Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl

Forsvarsudvalget
(Alm. del - bilag 384)
diverse
(Offentligt)

 

 

 

Vedlagt fremsendes i 70 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 95 af 27. juni 2001 fra Folketingets Forsvarsudvalg (alm. del – bilag 322).

 

 

 

 

/

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 95 af 27. juni 2001 fra Folketingets Forsvarsudvalg (Alm. del – bilag 322).

Spørgsmål nr. 95:

"Kan ministeren oplyse om, hvorvidt Danmark leverer komponenter til de F-16 fly, hvormed Israel bomber palæstinenserne. Vil ministeren i bekræftende fald tage initiativ til at salget indstilles, i lighed med, hvad regeringen gjorde for 5 år siden i forhold til Tyrkiet?"

Svar:

Der gælder efter våbenlovgivningen som udgangspunkt et forbud mod våbeneksport med mulighed for at få udførselstilladelse fra Justitsministeriet efter en konkret vurdering af en ansøgning herom. Justitsministeriets afgørelser om udførselstilladelser træffes i almindelighed efter indhentet udtalelse fra Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet. Udenrigsministeriet vurderer ansøgningerne i lyset af dansk våbeneksportpolitik.

En række danske producenter af komponenter og enheder til F-16 fly har fået udførselstilladelser som led i Danmarks deltagelse i det samarbejde, der oprindelig blev etableret ved den i 1975 indgåede aftale med USA, Norge, Belgien og Holland om fremstilling og køb af F-16 fly.

Justitsministeriet har den 6. april 2001 tilladt udførsel til USA af 144 stk. kombinerede videodisplay og tastaturenheder, som anvendes til betjening af undercomputersystemer på F-16 fly. Det fremgår af udførselsansøgningen, at modtageren af de i USA producerede F-16 fly er det israelske luftvåben.

Den sidstnævnte tilladelse er givet efter den praksisændring for meddelelse af udførselstilladelser, som regeringen besluttede i foråret 2000.

Praksisændringen indebærer, at der som hovedregel bliver givet tilladelse til udførsel af underleverancer af dansk producerede dele til ikke-dødbringende materiel til EU- og NATO-lande uden krav om oplysning om eventuel reeksport, når ansøgningen vedrører bi- og multilaterale samarbejdsprojekter mellem militære myndigheder i Danmark og disse lande.

Efter den tidligere praksis var det et vilkår for udførselstilladelser, at reeksport fra modtagerlandet kun kunne ske efter tilladelse fra Justitsministeriet til tredjelande, der af Danmark er blevet anset for at være acceptable som modtagere af dansk producerede dele.

Den nye praksis omfatter som nævnt kun ikke-dødbringende materiel. Ved vurderingen af, om der er tale om ikke-dødbringende materiel, benyttes den fælles embargo-liste, der er fastsat af EU og FN. Det fremgår heraf, at fly er kategoriseret som våbenplatforme, der ikke i sig selv anses for dødbringende materiel.

Folketingets Retsudvalg blev orienteret om praksisændringen den 11. maj 2000.