Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl

Finansudvalget
(§ 14 - bilag 1)
(Vedr. FFL02 § 14)
(Offentligt)

By- og Boligministeriet

By- og boligministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål 1 af ad (§ 14 - bilag 15)

Spørgsmål 1:

 

 

 

 

Ad § 14.81.01. Forskningsinstitutioner

Vil ministeren lade Statens Byggeforskningsinstitut, eller en anden relevant institution, undersøge hvilke konsekvenser det vil få for byggeriet i Danmark, såfremt den foreslåede cementafgift får den konsekvens, at der blandes mindre cement i beton og mørtel?

Svar:

Statens Byggeforskningsinstitut (By og Byg) har fået forelagt spørgsmålet. By og Byg oplyser, at indholdet af cement i beton i vid udstrækning er styret af krav og regler som betyder, at det i meget ringe grad er muligt at reducere cementindholdet.

En reduktion af cementmængden i beton og mørtel ville således i vid udstrækning betyde, at regler og krav i standarder ikke ville blive opfyldt, hvilket ville påføre rådgivere og udførende et betydeligt erstatningsansvar for fejl og skader ved byggeriet.

Beton til brug på byggepladsen fremstilles enten på fabrik, under fabrikslignende forhold (dvs. under nøje kontrollerede forhold som muliggør anvendelse af mindst mulig cement) eller under mere simple forhold direkte på byggepladsen. Under sidstnævnte forhold, hvor produktionskontrollen er mere lempelig, anvendes betonrecepter med større cementindhold for at opnå tilstrækkelig sikkerhed for opnåelse af de ønskede betonegenskaber.

Fabriksfremstillede betonbyggevarer (fx beton, betonelementer, letbetonblokke m.v.) fremstilles med en mindre mængde cement end øvrige betontyper.

En fordyrelse af cementen må således forventes at medføre en større anvendelse af fabriksfremstillet beton samt i et vist omfang substitution af beton til fordel for andre byggematerialer.

Et typisk 120 m2 parcelhus indeholder under 20 tons cement svarende til en fordyrelse på højst 1200 kr. ved en cementafgift på 58 kr/ton. Der er tale om en meget lille udgiftsstigning i forhold til husets samlede pris.

Det er derfor By og Bygs samlede vurdering, at en cementafgift ikke vil påvirke byggeriets kvalitet, men at der i højere grad vil blive anvendt fabriksfremstillet beton og andre byggematerialer.

 

 

By- og Boligministeriet

28

By- og boligministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål af ad forslag til finanslov for 2002 (§ 14 - bilag )

Spørgsmål :

Ad § 14.11.01.10. Almindelig virksomhed

Hvad er årsagen til det øgede personaleforbrug under centralstyrelsens almindelige virksomhed?

Svar:

By- og Boligministeriet har i 2000 og 2001 fået tilført flere opgaver med tilhørende lønbevillinger.

Det drejer sig primært om administrative opgaver i relation til en række puljer, herunder § 14.37.04. Støtte til nye boligtyper til særligt udsatte grupper, § 14.43.45.10. Byudviklingspuljen samt § 14.52.04. Økologisk byggeri.

 

 

 

By- og Boligministeriet

1. oktober 2001

By- og boligministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål af ad f (§ 14 - bilag )

Spørgsmål :

Hvorfor stiger udgifterne til boligydelse til pensionister med ca. 170 mio. kr. samtidig med at antallet af støttemodtagere og støttebeløbet pr. husstand forventes at falde i 2002?

Svar:

Det er forudsat, at spørgsmålet må være stillet på baggrund af en sammenligning af aktivitetsoversigten og budgetspecifikationen i Forslag til finanslov for 2002, § 14.21.01.10.

Den første oversigt – budgetspecifikationen – angiver de statslige udgifter til boligydelse til pensionister i årets priser. Specifikationen viser, at de statslige udgifter fra 2001 til 2002 stiger med ca. 170 mill. kr. Stigningen i de statslige udgifter fra 2001 til 2002 på ca. 170 mill. kr. skyldes hovedsageligt en prisudvikling på 3,2 pct. fra 2001 til 2002.

Den anden oversigt – aktivitetsoversigten – er angivet i faste priser. Aktivitetsoversigten viser, at antallet af støttemodtagere og det udbetalte støttebeløb pr. husstand (dvs. de offentlige udgifter) i faste priser falder fra 2001 til 2002. Desuden viser aktivitetsoversigten, at de statslige udgifter stiger med ca. 6 mill. kr. fra 2001 til 2002 i faste priser.

De statslige udgifter omfatter ikke alene udbetalinger i de pågældende år, men også endelig afregning af refusion mellem stat og kommuner for det forudgående år. Antallet af støttemodtagere og det gennemsnitlige støttebeløb pr. husstand kan derfor falde samtidigt med, at de statslige udgifter vokser.

De statslige udgifter i 2001 er reduceret med ca. 50 mill. kr., som er størrelsen på den refusion kommunerne modtog for meget i 2000 og derfor skal betale tilbage i 2001. Tages der højde herfor vil udgifterne i faste priser falde med 43 mill. kr. fra 2001 til 2002.

Det fremgår, at en del af den usikkerhed, der er forbundet med budgetteringen af boligstøtte, skyldes afregningen af refusion af kommunernes udgifter til boligstøtte. Der kan ved den endelige opgørelse af den refusion, som kommunerne er berettiget til, opstå differencer i statens såvel som kommunernes favør.

I en administrationsaftale med Finansstyrelsen er der allerede taget skridt til at begrænse forskellen mellem den foreløbige og endelige refusion. By- og Boligministeriet vil derudover sammen med de kommunale parter og Finansstyrelsen overveje, om denne forskel kan begrænses ved at omlægge den statslige refusion af boligydelse som tilskud og boligsikring, på tilsvarende måde som det er sket for boligydelse som lån i 2000.

 

By- og Boligministeriet

By- og boligministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål 4 af ad (§ 14 - bilag )

Spørgsmål 4:

Ad § 14.32.05.20. Ydelsesstøtte til andelsboliger

Hvor stor en del af nettostigningen i ydelsesstøtte til andelsboliger finansieret efter 1. januar 1999 på ca. 24 mio. kr. skyldes forventede merudgifter som følge af ændring af lov om udnyttelse af vedvarende energikilder m.v.?

Svar:

Med virkning fra 1. januar 2002 indføres der som følge af ændring af lov om udnyttelse af vedvarende energikilder m.v pligt til at installere solvarmeanlæg i nye støttede andelsboliger uden for fjernvarmeområder, såfremt anlægget er brugerøkonomisk fordelagtigt. De samlede offentlige merudgifter til ydelsesstøtte som følge heraf skønnes at udgøre 0,6 mio. kr i 2002, hvoraf kommunernes andel udgør 0,2 mio. kr. Dis se beløb er på FFL 2002 indbudgetteret på henholdsvis standardkonto 53 og 77. Nettostigningen for staten som følge af den nævnte lovændring udgør således 0,4 mio. kr. i 2002.

 

 

 

By- og Boligministeriet

By- og boligministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål 5 af ad (§ 14 - bilag )

Spørgsmål 5:

Ad § 14.37.01.40. Ydelsesstøtte til almene boliger

Hvor stor en del af nettostigningen i ydelsesstøtte til almene boliger finansieret efter 1. januar 1999 på 75 mio. kr. skyldes forventede merudgifter som følge af ændring af lov om udnyttelse af vedvarende energikilder m.v.?

Svar:

Med virkning fra 1. januar 2002 indføres der som følge af ændring af lov om udnyttelse af vedvarende energikilder m.v. pligt til at installere solvarmeanlæg i nye støttede almene boliger uden for fjernvarmeområder, såfremt anlægget er brugerøkonomisk fordelagtigt. De statslige merudgifter til ydelsesstøtte som følge heraf skønnes at udgøre 3,0 mio. kr i 2002. Dette beløb er på FFL 2002 indbudgetteret p&arin g; standardkonto 53. Nettostigningen for staten som følge af den nævnte lovændring udgør således 3,0 mio. kr. i 2002.

 

 

 

By- og Boligministeriet

By- og boligministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål af ad f (§ 14 - bilag )

Spørgsmål :

Ad § 14.37.12. Genudlån til Landsbyggefonden

Der ønskes en nærmere redegørelse for, hvorfor der afsættes midler i form af statslån til dækning af Landsbyggefondens udlån i perioden 2002-2009, herunder en nærmere redegørelse for Landsbyggefondens egne formueforhold og fondens betaling af renteudgifterne.

Svar:

Muligheden for at yde statslån til Landsbyggefonden blev fastlagt med lov nr. 404 af 31. maj 2000 om ændring af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger. Med lovændringen sikredes, at en række almene boligafdelinger kan frikøbe sig fra hjemfaldsklausuler til Københavns Kommune, og dermed bevares som alment byggeri.

Det er den almene sektor, der betaler frikøbet i sin helhed, og der indgår dermed ikke direkte statsstøtte i løsningen. Konstruktionen er, at de almene afdelinger, der ikke aktuelt selv har tilstrækkelige midler, låner fra Landsbyggefonden til dækning af ydelserne på de lån, der optages til frikøbet. Lånene tilbagebetales incl. renter, når boligorganisationerne efterhånden begynder at få stigende indtægter som f ølge af udamortiserede lån (når prioritetslån i det almene byggeri er tilbagebetalt, nedsættes lejen ikke. Beboerbetalingen vedrørende lånene indbetales herefter til hhv. dispositionsfonden og Landsbggefonden med 50 pct. til hver).

Da Landsbyggefonden først får tilstrækkelige disponible midler fra omkring 2010, låner fonden fra staten til dækning af udlånet til boligorganisationerne frem til da. Statslånet forrentes med den rente, som staten selv gennemsnitligt betaler ved låneoptagelse, og staten holdes dermed fuldstændigt skadesløs. På FFL 2002 er budgetteret med en rente på 4,9 pct., som i forbindelse med bevillingsafregningen bliver reguleret i forhold ti l den faktiske lånerente. Statslånet skal påbegyndes afviklet fra 1.1.2010 og være fuldt afviklet pr. 1.1.2015.

Om Landsbyggefondens økonomi kan følgende oplyses: En fremskrivning af fondens budget viser, at fonden frem til 2007 vil have et negativt driftsresultat, fra et underskud på 56 mill. kr. i 2002, 156 mill. kr. i 2004 og herefter faldende til 57 mill. kr. i 2007. Baggrunden er, at fonden har påtaget sig en række udgiftsforpligtelser, senest med en betydelig medfinansiering af den indsats overfor problemramte afdelinger, der blev vedtaget i Folketinget sidste år, jf. lo v nr. 404 af 31. maj 2000. Først fra 2008 begynder de stigende indtægter fra udamortiserede lån (jf. ovenfor) at sikre et positivt driftsresultat.

Fondens egenkapital udgjorde i 2000 1,36 mia. kr. Reservefonden udgør heraf 773 mill. kr. (401 mill. kr. bundet i udlån, 372 mill. kr. disponibel) til afdækning af risiko ved fondens garantiforpligtelser og moderniseringsfonden 513 mill. kr., der nu afvikles frem til 2006 til dækning af det løbende underskud.

 

By- og Boligministeriet

28. september 2001

By- og boligministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål af ad (§ 14 - bilag )

Spørgsmål :

§ 14. Boligministeriet

Er der noget til hinder for at ophæve alle de gamle boligstøtteordninger og lade de hidtidige støttemodtagere søge om støtte efter de nye ordninger og/eller udbetale et engangstilskud ?

Svar:

Jeg finder det ikke i praksis muligt at ophæve de gamle støtteordninger, idet der til det enkelte almene byggeri er givet et bindende tilsagn om offentlig støtte i overensstemmelse med de på tilsagnstidspunktet gældende regler. Det vil derfor ikke kunne udelukkes, at der vil være tale om ekspropriation, såfremt lejerne i en bebyggelse stilles ringere i forbindelse med optagelse af nye lån på andre vilkår. Bygningsejeren vil dermed kunne g&osla sh;re et erstatningsansvar gældende svarende til det lidte tab.

En forudsætning for at ophæve de gamle støtteordninger ville derfor være, at bygningsejeren accepterer dette, og at der efterfølgende blev givet et nyt støttetilsagn, hvorefter lejerne i den pågældende bebyggelse ikke blev stillet ringere i forhold til gældende beboerbetaling. Det er imidlertid min vurdering, at lejerne i visse tilfælde vil blive stillet ringere ved overgang til de gældende støtteordninger. Samtidig vil det v&ael ig;re administrativt svært at håndtere og formentlig forbundet med betydelige omkostninger, herunder i forbindelse med indfrielse af eksisterende lån.

Udbetaling af et statsligt engangstilskud i samtlige støttesager, svarende til nutidsværdien af den samlede fremtidige offentlige støtte, mener jeg ikke er nogen farbar vej, selvom det kan forekomme administrativt hensigtmæssigt.

For det første vil nutidsværdien af den fremtidige støtte under de gældende ordninger kun kunne beregnes med betydelig usikkerhed, idet den vil afhænge af den fremtidige inflationsudvikling og den anvendte diskonteringsrente. Det kan derfor i sagens natur ikke undgås, at det efterfølgende vil vise sig, at lejerne er blevet enten bedre eller dårligere stillet som følge af en sådan omlægning.

For det andet er der til visse byggerier ydet kommunale lån, løbende støtte og/eller garanti, ligesom der i dag ydes kommunale lån og garanti. De kommunale organisationer vil således skulle inddrages i forbindelse med den i spørgsmålet ønskede ændring.

Jeg finder på den baggrund ikke, at der er grundlag for at ophæve de gamle støtteordninger.

 

 

 

By- og Boligministeriet

2. oktober 2001

By- og boligministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål 8 af ad (§ 14 - bilag 17)

Spørgsmål 8:

Hvilke overvejelser har regeringen gjort sig i retning af at beskatte de formuer, der er opsamlet i boligbevægelsen eller at lade dem medfinansiere tilskuddene på boligområdet?

Svar:

Der er igangsat en analyse af de almene fondsmidler. Jeg vil løbende overveje, om midler, der er opsamlet i den almene sektors fonde, kan medgå til finansiering af tilskuddene på boligområdet.

 

 

 

By- og Boligministeriet

28. september 2001

By- og boligministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål af ad forslag til finanslov for 2002 (§ 14 - bilag )

Spørgsmål :

§ 14.11.04. Statens Ejendomssalg A/S
På hovedkontoen budgetteres med renteindtægter og udbytter på 3,8 mio. kr. Hvorledes hænger dette sammen med anmærkningerne på hovedkonto 14.11.08. Udbytte i forbindelse med Statens Ejendomssalg A/S, hvoraf det fremgår, at sidstnævnte konto benyttes til indtægter og udbytter på statens aktiebeholdning.

Svar:

På konto 14.11.04. Statens Ejendomssalg A/S budgetteres renteindtægter på statens stiftertilgodehavende, som blev oprettet i forbindelse med det første indskud af ejendomme i Statens Ejendomssalg A/S, jf. Akt 96 13/12 1997. Kontoen indgår på statens udgiftsbudget.

På hovedkonto 14.11.08. budgetteres indtægter og udbytter på statens aktiebeholdning i Statens Ejendomssalg A/S. Disse indtægter indgår på statens indtægtsbudget. Der er således tale om to principielt forskellige typer af indtægter, som indgår på henholdsvis udgifts- og indtægtsbudgettet.

 

 

By- og Boligministeriet

By- og boligministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål 10 af ad (§ 14 - bilag )

Spørgsmål 10:

Ville det ikke give et mere retvisende billede af statens indtægter/udgifter på de enkelte områder, hvis renter blev bogført på samme hovedkonto under § 14 som de enkelte ordninger, i stedet for under § 37 Renter (jf. f.eks. anmærkningerne side 480, nederste afsnit)?

Svar:

Spørgsmålet har været forelagt Finansministeriet. Finansministeriet har oplyst, at budgetteringen på § 37. Renter med virkning fra 1999 er omlagt, således at de enkelte ministeriers renteudgifter og –indtægter (herunder indtægter fra korte tilgodehavender og girokonti mv.) fremover som udgangspunkt budgetteres under de respektive ministerier. Dette indebærer en større gennemsigtighed med hensyn til den faktiske ressourceanvende aring; de relevante områder. Budgetteringen af §37 er således tiltænkt egentlige overordnede statslige renteudgifter og –indtægter som eksempelvis renter af statsgæld.

For statslige udlån – eksempelvis boligydelseslån – er hovedreglen imidlertid, at tilskrevne renter (udlån) udgiftsføres hos de enkelte ministerier, mens indtægten føres på §37. Renter. Efterhånden som udlånet inklusive de tilskrevne renter betales, bogføres disse som hovedregel på afdrag §7. Finansministeriet.

Årsagen til denne bogføringspraksis er, at det forvaltningsretlige ansvar vedrørende behandling af afdrag, rentebetalinger og tab henhører under Finansstyrelsen, hvor kompetencen til varetagelsen af administrationen af udlån er samlet. De enkelte ministerier har således udelukkende mulighed for påvirkning af omfanget af de tilkendte udlån, men ikke i den efterfølgende administration af udlånene.

Ud fra en gennemsigtigheds betragtning kunne det overvejes at ændre bogføringspraksis. En eventuel ændring skal dog ses i lyset af de administrative konsekvenser samt det forhold, at en række indtægter vedrører udlån på gamle ordninger. Samlet vurderes en ændret konteringspraksis således ikke umiddelbart at være hensigtsmæssig.

Afslutningsvis skal det bemærkes, at udgifter som følge af tilskrevne ikke-betalte renter vedrørende boligydelseslån til pensionister bogføres på § 14 (jf. § 14.21.01.20), mens den modgående indtægt bogføres på §37.63.01.30.

 

 

 

By- og Boligministeriet

By- og boligministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål 11 og 12 af ad (§ 14 - bilag )

Spørgsmål 11:

 

 

 

Spørgsmål 12:

Ad § 14.43.13. Saneringslån og saneringstilskud

Ifølge anmærkningerne s. 522 til underkonto 40. modtager staten refusion fra København Kommune vedr. tilbagekøbsret. Hvor mange lejemål/ejendomme drejer det sig om, og hvor stort et beløb er der tale om ?

Ville der være noget til hinder for, at staten forhandlede med kommunen om et engangsvederlag mod at kommunen beholdt de fremtidige indtægter ?

Svar:

På konto 14.43.13.40. Refusion fra Københavns kommune vedrørende tilbagekøbsret indtægtsføres refusion fra Københavns Kommune vedrørende kommunale tilbagekøbsrettigheder. Såfremt der sker tilbagekøb eller udskydelse af tilbagekøb i en række nærmere angivne ejendomme i Adelgade-Borgergade-kvarteret, hvor staten har ydet støtte til saneringstab, modtager staten halvdelen af de kommunale indt& aelig;gter fra tilbagekøb/udskydelse af tilbagekøb.

Københavns kommune oplyser, at den statslige halvdel af det maksimale fremtidige tilbagekøbsbeløb aktuelt kan opgøres til knap 94 mill. kr. Det faktiske omfang og tidspunkt for det fremtidige tilbagekøb/udskydelse af tilbagekøb kan der imidlertid ikke på forhånd siges noget sikkert om, da det i princippet er den enkelte ejendomsejer, som træffer beslutning herom. Til orientering omfatter det maksimale tilbagek&oslas h;bsbeløb i alt 16 ejendomme fordelt på 103 ejere.

Sammenfattende vurderes det, at der ikke på forhånd kan foretages et sikkert skøn over tidspunkt og omfang for de fremtidige indtægter, og at der følgelig heller ikke kan foretages en sikker omregning til et engangsvederlag.

Det vurderes endvidere, at der kun i et ubetydeligt omfang vil være statslige administrative gevinster forbundet ved at fastsætte et engangsvederlag, da det løbende ressourceforbrug ved administration af ordningen er yderst beskedent.

For god ordens skyld bemærkes det, at en genforhandling naturligvis er principielt mulig, idet engangsvederlaget i alle tilfælde kan fastsættes på grundlag af et friere skøn. Det kan imidlertid forventes, at Københavns Kommune rimeligvis vil forlange, at engangsbeløbet fastsættes således, at det er staten, som bærer usikkerheden ved den skønsmæssige fastsættelse. Det kan meget nemt indebære, at engangs vederlaget fastsættes på et så lavt niveau, at det på sigt vil være mindre fordelagtigt for staten end den nuværende aftale.

 

By- og Boligministeriet

By- og boligministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål 13 af ad (§ 14 - bilag 16)

Spørgsmål 13:

Ad § 14.54.01. Danmarks Gasmateriel Prøvning

Ville der være noget til hinder for at privatisere de indtægtsdækkede dele af Danmarks Gasmateriel Prøvning?

Svar:

Danmarks Gasmateriel Prøvning (DGP) er en statsinstitution, hvis omkostninger finansieres ved en bevilling på finansloven til administration af lovbestemte autorisationsordninger m.v. (2,6 mill. kr.) samt en årsafgift fra gasleverandører til myndighedsadministration på gasområdet (6,2 mill. kr.). Endvidere forestår DGP administration af kompetencegivende prøver, som finansieres ved et eksamensgebyr (0,3 mill.kr.). Endelig opnå ;r DGP indtægter ved salg af gasreglementer (0,4 mill. kr.) samt kommercielle certificeringsaktivteter og rådgivning (2,8 mill.kr.).

DGP’s myndighedsadministation på gasområdet omfatter myndighedsudøvelse i relation til lov om gasinstallationer og tilhørende tekniske forskrifter. Sikring af et forsvarligt sikkerhedsniveau for forbrugernes gasinstallationer ved krav til fabrikanter af gasmateriel, installatører og gasleverandører udgør en samfundsopgave som led i den almene forbrugerbeskyttelse. Af denne årsag er DGP’s ansvar for varetagelse af kontrol og asmateriel og gasinstallationer fastsat direkte i loven. DGP’s sikkerhedstekniske arbejde kan således ikke privatiseres.

DGP’s administration af kompetencegivende prøver baseres på lovens bestemmelser og udøves for at sikre ensartethed på landsplan. DGP’s engagement i opgaven er på nuværende tidspunkt påkrævet, da rammerne for den kommende administration i medfør af loven endnu ikke er endeligt fastlagt. Når rammerne er fastlagt, vil muligheden for at privatisere disse opgaver blive undersøgt.

De kommercielle aktiviteter omfatter certificering (godkendelse) af gasmateriel og virksomheder baseret på EU-lovgivning samt national lov samt et meget begrænset omfang af rådgivning.

Certificeringsaktiviteterne er tilrettelagt med det formål at understøtte myndighedsadministrationen på gasområdet ved at tilføre DGP viden om gasteknologi og certificeringssystemets effekt på de sikkerhedsmæssige forhold, samt at betjene dansk industri med nationale og internationale certificeringer. Rådgivningsaktiviteterne er begrænset til opgaver, der fordrer DGP’s ekspertise, og som ikke kan løses af andre virksomhe ksempelvis systemeksport om gassikkerhed i udlandet i samarbejde med andre myndigheder og virksomheder.

En privatisering af DGP’s kommercielle aktiviteter vil indebære, at DGP på anden måde må tilegne sig viden om udviklingen af de markedsførte produkters sikkerhed. Endvidere vil det formentlig betyde, at dansk industri må søge internationale certificeringer udenfor Danmark, idet der ikke vurderes at være et bæredygtigt marked, såfremt opgaven privatiseres.

Det er således vurderingen, at en opsplitning af DGP’s gastekniske virksomhed i en myndighedsdel og en kommerciel certificeringsvirksomhed vil stille begge funktionsområder ringere.

 

 

 

By- og Boligministeriet

By- og boligministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål 14 og 15 af ad (§ 14 - bilag 17)

Spørgsmål 14:

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 15:

Ad § 14.61.01. Kort- og Matrikelstyrelsen

Ifølge plakat af 10. april 1816 ang. Efterstikning af søkort samt plakat af 6. april 1831 ang. Efterstikning af topografiske Kort så har Søekort-Archivet og General-Qvarteermester-Staben retten til at udgive henholdsvis søkort og topografiske kort.

Kan ministeren bekræfte, at Kort- og Matrikelstyrelsen nu har disse rettigheder?

Er ministeren enig i, at det ville være mere retvisende, såfremt de 2 gamle plakater blev ophævet og bestemmelserne i stedet indarbejdet i loven om Kort- og Matrikelstyrelsen?

Svar:

Ved kongelig bekendtgørelse af 10. april 1816 blev det forbudt at efterstikke de af det Kongelige Søkortarkiv udgivne kort. Ved en lignende plakat af 6. april 1831 blev det forbudt at efterstikke de af General Qvarteermesterstaben udgivne kort over Danmark og Slesvig. Bestemmelserne, som giver en ophavsretlig beskyttelse af de nævnte kort, er stadig gældende efter ophavsretslovens § 92, hvor det er fastsat, at de i henhold til ældre lovgivning særlige privilegier og forbud forbliver i kraft.

Søkortarkivets rettigheder efter bekendtgørelsen fra 1816 overgik til Kort- og Matrikelstyrelsen, da denne blev oprettet ved lov nr. 749 af 7. december 1988. General Qvarteermesterstabens rettigheder efter plakaten er ligeledes overgået til styrelsen via det daværende Geodætisk Institut, og styrelsen håndhæver fortsat rettighederne efter begge regler. Styrelsen har på tilsvarende måde rettighederne til Videnskabernes Selskabs kort, som det ved kongelig reskript af 7. juli 1769 blev forbudt at efterligne eller eftergøre. Sidstnævnte forbud blev kundgjort på ny i 1813.

Disse regler giver Kort- og Matrikelstyrelsen en ophavsretlig beskyttelse af søkort og topografiske kort. Reglerne indebærer, at styrelsen har ophavsretten til søkort og topografiske kort uanset kortenes alder. Styrelsen udgiver fortsat nogle af disse kort, som blandt andet kan have historisk interesse.

Reglerne har kun ophavsretlig betydning, og da spørgsmålet om ophavsret allerede er reguleret ved bestemmelsen i ophavsretslovens § 92, finder jeg ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at overføre dem til lov om Kort- og Matrikelstyrelsen.

 

By- og Boligministeriet

By- og boligministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål 16 af ad (§ 14 - bilag 17)

Spørgsmål 16:

Ad § 14.81.01. Forskningsinstitutioner

Der ønskes en redegørelse for, hvilke konkrete resultater Statens Byggeforskningsinstitut har opnået de seneste 5 år.

Svar:

Statens Byggeforskningsinstituts (By- og Byg) redegørelse for de konkrete resultater instituttet har opnået de seneste fem år vedlægges.

 

 

 

By og Bygs resultater de seneste fem år

Indledning

Som By- og Boligministeriets sektorforskningsinstitut er By og Byg med til at skabe vidensgrundlaget for by- og boligpolitikken og byggelovgivningen.

By og Byg skaber forskningsbaseret viden, der forbedrer byggeriet og det byggede miljø. Den viden, som er et resultat af forskningen, kommunikeres til beslutningstagere og praktikere, der arbejder med byer, boliger, bygninger og byggeri. Formålet er at give disse målgrupper ny, sikker viden, som de kan bruge i deres arbejde, så vi alle opnår en gevinst i form af bedre bygninger og byområder.

Instituttets viden bliver i vidt omfang brugt af målgrupperne. Det fremgår bl.a. af en undersøgelse gennemført i 1998, hvor 80 pct. svarede, at instituttets resultater i høj grad eller i nogen grad bliver brugt på de pågældendes arbejdspladser.

By og Bygs forskning sker ofte i tæt samarbejde med andre hjemlige og internationale forskningsinstitutioner. Instituttet lægger vægt på at forskningen har et højt, internationalt niveau. Dette er afgørende betydning for forskningens troværdighed.

By og Byg samarbejder endvidere med private virksomheder. Instituttet involverer i vidt omfang sektorens praktikere i sin forskning, hvor de enkelte forskningsprojekter både kan involvere bygherrer (f.eks. boligselskaber og skoler), projekterende (f.eks. rådgivende ingeniører og arkitekter), udførende (f.eks. entreprenører og håndværksmestre), byggevareindustrien (f.eks. producenter af byggematerialer), bygningsbrugere (f.eks. beboere) og o ffentlige forvaltninger (f.eks. kommuner).

Eksempler på konkrete resultater

By og Byg udfører forskning indenfor tre overordnede områder:

I det følgende beskrives en række eksempler på forskningens konkrete resultater i løbet af de seneste fem år. Der er alene tale om eksempler, og ikke om en komplet beskrivelse af alle forskningsområders aktiviteter.

Forbedring af byggeriets tekniske kvalitet

By og Byg har gennem en række forskningsprojekter lagt grunden til en langsigtet forbedring af byggeriets tekniske kvalitet, herunder forebyggelse af byggeskader. Der er de seneste fem år især arbejdet med at højne kvaliteten af vådrum og tage. F.eks. er et forskningsprojekt om undertage resulteret i, at en række mangelfulde undertagsprodukter er blevet forbedret eller trukket tilbage fra markedet. Endvidere har ins tituttet udviklet og beskrevet sikre konstruktionstyper, der kan leve op til fremtidens skærpede energikrav.

Byggebranchen bruger i meget vid udstrækning instituttets viden om, hvordan byggeriets tekniske kvalitet kan forbedres. Dette sker bl.a. gennem anvisninger, der beskriver gode og sikre konstruktioner. Alene instituttets anvisning om konstruktioner i småhuse er solgt i 20.000 eksemplarer siden 1998.

Forebyggelse af stormskader

Dagen efter stormen i december 1999 tog By og Byg initiativ til en undersøgelse af bygningsskader. Den viste, at kun bygninger, der langt fra levede op til de gældende krav, blev beskadiget. Det betyder, at sikkerhedsniveauet for korrekt udførte bygninger er særdeles højt. Overvejelser i retning af at skærpe vindlastnormerne for bygningskonstruktioner blev derfor sat i bero. En skærpelse af normerne ville ha ve medført højere byggepriser. Til gengæld viste det sig også, at der på en række områder er behov for, at der udvises større omhu med udførelsen af de bygningsdetaljer, der er afgørende for om bygninger kan stå for en storm. Denne viden er videreformidlet til byggeriets praktikere via publikationer, artikler og nyhedsindslag i dags- og fagpressen.

Alternative isoleringsmaterialer

By og Bygs forskning i miljø- og arbejdsmiljøvenlige isoleringsmaterialer, f.eks. papir og hør, har gjort det mere sikkert at anvende disse materialer som alternativ til mineraluld. Alternative isoleringsmaterialer har andre egenskaber end mineraluld, både med hensyn til hvordan de skal indbygges, og med hensyn til hvordan de optager fugt. By og Bygs forskning på dette område er gennemført i samarbejde med en række andre institutioner og private firmaer. Instituttet er på dette grundlag i gang med at udarbejde en anvisning, der beskriver korrekt anvendelse af alternative isoleringsmaterialer.

Synliggørelse af kvalitet og byggepriser

By og Byg har gennem en række forskningsprojekter synliggjort udviklingen i byggeriets produktivitet og kvalitet. Arbejdet har bl.a. dannet baggrund for By- og Boligministeriets udviklingsprogram 'Projekt Hus' samt etableringen af Byggeriets Evalueringscenter. Resultaterne vil på lidt længere sigt gøre det lettere for bygherrer og bygningsbrugere at gennemskue sammenhængene mellem kvalitet og pris for dermed at kunne spil le en mere kvalificeret rolle som købere og brugere af byggeri. Samtidig giver instituttets forskning på dette område et bedre udgangspunkt for, at byggebranchen bliver i stand til at levere det byggeri køberen ønsker, til en rimelig pris.

Udvikling af byggeprocessen

By og Byg har udviklet nye metoder til helhedsorienteret udvikling af byggeprocessen. Det gælder bl.a. nye metoder til en samlet planlægning, styring, organisering og koordinering af byggevareleverancerne i byggeprocessen. Det gælder også nye former for organisering af byggeprocessen, f.eks. partnering og selvstyrende byggepladser, som rummer potentialer for en højere produktivitet. Endvidere har instituttet demonstreret, hvordan informationsteknologi med fordel kan finde større anvendelse i byggeriet, især internetbaseret billedkommunikation med byggepladsen og digital håndtering af byggedokumenter. Endelig har By og Byg udviklet nye metoder til reduktion af huslejen ved en samlet vurdering af på den ene side engangsinvesteringen ved opførelsen af et byggeri, og på den anden side omkostningerne til drift og vedligehold.

Bedre udnyttelse af dagslys

By og Byg har dokumenteret dagslysets betydning for kvaliteten af arbejdsmiljøet. Dermed har instituttet medvirket til at fremme anvendelsen af energieffektive belysningssystemer og en bedre udnyttelse af dagslys i bygninger. Dette er sket i direkte forlængelse af målsætningerne i den danske energihandlingsplan. Den viden By og Byg har skabt på området, anvendes af ingeniører og arkitekter som projekterer kon tor- og erhvervsbyggeri samt skole- og institutionsbyggeri.

Mere miljøvenligt byggeri

By og Byg har udviklet en metode til miljøvurdering ved projektering af byggeri. Metoden bygger bl.a. på et edb-program med en database med miljøparametre for processer og produkter. Dette edb-program har vundet stor udbredelse blandt rådgivende ingeniører, men også blandt byggevareproducenter. Endelig benyttes programmet på en række ingeniøruddannelser.

Reduktion af indendørs luftforurening fra byggevarer

By og Byg har i sit luftkvalitetslaboratorium dokumenteret den betydning, det har for komfort og sundhed, at byggevarer afgasser forskellige stoffer til indeluften. Instituttet har i samarbejde med en række byggevareproducenter startet en mærkningsordning vedrørende byggevarers betydning for indeklimaet. Det har resulteret i, at den indendørs luftforurening fra en række typiske byggevarer er reduceret betydeligt, samtidi g med at forbrugerne i stigende grad får et bedre grundlag for deres valg af mere sundhedsvenlige byggevarer.

Forebyggelse af sundhedsfare fra skimmelsvampe

By og Byg koordinerer et stort nationalt forskningsprogram om skimmelsvampe med 15 deltagende forskningsinstitutioner. Programmet har skabt ny viden som gør det lettere at forebygge sundhedsfaren fra skimmelsvampe i bygninger. Ud over at udvikle metoder til vurdering af skimmelvækst, har programmet undersøgt en række byggevarers modstandsevne mod skimmelsvamp, og udpeget de typer af bygningskonstruktioner som har størst risiko for at få skimmelsvamp. Programmet har indtil videre bl.a. resulteret i informationsmateriale til beboere og bygningsejere, distribueret i over 600.000 eksemplarer. Endvidere er der en række nye anvisninger på vej.

Energibestemmelser i bygningsreglementet

By og Byg lavede forarbejdet til energibestemmelserne i Bygningsreglement 1995 og Bygningsreglement for småhuse 1998. Energibestemmelserne er en del af den danske energihandlingsplan. Efterfølgende har instituttet udarbejdet en række anvisninger og et edb-værktøj, der omsætter bygningsreglementets bestemmelser til praktisk handling i byggeriet. Instituttet er nu i gang med forarbejdet til opfyldelsen af energihand lingsplanens mål for nybyggeriet i 2005. Dette sker i tæt samarbejde med By- og Boligministeriet og med størst mulig inddragelse af byggebranchen.

Ny arkitektur med glasfacader

By og Byg har gennemført en række forsøgs- og demonstrationsprojekter, der viser, hvordan højisolerende ruder kan anvendes til at skabe ny og oplevelsesrig arkitektur, uden at der gås på kompromis med energiforbruget og indeklimaet. Flere af de udviklede løsninger har allerede fundet bred anvendelse i praksis, og instituttet har dermed banet vejen for mange af de aktuelle byggerier med store glasfacader. By og Bygs seneste forsøgs- og demonstrationsprojekt, et højisoleret etagehus med multioplukkeligt glasfacadesystem, vil blive opført i Vanløse næste år.

Tidssvarende skoler

By og Byg har gennem de seneste fem år intensiveret sin forskning i, hvordan skolebygningers arkitektur og indeklima påvirker brugernes rammer for læring og anden social aktivitet. Heri indgår bl.a. mulighederne for at realisere den nye folkeskolelovs intentioner samt anvendelsen af informationsteknologi i undervisningen. Instituttet har leveret ny viden af afgørende betydning for de omfattende skolerenoveringer, som fore går i disse år. Både med hensyn til skolernes arkitektoniske udformning, deres indeklima- og dagslysforhold samt energiforbrug.

Formuleringen af en bypolitik

By og Byg har gennemført et mangeårigt forsknings- og evalueringsarbejde om byfornyelsens organisering og økonomi. Instituttet leverede det forskningsmæssige grundlag for væsentlige dele af regeringens bypolitiske handlingsplan i 1999. Instituttet deltog efterfølgende som fagligt sekretariat for Erhvervs- og bypolitisk udvalg, og blev senest inddraget i udarbejdelsen af regeringens bypolitiske redegørelse i 2001.

Forbedring af problemramte byområder

By og Byg gennemførte i 1999 en meget omfattende evaluering af Byudvalgets arbejde og resultater i perioden 1993-1998. Evalueringen førte til en reformulering af byudvalgets arbejde med problemramte boligområder. By og Byg evaluerer forløbet i kvarterløftene. Viden herfra formidles sammen med resultater fra forskning om segregation og årsager til de problemramte områder direkte tilbage til de kommuner som har de eksisterende og de nye kvarterløft.

Udvikling af samarbejdet mellem kommuner, erhverv og borgere

By og Byg har i de senere år gennemført en omfattende forskning om erfaringer fra kommunernes samarbejde med borgere og erhvervsvirksomheder i forbindelse med byudviklingsprojekter og byfornyelse. Erfaringerne herfra, mht. hvordan kommunerne kan aktivere private investeringer og aktivere borgerne, formidles videre til kommunerne gennem rapporter, artikler, seminarer og direkte deltagelse som rådgiver i byudviklingsprojekter.

Videreudvikling af boligpolitikken

By og Bygs forskning om vanskeligt stillede gruppers boligforhold, heriblandt forholdene for ældre og handicappede, resulterede bl.a. i en reform af plejeboliglovgivningen i 1996. Senest har instituttet fulgt og evalueret et forsøgsprojekt om boligrådgivning for ældre i Århus. Instituttets evalueringsrapporter var stærkt medvirkende til, at boligrådgivningen efter forsøgsperiodens afslutning blev gjort permanent. Instituttet har desuden for By- og Boligministeriet, fremskaffet ny viden om udviklingen i befolkningens boligforhold og boligønsker til brug for udarbejdelse af boligpakken i år

Mere miljøvenlige byer

By og Bygs forskning i byøkologi har både haft overordnede, politiske konsekvenser og lokal, praktisk betydning. På det overordnede plan dannede instituttets viden om byøkologi grundlag for By- og Boligministeriets bidrag til den nationale strategi for bæredygtighed i 2001. På det lokale plan har instituttet udviklet et edb-værktøj til grønne regnskaber, som kan anvendes både for enkelte b oligbebyggelser og for større by- og boligområder. Edb-værktøjet har ligget frit tilgængeligt på instituttets hjemmeside og er siden 1998 blevet hentet af ca. 4.200 brugere.

Kommunikationsprodukter

Kommunikationen af By og Bygs forskningsbaserede viden er afgørende for, om instituttets arbejde bærer frugt i retning af at forbedre byggeriet og det byggede miljø. By og Byg fremstiller derfor en lang række kommunikationsprodukter, der alle kan ses som konkrete resultater af instituttets virksomhed.

Anvisninger

I perioden fra og med 1996 til i dag har By og Byg udarbejdet og udgivet 15 anvisninger, der henvender sig til byggeriets praktikere og beskriver, hvordan man bør udføre gode byggeløsninger. En del af anvisningerne knytter sig til By- og Boligministeriets bygningsreglementer. Hvor bygningsreglementerne fastsætter funktionskrav til byggeriet, beskriver anvisningerne de konkrete udførelser, som bedst opfylder funktionskr avene. Dette sker ikke mindst for at forebygge byggeskader. Anvisningerne er i perioden solgt i et samlet oplag på 95.000 stk.

Beregningsprogrammer

Resultaterne af en række forskningsprojekter er formidlet til byggeriets praktikere via instituttets udvikling af edb-programmer. Det gælder f.eks. programmet Building Simulation 2000 til simulering af energi- og indeklimaforhold. Programmet anvendes i dag af ca. 300 rådgivende ingeniørfirmaer (hvilket svarer til næsten alle lidt større rådgivende ingeniører) og er herhjemme det mest benyttede edb-prog ram på området. Programmet knytter sig bl.a. til bygningsreglementernes energibestemmelser.

Forskningsrapporter, artikler og konferencer

Ud over de nævnte anvisninger har By og Byg i samme periode udgivet yderligere 149 publikationer (forskningsrapporter), som er solgt i et samlet oplag på 55.000 stk. Dertil kommer, at instituttets forskere i perioden har udgivet 107 publikationer på andre forlag. Endvidere har instituttets forskere skrevet 249 danske og internationale artikler og holdt 217 konferenceindlæg.

En stor andel af By og Bygs målgrupper abonnerer på instituttets publikationer, både anvisninger og forskningsrapporter. Dette gælder f.eks. 90 pct. af de projekterende ingeniør- og arkitektvirksomheder, der må betegnes som den mest centrale af målgrupperne.

Nyhedsbreve, seminarer, pressearbejde og internet

Instituttet udgiver med jævne mellemrum et nyhedsbrev som distribueres til 13.000 abonnenter. I den nævnte periode er der udgivet 37 sådanne nyhedsbreve. Endelig gennemfører instituttet hvert år et større antal formidlingsarrangementer i form af seminarer o.lign. Til eksempel blev der alene i 2000 gennemført 26 sådanne arrangementer med i alt 1.457 deltagere.

Disse publikationer, artikler, konferenceindlæg, formidlingsarrangementer og nyhedsbreve tjener alle det formål at formidle instituttets forskningsbaserede viden til beslutningstagere og praktikere, for dermed at forbedre byggeriet og det byggede miljø.

Det samme formål gælder for By og Bygs pressearbejde, som hvert år fører til et stort antal artikler i dags- og fagpressen samt en række indslag i radio- og tv-udsendelser. Alene i løbet af 2000 blev instituttets viden refereret i 612 artikler i dags- og fagpressen samt i 21 radio-/tv-udsendelser.

Endelig er instituttets hjemmeside på internettet flittigt brugt af beslutningstagere og praktikere. Hjemmesiden har et gennemsnitligt besøgstal på ca. 5.000 eksterne brugere om måneden, som her henter ny viden til deres arbejde med byer, boliger, bygninger og byggeri.