Spm. nr. S 380

Til trafikministeren (30/10 01) af:

Margrete Auken (SF):

»Vil ministeren oplyse, hvordan de formelle regler om køre-hviletid er i Danmark og hvordan de er i andre EU-lande, om der nogen steder er regler om medvirken-ansvar under udarbejdelse og hvor langt man er kommet?«

Svar (9/11 01)

Trafikministeren (Jacob Buksti):

Jeg har forstået den første del af spørgsmålet således, at der ønskes en redegørelse for alle de formelle regler vedrørende køre- og hviletid i Danmark og i resten af EU.

Dette vil imidlertid føre for vidt, hvorfor jeg skal indskrænke mig til at nævne, at reglerne er ens i alle EU-lande, og at de baserer sig på Rådets forordninger nr. 3820/85 og 3821/85, der har til formål at sikre større trafiksikkerhed, ens konkurrencevilkår og sociale fremskridt inden for vejtransport.

Reglerne har deres oprindelse i 1969, og de blev implementeret i Danmark for mere end 20 år siden, og har med små rettelser, senest i 1993, været uændrede siden da.

Reglerne er på nuværende tidspunkt implementeret i Danmark ved arbejdsministeriets bekendtgørelse nr. 1018 af 15. december 1993.

For så vidt angår spørgsmålet om medvirkenansvar, kan det oplyses, at der i ovennævnte forordninger er indbygget et vist objektiviseret arbejdsgiveransvar, der imidlertid kun er gældende for transportvirksomheden (vognmanden), ligesom chaufførerne selvfølgelig er ansvarlige for deres egne overtrædelser.

I Danmark er dette objektiviserede ansvar, ved nævnte bekendtgørelse fra 1993, gjort til et egentligt objektivt ansvar, gældende for transportvirksomhedens (vognmandens) ansvar for egne og for chaufførernes overtrædelser.

Endelig har Færdselsstyrelsen oplyst, at Danmark er det eneste land, der fuldt ud benytter objektivt ansvar i denne type sager, idet visse lande, f.eks. Sverige og Holland, dog benytter næsten tilsvarende regler.

Jeg skal sluttelig oplyse, at EU-kommissionens forslag til en ny køre- og hviletidsforordning - der i øjeblikket er i høring hos de relevante organisationer - som noget nyt indeholder et afsnit om et egentligt objektivt ansvar for transportvirksomhedernes ansvar for chaufførernes overtrædelser.

En vedtagelse af kommissionens forslag vil i givet fald betyde ens, objektivt ansvar for de europæiske transportvirksomheder, der er omfattet af forordningen.

For den gode ordens skyld skal jeg oplyse, at en vognmand tillige kan få tilbagekaldt sin tilladelse efter bus- og godskørselslovgivningen, hvis der f.eks. foreligger grov eller gentagne overtrædelser af bl.a. køre- og hviletidsbestemmelserne.

Et egentligt medvirkenansvar, f.eks. en speditørs medvirken til en vognmands overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelserne, findes kun i straffelovens almindelige regler for medvirken, og for at løfte bevisbyrden i sådanne sager, kræves der en egentlig anmeldelse.

Til dette skal jeg bemærke, at spørgsmålet om medvirkenansvar, tidligere er behandlet ved et større udvalgsarbejde i Trafikministeriet, hvor konklusionen blev, at straffelovens almindelige regler for medvirken var tilstrækkelige. Som følge heraf er der ikke yderligere regler om medvirkenansvar på køre- og hviletidsområdet under udarbejdelse.

Det fremgår af rapporten, at bl.a. Storbritannien, Italien, Finland, Sverige, Østrig, Holland og Tyskland ikke har særlige regler om medvirkenansvar for speditører.

Trafikministeriet er ikke bekendt med, at der arbejdes på at udfærdige sådanne nærmere regler i andre EU-lande.