Skriftlig fremsættelse (13. marts 2002)

 

 

Undervisningsministeren (Ulla Tørnæs):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Krav til skolen og styrkelse af tilsynet m.v.).

(Lovforslag nr. L 163).

Lovforslaget er et led i regeringens udlændingeudspil for at fremme en bedre integration af tosprogede børn. Regeringen lægger afgørende vægt på, at eleverne i de frie grundskoler rustes lige så godt som eleverne i folkeskolen til at begå sig på det danske arbejdsmarked og i det danske samfund, og har på den baggrund ønsket at præcisere skolernes forpligtelse til at forberede eleverne på samfundets realiteter og at styrke tilsynet med de frie grundskoler.

Efter forslaget skal de frie grundskoler forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre på grundlag af de principper for menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder, der følger af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

Efter forslaget vil det offentlige tilsyn med undervisningen på de frie grundskoler blive styrket på flere måder.

Det foreslås for det første, at det valgte eksterne tilsyn med elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk fremover også skal føre tilsyn med elevernes standpunkt i historie/samfundsfag og naturvidenskabelige fag samt med, om undervisningssproget er dansk. Efter forslaget vil der blive mulighed for at fordele den eksterne tilsynsopgave på flere personer.

For det andet foreslås, at ministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om, hvordan det eksterne tilsyn skal udføres, og hvordan den eller de tilsynsførende skal udpeges.

For det tredje foreslås, at ministeren får hjemmel til at fastsætte retningslinier for, hvorledes det yderligere tilsyn i de enkelte konkrete tilfælde skal udføres. Det vil bero på den konkrete situation, hvilke elementer der skal indgå i tilsynet. Tilsynet må udøves med respekt for den enkelte skoles formål i henhold til dens vedtægtsbestemmelser.

For det fjerde foreslås, at ministeren får mulighed for at beslutte, at en skole ikke er en fri grundskole, og at den ikke kan modtage tilskud efter loven, hvis der efter ministerens skøn ikke er tilstrækkelig sikkerhed for, at skolen giver en undervisning, der står mål med folkeskolens, eller at skolen forbereder eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre.

Efter forslaget vil eventuel fortsat undervisning på en skole, der har fået frataget tilskuddet, fordi den ikke opfylder kravet om at give en undervisning, der står mål med folkeskolens, eller kravet om at forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre eller kravet om dansk som undervisningssprog, herefter ske efter bestemmelserne om hjemmeundervisning. Dette indebærer bl.a., at kommunalbestyrelserne i de enkelte elevers bopælskommuner har tilsynet med undervisningen.

Idet jeg henviser til lovforslaget med bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.