L 69 (som fremsat): Forslag til lov om afgift af polyvinylklorid og ftalater (pvc og visse blødgøringsmidler).

Fremsat den 27. oktober 1999 af skatteministeren (Ole Stavad)

Forslag

til

Lov om afgift af polyvinylchlorid og phthalater

(PVC og visse blødgøringsmidler)

 

Afgiftspligtigt vareområde

§ 1. Der svares afgift til statskassen af varer, som er nævnt i bilag 1 med indhold af polyvinyl-chlorid (PVC) eller med indhold af polyvinylchlorid og estere af o-phthalsyre (phthalater).

Stk. 2. Afgiften betales på grundlag af de satser, der er nævnt i bilag 2, og varens nettovægt, jf. dog stk. 3, 4 og 5. Det er en betingelse for at betale afgiften på grundlag af de reducerede satser, der er nævnt i bilag 2, at afgiftspligtige over for de statslige told- og skattemyndigheder kan godtgøre, at en afgiftspligtig vare ikke indeholder phthalater.

Stk. 3. For varer nævnt i bilag 1, nr. 5, betales afgiften på grundlag af de satser, som er nævnt i bilag 2, og antallet af varer.

Stk. 4. For varer nævnt i bilag 1, nr. 7, betales afgiften på grundlag af de satser, der er nævnt i bilag 2, og varens overfladeareal.

Stk. 5. For varer nævnt i bilag 1, nr. 9, betales afgiften på grundlag af de satser, der er nævnt i bilag 2, og vægten af plastindholdet i varen. Det er en betingelse, at den afgiftspligtige over for de statslige told- og skattemyndigheder kan godtgøre vægten af plast i varen. Kan vægten af plast ikke godtgøres, betales afgift af hele varens vægt.

§ 2. For varer, der ikke i sig selv er afgiftspligtige efter bilag 1, men som indeholder en eller flere afgiftspligtige varer, der udgør mindst 25 pct. af den samlede vares vægt, og er afgiftspligtig efter § 1, skal der svares afgift af den afgiftspligtige del af den samlede vare.

Registrerede virksomheder

§ 3. Den, som fremstiller varer, som er nævnt i bilag 1, skal anmelde sin virksomhed til registrering hos de statslige told- og skattemyndigheder.

Stk. 2. Andre virksomheder, som fra udlandet modtager varer med henblik på videresalg, kan anmelde sin virksomhed til registrering hos de statslige told- og skattemyndigheder, hvis de årligt importerer varer nævnt i bilag 1, hvoraf afgiften overstiger 25.000 kr.

Stk. 3.Der udstedes et bevis for registrering til de registrerede virksomheder.

§ 4. Registrerede virksomheder er berettiget til, uden at afgiften er berigtiget, fra udlandet og fra andre registrerede virksomheder at modtage afgiftspligtige varer med henblik på videresalg.

Afgiftsperioden og opgørelse af den afgiftspligtige mængde

§ 5. Afgiftsperioden er måneden.

§ 6. Registrerede virksomheder skal opgøre den afgiftspligtige mængde for en afgiftsperiode som den mængde afgiftspligtige varer, jf. §§ 1 og 2, der er udleveret fra virksomheden.

Stk. 2. Registrerede virksomheders forbrug af egne varer sidestilles med udlevering. Eget forbrug omfatter ikke afgiftspligtige varer, der indgår i fremstillingen af anden afgiftspligtig vare, som er omfattet af §§ 1 eller 2, med henblik på videresalg.

Stk. 3. Opgørelsen specificeres efter regler, der fastsættes af skatteministeren.

§ 7. I den afgiftspligtige mængde opgjort efter § 6 fradrages

1) varer, der leveres til en anden registreret virksomhed, jf. § 4,

2) varer, der leveres til udlandet samt til forbrug ombord i skibe i udenrigsfart,

3) varer, der hos virksomheden eller under transport til og fra denne er gået tabt ved brand, forlis eller lignende,

4) varer, der returneres til virksomheden, såfremt køber godtgøres varens pris inklusive afgiften, og

5) varer som udleveres fra virksomheden, og der tidligere er svaret afgift af.

Stk. 2. De statslige told- og skattemyndigheder kan fastsætte kontrolforskrifter for fradrag efter stk. 1.

Afgiftsfritagelse og godtgørelse

§ 8. Der er afgiftsfrihed for varer, der indføres eller modtages fra udlandet, i samme omfang og under tilsvarende betingelser som fastsat for afgiftsfrihed efter merværdiafgiftsloven § 36, stk. 1, nr. 1-3.

Stk. 2. Varer, der leveres til diplomatiske repræsentationer, internationale institutioner mv., der er omtalt i toldlovens § 4, samt hertil knyttede personer, er fritaget for afgift. Skatteministeren kan fastsætte de nærmere regnskabs- og kontrolregler for afgiftsfritagelsen.

§ 9. De statslige told- og skattemyndigheder kan meddele virksomheder, der ikke er registreret efter § 3, godtgørelse af den betalte afgift, når den årlige godtgørelse udgør mindst 500 kr. af de varer, der er omhandlet i § 7, stk. 1, nr. 2.

Stk. 2. De statslige told- og skattemyndigheder kan meddele virksomheder godtgørelse af den betalte afgift, når den årlige godtgørelse udgør mindst 500 kr. af de varer, der indgår i andre varer, som ikke er omfattet af afgiftspligten, og den samlede vare eksporteres.

Stk. 3. De statslige told- og skattemyndigheder kan meddele montagevirksomheder godtgørelse af den betalte afgift på montagespild, når den årlige godtgørelse udgør mindst 500 kr., og montagespildet afleveres til et godkendt oparbejdningsanlæg eller et godkendt deponi. Ved montagevirksomheder forstås virksomheder, som monterer afgiftspligtige varer i ikke-afgiftspligtige varer.

Stk. 4. De statslige told- og skattemyndigheder fastsætter de nærmere regnskabs- og kontrolforskrifter i forbindelse med afgiftsgodtgørelse efter stk. 1, 2 og 3.

Regnskabsbestemmelser

§ 10. Fremstillingsvirksomheder skal føre regnskab over fremstilling af afgiftspligtige varer, tilgang af uberigtigede varer og udlevering samt forbrug af afgiftspligtige varer. Virksomhederne skal holde lageret af afgiftsberigtigede varer adskilt fra lageret af uberigtigede varer.

Stk. 2.Andre registrerede virksomheder skal føre regnskab over tilgang af de uberigtigede varer og udlevering samt forbrug af de afgiftspligtige varer.

Stk. 3. De statslige told- og skattemyndigheder fastsætter nærmere regler for de registrerede virksomheders regnskabsførelse.

Afregning af afgiften

§ 11. Registrerede virksomheder skal efter udløbet af hver måned og senest den 15. i den følgende måned til de statslige told- og skattemyndigheder angive mængden af de varer, hvoraf virksomheden skal betale afgift, jf. §§ 6 og 7. Angivelsen skal være underskrevet af virksomhedens ansvarlige ledelse.

Stk. 2. Afgives den i stk. 1 omhandlede angivelse ikke inden udløbet af den nævnte frist, kan de statslige told- og skattemyndigheder inddrage registreringen af virksomheden, indtil den manglende angivelse er de statslige told- og skattemyndigheder i hænde.

§ 12. Afgiften for en afgiftsperiode skal indbetales til de statslige told- og skattemyndigheder senest den 15. i den måned, der følger efter afgiftsperioden. Udgør afgiften mindre end 50 kr., skal afgiften ikke indbetales.

Stk. 2. Betales afgiften ikke rettidigt, skal der betales 1,3 pct. i månedlig rente for hver påbegyndt måned fra den 1. i den måned, i hvilken beløbet skal betales af virksomheden, dog mindst 50 kr.

Stk. 3. Skatteministeren fastsætter nærmere regler for afgiftens indbetaling.

§ 13. De statslige told- og skattemyndigheder kan pålægge en virksomhed, der ikke har betalt afgift rettidigt, at afgive angivelsen, jf. § 11, stk. 1, for kortere perioder end en måned.

Stk. 2. De statslige told- og skattemyndigheder kan endvidere pålægge en virksomhed, der ikke har betalt afgift rettidigt, en kortere betalingsfrist end den, som er nævnt i § 12, stk. 1, og kræve, at der stilles sikkerhed for afgiftens betaling.

§ 14. Betales forfalden afgift ikke senest 14 dage efter betalingsfristens udløb, kan de statslige told- og skattemyndigheder inddrage registreringen af virksomheden, indtil de forfaldne afgifter er betalt.

Stk. 2. Er afgiftsperioden eller betalingsfristen forkortet efter § 13, kan registreringen inddrages straks efter betalingsfristens udløb.

§ 15. Såfremt det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse, således at virksomheden har betalt for lidt i afgift, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.

Stk. 2. Kan størrelsen af det afgiftsbeløb, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan de statslige told- og skattemyndigheder ansætte afgiftstilsvaret skønsmæssigt.

Stk. 3. Betales afgiften ikke rettidigt, skal der betales 1,3 pct. i månedlig rente for hver påbegyndt måned fra den 1. i den måned, i hvilken beløbet skal betales af virksomheden, dog mindst 50 kr.

Afgift af varer, der modtages fra udlandet

§ 16. Af afgiftspligtige varer, der indføres fra steder uden for EU eller fra visse områder, der ikke er omfattet af de pågældende EU-landes afgiftsområde, svares afgiften ved indførslen, jf. dog §§ 4 og 8. Afgiften afregnes efter reglerne i toldlovens kapitel 4, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. For varer, der indføres af en virksomhed registreret efter § 29 i toldloven, finder reglerne i § 17 tilsvarende anvendelse.

§ 17. I andre tilfælde end de i § 16 nævnte svares afgiften i forbindelse med varemodtagelsen her i landet, jf. dog §§ 4 og 8. Erhvervsdrivende varemodtagere skal, inden afsendelsen af afgiftspligtige varer fra udlandet, anmelde sig hos de statslige told- og skattemyndigheder. Anmeldelsen er gældende for 5 år.

Stk. 2. Erhvervsdrivende varemodtagere, der er nævnt i stk. 1, skal efter udløbet af hver måned og senest den 15. i den følgende måned angive mængden af de varer, som virksomheden har modtaget i perioden, til de statslige told- og skattemyndigheder. Andre varemodtagere skal angive ved modtagelsen. Angivelsen skal være underskrevet af varemodtageren.

Stk. 3. Afgiften skal indbetales til de statslige told- og skattemyndigheder senest samtidig med indsendelsen af den angivelse, som er nævnt i stk. 2. Udgør afgiften mindre end 50 kr., skal erhvervsdrivende ikke indbetale afgiften.

Stk. 4. De statslige told- og skattemyndigheder kan pålægge erhvervsdrivende varemodtagere, der gentagne gange ikke har betalt afgiften rettidigt, at afgive angivelse ved varernes modtagelse. De statslige told- og skattemyndigheder kan endvidere pålægge varemodtageren at betale afgiften ved varernes modtagelse.

Stk. 5. Bestemmelserne i § 10, stk. 2 og § 15 finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 6. Skatteministeren kan fastsætte regler for angivelse og indbetaling af afgiften.

Varer der medbringes fra udlandet

§ 18. Bestemmelserne i § 15 og § 17, stk. 2, 2. pkt. og stk. 3, finder tilsvarende anvendelse på erhvervsdrivende, der medbringer afgiftspligtige varer fra andre EU-lande til brug i egen virksomhed.

Kontrolbestemmelser

§ 19. Med henblik på kontrol af lovens overholdelse har de statslige told- og skattemyndigheder, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til at foretage eftersyn i virksomheder, der omfattes af § 3, og til at efterse virksomhedernes varebeholdninger, forretningsbøger, øvrige regnskabsmateriale samt korrespondance mv.

Stk. 2. Virksomhedernes indehavere og de personer, som er beskæftiget i virksomheden, skal yde de statslige told- og skattemyndigheder fornøden vejledning og hjælp ved foretagelsen af eftersynet.

Stk. 3. De forretningsbøger mv., som er nævnt i stk. 1, skal på de statslige told- og skattemyndigheders anmodning udleveres eller indsendes til de statslige told- og skattemyndigheder.

Stk. 4. Erhvervsdrivende skal på anmodning meddele de statslige told- og skattemyndigheder oplysninger om deres indkøb af afgiftspligtige varer til virksomheden.

Stk. 5. Leverandører af afgiftspligtige varer skal på anmodning meddele de statslige told- og skattemyndigheder oplysning om deres leverancer til erhvervsdrivende.

Stk. 6. De statslige told- og skattemyndigheder er berettiget til at foretage eftersyn af afgiftspligtige varer under transport, når disse varer erhvervsmæssigt sælges fra udlandet eller erhvervsmæssigt transporteres til andre end registrerede virksomheder.

Stk. 7. Med henblik på kontrol af lovens overholdelse har de statslige told- og skattemyndigheder, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation, uden retskendelse adgang til at foretage eftersyn af varebeholdninger og regnskaber mv. hos virksomheder, der har købt, leveret eller transporteret afgiftspligtige varer.

Stk. 8. I det omfang oplysninger som nævnt i stk. 1 og 7 er registreret elektronisk, omfatter myndighedernes adgang til disse oplysninger også en elektronisk adgang hertil.

§ 20. I forbindelse med kontrol efter § 19 er de statslige told- og skattemyndigheder berettiget til at foretage enhver undersøgelse af varerne, der er nødvendig for udøvelse af kontrol, og til uden erstatning at udtage prøver af varerne i det omfang, der er nødvendigt for at undersøge deres beskaffenhed. Varemodtageren eller -fremstiller er berettiget til efter undersøgelsens afslutning på begæring at få de udtagne prøver tilbageleveret i det omfang, de ikke er medgået ved undersøgelsen. Ved fastsættelsen af størrelsen af det beløb, der påhviler de angivne varer i afgift, kan den del af varerne, der er udtaget som prøver af de statslige told- og skattemyndigheder, ikke fradrages i den angivne mængde eller værdi.

Stk. 2. Såfremt de statslige told- og skattemyndigheder har besluttet kun at undersøge en del af de angivne varer, anvendes resultaterne af den delvise undersøgelse på alle varer, der er anført under den pågældende varepost i den afgiftspligtiges regnskab. Varemodtageren eller -fremstilleren kan dog anmode om en supplerende undersøgelse af varerne, såfremt det kan sandsynliggøres, at resultatet af den delvise undersøgelse ikke kan anvendes på resten af de angivne varer.

Stk. 3. Det påhviler varemodtageren eller -fremstilleren, eller den som handler på varemodtagerens eller -fremstillerens vegne, at udføre det for undersøgelsen af varerne nødvendige arbejde (ud- og indpakning, opvejning, opmåling mv.). Omkostningerne i forbindelse hermed afholdes af varemodtageren eller -fremstilleren.

§ 21. Politiet yder de statslige told- og skattemyndigheder bistand til gennemførelsen af kontrollen efter § 19, stk. 1, 6 og 7. Justitsministeren kan efter forhandling med skatteministeren fastsætte nærmere regler herom.

Andre bestemmelser

§ 22. Virksomheder, der er registreret efter merværdiafgiftslovens § 47, stk. 2, og som her til landet ved fjernsalg sælger varer, der er afgiftspligtige efter §§ 1 og 2, skal anmeldes til registrering efter denne lov hos de statslige told- og skattemyndigheder. For disse virksomheder opgøres den afgiftspligtige mængde som den mængde varer, som virksomheden i perioden har solgt her til landet ved fjernsalg, jf. §§ 1 og 2.

§ 23. Den, der overdrager, erhverver, tilegner sig eller anvender varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle have været betalt efter denne lov, skal svare afgift af varerne.

Stk. 2. Afgiften af de nævnte varer kan afkræves til betaling senest 14 dage efter påkrav. Betales afgiften ikke rettidigt, finder lovens § 12, stk. 2, og § 15, stk. 3, tilsvarende anvendelse.

§ 24. Der skal betales et gebyr på 65 kr. for erindringsskrivelser vedrørende betaling af afgift efter denne lov.

§ 25. Skatteministeren kan bemyndige de statslige told- og skattemyndigheder til at træffe afgørelser efter denne lov. Ministeren kan fastsætte regler om adgangen til at klage over afgørelserne, herunder om at afgørelserne ikke kan indbringes for højere administrativ myndighed.

§ 26. Landsskatteretten påkender klager over de statslige told- og skattemyndigheders afgørelser i 1. instans af:

1) Spørgsmål om varers afgiftspligt.

2) Spørgsmål om, hvilken vægt eller areal afgiften skal beregnes af.

3) Spørgsmål om opgørelse af den afgiftspligtige mængde.

4) Spørgsmål om omfanget af afgiftsfritagelser og afgiftsgodtgørelser efter §§ 8 og 9.

5) Spørgsmål om skønsmæssig ansættelse efter § 15, stk. 2.

Stk. 2. Reglerne i skattestyrelseslovens kapitler 3 og 3 A finder anvendelse ved klage til Landsskatteretten efter stk. 1.

§ 27. Reglerne om eftergivelse og henstand i merværdiafgiftslovens § 83 finder tilsvarende anvendelse på afgift, renter, gebyrer og administrative bøder efter denne lov. Reglerne finder ligeledes anvendelse på beløb, som personer er pligtige at betale som erstatning for selskabers manglende betaling af afgift.

§ 28. For betaling af afgift efter bestemmelserne i denne lov hæfter den, der som ejer, forpagter eller lignende driver virksomheden for egen regning samt de varemodtagere, som er nævnt i § 17, stk. 1, og de, der er i besiddelse af varen.

§ 29. Med steder uden for EU sidestilles med hensyn til bestemmelserne i denne lov Færøerne og Grønland samt Københavns Frihavn.

Straffebestemmelser

§ 30. Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt

1) afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger til brug for afgiftskontrollen,

2) overtræder § 3, stk. 1, § 10, stk. 1 og stk. 2, § 11, stk. 1, § 17, stk. 1, 2. pkt., eller stk. 2, § 19, stk. 2-5, § 20, stk. 3, § 22, 1. pkt., og § 32, stk. 3-5,

3) tilsidesætter vilkår, der er fastsat i medfør af § 8, stk. 2, og § 9, stk. 4.

4) undlader at efterkomme et meddelt påbud efter § 13, stk. 1, eller § 17, stk. 4, 1. pkt.,

5) fortsætter driften af en afgiftspligtig virksomhed, hvis registrering de statslige told- og skattemyndigheder har inddraget efter § 11, stk. 2, eller § 14 eller

6) overdrager, erhverver, tilegner sig eller anvender varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle have været betalt efter loven, eller forsøger herpå.

Stk. 2. I forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde for den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder bestemmelser i forskrifterne.

Stk. 3. Den, der begår en af de nævnte overtrædelser med forsæt til at unddrage statskassen afgift, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 2 år.

Stk. 4. Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

§ 31. Skønnes en overtrædelse ikke at ville medføre højere straf end bøde, kan skatteministeren tilkendegive den pågældende, at sagen kan afgøres uden retslig forfølgning, såfremt den pågældende erkender sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en nærmere angivet frist, der efter anmodning kan forlænges, at betale en bøde, som er angivet i tilkendegivelsen.

Stk. 2. Med hensyn til den tilkendegivelse, som er nævnt i stk. 1, finder bestemmelsen om tiltalerejsning i retsplejelovens § 930, jf. § 926, tilsvarende anvendelse.

Stk. 3. Betales bøden i rette tid, eller bliver den efter vedtagelsen inddrevet eller afsonet, bortfalder videre forfølgning.

Stk. 4. Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelser i denne lov sker i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre frihedsstraf.

Overgangs- og ikrafttrædelsesbestemmelser

§ 32. Loven træder i kraft den 1. juli 2000. Bestemmelsen i stk. 3 træder dog i kraft den 2. juni 2000.

Stk. 2. Loven finder anvendelse på varer, der fra og med den 1. juli 2000 udleveres fra eller forbruges i registrerede virksomheder, angives til fortoldning, medbringes eller modtages fra udlandet.

Stk. 3.Virksomheder, der skal registreres ved lovens ikrafttræden, skal anmelde sig til registrering hos de statslige told- og skattemyndigheder senest den 16. juni 2000.

Stk. 4. Virksomheder, der registreres fra lovens ikrafttræden, skal opgøre lagerbeholdningen af afgiftspligtige varer den 1. juli 2000. De statslige told- og skattemyndigheder fastsætter de nærmere regler for opgørelsen.

Stk. 5. Virksomheder, der er omfattet af stk. 4, skal give de statslige told- og skattemyndigheder adgang til at kontrollere opgørelserne ved eftersyn af lagre, forretningsbøger mv. Virksomhedernes indehavere og de i virksomhederne beskæftigede personer skal yde de statslige told- og skattemyndigheder fornøden vejledning og hjælp.

§ 33. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.


Bilag 1

Afgiftspligtigt vareområde.

Der svares afgift til statskassen af følgende varer indeholdende polyvinylchlorid og eventuelt estere af o-phthalsyre (phthalater):

1. Bløde rør og slanger samt fittings dertil, af plast, henhørende under position 3917 i EU’s kombinerede nomenklatur. Alle varer indeholdende blødgjort PVC og eventuelt phthalater henhørende under den nævnte position er omfattet af afgiften, bortset fra bløde rør til anvendelse i civile fly samt slanger til medicinsk brug, som er CE-mærket.

2. Gulvbelægningsmaterialer af plast, også selvklæbende, i ruller eller som fliser; væg- eller loftsbeklædning af plast både til tørre og våde rum, henhørende under position 3918.10 i EU’s kombinerede nomenklatur. Alle varer indeholdende blødgjort PVC og eventuelt phthalater tilhørende den nævnte position er omfattet af afgiften. Korkfliser indeholdende blødgjort PVC og eventuelt phthalater henhørende under position 4504 i EU’s kombinerede nomenklatur er ligeledes omfattet af afgiften.

3. Selvklæbende folier og tape, i ruller eller i strimler, henhørende under position 3919 i EU’s kombinerede nomenklatur. Kun de nævnte varer indeholdende PVC og eventuelt phthalater er omfattet af afgiften.

4. Tagfolier, membranfolier, tagplader og ovenlysvinduer, henhørende under position 3919, 3920.41, 3920.42 og 3921 i EU’s kombinerede nomenklatur. Kun de nævnte varer indeholdende PVC og eventuelt phthalater er omfattet af afgiften.

5.Tidsskriftskassetter, ringbind, brevordnere, charteks og plastlommer indeholdende blødgjort PVC og eventuelt phthalater, henhørende under position 3926.10.00 i EU’s kombinerede nomenklatur.

6. Handsker, forklæder, beskyttelsesdragter indeholdende blødgjort PVC og eventuelt phthalater, henhørende under position 3926.20.00 og regntøj indeholdende blødgjort PVC og eventuelt phthalater henhørende under 3926.20.00, 6210.40.00 og 6210.50.00 i EU’s kombinerede nomenklatur.

7. Presenninger henhørende under position 3926.90.91 i EU’s kombinerede nomenklatur indeholdende blødgjort PVC og eventuelt phthalater. Kun de nævnte varer indeholdende blød PVC og eventuelt phthalater er omfattet af afgiften. Presenninger til motorkøretøjer og trailere er fritaget for afgiften.

8. Dækketøj, gardiner, rullegardiner, forhæng og gardinkapper henhørende under position 3924, 3926, 6302, 6303 og 6304 i EU’s kombinerede nomenklatur indeholdende blødgjort PVC og eventuelt phthalater.

9. Isolerede elektriske ledninger, kabler og andre isolerede elektriske ledere, også forsynet med forbindingsdele; optiske fiberkabler, fremstillet af individuelt overtrukne fibre, også samlet med elektriske ledere eller forsynet med forbindelsesdele, henhørende under position 8544 i EU’s kombinerede nomenklatur. Alle varer indeholdende blødgjort PVC og eventuelt phthalater henhørende under den nævnte position er omfattet af afgiften.

10. Skodder, jalousier (herunder persienner) og lignende varer samt dele dertil henhørende under position 3925.30.00 i EU’s kombinerede nomenklatur. Kun de nævnte varer indeholdende PVC er omfattet af afgiften.

11. Kabelbakker og kabelpaneler til elektriske ledninger henhørende under position 3925.90.20 i EU’s kombinerede nomenklatur. Kun de nævnte varer indeholdende PVC er omfattet af afgiften.

12. Staldinventar henhørende under position 3925 i EU’s kombinerede nomenklatur. Kun de nævnte varer indeholdende PVC er omfattet af afgiften.

13. Tagrender og nedløbsrør henhørende under position 3917 og 3925 i EU’s kombinerede nomenklatur. Kun de nævnte varer indeholdende PVC er omfattet af afgiften.


Bilag 2

Afgiften betales på grundlag af de satser, som er nævnt i dette bilag og varens nettovægt, bortset fra varer nævnt i bilag 1, nr. 5, 7 og 9. For varer nævnt i bilag 1, nr. 5 betales afgiften på grundlag af de satser, som er nævnt i dette bilag og antallet af varer. For varer nævnt i bilag 1, nr. 7 betales afgiften på grundlag af de satser, som er nævnt i dette bilag, og varens overfladeareal. For varer nævnt i bilag 1, nr. 9 betales afgiften på grundlag af de satser, som er nævnt i dette bilag, og vægten af plastindholdet i varen.

Varer indeholdende blød PVC

Afgift ved indhold af phthalater

Reduceret afgift ved anden blødgører end phthalater

Bløde rør og slanger henhørende under position 3917 i EU’s kombinerede nomenklatur

3,50 kr/kg

1,40 kr/kg

Gulv- og vægbelægninger, fremstillet af støttemateriale, imprægneret, overtrukket eller lamineret med PVC, henhørende under position 3918.10.10 i EU’s kombinerede nomenklatur

0,30 kr/kg

0,16 kr/kg

Andre gulvbelægninger henhørende under position 3918.10.90 i EU’s kombinerede nomenklatur

3,00 kr/kg

1,60 kr/kg

Korkfliser henhørende under position 4504 i EU’s kombinerede nomenklatur

0,30 kr/kg

0,16 kr/kg

Tape og selvklæbende folier, henhørende under position 3919 i EU’s kombinerede nomenklatur

3,50 kr/kg

1,40 kr/kg

Tagfolier, blødgjorte, henhørende under position 3919, 3920 eller 3921 i EU’s kombinerede nomenklatur

3,50 kr/kg

1,40 kr/kg

Membranfolier, blødgjorte, henhørende under position 3919, 3920 eller 3921 i EU’s kombinerede nomenklatur

3,50 kr/kg

1,40 kr/kg

Tagplader blødgjorte, henhørende under position 3919, 3920 eller 3921 i EU’s kombinerede nomenklatur

3,50 kr/kg

1,40 kr/kg

Ovenlysvinduer blødgjorte, henhørende under position 3919, 3920 eller 3921 i EU’s kombinerede nomenklatur

3,50 kr/kg

1,40 kr/kg

Charteks og plastlommer, henhørende under position

3926.10.00 i EU’s kombinerede nomenklatur

0,05 kr/stk

0,02 kr/stk

Tidsskriftskassetter, henhørende under position 3926.10.00 i EU’s kombinerede nomenklatur

0,33 kr/stk

0,13 kr/stk

Ringbind og brevordnere, henhørende under position 3926.10.00 i EU’s kombinerede nomenklatur

0,28 kr/stk

0,11 kr/stk

Handsker, henhørende under position 3926.20.00 i EU’s kombinerede nomenklatur

3,60 kr/kg

1,08 kr/kg

Forklæder, henhørende under position 3926.20.00 i EU’s kombinerede nomenklatur

3,60 kr/kg

1,08 kr/kg

Beskyttelsesdragter, henhørende under position 3926.20.00 i EU’s kombinerede nomenklatur

3,60 kr/kg

1,08 kr/kg

Regntøj, henhørende under position 3926.20.00 og 6210 i EU’s kombinerede nomenklatur

3,60 kr/kg

1,08 kr/kg

Presenninger, henhørende under position 3926.90.91 i EU’s kombinerede nomenklatur

1,70 kr/m2

0,42 kr/m2

Dækketøj, gardiner, rullegardiner, forhæng og gardinkapper henhørende under position 3924, 3926, 6302, 6303 og 6304 i EU’s kombinerede nomenklatur

0,60 kr/kg

0,32 kr/kg

Kabler og ledninger, henhørende under position 8544 (efter vægten af plast) i EU’s kombinerede nomenklatur

2,48 kr/kg

0,91 kr/kg

 

Varer indeholdende hård PVC

Afgift

Tagplader og ovenlysvinduer, henhørende under position 3919, 3920 eller 3921 i EU’s kombinerede nomenklatur

1,60 kr/kg

Jalousier, persienner og skodder, henhørende under position 3925.30.00 i EU’s kombinerede nomenklatur

1,60 kr/kg

Kabelbakker og kabelpaneler, henhørende under position 3925.90.20 i EU’s kombinerede nomenklatur

1,60 kr/kg

Staldinventar, henhørende under position 3925 i EU’s kombinerede nomenklatur

1,60 kr/kg

Tagrender og nedløbsrør, henhørende under position 3917 og 3925 i EU’s kombinerede nomenklatur

1,60 kr/kg


Bilag

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Indledning

Med dette lovforslag foreslås en afgift på visse varer indeholdende PVC og eventuelt blødgøringsmidler (phthalater). Afgiftens formål er at øge incitamentet til anvendelsen af andre blødgørere end phthalater, samt reducere mængden af PVC, som forbrændes eller deponeres.

Phthalater anvendes i plastindustrien som tilsætning i PVC, der herefter kendetegnes som blød PVC. PVC er polyvinylchlorid. Som selvstændigt materiale er PVC stift med en vis elasticitet og anvendes til en række produkter, der skal være hårde og formstabile. Ved at tilsætte phthalater er det muligt at fremstille fleksible materialer og samtidig bibeholde hovedparten af PVCens egenskaber.

Baggrunden for at fremsætte lovforslaget er, at bortskaffelse af PVC giver problemer, da PVC indeholder klor, som ved forbrænding udvikler saltsyre. Rensning af saltsyren fra røgen efterlader forurenet kalk, som skal deponeres. Problemet er størst for anlæg, der anvender et tørt eller semitørt røggasrensningssystem. Med hensyn til anlæg med våd røggasrensning medfører forbrænding af PVC en forholdsvis kraftig nedslidning af anlægget.

Phthalaterne er en gruppe af kemiske stoffer, der anvendes som blødgører i forskellige produkter bl.a. PVC. Nogle af phthalaterne mistænkes for at have en række uønskede effekter på vandmiljøet samt er fundet kræftfremkaldende på dyr. Desuden kan det ikke afvises, at nogle af phthalaterne kan påvirke forplantningsevnen.

Udviklingen af egnede behandlingsmetoder til PVC-affald er omkostningskrævende, og omkostningerne ved behandling forventes at overstige omkostninger ved deponering eller forbrænding. En afgift på PVC og phthalater skal bl.a. bidrage til finansiering af statens udgifter ved udvikling af og tilskud til egnede behandlingsmetoder og behandling af PVC-affald, uden dog at provenuet fra afgiften er øremærket hertil.

Lovforslaget er udarbejdet i samarbejde mellem Skatteministeriet og Miljø- og Energiministeriet på baggrund af "Strategi for PVC-området" og "Handlingsplan for at reducere anvendelsen af phthalater i blød plast", som Miljø- og Energiministeriet udsendte i juni 1999.

Miljø- og Energiministeriets status for PVC-området

I 1997 udsendte Miljøstyrelsen en arbejdsrapport, der viste, at der ikke som ventet var etableret en tilstrækkelig indsamlings- og genanvendelsesordning for byggeaffald. I december samme år fremkom plastindustrien med et forslag til, hvorledes målsætningen for genanvendelse af byggeaffald kunne opfyldes. Dette forslag har efter Miljøstyrelsens opfattelse ikke ført til en tilfredsstillende ordning, som dækker alle byggeprodukter. Bl.a. har det ikke været muligt at indgå aftale om indsamling af gamle udtjente gulvmaterialer.

I denne forbindelse er affaldsbekendtgørelsen foreslået ændret, således at kommunerne skal anvise genanvendeligt PVC-affald til genbrug og andet PVC-affald til deponering. Denne ændring forventes at træde i kraft 1. januar 2000. En kommende blybekendtgørelse med forventet ikrafttrædelse januar 2000 skal afvikle brugen af bly i PVC og begrænse genanvendelsen af tungmetalholdigt PVC. Blybekendtgørelsen ligger i øjeblikket til notifikation hos EU.

En afgift på PVC og phthalater skal sammen med andre virkemidler reducere anvendelsen af phthalater, samt reducere mængden af PVC, som forbrændes eller deponeres.

Phthalaterne

Ved at tilsætte phthalater, også kaldet blødgørere, i PVC er det muligt at fremstille fleksible materialer og samtidig bibeholde hovedparten af PVC’s egenskaber. Der findes forskellige stoffer inden for stofgruppen phthalater, der har dette tekniske potentiale, og som i øvrigt hver giver blød PVC en særegen profil. Phthalater optræder oftest i forbindelse med PVC. Det danske forbrug af produkter med indhold af phthalater medfører, at forbruget af phthalater årligt udgør 11.000 ton.

Den kemisk betegnelse for phthalaterne er estere af o-phthalsyre. Det er bla. diethylhexylphthalat (DEPH), dibutylphthalat (DBP), butylbenzylphthalat (BBP), enten som enkelt stoffer eller blandinger. Hele stofgruppen er omfattet af lovforslaget.

Miljø- og Energiministeriet har ikke indtil nu fundet, at nogen undersøgelser har afkræftet mistanken om phthalaters sundheds- og miljømæssige skadelige virkninger.

Blød PVC indeholder fra 20 - 50 % blødgører. Teknisk set kan forbruget af phthalater i de fleste produkter ændres, enten ved anvendelse af alternative blødgørere eller ved anvendelse af et andet produkt end blød PVC.

I juni 1999 udgav Miljø- og Energiministeriet "Handlingsplan for at reducere og afvikle anvendelsen af phthalater i blød plast". Målet med initiativerne i handlingsplanen er at reducere brugen af phthalaterne med 50 pct. inden for de næste 10 år. Målet skal nås bla. ved hjælp af miljø- og substitutionsvejledninger, information, mærkning og fælles EU-regler for nye biler og tekstiltryk. En afgift på phthalater skal give incitament til anvendelse af andre blødgørere end phthalaterne.

Endvidere er der i Danmark en bekendtgørelse med forbud mod phthalater i legetøj til børn under 3 år. Andre lande har indført lignende regler og et direktiv er under udarbejdelse i EU.

Afgiftsgrundlaget

Udgangspunktet burde være, at phthalater i alle produkter omfattes af en afgift, således at hele forbruget af phthalater var afgiftbelagt. Disse varer skulle pålægges en afgift ved import og gives godtgørelse ved eksport. Udgangspunktet burde være, at PVC i produkter, som er vanskelige at genbruge, omfattes af en afgift, således at dette forbrug af rå PVC var afgiftbelagt. Disse varer indeholdende PVC skulle pålægges en afgift ved import og gives godtgørelse ved eksport.

Dette er af administrative årsager ikke muligt, da PVC og phthalater indgår i mange produkter og ofte i en ganske lille mængde. Ofte er mængden eller koncentrationen af PVC og phthalater ikke kendt af importøren. Omkostningerne ved en opgørelse kan være betragtelig sammenlignet med varens værdi og størrelsen af en afgift.

Afgiftsgrundlaget er begrænset til varer, hvor det vurderes, at PVC- og phthalatmængden kan opgøres som standardsats efter varens gennemsnitlige PVC- og phthalatindhold, og hvor afgiften vil få den ønskede effekt.

Denne afgift er ikke gjort variabel efter det nøjagtige PVC- eller phthalatindhold. Dette forenkler opgørelse og administration af afgiften. Det vurderes samtidigt, at afgiften fortsat vil have den ønskede miljøeffekt. Dette skyldes, at producenterne sjældent kan reducere indholdet af PVC eller phthalater, men derimod vil vælge alternative materialer, således at PVC eller phthalaterne substitueres helt bort fra varen.

Afgiften er i stedet udformet som en kilo-sats, hvor afgiftsgrundlaget er varernes nettovægt. Satsen er bestemt ud fra forventningerne til produkternes gennemsnitlige PVC- og phthalatindhold. Udgangspunktet er en afgift på 2 kr/kg PVC og 7 kr/kg phthalater. For enkelte produkter er afgiften udformet som en styk-afgift eller areal-afgift for at gøre administrationen lettere for de berørte virksomheder og myndighederne.

Afgiften pålægges dansk producerede varer, som sælges her i landet og importerede varer. Ved eksport af afgiftspligtige varer skal der ikke svares afgift. Varer, som ikke direkte er omfattet af afgiften, men indeholder mere end 25 pct. afgiftspligtige varer, vil blive pålagt afgift ved import. Ved eksport af varer, der indeholder afgiftspligtige varer, hvoraf der er svaret afgift, kan der gøres krav på godtgørelse.

Følgende varer er omfattet af afgiften:

Varegruppe

Mængde af PVC

Mængde af phthalater

Bløde rør og slanger, samt fittings dertil, undtaget er rør og slanger til medicinsk brug

2.000 ton

1.000 ton

Gulv- og vægbelægningsmaterialer

4.400 ton

1.100 ton

Selvklæbende folier og tape

350 ton

150 ton

Tag- og membranfolier, tagplader og ovenlysvinduer NB: Produkter i både hård og blød PVC

3.700 ton

300 ton

Tidsskriftskassetter, brevordnere, ringbind og charteks

1.400 ton

600 ton

Handsker, forklæder og beskyttelsesdragter

290 ton

235 ton

Presenninger, undtaget er presenninger til motorkøretøjer og trailere

350 ton

240 ton

Dækketøj, gardiner m.v.

90 ton

50 ton

Ledninger og kabler

8.500 ton

3.500 ton

Skodder og jalousier

1.800 ton

Kabelbakker og kabelpaneler

6.500 ton

Staldinventar

1.000 ton

Tagrender og nedløbsrør

3.300 ton

Det er fundet nødvendigt for at sikre den nødvendige kontrol med overholdelse af lovens bestemmelser, at de statslige told- og skattemyndigheder får adgang til virksomhederne, som er omfattet af loven, uden en retskendelse.

PVC-produkter undtaget for afgiften

Rør, døre og vinduer i hård PVC har en lang levetid og mængden af rør, døre og vinduer, som kasseres, er begrænset. Endvidere indsamles kasserede rør, vinduer og døre med henblik på genanvendelse af branchens egen indsamlingsordning. Produkterne er brudsikre og vil typisk blive håndteret af professionelle håndværkere. En afgift på rør, vinduer og døre i hård PVC vurderes ikke at reducere mængden af PVC til forbrænding eller deponering. Afgiften på hård PVC er derfor begrænset til produkter, som vurderes vanskelige at udsortere med henblik på genanvendelse og således ofte vil blive deponeret, med henblik på senere behandling, når der foreligger en egnet behandlingsmetode, eller brændt. Rør, vinduer og døre er derfor undtaget for afgiften.

Revision

Afgiften vil blive taget op til en revision efter 2 år. Her skal varegrupperne evalueres, og det skal bl.a. undersøges om der er fremkommet nye produkter indeholdende PVC og eventuelt phthalater. Endvidere skal virkningen af afgiften betragtes nærmere.

På nuværende tidspunkt er der ikke fundet en tilfredsstillende afgiftsmæssig løsning for produkter indeholdende regenereret PVC. Ved en kommende revision skal det undersøges, om en afgiftsdifferentiering eller evt. en selvstændig tilbageføringsordning kan fremme anvendelsen af regenerat.

Det skal ved revisionen endvidere vurderes, om der er etableret en indsamlings- og genanvendelsesordning for bestemte produkttyper, som kan betinge fritagelse for afgift af disse produkter.

Eksempler på afgiftens størrelse for udvalgte varegrupper

For skærefaste handsker koster de billigste omkring 10-15 kr. og vejer 200-300 gr. Afgiften vil her udgøre mindre end 11 pct. Belastningen af afgiften bliver mindre jo dyrere produkter, det drejer sig om.

En sikkerhedsdragt koster 700 - 750 kr. og vejer 500 - 1.000 gr. Afgiften er her mindre end én procent af salgsprisen.

Afgiften vil for ringbind udgøre 0,28 kr/stk, hvis ringbindet indeholder PVC og phthalater. Ved en salgspris på ca. 15 kr. vil afgiften udgøre mindre end 3 pct. af salgsprisen.

For gulvbeklædning vil afgiften udgøre ca. 7,80 kr/m2 for gulv af 100 pct PVC indeholdende phthalater. Ved en salgspris på 70 - 110 kr/ m2 vil afgiften udgøre mindre end 11 pct. For korkfliser vil afgiften udgøre ca. 27 øre/m2. Afgiftsbelastningen for korkfliserne ligger væsentligt under belastningen for PVC-gulvene.

Hvis det antages, at en ledning til et elektrisk apparat vejer ca. 100 gr (ca 1,50 meter) og indeholder ca. 30 pct blød PVC, hvoraf ca. 15 pct er phthalater vil afgiften udgøre ca. 8 øre/stk ved afgift på både PVC og phthalater.

Høringssvar

Et notat, som beskriver afgiften, har i løbet af sommeren 1999 været sendt i høring hos berørte brancher og organisationer. Bilag A gennemgår i hovedtræk høringssvarene og en række af de konsekvenser, som høringssvarene har haft for lovens endelige udformning. Endvidere har et udkast til et lovforslag om afgift på PVC og phthalater været sendt i høring. Bilag A gennemgår ændringer i lovforslaget efter 2. høringsrunde.

Provenumæssige konsekvenser

Det skønnes, at ca. 25.000 ton blød PVC efter forslaget er afgiftsbelagt, heraf udgør phthalaterne ca. 7.000 ton. Ca. 16.000 ton hård PVC er afgiftsbelagt.

Ved en afgift på 7 kr/kg for phthalaterne og 2 kr/kg for PVC som udgangspunkt, vil afgiften give et provenu på ca.120 mio kr. ved uændret forbrug, hvor 37 mio kr. vil komme fra afgiften på blød PVC, 50 mio kr. fra afgiften på phthalaterne og 32 mio kr. fra produkter i hård PVC. På sigt skønnes det med stor usikkerhed, at provenuet vil blive reduceret med ca. 20-25 mio kr. som følge af reduktion i forbruget af PVC og phthalater.

Miljømæssige konsekvenser

Det skønnes med en vis usikkerhed, at en afgift på phthalatindholdet i de udvalgte varegrupper på sigt vil kunne reducere phthalatforbruget med ca. 30 pct. inden for de udvalgte grupper. For langt de fleste varegrupper indeholdende phthalater er det muligt at anvende alternative blødgørere.

Der skønnes med stor usikkerhed, at der sker et fald i brugen af blød PVC som følge af afgiften på phthalater svarende til 5 - 10 pct. af det nuværende forbrug.

For produkter af blød PVC vil afgiften give et yderligere incitament til at skifte ikke bare blødgører, men også til et andet materiale.

En afgift på PVC på de udvalgte produkter forventes med nogen usikkerhed over en årrække at kunne reducere forbruget af disse produkter med 10 - 15 pct. De udvalgte produkter er typisk vanskelige at udsortere fra husholdningers affald og ender ofte i affaldsforbrændingen eller går til deponering.

Erhvervsøkonomiske konsekvenser og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Det konkurrencemæssige udgangspunkt burde være, at phthalater i alle produkter omfattes af en afgift, således at hele forbruget af phthalater var afgiftbelagt. Disse varer skulle også pålægges en afgift ved import og gives godtgørelse ved eksport. Udgangspunktet burde endvidere være, at PVC i alle produkter, som er vanskelige at genbruge, omfattes af en afgift, således at dette forbrug af rå PVC var afgiftbelagt. Disse varer indeholdende PVC skulle også pålægges en afgift ved import og gives godtgørelse ved eksport.

Dette er af administrative årsager ikke muligt, da PVC og phthalater indgår i mange produkter og ofte i en ganske lille mængde, og ofte er mængden eller koncentrationen af PVC og phthalater ikke kendt af importøren. Omkostningerne ved en opgørelse kan være betragtelig sammenlignet med varens værdi og størrelsen af en afgift.

Af administrative årsager er den foreslåede afgift som nævnt begrænset til visse plastvarer, hvor det vurderes, at der samtidig med en rimelig administrativ håndtering af de afgiftsbelagte varer er mulighed for, at afgiften vil reducere anvendelsen af PVC og phthalater.

Det forventes, at afgiften udgør 5-15 pct. af de afgiftspligtige varers værdi, i enkelte tilfælde kan belastningen være højere. Afgiften vil normalt udgøre en større værdi for ubearbejdede varer og en noget mindre værdi for varer med en høj forarbejdning.

For en række produkter findes der alternativer til PVC og phthalater, for enkelte produkter er det af tekniske årsager ikke muligt at erstatte PVC. De alternative materialer vurderes sædvanligvis at være dyrere end PVC og phthalater.Ved afgiften på phthalaterne er søgt en balancering, således, at det økonomisk vil være muligt at bruge en dyrere blødgører (uden afgift).

Det kan ikke udelukkes, at der på længere sigt vil ske en substitution væk fra en PVC- og phthalatbaseret produktion, hvorved der vil skabes en miljøbetinget konkurrencefordel for de danske produkter på det udenlandske marked.

Ved udvælgelsen af de enkelte varegrupper er der lagt vægt på, at der undgås en substitution fra afgiftspligtige varer til ikke-afgiftspligtige varer, hvor den ikke-afgiftspligtige vare ligeledes indeholder PVC. Ved en substitution fra en afgiftspligtigt vare til en ikke-afgiftspligtig vare, vil alternativet være et produkt, der typisk ikke indeholder PVC eller mindre PVC.

Det er muligt at opnå afgiftsgodtgørelse ved eksport af varer, der ikke er omfattet af § 1, men består af sammensatte varer. Der kan f.eks. være tale om slanger til håndbrusere eller ledninger påsat elektriske apparater. Importerede sammensatte varer, der efter vægt, indeholder mere end 25 pct. afgiftspligtige varer, vil blive pålagt afgift for den afgiftspligtige del af varen.

For visse montagevirksomheder vil der være en konkurrencemæssig ulempe, når deres produkter ikke er omfattet af § 2. Dette medfører, at der vil være svaret afgift af mindre dele i varer fra danske virksomheder, men ikke i tilsvarende varer fra udenlandske virksomheder. Dette vil dog kun være tilfældet for varer, der efter vægt indeholder mindre end 25 pct. afgiftspligtige varer. Denne forvridning er søgt lempet ved, at danske montagevirksomheder kan få godtgørelse for montagespild ved aflevering på et godkendt oparbejdningsanlæg eller deponi.

Ved eksport kan virksomheder desuden modtage godtgørelse uafhængigt af om de enkelte varer er omfattet af 25 pct. grænsen. Konkurrenceforvridningen er således søgt minimeret mest muligt.

Oversigt over skønnet antal virksomheder, som er omfattet af lovforslaget.

Antal importører

Antal eksportører

Antal producenter

Gulv og væg

12- 14

0

Strimler med klæbemiddel

Staldinventar

2

Handsker, forklæder, beskyttelsesdragter og regntøj

færre end 270

færre end 105

Tekstil

ca. 70

ca. 15

El-kabler

ca. 300

ca. 70

1

Presenninger, tagfolier, membranfolier

Tagplader og ovenlysvinduer

færre end 110

færre end 15

Tidsskriftskassetter mv.

I enkelte tilfælde foreligger der ikke oplysninger om antal importører og eksportører, da de enkelte toldpositionsnumre indeholder andre varer, end de afgiftspligtige. Der findes således ingen registreringer for disse varer.

Lovforslaget har været forlagt et fokuspanel under Erhvervsministeriet. Fokuspanelet er sammensat af virksomheder, som bliver omfattet af afgiften. Fokuspanelet har følgende bemærkninger:

Det menes, at i alt ca. 1.000 virksomheder vil være omfattet af lovforslaget, som er blevet vurderet af et fokuspanel bestående af 38 virksomheder. 87 pct. forventer, at lovforslaget vil medføre administrative engangsbyrder på gennemsnitligt 14 timer pr. berørt virksomhed. De samlede engangsbyrder vil være mellem 8.000 og 16.000 timer på samfundsniveau. De administrative engangsbyrder består hovedsageligt i tilpasning af edb-systemer og opbygning af rutiner i forbindelse med registreringer samt indberetninger til de offentlige myndigheder.

30 pct. af fokuspanelet forventer et behov for ekstern bistand på engangsbasis på gennemsnitligt 8,2 timer pr. virksomhed.

81 pct. af fokuspanelet forventer løbende administrative byrder som følge af lovforslaget på gennemsnitlig 130 timer årligt. På samfundsniveau vil de løbende byrder være mellem 50.700 og 160.700 timer årligt. Det løbende administrative merarbejde koncentrerer sig omkring registrering hos offentlige myndigheder samt indhentning af leverandørerklæringer.

Efter fremlæggelsen for Erhvervsministeriets fokuspanel, er der sket en tilpasning af lovforslaget med henblik på at lette erhvervslivets administrative byrder. Bl.a. er et tidligere forslag om lageropgørelse for ikke-registrerede virksomheder fjernet fra lovforslaget og ikrafttrædelsestidspunktet er rykket fra 1. januar 2000 til 1. juli 2000. Fokusgruppen er påny blevet spurgt om erhvervslivets administrative konsekvenser, men en ny bedømmelse foreligger ikke på nuværende tidspunkt.

Administrative konsekvenser

Gennemførelse af lovforslaget skønnes at medføre engangsudgifter for Told og Skat på 0,8 mill. kr., primært til edb-udvikling og information. Derudover skønnes der at være udgifter på 0,6 mill. kr. årligt til trykning af angivelser, drift af edb-system og kemiske analyser. Hertil kommer et forbrug på 8 årsværk til administration og kontrol.

Forholdet til EU-retten

Der produceres ikke PVC og phthalater i Danmark, endvidere produceres der ikke varer med samme funktion og miljømæssige egenskaber som PVC i Danmark. Dette giver anledning til at gennemgå afgiftens forhold til EU-retten.

EF-traktatens artikel 23 og 25 (tidligere artikel 9 og 12) - forbudet mod afgifter med tilsvarende virkning som told.

EF-traktatens artikel 23 og 25 skal sikre den frie varebevægelse i EU. EF-domstolen fortolker bestemmelserne restriktivt, men dog med visse modifikationer. Hvis en afgift alene rammer importerede produkter, fordi der ikke findes en indenlandsk produktion, følger det af Domstolens faste praksis, at en afgift accepteres, hvis den indgår som et led i en generel intern afgiftsordning.

Det er Skatteministeriets opfattelse, at den foreslåede afgift på PVC og phthalater opfylder dette kriterium isoleret set, men også set i sammenhæng med den danske miljøafgiftsordning. Heri indgår afgifter på en række konkrete produkter og råvarer, uanset om de produceres her i landet eller udelukkende importeres. Der kan som eksempel nævnes afgifter på følgende produkter og råvarer:

- Klorerede opløsningsmidler

- Kvælstof

- Svovl

- Vækstfremmere

- Emballage

- PVC-folier

- CFC

- Batterier

- Bekæmpelsesmidler

Som det ses indgår afgiften på PVC og phthalater i den systematiske udbygning af et internt afgiftssystem, da det indgår som en del af den samlede indsats i Danmark for et bedre miljø.

Det er således Skatteministeriets opfattelse, at der er tale om en generel intern afgiftsordning, som systematisk og efter objektive kriterier anvendes på kategorier af produkter, uanset deres oprindelse. Lovforslaget er derfor i overensstemmelse med EF-Domstolens praksis på området.

EF-traktatens artikel 90 (tidligere artikel 95) - forbudet mod diskriminerende eller protektionistiske interne afgifter.

Artikel 90 skal sikre, at interne afgifter ikke forskelsbehandler importerede varer fra andre medlemsstater i forhold til nationalt producerede varer. Den foreslåede afgift er pålagt det færdige produkt og rammer udenlandske og nationale producenter ens. Afgiftspligten er alene afhængig af om varen indeholder PVC og phthalater. Afgiften er således ikke i strid med artikel 90, stk. 1, som forbyder højere afgifter på udenlandske varer end tilsvarende nationale. Skatteministeriet vurderer også, at afgiften ikke beskytter indenlandske produkter, da danske produkter indeholdende PVC og phthalater ligestilles med udenlandske. Endelig kan det nævnes, at der for visse sammensatte varetyper – f.eks. en vaskemaskine - vil være en mindre afgiftsmæssig fordel for importerede produkter, da der skal svares afgift af ledningen monteret på vaskemaskinen fra en dansk produceret maskine, men ikke for ledningen i den importerede. Afgiften er derfor ikke i strid med artikel 90.

Artikel 28 (tidligere artikel 30) - forbudet mod foranstaltninger med tilsvarende virkning som kvantitative importrestriktioner.

Uanset at den foreslåede afgift ikke er i strid med artikel 90, er det dog i EF-domstolens praksis gjort klart, at det heller ikke accepteres, at den frie varebevægelighed bringes i fare på grund af afgiftens størrelse.

Det er vurderet, at afgiften vil udgøre 5-15 pct af de afgiftspligtiges varers værdi. Denne størrelse overstiger ikke afgiftsbelastningen af andre danske miljøafgifter. Der er således ikke tale om en eksorbitant afgift, jf. EF-domstolens dom af 11. december 1990 i sag 47/88 Kommissionen mod Danmark (saml. 1990 s. I-4509).

Afgifterne pålægges primært af miljø- og sundhedsmæssige grunde. I den valgte udformning af lovforlaget er der lagt vægt på, at afgiften giver det nødvendige miljøincitament. Det er således konstateret, at producenter af rør, vinduer og døre har etableret en acceptabel indsamlingsordning og genbruger indsamlet materiale, således at der kun optræder meget lidt af disse produkter i affaldsmængderne. Rør, vinduer og døre er derfor ikke omfattet af afgiftsforslaget. Derimod indgår der i affaldsmængderne betydelige mængder af f.eks. gulv- og vægbeklædninger. Da det ikke har været muligt at få etableret en indsamlingsordning for disse produkter benyttes afgiften som et af de midler, som skal medvirke til at reducere mængden af PVC i affaldsstrømmen.

Samlet set er det Skatteministeriets opfattelse, at der ikke er tale om en afgift med tilsvarende virkning som kvantitative importrestriktioner.

På denne baggrund vurderer Skatteministeriet, at lovforslaget er i overensstemmelse med EU-retten.

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner

Indkomstårsvirkning: Forslaget skønnes at medføre et provenu på ca. 95 mio kr. årligt.

 

Finansårsvirkning: Forslaget skønnes at medføre et provenu på ca. 60 mio kr. i år 2000.

 

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner

Ingen

Gennemførelse af lovforslaget skønnes at medføre engangsudgifter for Told og Skat på 0,8 mill. kr. Derudover skønnes der at være udgifter på 0,6 mill. kr. årligt til trykning af angivelser, drift af edb-system og kemiske analyser. Hertil kommer et forbrug på 8 årsværk til administration og kontrol.

 

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Det kan ikke udelukkes, at der på længere sigt vil ske en substitution væk fra en PVC- og phthalatbaseret produktion, hvorved der vil skabes en miljøbetinget konkurrencefordel for de danske produkter på det udenlandske marked.

Mindre reduktion i konkurrenceevnen for danske montagevirksomheder.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

På éngangsbasis vil loven påføre virksomhederne mindre byrder i forbindelse med edb-tilpasninger og opbygning af rutiner.

Der vil være løbende administrative byrder forbundet med registrering og indhentning af oplysninger.

Miljømæssige konsekvenser

Reduktion i anvendelsen af PVC og phthalater

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Der produceres ikke PVC og phthalater i Danmark, hvilket har givet anledning til at gennemgå afgiften i forhold til EU-retten. Afgiften er et led i en generel intern afgiftsordning, der systematisk og efter objektive kriterier anvendes på produkter, hvori der anvendes PVC og phthalater, uanset produktets oprindelse. Skatteministeriet vurderer derfor, at afgiften er i overensstemmelse med EU-retten.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Bestemmelsen omhandler det afgiftspligtige område og afgiftssatserne.

Af administrative årsager er den foreslåede afgift begrænset til visse plastvarer, hvor det vurderes, at der er mulighed for, at afgiften vil virke, og der er tale om homogene produkter, således at en vægtbaseret standardsatsafgift eller stykafgift kan beregnes ud fra et forventet PVC- og phthalatindhold. Varegrupperne er angivet med positionsnumre fra EU’s kombinerede nomenklatur, hvilket medfører en høj grad af sikkerhed for hvilke type varer, som er omfattet af afgiften. Endvidere anvendes EU’s kombinerede nomenklatur i alle EU-lande.

Det foreslås, at det afgiftspligtige vareområde skal bestå af følgende varegrupper:

1. Bløde rør og slanger samt fittings dertil, af plast, henhørende under position 3917 i EU’s kombinerede nomenklatur. Ved rør og slanger forstås hule rør og slanger i form af halvfabrikata eller færdigvarer, som almindeligvis anvendes til fremføring og fordeling af væsker og gas. Dette dækker bløde rør og slanger af flad, rund oval, kvadratisk, rektangulær eller af regelmæssig polygonal form. Positionen dækker bl.a. levnedsmiddelsslanger, have- og vandslanger.

Eneste undtagelse for en afgift af varer indeholdende blødgjort PVC og eventuelt phthalater henhørende under den nævnte position er rør og slanger til anvendelse i civile fly, samt slanger til medicinsk brug, som er CE-mærket. I dag gælder dette for slanger i henhold til Rådets direktiv 90/385 af 20. juni 1990 om aktive, implantable medicinske anordninger og gennemført ved Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 139 af 1. marts 1995 om aktivt, implantabelt medicinsk udstyr, Rådets direktiv 93/42/EØF af 14. juni 1993 om medicinske anordninger og gennemført ved Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 734 af 10. august 1994 om medicinsk udstyr, Europa-parlamentets og Rådets direktiv 98/79/EF af 27. oktober 1998 om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik som gennemføres ved en kommende bekendtgørelse fra Sundhedsministeriet.

Det er teknisk muligt at anvende en alternativ blødgører til fremstilling af flere typer slanger under forudsat opfyldelse af produktkravene. For enkelte typer slanger er det muligt at anvende andre materialer end blød PVC.

2. Gulvbelægningsmaterialer af plast, også selvklæbende, i ruller eller som fliser; væg- eller loftsbeklædning af plast både til tørre og våde rum, henhørende under position 3918.10 i EU’s kombinerede nomenklatur. Korkfliser belagt med blødgjort PVC og eventuelt phthalater henhørende under position 4504 i EU’s kombinerede nomenklatur vil ligeledes være omfattet af en afgift.Ved væg- eller loftsbeklædning af plast forstås varer i ruller over 45 cm i bredden, egnede til væg- eller loftsdekoration, bestående af plast permanent fastgjort til et underlag af andet materiale end papir, forudsat at plastlaget (på overfladen) er kornet, mønsterpresset, -trykt eller -præget, farvet eller på anden måde dekoreret.

Gulv- og vægbelægninger er valgt afgiftspålagt, da der sker en emission og udvaskning af phthalater fra gulv- og vægbeklædning.

Ifølge Miljøstyrelsen er det muligt at substituere gulv- og vægbeklædning af PVC og phthalater i langt de fleste tilfælde. På nuværende tidspunkt mangler der kun teknisk tilfredsstillende alternativer til lette vådrum.

3. Selvklæbende folier og tape, i ruller eller i strimler, henhørende under position 3919 i EU’s kombinerede nomenklatur. Kun de nævnte varer indeholdende blødgjort PVC og eventuelt phthalater vil være omfattet af en afgift. Derudover indeholder positionen eksempelvis halvfabrikata. Halvfabrikata vil ikke være omfattet af en afgift, da en sådan afgift vil medføre dobbeltafgiftsbelægning af visse varer. Omfattede varer er bl.a. selvklæbende plasttapeter, selvklæbende folier til skilte- og dekorationsformål og afmærkningstape.

En afgift på selvklæbende folier skal reducere anvendelsen af phthalater og blød PVC.

Der foreligger oplysninger om, at det er teknisk muligt at anvende andre blødgørere. Det er teknisk muligt at anvende andre materialer end blød PVC.

4.Tagfolier, membranfolier, tagplader og ovenlysvinduer henhørende under position 3919, 3920.41, 3920.42 og 3921 i EU’s kombinerede nomenklatur. Ved tag- og membranfolier forstås folier, der anvendes indvendig som af- og inddækning mod vand. Ved membranfolier forstås folier til fundamenter, bassiner o. lign. Kun de nævnte varer indeholdende PVC og eventuelt phthalater vil være omfattet af en afgift. Både tagplader og ovenlysvinduer i hård og blødgjort PVC er omfattet af afgiften. Derudover indeholder positionen eksempelvis halvfabrikata. Halvfabrikata vil ikke være omfattet af en afgift, da en sådan afgift vil medføre dobbelt afgiftsbelægning af visse varer.

En afgift på folier skal reducere anvendelsen af PVC og phthalater.

Der eksisterer alternative blødgørere, og til nogle anvendelser er det også muligt at anvende andre materialer end PVC.

5. Tidsskriftskassetter, brevordnere, ringbind og charteks, henhørende under position 3926.10.00 i EU’s kombinerede nomenklatur. Denne position indeholder adskillige varer af plast med forskelligt indhold af blødgjort PVC og phthalater. De nævnte varer er udvalgt, da de vurderes at være homogene og indeholdende en vis mængde PVC og phthalater. De nævnte varer omfatter også giroordnere (mindre brevordnere), combi-ringbind, plastlommer, fotolommer, diaslommer, plastomslag, plastetuier, visitkortlommer, kataloglommer og signallommer mv.

Ringbind, brevordnere, tidsskriftskassetter og charteks vil blive pålagt en afgift, hvis disse indeholder PVC eller phthalater. Afgiften skal fremme anvendelsen af andre blødgørere end phthalterne og andre materialer end PVC.

Afgiften er udformet som en stykafgift for at lette administrationen for virksomheder og myndigheder. Afgiftssatsen er fastsat på grundlag af et gennemsnitligt indhold af PVC og phthalter. Branchen oplyser, at ringbind i snit indeholder 70 - 80 g PVC, tidsskriftskassetter 85 - 95 g og charteks 10 - 15 g. Stykafgiften er beregnet efter den øverste margen og et skønnet indhold af phthalater på 30 pct.

Der vil muligvis kunne anvendes andre blødgørere, ellers er det muligt at anvende andre plasttyper eller pap.

6. Handsker, forklæder, beskyttelsesdragter (eksempelvis syre-, gas- og kemikalieresistente), henhørende under position 3926.20.00 og regntøj henhørende under 3926.20.00, 6210.40.00 og 6210.50.00 i EU’s kombinerede nomenklatur. De nævnte positioner indeholder adskillige varer af plast med forskelligt indhold af blød PVC og eventuelt phthalater. De nævnte varer er udvalgt, da de vurderes at være homogene og indeholdende en vis mængde PVC og phthalater.

Ofte er produkterne i kontakt med vand og sæbe, hvorved der sker en udvaskning af phthalater. En afgift på handsker, regntøj, forklæder og beskyttelsesdragter skal give incitament til anvendelse af andre materialer end PVC og phthalater.

Det vurderes, at der med stor sandsynlighed kan anvendes andre blødgørere, her kan enkelte egenskaber blive forringet. I nogle tilfælde kan der anvendes andre materialer end blød PVC.

7. Presenninger henhørende under position 3926.90.91 i EU’s kombinerede nomenklatur. Presenninger omfatter presenningsdug, der anvendes til beskyttelse mod vejrliget af gods, der er oplagret under åben himmel eller indladet i skibe, jernbanevogne etc., herunder dug fremstillet ud fra metervarer, som er PVC-belagt nylon eller polyester. Presenninger til motorkøretøjer og trailere er fritaget for afgiften.

Efter ønske fra branchen er afgiftsgrundlaget presenningernes overfladeareal.

Presenninger er ofte i kontakt med vand, hvorved der vil ske en udvaskning af phthalater. En afgift på presenninger skal give incitament til anvendelse af andre materialer end PVC og phthalater. Presenningerne genanvendes ikke og skal bortskaffes ved alternative behandlingsmetoder.

Der kan muligvis anvendes andre blødgørere. Der kan anvendes andre materialer end blød PVC, dog med enkelte forringede egenskaber.

8. Dækketøj, dækkeservietter, gardiner, rullegardiner, forhæng og gardinkapper henhørende under position 3924, 3926, 6302, 6303 og 6304 i EU’s kombinerede nomenklatur.

Bordduge, gardiner, dækkeservietter og badeforhæng, der indeholder PVC og eventuelt phthalater vil blive pålagt afgift. En afgift skal fremme anvendelsen af andre materialer end blød PVC og phthalater.

Det er sandsynligvis teknisk muligt at anvende andre blødgørere. Produkterne kan fremstilles i andre materialer end blød PVC.

9. Isolerede elektriske ledninger, kabler og andre isolerede elektriske ledere, også forsynet med forbindingsdele; optiske fiberkabler, fremstillet af individuelt overtrukne fibre, også samlet med elektriske ledere eller forsynet med forbindelsesdele, henhørende under position 8544 i EU’s kombinerede nomenklatur. Alle varer indeholdende blødgjort PVC og eventuelt phthalater under position 8544 vil være omfattet af afgiften.

Der kan til enkelte anvendelsesområder anvendes andre blødgørere end phthalaterne. Til mange kabler er det teknisk muligt at anvende andre produkter end blød PVC. Prisen for de alternative kabler er dog væsentlig højere.

Afgiften foreslås udformet som en kg-afgift på plastindholdet i kablerne (dvs. kablet fraregnet metaldele). Kabler og ledninger genanvendes i begrænset omfang og skal således bortskaffes ved alternative behandlingsmetoder.

10. Skodder, jalousier (herunder persienner) og lignende varer samt dele dertil henhørende under position 3925.30.00 i EU’s kombinerede nomenklatur. Kun varer indeholdende PVC er omfattet af afgiften.

Skodder og jalousier indsamles ikke med henblik på genbrug i samme omfang som f.eks rør, og ender ofte i forbrændingen eller til deponering. Skodder og jalousier vil ofte ende i affaldsstrømmen, hvorfra de skal udsorteres. En afgift skal øge incitamentet til anvendelse af andre materialer end hård PVC.

11. Kabelbakker og kabelpaneler til elektriske ledninger henhørende under position 3925.90.20 i EU’s kombinerede nomenklatur. Kun varer indeholdende PVC er omfattet af afgiften.

Kabelbakker og kabelpaneler indsamles ikke med henblik på genbrug i samme omfang som f.eks rør, og ender ofte i forbrændingen eller til deponering. Kabelbakker og kabelpaneler vil ofte ende i affaldsstrømmen, hvorfra de skal udsorteres. En afgift skal øge incitamentet til anvendelse af andre materialer end PVC.

12. Staldinventar henhørende under position 3925 i EU’s kombinerede nomenklatur. Kun de nævnte varer indeholdende PVC er omfattet af afgiften.

Staldinventar skal ikke indsamles med henblik på genbrug og skal efter den kommende affaldsbekendtgørelse deponeres.

13. Tagrender og nedløbsrør henhørende under position 3917 og 3925 i EU’s kombinerede nomenklatur. Kun de nævnte varer indeholdende PVC er omfattet af afgiften.

Tagrender og nedløbsrør indsamles ikke med henblik på genbrug i samme omfang som f.eks rør, og ender ofte i forbrændingen eller til deponering. Tagrender og nedløbsrør vil ofte ende i affaldsstrømmen, hvorfra de skal udsorteres. En afgift skal øge incitamentet til anvendelse af andre materialer end PVC.

Det er muligt at fremstille tagrender og nedløbsrør i andre materialer end PVC.

Lovforslaget indebærer således, at en række bestemte varekategorier er afgiftspligtige, men kun hvis de indeholder PVC og eventuelt phthalater. Man vil således ikke umiddelbart ved at se på varen kunne konstatere, om den er afgiftspligtig. Man vil dog kunne udelukke afgiftspligt, hvis varen er lavet af andet materiale end plast, f.eks. metal.

Det er således nødvendigt for virksomheder, registrerede som ikke registrerede, der producerer, importerer eller inden for EU køber varer, som er omfattet af toldpositionsnumrene i § 1, og for Told*Skats korrekte behandling af varerne (afgiftsbetaling/ikke afgiftsbetaling) at vide positivt, om varerne indeholder de nævnte stoffer. Korrekt sondring mellem varerne ses ikke at kunne sikres på andre måder end ved leverandørerklæringer, analyser og prøvetagninger. Det er op til virksomhederne at kunne godtgøre, om en given vare ikke indeholder PVC og således ikke er omfattet af afgiftspligten.

Der skal svares afgift af de nævnte varer indeholdende PVC og eventuelt phthalater. I tilfælde hvor en vare er lavet af blød PVC, men der er anvendt en anden blødgører end phthalater kan virksomhederne svarer afgift til en reduceret sats, som er beregnet ud fra forventningerne til det gennemsnitlige PVC-indhold. Kan den afgiftspligtige ikke godtgøre, at varen ikke indeholder phthalater, skal der svares afgift efter, at varen er blødgjort med phthalater.

For ringbind, charteks m.v. er afgiftsgrundlaget antallet af varer.

For presenninger er afgiftsgrundlaget overfladearealet.

For kabler og ledninger er afgiftsgrundlaget plastindholdet, dvs. ledningen eller kablets nettovægt fraregnet metaldelen. Kan den afgiftspligtige ikke godtgøre vægten af plastindholdet, skal der svares afgift af den samlede vægt.

Leverandørerklæringer vil normalt kunne accepteres som dokumentation ved administrationen af loven, men hvis en analyse konkret viser, at leverandørerklæringen ikke er korrekt, vil der ske afgiftsbetaling i overensstemmelse med de faktiske forhold, og eventuelt efteropkrævning af afgiften.

Til § 2

For sammensatte varer, der ikke direkte er omfattet af § 1, hvor afgiftspligtige varer udgør mindst 25 pct af varens samlede vægt, skal der svares afgift af den afgiftspligtige del af den samlede vare efter bilag 2. Det kan f.eks. ske ved import af et brusehoved påsat en slange. Der skal i dette tilfælde betales afgift af slangen efter bilag 2. Det er op til virksomhederne at kunne godtgøre, hvorvidt en vare ikke indeholder mere end 25 pct. afgiftspligtige varer. Indeholder en vare mere end 25 pct. afgiftspligtige varer, skal virksomheden kunne godtgøre mængden af afgiftspligtige varer.

Til §§ 3 og 4

Virksomheder, der fremstiller de i § 1 nævnte varer, skal registreres hos de statslige told- og skattemyndigheder. Registrerede virksomheder skal først betale afgift ved udleveringen fra virksomheden. Andre virksomheder, som fra udlandet modtager varer med henblik på salg, kan kun blive registreret, hvis de årligt importerer afgiftspligtige varer, hvor størrelsen af afgiften overstiger 25.000 kr. Grænsen er indført for at undgå unødvendig registrering af mange mindre virksomheder.

Registrering medfører, at virksomheden kan have varer liggende på lager i uberigtiget stand, og at den kan modtage varer fra andre registrerede virksomheder og fra udlandet, uden at der skal betales afgift ved modtagelsen. Dette gælder dog ikke for varer, som virksomheden selv forbruger, jf. bemærkningerne til §§ 6 og 7.

Til § 5

Det foreslås, at den afgiftspligtige periode er måneden.

Til §§ 6 og 7

Afgiften skal betales af den mængde varer, som de registrerede virksomheder udleverer her i landet i løbet af måneden. Afgiften beregnes på grundlag af de i bilag 2 nævnte satser og mængden af de i § 1 nævnte varer indeholdende PVC og phthalater.

Der skal desuden betales afgift af virksomhedens forbrug af egne varer. Forbrug af egne varer indbefatter også, at virksomheden udtager uberigtigede varer og lader dem indgå i andre varer, som ikke er omfattet af § 2. Dette kan være eget forbrug af tape til emballage eller en ledning, som sættes i et elektronisk færdigprodukt, som ikke vil være omfattet af § 2. Eget forbrug omfatter ikke afgiftspligtige produkter monteret med anden afgiftspligtig vare med henblik på videresalg.

Antag eksempelvis, at den afgiftspligtige varer består af to dele, hvor virksomheden producerer den ene del, men køber den anden fra en anden producent. Begge dele er særskilt afgiftspligtige. Det indkøbte produkt vil i dette tilfælde ikke være omfattet af eget forbrug, og der skal ikke svares afgift før det samlede produkt udleveres fra virksomheden. Indkøber virksomheden ledninger til installation i virksomheden, vil dette falde under eget forbrug, og der skal svares afgift ved forbrug. En registreret virksomhed skal ikke svare afgift før de afgiftspligtige varer udleveres fra virksomheden. En registreret virksomhed, der for eksempel monterer en slange i forbindelse med et bruserhoved, og slangen udgør mere end 25 pct. af den samlede vægt, skal ikke svare afgift af slangen før den samlede vare udleveres fra virksomheden.

Opgørelsen specificeres efter regler, som fastsættes af skatteministeren, herunder regler for udformningen af opgørelsen.

I den afgiftspligtige mængde kan der foretages visse fradrag bl.a. for varer, der leveres til udlandet, skibe i udenrigsfart, og varer, der er gået tabt ved brand eller lignende (force majeure-tilfælde) og varer hvoraf der tidligere er betalt afgift.

Endelig bemyndiges de statslige told- og skattemyndigheder til at fastsætte kontrolforskrifter for fradrag. Denne bemyndigelse tænkes nærmere udmøntet i regler for regnskabsførelse, dokumentation af mængder m.v.

Til § 8

Der foreslås afgiftsfrihed for varer, der tilføres fra udlandet i samme omfang og under samme betingelser som efter merværdiafgiftslovens § 36, stk. 1, nr. 1-3. Denne bestemmelse giver i visse tilfælde fritagelse for merværdiafgift ved indførsel fra tredjelande, herunder når der er toldfrihed for proviant mv., der medbringes af skibe og fly, når varens samlede værdi ved erhvervsmæssige forsendelser ikke overstiger 80 kr., samt efter EF's regler om afgiftsfrihed ved indførsel.

Endvidere er varer, der afleveres til diplomatiske repræsentationer, internationale institutioner mv., som er nævnt i toldlovens § 4, fritaget for afgift.

Endelig bemyndiges skatteministeren til at fastsætte regnskabs- og kontrolregler. Denne bemyndigelse tænkes nærmere udmøntet i regler for udformningen af opgørelsen m.v.

Til § 9

Det foreslås, at ikke-registrerede virksomheder har ret til at få den betalte afgift godtgjort af varer, som eksporteres. Det er dog en forudsætning, at den årlige godtgørelse udgør mindst 500 kr.

Der gives endvidere godtgørelse for den betalte afgift ved eksport af varer, der ikke er omfattet af § 1, men som indeholder afgiftspligtige varer. Det kan være godtgørelse for en ledning, som er monteret på en lampe, hvor lampen eksporteres.

Der gives endvidere godtgørelse for den betalte afgift på montagespild til montagevirksomheder ved aflevering af spildet på et godkendt oparbejdningsanlæg eller deponi. Det er nødvendigt for montagevirksomhederne at udsortere montagespildet, for at der kan opnås godtgørelse. Et godkendt oparbejdningsanlæg kan eksempelvis være et shredderanlæg med en miljøgodkendelse. Denne mulighed for godtgørelse er indført for at begrænse konkurrenceforvridningen for danske montagevirksomheder, således at der kun er svaret afgift, af den varer som er monteret i andre varer. Ved montagevirksomheder forstås virksomheder, der monterer afgiftspligtige varer med andre varer. Eksempelvis montering af en ledning på en lampe. Ved montagespild forstås fraklip o.lign. fra montagen.

Endelig bemyndiges de statslige told- og skattemyndigheder til at fastsætte regnskabs- og kontrolforskrifter ved afgiftsgodtgørelse. Denne bemyndigelse tænkes nærmere udmøntet i regler for dokumentation af mængder m.v.

Til § 10

Registrerede virksomheder skal føre regnskab med deres tilgang og udlevering af afgiftspligtige varer, samt for fremstillingsvirksomheders vedkommende, over fremstillingen af afgiftspligtige varer.

Endelig bemyndiges de statslige told- og skattemyndigheder til at fastsætte regnskabs- og kontrolforskrifter i forbindelse med afgiftsgodtgørelse af varer, der er eksporteret. Denne bemyndigelse tænkes nærmere udmøntet i krav til dokumentation for mængden af eksporterede varer og størrelsen af den betalte afgift mv.

Til §§ 11 -14

Efter forslaget skal registrerede virksomheder efter hver afgiftsperiode på en måned og senest den 15. i den følgende måned angive den afgiftspligtige mængde varer og indbetale den forfaldne afgift til de statslige told- og skattemyndigheder. Betales afgiften ikke rettidigt, skal der betales 1,3 pct. i månedlig rente. De statslige told- og skattemyndigheder kan pålægge virksomheder, der ikke overholder betalingsfristerne, en kortere angivelsesperiode og betalingsfrist end normalt samt pålægge virksomheden at stille sikkerhed for betalingen.

Hvis angivelsen af den afgiftspligtige varemængde ikke indsendes rettidigt, eller hvis forfalden afgift ikke betales senest den 14. dag efter betalingsfristens udløb, vil virksomhedens registrering kunne inddrages, indtil der er henholdsvis angivet eller betalt afgift. Dette medfører, at virksomheden ikke kan ligge med sit lager af afgiftspligtige varer i ubeskattet stand. Hvis afgiftsperioden eller betalingsfristen er forkortet efter forslagets § 13, kan registreringen inddrages straks efter betalingsfristens udløb, dvs. uden at virksomheden er blevet rykket for betaling inden.

De foreslåede regler svarer til afregningsreglerne for registrerede virksomheder i de fleste punktafgiftslove.

Endelig bemyndiges skatteministeren til at fastsætte bestemmelser om angivelsen og afgiftens indbetaling. Denne bemyndigelse tænkes nærmere udmøntet i regler for angivelses- og betalingsformen, indbetalingsstedet m.v.

Til § 15

Ved afgivelse af urigtig angivelse afkræves virksomheden et eventuelt skyldigt beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav. Er der tale om forsæt eller grov uagtsomhed, kan der desuden straffes efter lovens straffebestemmelser. Kan størrelsen af det afgiftsbeløb, der skal betales, ikke opgøres på grundlag af regnskaberne, kan de statslige told- og skattemyndigheder foretage en skønsmæssig ansættelse. Bestemmelserne svarer til bestemmelser i de fleste punktafgiftslove.

Til §§ 16 og 17

Paragrafferne indeholder bestemmelser om angivelse og afregning af afgift for varemodtagere, der ikke er registreret efter loven, og som modtager varer fra udlandet.

Efter forslaget skal ikke-registrerede erhvervsdrivende, der modtager varer fra andre EU-lande, inden varernes afsendelse anmelde sig hos de statslige told- og skattemyndigheder. Anmeldelsen gælder for 5 år. Disse varemodtagere skal angive mængden af de varer, de har modtaget i en måned, senest den 15. i den følgende måned. Andre modtagere af varer fra EU-lande skal angive ved modtagelsen af varerne. Afgiften skal for begge kategorier af varemodtagere betales senest samtidig med indsendelse af angivelsen.

Det foreslås endvidere, at virksomheder, der importerer varer fra tredjelande, og som er importørregistreret efter toldlovens § 29, skal afregne på samme måde som de ovenfor nævnte ikke-registrerede erhvervsdrivende varemodtagere. Andre, der importerer varer fra tredjelande, skal afregne efter toldlovens kapitel 4.

Det foreslås, at varemodtagere, der er erhvervsdrivende, som årligt modtager afgiftspligtige varer fra udlandet, ikke skal anmeldes og svare afgift, hvis der modtages varer, hvor afgiften udgør under 50 kr.

Endelig bemyndiges skatteministeren til at fastsætte bestemmelser om angivelsen og afgiftens indbetaling. Denne bemyndigelse tænkes nærmere udmøntet i regler for angivelses- og betalingsformen, indbetalingsstedet m.v.

Reglerne svarer til reglerne i de fleste ikke-harmoniserede punktafgiftslove, f.eks. §§ 10 og 10a i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv.

Til § 18

Det foreslås, at erhvervsdrivende, der medbringer afgiftspligtige varer fra andre EU-lande til brug i egen bedrift, skal følge bestemmelserne i § 15 og § 17, stk. 2, 2. pkt. og stk. 3.

Til § 19

Den foreslåede bestemmelse hjemler de statslige told- og skattemyndigheder adgang til alle virksomheder, der er omfattet af loven, og er begrænset til virksomhedernes forretningslokaler eller andre lokaler, der benyttes i forbindelse med driften af den afgiftspligtige virksomhed. Der gives hjemmel til at efterse virksomhedernes varebeholdninger, regnskabsmateriale, korrespondance mv.

En effektiv kontrol med lovens overholdelse kan alene ske, såfremt der er adgang for skattemyndighederne til selv at foretage gennemsyn i virksomhederne af varebeholdninger og forretningsbøger mv. Det vil således ikke være tilstrækkeligt med en almindelig bestemmelse om oplysningspligt for de virksomheder, der er omfattet af loven. Det er derimod ikke nødvendigt at lade hjemlen omfatte adgang til lokaler, som anvendes privat. Forslaget indebærer således, at der kun er adgang til lokaler, som alene anvendes til privat brug, hvis der foreligger en udtrykkelig tilladelse fra boligens indehaver.

Ved gennemførelsen af eftersyn i en virksomhed er virksomhedens personale forpligtiget til at yde skattemyndighederne den fornødne vejledning og hjælp, samt udlevere eller indsende materiale til skattemyndighederne.

Stk. 4, 5 og 6 forpligtiger erhvervsdrivende til at give de statslige told- og skattemyndigheder oplysninger om indkøb af afgiftspligtige varer til virksomheden, forpligter leverandører af afgiftspligtige varer til at give de statslige told- og skattemyndigheder oplysninger om deres leverancer af afgiftspligtige varer til erhvervsdrivende samt giver de statslige told- og skattemyndigheder hjemmel til at foretage eftersyn af varer, når disse erhvervsmæssigt transporteres enten fra udlandet eller til andre end registrerede virksomheder, herunder postordresalg.

Disse bestemmelser er nødvendige for at sikre en tilstrækkelig kontrol med overholdelse af lovens bestemmelser.

En effektiv kontrol af loven kan kun ske, hvis der kan foretages kontrol af oplysninger om hvilke mængder, der er købt, solgt og overført af afgiftspligtige varer fra udlandet, danske erhvervsdrivende imellem og fra erhvervsdrivende til ikke-registrerede virksomheder.

Bestemmelsen i stk. 7 hjemler endvidere adgang for de statslige told- og skattemyndigheder til eftersyn i virksomheder, der har købt eller leveret afgiftspligtige varer. Den nævnte hjemmel er et nødvendigt redskab for at kunne sikre en effektiv kontrol med bevægelserne af afgiftspligtige varer.

Det er således Skatteministeriets opfattelse, at de pågældende generelle kontrolbestemmelser ikke kan undværes uden at miste kontroleffektivitet.

Til § 20

De statslige told- og skattemyndigheder er bemyndiget til at udtage stikprøver til analyse og kontrol. De statslige told- og skattemyndigheder dækker ikke evt. tab, hvis varen beskadiges eller går tabt. De statslige told- og skattemyndigheder dækker analyseomkostningerne. Bestemmelserne ved udtagelse af stikprøver følger § 40 i Bekendtgørelse om toldbehandling.

Afgiftens specielle udformning nødvendiggør disse bemyndigelser til udtagelse af stikprøver. Inden for de enkelte toldpositioner, som er omfattet af afgiften, vil der både være varer, som er omfattet af afgiften og varer, som ikke er omfattet af afgiften. For nogle varer kan det umiddelbart ses, om den er omfattet af afgiften, for andre kan det være vanskeligt, og en analyse af varens sammensætning kan være en nødvendighed. § 20 giver hjemmel til analyse af varer, hvor det ikke umiddelbart kan afgøres, om varen er omfattet af afgiften, samt kontrol af afgiftsgrundlaget.

Det er således Skatteministeriets opfattelse, at de pågældende specielle bestemmelser ikke kan undværes uden at miste kontroleffektivitet.

Til § 21

Politiet yder bistand, hvis den erhvervsdrivende vægrer sig mod at at give skattemyndighederne adgang til virksomheden.

Til § 22

Det foreslås, at udenlandske virksomheder, der sælger afgiftspligtige varer her til landet ved fjernsalg, og som ifølge merværdiafgiftslovens § 47, stk. 2, skal momsregistreres ved en herboende repræsentant, også skal registreres her i landet efter lov om afgift af polyvinylchlorid og visse blødgøringsmidler og betale afgift. Bestemmelsen vil indebære, at virksomheder, der ved postordre eller lignende årligt sælger for mere end 280.000 kr. herunder varer indeholdende phthalater, skal betale afgift efter loven, jf. § 49, stk. 3, i merværdiafgiftsloven.

Til § 23

Det foreslås, at den der er i besiddelse af en vare, hvoraf der ikke er svaret afgift, skal betale afgiften. Bestemmelsen svarer til bestemmelser i en række andre punktafgiftslove, f.eks. lov om afgift af visse emballager og visse poser af papir eller plast m.v.

Til § 24

Der er tale om en gebyrbestemmelse ved erindringsskrivelser, der svarer til bestemmelser i de øvrige punktafgiftslove.

Til §§ 25 og 26

Bestemmelserne svarer til klagebestemmelserne i andre punktafgiftslove.

Det foreslås således, at kompetencen i klagesager vedrørende de spørgsmål, der er omhandlet i bestemmelerne i § 26, henlægges til Landsskatteretten.

PVC-afgiften vil i øvrigt med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i § 25 blive omfattet af klagereglerne i sagsudlægningsbekendtgørelsen (senest bekendtgørelse nr. 565 af 2. juli 1999).

Til § 27

Paragraffen indeholder bestemmelser om eftergivelse og henstand, som svarer til bestemmelser i de øvrige punktafgiftslove.

Til § 28

Paragraffen, der omhandler hæftelsesforhold, svarer til bestemmelser i de øvrige punktafgiftslove.

Til § 29

Bestemmelsen sidestiller Færøerne, Grønland samt Københavns Frihavn med steder uden for EU. Bestemmelsen svarer til bestemmelser i de øvrige punktafgiftslove.

Til §§ 30 og 31

Paragrafferne omhandler straf f.eks. for at afgive urigtige oplysninger eller undlade at lade sig registrere eller afgive angivelse. Efter § 30, stk. 1, nr. 6 er der endvidere straf for at overdrage, erhverve, tilegne sig eller anvende afgiftspligtige varer, hvoraf der skulle have været betalt afgift, eller forsøg herpå. Der skal desuden efterbetales afgift efter forslagets § 23.

Der straffes for forsætlige eller groft uagtsomme forhold. Straffen er bøde, hæfte eller fængsel i indtil 2 år.

Der er desuden regler om administrative bødeforlæg og ransagning.

Bestemmelserne svarer til bestemmelser i de øvrige punktafgiftslove.

Til § 32

Efter forslaget skal loven træde i kraft den 1. juli 2000. Bestemmelsen i stk. 3 dog den 2. juni 2000, således at virksomheder skal anmelde sig til registrering senest den 16.juni 2000.

§ 32 indeholder desuden overgangsbestemmelser. Det foreslås, at registrerede virksomheder skal opgøre deres lagerbeholdning pr. 1. juli 2000. Dette er nødvendigt af hensyn til senere kontrol af virksomhedernes afgiftsbetaling. Ikke-registrerede virksomheder skal ikke foretage en lageropgørelse, og skal således ikke svare afgift af deres lager. Det vurderes, at risikoen for hamstring hos ikke-registrerede virksomheder er begrænset, pga. afgiftens belastning på de forskellige varegrupper, og virksomhederne ved hamstring skal have forrentet et øget varelager.

Til § 33

Loven er ikke gældende for Færøerne og Grønland.

Bilag 1 og bilag 2

Der henvises til bemærkningerne til § 1.


Bilag A

1. høringsrunde

Skatteministeriet indledte først på sommeren 1999 en høringsrunde med et notat, som beskriver udformningen af en afgift på visse varer indeholdende PVC og phthalater. Afgiftens endelige udformning er påvirket af høringssvarene.

Oprindeligt var der foreslået en afgift på visse varer indeholdende PVC og phthalater, således at der var afgift på varer indeholdende både hård og blød PVC. Begrundelse for en afgift på visse varer af hård PVC, var ønsket om at friholde affaldsforbrændingen for PVC, da forbrænding af PVC giver problemer med store mængder restprodukter.

Afgiften var foreslået lagt på bl.a. vinduer, døre og hårde rør af PVC. I flere høringssvar fremgik det imidlertid, at der eksisterer tilfredsstillende indsamlingsordninger med henblik på genanvendelse for hård PVC, men ikke tilsvarende indsamlingsordninger for blød PVC. Byggebranchens indsamlingsordning (WUPPI) beskæftiger sig alene med hård PVC. Afgiften på hård PVC er herfor begrænset til produkter, som Miljøstyrelsen vurderer er vanskelige at udsortere med henblik på genanvendelse og ofte vil ende i forbrændingen.

I høringsrunden blev det endvidere påpeget, at afgiften på presenninger til motorkøretøjer og trailere ville ramme danske producenter af presenninger hårdt og kun have en begrænset miljøeffekt. En afgift på presenninger til motorkøretøjer og trailere vil formentligt blot medføre at mange af bilerne får påsat presenningerne i udlandet, til skade for danske virksomheder og uden gavn for miljøet. Presenninger til motorkøretøjer og trailere er herfor fritaget for afgift.

Oprindeligt var afgiften tænkt pålagt tekstilstof af blød PVC. Denne udformning kunne i visse tilfælde medføre dobbelt afgiftsbetaling. Afgiftsgrundlaget er herfor ændret til at omfatte bordduge, gardiner og forhæng af blød PVC.

Flere høringssvar foreslog afgiftsgrundlaget udvidet til at omfatte flere varer indeholdende blød PVC.

Ved udformning af afgiftsgrundlaget er der lagt vægt på forskellige kriterier bl.a. antal producenter, importører og eksportører. Det forventes, at de administrative omkostninger for afgiften med den nuværende udformning allerede ligger ud over det sædvanlige for en afgift af denne størrelse, da afgiftsgrundlaget består af vidt forskellige varer med forskellige producenter, importører og eksportører. Udvidelse af afgiftsgrundlaget skønnes ikke at stå mål med de medfølgende administrative omkostninger, da udvidelser bl.a. vil medføre registrering af et stor antal varemodtagere og producenter. Dette gælder både for virksomheder og myndigheder.

Blandt de varegrupper, som under høringsrunden blev foreslået afgiftsbelagt var:

Undervognsbehandling

Muligheden for at afgiftsbelægge PVC- og phthalatindholdet i biler har været undersøgt nærmere. Det blev af flere årsager fundet uhensigtsmæssigt at afgiftsbelægge bilerne:

• Ved det foreslåede afgiftsniveau vil afgiften udgøre ca. 50 kr. pr. bil. Dette er ikke tilstrækkeligt til at påvirke forbrugsvalget. En evt. signalværdi ved afgiften forventes også at have en ringe effekt, da f.eks. undervognsbehandlingen ikke foregår her i landet.

• Hvis der lægges en højere afgift specielt på bilerne, kan forbrugsvalget og signalværdien få betydning. En sådanne miljøafgift kan kun forsvares, hvis miljøskaderne ved anvendelse af PVC og phthalater i bilerne er væsentlig større end for andre produkter. Dette menes ikke at være tilfældet. Desuden er bilerne allerede pålagt en høj registreringsafgift. Det vil være vanskeligt at hæve denne yderligere med henvisning til en afgift, hvis størrelse næppe kan begrundes miljømæssigt.

• En afgift på biler vil uanset hvilken størrelse afgift, der vælges, inddrage et yderligere stort antal virksomheder. Desuden vil det være nødvendigt i konsekvens heraf også at afgiftsbelægge privatpersoners import af biler, nye som brugte.

• Ved en højere afgift, må denne nødvendigvis gøres variabel efter det faktiske indhold af PVC og phthalater, for ikke at ramme mindre biler urimeligt i forhold til større biler. Det vil give et ekstrem misforhold mellem afgiftens størrelse og kontrolaktiviteten. Det er voldsomt at splitte et antal biler ad hvert år af kontrolmæssige årsager.

Tekstiltryk

Tekstiltryk fremstilles ud fra plastisolfarver og serigrafifarver. Disse kan importeres direkte til tekstiltrykkerier i Danmark. Trykkene kan også laves færdige i udlandet således at de overføres til tekstilet fra papir i Danmark. Endelig kan de færdige tekstiler importeres med tryk på.

Det har ikke været muligt at få et fuldstændigt overblik på markedets sammensætning, men trykkene bruges til almindelig beklædning og reklametryk på T-shirts.

Da anvendelsen af tekstiltryk er afhængig af moden er forbruget af phthalater skønnet til mellem 5 til 15 tons pr. år. Trykkenes andel af det færdige tekstil skønnes at udgøre mellem 1- 10 pct. af T-shirtens vægt.

Grundet det manglende kendskab til markedets sammensætning og afgrænsning er det ikke muligt at afgiftsbelægge tekstiltryk indeholdende PVC og phthalater. En eventuel kontrol af en afgift på tryk vil have meget store omkostninger sammenlignet med afgiftens provenu.

Den foreslåede afgift vil udgøre et så ringe beløb pr. T-shirt, at afgiften ikke vil få en forbrugseffekt. Hæves afgiften til et niveau, hvor det forventes, at den har en effekt, er det nødvendigt at opgøre den nøjagtige mængde PVC og phthalat i det enkelte tryk for ikke at ramme enkelte T-shirts urimeligt. Kontrol og administration af en sådanne ordning kan ikke gennemføres, da det ikke er muligt at få et klart billede af markedets sammensætning.

Afgift på legetøj

Legetøj er ikke en homogen varegruppe, som f.eks rør eller ledninger. Mængden af PVC og phthalater vil variere fra produkt til produkt, selvom der er tale om samme type legetøj. Det er således ikke muligt at standardisere en afgiftssats for legetøjet. Ofte kendes mængden af PVC og phthalater ikke. En afgift på PVC og phthalatindholdet i legetøj vil forudsætte en nøjagtig opgørelse af indholdet af PVC og phthalater. Omkostningerne ved opgørelse vil langt overstige et provenu fra afgiften.

Endvidere kan det nævnes, at det i Danmark ikke er tilladt at anvende phthalater i legetøj til børn under 3 år.

Hospitalsartikler

Det vurderes, at der for hospitalsartikler allerede er ved at ske en substitution til mere miljøvenlige produkter end PVC og phthalater i det tilfælde, hvor der eksisterer alternative produkter. En afgift på hospitalsartikler vurderes ikke at have nogen væsentlig effekt.

Medicinske rør og slanger bliver fritaget for afgift, da de utilsigtet indgik i afgiftsgrundlaget i høringsnotatet.

2. høringsrunde

Et udkast til lovforslag om afgift på visse varer indeholdende PVC og phthalater har været sendt i høring hos de brancher og virksomheder, der indgav høringssvar i forbindelse med den 1. høringsrunde. Den 2. høringsrunde har ligeledes medført en række ændringer i udformningen af afgiften:

• Varer til anvendelse på skibe i udenrigsfart er ikke omfattet af afgiften. En afgift på varer til skibe vil forringe konkurrenceevnen for skibe under dansk flag. Endvidere vil en afgift på varer, som anvendes til løbende reparation af skibe, kunne medføre, at skibene får udført reparationen ved anløb af en udenlandske havn.

• Ikrafttrædelsestidspunktet er rykket fra d. 1. januar 2000 til 1. juli 2000, således at virksomhederne kan nå at omstille deres regnskabssystemer og lignende.

• Kravet til lageropgørelse for ikke-registrerede virksomheder er fjernet fra lovforslaget, da det vurderes, at der ikke vil ske en hamstring af betydning, selv når der ikke skal svares afgift af lagerbeholdningen for ikke-registrerede virksomheder. En lageropgørelse for ikke-registrerede virksomheder ville blot medføre store administrative problemer for flere virksomheder.

• Afgiften pålægges dansk producerede varer, som sælges her i landet og importerede varer. Ved eksport af afgiftspligtige varer skal der ikke svares afgift. Varer, som ikke direkte er omfattet af afgiften, men indeholder mere end 25 pct. afgiftspligtige varer, vil blive pålagt afgift ved import. Der er yderligere givet mulighed for, at der ved eksport af varer, der indeholder afgiftspligtige varer, hvoraf der er svaret afgift, kan gøres krav på godtgørelse uafhængigt af mængden af afgiftspligtige varer i den samlede vare.

• Der kan opstå mindre konkurrenceforvridninger for danske montagevirksomheder ved salg af varer i Danmark, som indeholder under 25 pct. afgiftspligtige varer, da der ikke vil være svaret afgift af komponenter i tilsvarende importerede varer. Den forvridning er søgt mindsket ved at danske montagevirksomheder kan modtage godtgørelse for montagespild fra komponenter, hvoraf der er svaret afgift, hvis montagespildet afleveres på et godkendt oparbejdningsanlæg eller et godkendt deponi.