Skriftlig fremsættelse (5. december 2001)

 

 

Skatteministeren (Svend Erik Hovmand):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, selskabsskatteloven og andre skattelove. (Livsforsikringsselskabers fradrag, pensionsafkastbeskatning af livsforsikringsbestande under administration, friholdelse for pensionsafkastskat, ejendomsdatterselskaber, akkumulerende investeringsforeninger, opdeling af udloddende investeringsforeninger m.v).

(Lovforslag nr. L 11).

Terrorangrebene i USA den 11. september bevirkede kraftige kursfald på aktiemarkederne, der kunne bringe livsforsikringsselskabernes solvens i fare. Dette har medført en risiko for, at Finanstilsynet må gribe ind over for livsforsikringsselskaber ved at tage forsikringsbestanden under administration. Der er allerede ved lov nr. 925 af 23. oktober 2001 gennemført regler med henblik på at forbedre livsforsikringsselskabernes solvens. Lovforslaget er en opfølgning på dette initiativ.

Det har vist sig, at de gældende skatteregler for livsforsikringsselskaber ikke i alle tilfælde fungerer hensigtsmæssigt i en situation med meget kraftige kursfald. Der foreslås derfor at justere reglerne, så de i større omfang tager højde for en sådan situation. I den forbindelse foreslås, at livsforsikringsselskaber kan fratrække et negativt fradragsbegrænsningsbeløb i årets positive skattepligtige indkomst (før fradrag af underskud fra tidligere år), således at alene den del af det negative fradragsbegrænsningsbeløb, der overstiger årets skattepligtige indkomst fremføres til efterfølgende år, og at livsforsikringsselskaber ikke længere skal være omfattet af kursgevinstlovens regler om begrænsninger i fradragsretten for tab på aktiebaserede finansielle kontrakter.

Det foreslås endvidere at fastlægge, hvad det betyder for pensionsbeskatningen og pensionsafkastsbeskatningen, hvis Finanstilsynet griber ind over for et livsforsikringsselskab eller en pensionskasse ved at tage forsikringsbestanden eller bestanden af pensionstilsagn under administration og tilbagekalder koncessionen til at drive livsforsikringsvirksomhed. I den forbindelse foreslås bl.a., at den skattemæssige behandling af forsikringstagere og pensionskassemedlemmer skal være uændret, selv om Finanstilsynet tilbagekalder et livsforsikringsselskabs eller en pensionskasses koncession, at livsforsikringsselskaber m.v. skal være skattepligtige fra stiftelse til ophør, således at der ikke skal ske ophørsbeskatning som følge af, at Finanstilsynet eventuelt tilbagekalder livsforsikringsselskabets koncession, at et administrationsbo, der administrerer et livsforsikringsselskabs forsikringsbestand eller en pensionskasses bestand af pensionstilsagn, skal hæfte for pensionsafkastskatten, således at der betales pensionsafkastskat på samme måde som, hvis forsikringsbestanden eller bestanden af pensionstilsagn ikke var under administration, at et administrationsbo, der administrerer en lukket bestand af livsforsikringer fra et likvideret livsforsikringsselskab eller en lukket bestand af pensionstilsagn fra en likvideret pensionskasse, skal være skattepligtigt efter pensionsafkastbeskatningsloven, og at et sådant administrationsbo kan indtræde (succedere) i det likviderede livsforsikringsselskabs eller pensionskassens pensionsafkastskattemæssige stilling.

Lovforslaget indeholder desuden en genfremsættelse af L 37, der ikke blev behandlet inden valget. Denne del af lovforslaget indeholder en række tekniske ændringer af bl.a. pensionsafkastbeskatningsloven, aktieavancebeskatningsloven og selskabsskatteloven. Hermed opfylder regeringen tilsagn, der blev afgivet af den tidligere regering (S og R) i forbindelse med L 93 fra efteråret 1999 og L 71 fra efteråret 2000.

Det foreslås at ændre reglerne for den skematiske friholdelse for pensionsafkastskat af livrenter uden bonus og opsparing foretaget før 1983. De gældende regler bygger på den matematiske kursopskrivning, der fra og med indkomståret 2002 ikke længere skal anvendes. Fra dette tidspunkt skal de pensionsafkastskattepligtige medregne gevinst og tab på danske obligationer efter lagerprincippet, ligesom det allerede er tilfældet for andre værdipapirer.

Det foreslås derfor at indføre nye regler for beregning af friholdelse for pensionsafkastskat, så reglerne ikke længere bygger på den matematiske kursopskrivning. For livrenter uden ret til bonus foreslås friholdelsen beregnet på grundlag af forsikringsmæssige hensættelser, som det allerede sker med livsforsikringsselskabernes øvrige friholdelser. For opsparing foretaget før realrenteafgiftslovens indførelse i 1983 foreslås det, at danske obligationer ligesom andre aktiver skal medregnes til handelsværdi ved opgørelsen af formuen eller værdien af værdidepoter ved udgangen af indkomståret. Forslaget indebærer, at der ikke mere skal beregnes en afkastprocent. I forbindelse hermed foreslås at indføre en anden rente end afkastprocenten ved regulering af formueafkast i forbindelse med genforsikring.

Det foreslås endvidere

– at justere værnsregler, der tilsigter at neutralisere utilsigtede skattefordele,

– at give indeksobligationsbaserede investeringsforeninger mulighed for at eje aktier i egne administrationsselskaber,

– at give livsforsikringsselskaber mulighed for ved indkomstopgørelsen 2002 at medregne et større beløb, end de er pligtige til efter de gældende regler. Dette foreslås med henblik på, at beskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbeskatningsloven skal kunne rumme fradraget for de store selskabsskattepligtige indkomster, der forventes i indkomståret 2002,

– at præcisere og justere reglerne om ejendomsdatterselskaber, der fuldt ud ejes af pensionsafkastskattepligtige pensionsinstitutter,

– at give pengeinstitutter mulighed for at eje en handelsbeholdning af beviser i akkumulerende investeringsforeninger, der udelukkende henvender sig til pensionsafkastskattepligtige, og

– at forlænge tidsfristen for opdeling af udloddende investeringsforeninger og at give mulighed for grenopdeling.

Det må anses for væsentligt hurtigt at få gennemført regler for livsforsikringsselskaber, der i større grad end de gældende regler tager højde for en situation med meget kraftige kursfald. Ændringerne foreslås på dette punkt at skulle have virkning fra og med indkomståret 2002, men livsforsikringsselskaberne kan efter forslaget vælge at anvende reglerne for indkomståret 2001.

Reglerne, der fastlægger de pensionsbeskatningsmæssige og de pensionsafkastskattemæssige virkninger af, at Finanstilsynet griber ind over for f.eks. et livsforsikringsselskab og tager livsforsikringsbestanden under administration, foreslås at skulle have virkning fra fremsættelsesdagen.

De tekniske ændringer af bl.a. pensionsafkastbeskatningsloven, der indgår i det genfremsatte L 37, foreslås at skulle have virkning fra og med indkomståret 2001.

På denne baggrund anbefales det, at Folketingets behandling af lovforslaget gennemføres hurtigst muligt, og at der dispenseres fra reglen i Folketingets forretningsorden om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse til det vedtagelse.

Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.