Spm. nr. S 489
Til justitsministeren (25/5 98) af:
Frank Dahlgaard (KF):
»Vil ministeren gøre rede for konsekvenserne af den regel
inden for det såkaldte SIRENE-samarbejde, som indebærer, at
danske polititjenestemænd kan pålægges at bryde dansk
lovgivning ved indhentning og oplysning og ved overvågning?«
Begrundelse
Ifølge de papirer, der nu er offentligt tilgængelige på
Internettet, fremgår det, at polititjenestemænd i medfør af
SIRENE-projektet kan beordres til at bryde national
lovgivning ved indhentning af oplysninger samt ved
overvågning. Som det hedder: »Såfremt den målrettede kontrol
ikke er tilladt i henhold til national lovgivning, indhentes
på passende måde alle, eller dele af oplysningerne uden at
henlede det indberettede køretøjs førers eller (eventuelle)
passagerers opmærksomhed herpå. Det nationale SIRENE-kontor
kontaktes.« (Tabel nr. 10, Artikel 99 - Grunde nr. 3 og 4,
pkt. 2).
Dette skal foregå både i forbindelse med »målrettet
overvågning af et køretøj« (altså almindelig
politivirksomhed), og i forbindelse med »målrettet
overvågning af et køretøj i forbindelse med statens
sikkerhed« - (altså efterretningsvirksomhed).
Svar (17/6 98)
Justitsministeren (Frank Jensen):
Hverken Schengen-konventionen eller bestemmelser fastsat i
medfør af konventionen, herunder i den såkaldte
SIRENE-håndbog, indeholder regler, som indebærer, at danske
polititjenestemænd kan pålægges at bryde dansk lovgivning ved
indhentning og videregivelse af oplysninger eller ved
overvågning.
Der er i begrundelsen for spørgsmålet henvist til
Schengen-konventionens artikel 99 samt de nærmere
retningslinier i SIRENE-håndbogen for anvendelsen af denne
bestemmelse.
Efter Schengen-konventionens artikel 99 kan der under
overholdelse af det indberettende lands lovgivning i Schengen
Informationssystemet optages oplysninger om personer og
motorkøretøjer med henblik på diskret overvågning eller
målrettet kontrol.
Indberetning i henhold til Schengen-konventionens
artikel 99 kan efter bestemmelsens stk. 2 ske med henblik på
retsforfølgningen af strafbare handlinger og forebyggelse af
trusler mod den offentlige sikkerhed, når der foreligger
konkrete holdepunkter for at antage, at vedkommende person er
i færd med at begå eller vil begå et større antal særligt
alvorlige lovovertrædelser, samt når det ud fra en samlet
vurdering, herunder navnlig oplysninger om tidligere
strafbare forhold, må antages, at vedkommende også fremover
vil begå særligt alvorlige strafbare handlinger.
Herudover kan der efter Schengen-konventionens artikel
99, stk. 3, og i overensstemmelse med national lovgivning ske
indberetning om personer, om hvem det vil være nødvendigt at
få nærmere oplysninger med henblik på at forebygge en
alvorlig trussel mod statens sikkerhed. I disse tilfælde kan
indberetningen dog først ske efter konsultation med de øvrige
lande.
Som led i en diskret overvågning kan der efter
Schengen-konventionens artikel 99, stk. 4, indsamles og
videregives oplysninger om, at den indberettede person eller
køretøj er fundet, sted og tidspunkt for kontrollen samt
årsagen hertil, rejserute og mål, ledsagere eller passagerer,
benyttet motorkøretøj, medbragte genstande og under hvilke
omstændigheder den pågældende person eller det pågældende
motorkøretøj er fundet. Der vil typisk være tale om
oplysninger, som er umiddelbart konstaterbare i forbindelse
med gennemførelsen af en rutinemæssig grænse- eller
politikontrol.
I forbindelse med målrettet kontrol kan der i henhold
til Schengen-konventionens artikel 99, stk. 5, og i
overensstemmelse med national lovgivning foretages
undersøgelser af personer, motorkøretøjer og medbragte
genstande (legemsundersøgelse eller ransagning). Er der ikke
i national ret hjemmel til at imødekomme en anmodning om
målrettet kontrol, skal anmodningen i stedet anses for en
anmodning om diskret overvågning.
Efter Schengen-konventionens artikel 99, stk. 6, kan et
land få indsat en påtegning i den nationale del af Schengen
Informationssystemet om, at der ikke må iværksættes
foranstaltninger med henblik på diskret overvågning eller
målrettet kontrol på baggrund af en konkret indberetning, før
denne påtegning er slettet. Påtegningen skal slettes senest
24 timer efter, at indberetningen er optaget, medmindre det
pågældende land af juridiske grunde eller ud fra særlige
hensyn afslår at iværksætte den ønskede foranstaltning. En
påtegning påvirker ikke de øvrige landes mulighed for at
iværksætte den foranstaltning, der anmodes om i
indberetningen.
Det følger endvidere af Schengen-konventionens artikel
104, stk. 3, at for så vidt der ikke i konventionen er
fastsat særlige bestemmelser om iværksættelse af de
foranstaltninger, der anmodes om ifølge en indberetning,
finder det anmodede lands nationale lovgivning anvendelse.
For så vidt der i konventionen er fastsat særlige
bestemmelser om iværksættelse af foranstaltninger på grundlag
af indberetningen, afgrænses kompetencen til at iværksætte
sådanne foranstaltninger af det anmodede lands nationale
lovgivning. Hvis den ønskede foranstaltning ikke kan
iværksættes efter det anmodede lands lovgivning, underrettes
det indberettende land straks herom.
Som anført i Justitsministeriets notat af 21. november
1996 til Folketinget om de enkelte bestemmelser i
Schengen-konventionen, de enkelte dokumenter i
Schengen-acquiset samt en række lovgivningsmæssige,
økonomiske og administrative konsekvenser ved Danmarks
optagelse i Schengen-samarbejdet, kan indberetninger i
henhold til Schengen-konventionens art. 99 nægtes
imødekommet, såfremt observation, ransagning m.v. samt
videregivelse af de oplysninger, der ønskes indhentet, ikke
er mulig efter lovgivningen i det anmodede land.
For Danmarks vedkommende indeholder bestemmelsen således
ikke nogen udvidet forpligtelse til at efterkomme de
omhandlede begæringer i forhold til en eksisterende danske
deltagelse i internationalt samarbejde om gensidig retshjælp
i straffesager.
Ved iværksættelse af foranstaltninger på grundlag af
indberetninger i henhold til Schengen-konventionens artikel
99 vil danske politifolk skulle handle i overensstemmelse med
national lovgivning, og danske politifolk vil heller ikke i
denne sammenhæng kunne pålægges eller i øvrigt have mulighed
for at bryde dansk lovgivning.