Spm. nr. S 3377

Til fødevareministeren (27/7 01) af:

Hans Christian Schmidt (V):

»Vil ministeren oplyse, hvorledes særloven om Kolindsund er stillet i relation til anden lovgivning?«

Svar (10/8 01)

Fødevareministeren (Ritt Bjerregaard):

Til besvarelse af det stillede spørgsmål skal jeg henholde mig til følgende oplysninger fra Direktoratet for FødevareErhverv:

»Kolindsund blev i slutningen af forrige århundrede tørlagt og indvundet til landbrugsjord. Ved lov nr. 139 af 2. maj 1934 om forholdene ved Kolindsund, blev digeanlæg, kanaler, pumpestationer m.v. moderniseret og udbygget med statstilskud og lån. De i henhold til loven udbetalte lån er tilbagebetalt.

En afvandingskommission nedsat i henhold til loven afgav den 28. oktober 1939 beretning og kendelse om arbejdets udførelse. Beretning og kendelse fastsætter kravene til afvandingsanlæggets udbygning og pumpelagets organisation, pumpeanlæggets dimensionering og vedligeholdelse samt udgifternes fordeling på parterne.

I forbindelse med en vedtægtsændring for Pumpelaget Kolindsund anmodede pumpelaget i 1987 landvæsenskommissionen om at foretage en ændring i partsfordelingen, og inddrage nye jordlodder i pumpelaget.

Overlandvæsenskommissionen begrænsede forhandlingerne til at angå, hvorvidt der i Kolindsundloven var hjemmel til at inddrage nye jordlodder i pumpelaget, og om det i benægtende fald kunne ske med hjemmel i vandløbsloven. De tilkendegav den 17. marts 1993 følgende:

»Efter indholdet af lov nr. 139 af 2. maj 1934 om forholdene ved Kolindsund og efter oplysningerne i lovens forarbejder om baggrunden for og formålet med vedtagelsen af loven finder Overlandvæsenskommissionen, at der i loven ikke er hjemmel til at pålægge andre lodsejere end de, der er nævnt i lovens § 2, 1. punktum, bidrag til betaling af de anlægs-, drifts-, og amortiseringsudgifter m.v. der er angivet i lovens § 1 og § 2, 1. punktum.«

Overlandvæsenskommissionen lægger vægt på, at man i forbindelse med ændringerne af vandløbsloven efter landvæsenskommissionens afgørelse ikke har ændret på Kolindsundloven, hvorfor vandløbsloven ikke kan anses som hjemmel til at udvide kredsen af biddragydende lodder i pumpelaget.

Det fremgår endvidere af Betænkning angående forholdene ved Kolindsund afgivet den 28. oktober 1933 (betænkningen er nævnt i § 1 i Kolindsundloven), i kapitel III. Indstilling pkt. 1, sidste afsnit, at Kolindsund indgår samtidig under den til enhver tid gældende lovgivning om afvandingsforhold for så vidt denne er anvendelig og ikke strider imod de i heromhandlede lov indeholdte særlige bestemmelser.

I henhold til ovennævnte må det anføres, at i det omfang, der er tale om forhold, der konkret er reguleret i Kolindsundloven, beretning og kendelse, dvs. afvandingsanlæggets udbygning og pumpelagets organisation, pumpeanlæggets dimensionering og vedligeholdelse samt udgifternes fordeling på parterne, må dette have forrang for anden lovgivning, sålænge loven er i kraft, og der ikke i anden lovgivning er fastsat andet herom.

For de forhold, der ikke er særligt reguleret af Kolindsundloven, beretning og kendelse, gælder den for afvandingsforhold alment gældende lovgivning herunder bl.a. vandløbsloven og naturbeskyttelseslov«.