssystemet.
Som anført i bemærkningerne til lovforslag nr. 221 af
10. april 1997 om Danmarks tiltrædelse af
Schengen-konventionen vil det ofte være nødvendigt samtidig
med indberetningen til Schengen Informationssystemet at
videregive supplerende oplysninger ad anden vej. En sådan
videregivelse af supplerende oplysninger er bl.a. forudsat i
konventionens art. 95, stk. 2.
Videregivelsen af de mere følsomme supplerende
oplysninger - f.eks. oplysninger om baggrunden for, at en
person er eftersøgt og begæres anholdt med henblik på
udlevering - udveksles ad den hurtigst mulige vej.
Videregivelsen sker ikke via Schengen Informationssystemet,
men via f.eks. telefon eller telefax direkte mellem kontorer
i de enkelte lande - de såkaldte SIRENE-kontorer. SIRENE er
en forkortelse for "Supplementary Information REquired at
National Entry" (supplerende oplysninger i forbindelse med
national indberetning i Schengen Informationssystemet).
SIRENE-kontorerne oprettes og reguleres nationalt og
fungerer som et kontaktsystem for de nationale
politimyndigheder. SIRENE-kontorerne har ikke karakter af et
fælles register eller en fælles database. Kontorerne
etableres som en del af de almindelige nationale
politimyndigheder og adskilt fra de nationale
efterretningstjenester.
Der kan forekomme kontakt mellem de nationale
SIRENE-kontorer og de nationale sikkerhedstjenester efter
Schengen-konventionens artikel 99, stk. 3. Dette kan ske,
hvis det er nødvendigt at indlægge oplysninger i Schengen
Informationssystemet for at forebygge en alvorlig trussel mod
statens sikkerhed. Der kan f.eks. være tale om oplysninger om
en formodet terrorist. Indlæggelsen af oplysninger i henhold
til artikel 99, stk. 3, kan ske med henblik på diskret
overvågning efter artikel 99, stk. 4, eller målrettet kontrol
efter artikel 99, stk. 5. Indlæggelsen af oplysninger sker
efter artikel 99, stk. 3, i overensstemmelse med national
lovgivning.
Justitsministeriet har i april måned indhentet nærmere
oplysninger om antallet af registreringer i Schengen
Informationssystemet. Det fremgår af de modtagne oplysninger,
at der den 1. april 1998 ikke var registreret indberetninger
i Schengen Informationssystemet i medfør af artikel 99, stk.
3.
Hvis det på et tidspunkt skulle blive besluttet at
indlægge sådanne oplysninger, vil oplysningerne blive indlagt
af det almindelige nationale politi og ikke af
efterretningstjenesten. Indlæggelsen skal i øvrigt ske efter
en særlig procedure, hvor landene forinden konsulterer
hinanden. Det er for at sikre, at hvert land har indflydelse
på, om disse oplysninger indlægges, ligesom hvert land kan
forhindre, at oplysningerne får virkning i det pågældende
land. Sidstnævnte følger udtrykkeligt af
Schengen-konventionens artikel 99, stk. 6.
De nærmere retningslinier for SIRENE-kontorernes
kommunikation med hinanden er indeholdt i den såkaldte
SIRENE-håndbog, som i november måned 1996 blev oversendt til
Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg i fortrolig form.
Det forhold, at der i overensstemmelse med national
lovgivning og efter anmodning fra den nationale
sikkerhedstjeneste kan indlægges oplysninger i Schengen
Informationssystemet - f.eks. om en formodet terrorist, når
det er nødvendigt for at forebygge en alvorlig trussel mod
statens sikkerhed, er ikke ensbetydende med, at
Schengen-samarbejdet får en efterretningslignende karakter.
Oplysningerne indlægges af de centrale myndigheder med ansvar
for den nationale del af Schengen Informationssystemet, der
er adskilt fra de nationale sikkerhedstjenester, og
oplysningerne må kun anvendes til de formål, der er opregnet
i Schengen-konventionens artikel 95 - 101, jf. herved
konventionens artikel 102.
Desuden er adgangen til oplysningerne i Schengen
Informationssystemet samt ret til direkte søgning i disse
oplysninger efter konventionens artikel 101 forbeholdt
myndigheder med ansvar for grænsekontrol samt anden politi-
og toldkontrol inde i landet, herunder samordning heraf,
ligesom udlændingemyndighederne har adgang til oplysninger om
uønskede udlændinge.
Det bemærkes, at hensynet til den offentlige orden eller
den nationale sikkerhed indgår i en række øvrige bestemmelser
i Schengen-konventionen. Det gælder bl.a. artikel 2 (passage
af de indre grænser), 5 - 6 (passage af de ydre grænser), 15
- 16 (udstedelse af visa), 19 - 21 og 23 (betingelser for
udlændinges indrejse og ophold) samt 46 (politisamarbejde).
Der henvises i den forbindelse til Justitsministeriets notat
af 21. november 1996 til Folketinget, hvori der nærmere er
redegjort for de enkelte bestemmelser i
Schengen-konventionen.
Af de førnævnte grunde kan heller ikke det forhold, at
hensynet til den offentlige orden eller den nationale
sikkerhed indgår i disse bestemmelser føre til, at
Schengen-samarbejdet må anses for et efterretningssamarbejde
eller et efterretningslignende samarbejde.
Danmark har i årevis gennem Politiets
Efterretningstjeneste haft en samarbejde med en række
nærtstående landes efterretningstjenester. Samarbejdet er
omtalt i den pjece om Politiets Efterretningstjeneste, som
blev offentliggjort sidste år.
Dette samarbejde har intet at gøre med
Schengen-samarbejdet og foregår via andre kanaler.