Skriftlig fremsættelse (6. februar 2002)

 

 

Skatteministeren (Svend Erik Hovmand):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om beskatning af rederivirksomhed (tonnageskatteloven).

(Lovforslag nr. L 92).

Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven (ændringer som følge af tonnageskatteloven).

(Lovforslag nr. L 93).

Regeringen ønsker at sikre danske rederiers internationale konkurrenceevne. Dette skal ske ved at indføre en særlig tonnageskatteordning i Danmark.

Dansk skibsfart står over for en stadigt stærkere konkurrence på et globalt marked, som er præget af en høj grad af mobilitet. For at kunne bevare den danske skibsfarts position og internationale konkurrencedygtighed er det nødvendigt til stadighed at tilpasse skibsfartens vilkår på en sådan måde, at denne konkurrencedygtighed ikke undergraves.

Udviklingen har gennem en årrække som helhed betragtet været negativ for den europæiske skibsfart. EU-landenes andel af verdenstonnagen har været støt nedadgående, mens andelen for lande med store åbne skibsregistre har været tilsvarende stigende.

En række lande har fundet det nødvendigt at dæmme op for disse negative tendenser ved at indføre særlige tonnageskatteordninger. I Nordvesteuropa gælder det indtil videre Norge, Holland, Storbritannien og Tyskland. Der er netop fremsat forslag til en tonnageskatteordning i Finland, og i andre EU-lande overvejer man at gøre det samme.

Regeringen finder det på denne baggrund nødvendigt, at der sker den fornødne tilpasning af vilkårene for at drive rederivirksomhed i Danmark, og at dette sker ved at indføre en dansk tonnageskatteordning i lighed med de ordninger, som allerede er indført, eller som inden for en overskuelig fremtid kan forventes at blive indført i andre europæiske lande.

Tonnagebeskatning skal være frivillig for rederierne. Under en tonnageskatteordning erstattes den almindelige selskabsbeskatning for rederiers vedkommende med en skat, der opkræves efter størrelsen af den anvendte tonnage. Skatten er den samme uanset det faktiske driftsresultat, og skatten skal således også betales, hvis driften giver underskud. Der gives ikke fradrag for driftsudgifter eller for afskrivninger på skibe i tonnageskatteordningen.

Under tonnageskatteordningen fritages rederierne for den relativt høje selskabsbeskatning og pålægges i stedet en relativt lavere tonnageskat. Til gengæld mister rederierne muligheden for at foretage afskrivninger på skibe og andre driftsmidler.

Tonnagebeskatning vil således ikke nødvendigvis indebære en lavere faktisk skattebetaling for rederierne. Fordelen for rederierne ligger i stedet i, at skattemæssige overvejelser ikke i samme omfang som under de almindelige skatteregler vil spille en rolle for de investeringsbeslutninger, der træffes. Investeringer vil under en tonnageskatteordning i langt højere grad end nu kunne foretages alene ud fra rene driftsmæssige betragtninger.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagenes bemærkninger, skal jeg hermed anbefale forslagene til velvillig behandling i Tinget.