L 12 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af momsloven. (Ændringer af regler om fiskalrepræsentant).

Fremsat den 5. december 2001 af skatteministeren (Svend Erik Hovmand)

Forslag

til

Lov om ændring af momsloven1)

(Ændringer af regler om fiskalrepræsentant)

 

§ 1

I lov om merværdiafgift (momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 804 af 16. august 2000, som senest ændret ved § 3 i lov nr. 1299 af 20. december 2000, foretages følgende ændringer:

1. § 46, stk. 6 affattes således:

»Stk. 6. Er en virksomhed registreret ved en herboende repræsentant efter § 47, stk. 2, hæfter denne og repræsentanten solidarisk for betaling af afgiften.«

2. § 47, stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. Afgiftspligtige personer, som har forretningssted i et land udenfor EU med hvem Danmark ikke har et retligt instrument om gensidig bistand med en retsvirkning, der svarer til reglerne i EU, skal registreres ved en person, der er bosiddende her i landet eller ved en virksomhed, der har forretningssted her i landet. Det samme gælder, når den udenlandske virksomhed foretager erhvervelser af varer fra andre EU-lande. Afgiftspligtige personer med forretningssted udenfor Danmark skal ikke registreres i det omfang, aftageren er gjort betalingspligtig.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2002.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslaget gennemfører et nyt momsdirektiv, som blev vedtaget af Rådet for den Europæiske Union den 17. oktober 2000. Gennemførelsen af direktiv 2000/65/EF om ændring af direktiv 77/388/EØF for så vidt angår bestemmelse af betalingspligten for merværdiafgiften (som er vedlagt som bilag 2) indebærer, at Danmark ikke længere kan stille krav om, at momspligtige virksomheder, som er etableret i en anden medlemsstat, eller i et land udenfor EU med hvem Danmark har indgået en aftale om administrativ bistand svarende til reglerne i EU, skal registreres ved en person eller virksomhed her i landet (den fiskale repræsentant).

2. Forslag til nye regler om den fiskale repræsentant

Kommissionen fremsatte den 27. november 1998 forslag (KOM(98)600) om at ændre reglerne i artikel 21 i 6. momsdirektiv om betalingspligten for momsen. Med forslaget afskaffes medlemsstaternes mulighed for at stille krav om registrering ved en fiskalrepræsentant, når den momspligtige virksomhed er etableret i en anden medlemsstat, eller i et land udenfor EU med hvem Danmark har indgået en aftale om administrativ bistand svarende til reglerne i EU. Baggrunden for forslaget var anbefalingerne i Kommissionens rapport om det såkaldte SLIM-initiativ (Simpler Legislation for the Internal Market), som Rådet godkendte den 27. november 1997. I rapporten anbefaledes det af hensyn til det Indre Marked at lempe på reglerne om den fiskale repræsentant. Reglerne opleves i dag som en økonomisk byrde for især de små og mellemstore virksomheder med leverancer i andre medlemsstater. Af hensyn til princippet om ikke-diskrimination i WTO foreslår Kommissionen ligeledes at afskaffe den tvungne fiskalrepræsentant for virksomheder fra lande udenfor EU med hvem medlemsstaterne har indgået aftale om gensidig bistand på momsområdet svarende til reglerne i EU. Kommissionens forslag blev ved dets offentliggørelse sendt i høring i en række danske erhvervsorganisationer, som i deres svar alle stillede sig positivt overfor forslaget.

Efter gældende regler stilles der i den danske momslov krav om registrering ved en fiskalrepræsentant, hvis den momspligtige virksomhed er etableret i udlandet. Fiskalrepræsentanten fungerer som kontaktperson og muliggør, at told- og skattemyndighederne kan kommunikere via en person eller virksomhed, som er fortrolig med dansk lovgivning og administration. Er den udenlandske virksomhed etableret i et land udenfor EU hæfter virksomheden og dennes fiskalrepræsentant ligeledes solidarisk for betalingen af momsen. Kravet om solidarisk hæftelse skal sikre staten mod tab ved manglende indbetaling. Undtaget fra kravet om solidarisk hæftelse er dog virksomheder fra lande med hvem Danmark har indgået en aftale om administrativ bistand, som svarer til reglerne i EU. En sådan aftale eksisterer i dag kun med Færøerne, Grønland, Island og Norge.

Med det formål at forbedre handelsvilkårene for særligt de små og mellemstore virksomheder i EU foreslår regeringen i overensstemmelse med det nye direktivs artikel 21, stk. 2, at det ikke længere skal stilles som krav i momsloven, at momspligtige virksomheder, der er etableret i en anden medlemsstat, samt Færøerne, Grønland, Island og Norge, skal registreres ved en fiskalrepræsentant ved udførelse af momspligtigt salg i Danmark. Fremover vil det være op til virksomheden at træffe afgørelsen om, hvorvidt den vil gøre brug af ordningen med en fiskalrepræsentant. Ændringen betyder, at de danske told- og skattemyndigheder vil skulle kommunikere direkte med de udenlandske virksomheder, som ikke vælger at lade sig registrere ved en fiskalrepræsentant, jf. bemærkningerne om de administrative konsekvenser for det offentlige. Momspligtige virksomheder fra lande udenfor EU med hvem Danmark ikke har indgået bistandsaftaler på momsområdet skal fortsat registreres ved en fiskalrepræsentant, som sammen med virksomheden hæfter solidarisk for betalingen.

Økonomiske konsekvenser for det offentlige

Forslaget forventes ikke at få nævneværdige konsekvenser for provenuet. Det kan dog ikke afvises, at forslaget vil kunne få afledte inddrivelsesmæssige konsekvenser. Når inddrivelsesbestræbelserne i den indledende fase skal udfoldes direkte over for den udenlandske virksomhed frem for gennem en herboende repræsentant, vil inddrivelse være forbundet med en øget risiko for at mislykkes.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Gennemførelsen af direktivet i samtlige medlemsstater betyder, at det danske erhvervsliv har mulighed for at spare omkostningerne til en fiskalrepræsentant, når de udfører leverancer i medlemsstater, hvor der hidtil er blevet stillet krav om registrering ved en fiskalrepræsentant. Danske virksomheder, der i dag fungerer som de udenlandske virksomheders fiskale repræsentant her i landet, vil omvendt få et betydeligt omsætningsstab.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Administrative konsekvenser for staten

Gennemførelsen af direktivet skønnes at medføre engangsudgifter i Told*Skat på 2 mill. kr. til edb-udvikling. Til den løbende administration, kontrol og inddrivelse skønnes at skulle bruges 10 årsværk årligt, samt ca. 0,2 mill. kr. årligt til oversættelser og information.

Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.

Forholdet til EU-retten

Loven gennemfører Rådets direktiv 2000/65/EF af den 17. oktober 2000 om ændring af direktiv 77/388/EØF for så vidt angår bestemmelse af betalingspligten for merværdiafgiften.

Høring

Som en del af et større momsforslag fremsat af den tidligere regering (L 19) var forslaget om den fiskale repræsentant i høring hos:

Advokatrådet, Amtsrådsforeningen i Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk Speditør Forening, Dansk Tandlægeforening, Dansk Transport og Logistik, Den Almindelige Danske Lægeforening, Det Danske Handelskammer, Entreprenørforeningen, Erhvervenes Skattesekretariat, Erhvervenes Transportudvalg, Finansieringsinstituttet for Industri og Håndværk A/S, Finansrådet, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Landbrugsrådet, Rådet for Dansk Forsikring og Pension og Øresundskonsortiet.

De høringssvar, der er modtaget fra organisationerne samt kommentarer hertil er kort gengivet i skemaet nedenfor (høringssvarene til L 19 kan læses i deres helhed på Skatteministeriets hjemmeside www.skat.dk):

Organisation

Bemærkninger i høringssvar

Kommentarer til høringssvar

Advokatrådet

Foreslår, at den solidariske hæftelse for den fiskale repræsentant afløses af en garantiordning for den udenlandske virksomhed

Forslaget vurderes ikke at være i overensstemmelse med direktivet

Amtsrådsforeningen i Danmark

Ingen bemærkninger

 

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Ingen bemærkninger

 

Danmarks Rederiforening

Ingen bemærkninger

 

Dansk Arbejdsgiverforening

Ingen bemærkninger

 

Dansk Handel & Service

Støtter forslaget

 

Dansk Industri

Ingen bemærkninger

 

Dansk Speditør Forening

Ingen bemærkninger

 

Dansk Tandlægeforening

Ingen bemærkninger

 

Dansk Transport og Logistik

Ingen bemærkninger

 

Den Almindelige Danske Lægeforening

Ingen bemærkninger

 

Det Danske Handelskammer

Støtter forslaget

 

Entreprenørforeningen

Ingen bemærkninger

 

Erhvervenes Skattesekretariat

Ingen bemærkninger

 

Erhvervenes Transportudvalg

Ingen bemærkninger

 

Finansieringsinstituttet for Industri og Håndværk A/S

Ingen bemærkninger

 

Finansrådet

Ingen bemærkninger

 

Foreningen af Registrerede Revisorer

Ingen bemærkninger

 

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer

Støtter forslaget

 

Håndværksrådet

Støtter forslaget

 

Kommunernes Landsforening

Ingen bemærkninger

 

Landbrugsrådet

Ingen bemærkninger

 

Rådet for Dansk Forsikring og Pension

Ingen bemærkninger

 

Øresundskonsortiet

Ønsker en forenklet momsordning for arbejde udført på Øresundsbroen

Forslaget er ikke medtaget

Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner

Ingen

- 2 mill. kr. i engangsudgifter til edb-udvikling

- ca. 10 årsværk årligt til den løbende administration, kontrol og inddrivelse

- ca. 0,2 mill. kr. årligt til oversættelser og information

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervsliv

Danske virksomheder vil ikke længere skulle registreres ved en fiskalrepræsentant i de andre medlemsstater.

Ændring af reglerne om den fiskale repræsentant medfører for danske virksomheder, som i dag fungerer som fiskalrepræsentant, et betydeligt omsætningstab.

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget gennemfører Rådets direktiv 2000/65/EF af den 17. oktober 2000 om ændring af direktiv 77/388/EØF for så vidt angår bestemmelse af betalingspligten for merværdiafgiften.

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1.

Ændringen er alene en sproglig tilpasning til ændringen af momslovens § 47, stk. 2, jf. nr. 2.

Til nr. 2.

Ændringen af momslovens § 47, stk. 2, er en gennemførelse af direktivets artikel 21, stk. 2. Ændringen betyder, at en udenlandsk, momspligtig virksomhed kun skal registreres ved en fiskalrepræsentant, hvis virksomheden er etableret i et tredjeland med hvem Danmark ikke har indgået en aftale om gensidig bistand svarende til reglerne i EU. I alle andre tilfælde kan virksomheden selv vælge, om den vil registreres ved en fiskalrepræsentant. De udenlandske virksomheder fritages fortsat fra registreringspligten i det omfang, aftageren er gjort betalingspligtig. Virksomheden kan dog vælge at lade sig registrere, herunder også ved en fiskalrepræsentant.

Til § 2

Direktivet om ændring af betalingspligten for merværdiafgiften skal være gennemført i national lovgivning senest den 31. december 2001. Loven foreslås derfor at træde i kraft den 1. januar 2002.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

   

§ 1

   

I lov om merværdiafgift (momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 804 af 16. august 2000, som senest ændret ved § 3 i lov nr. 1299 af 20. december 2000, foretages følgende ændringer:

§ 46. - - -

   

Stk. 2-5. - - -

   

Stk. 6. Er en virksomhed uden for EU, bortset fra virksomheder i Grønland, på Færøerne, i Island og i Norge registreret ved en herværende repræsentant efter § 47, stk. 2, hæfter denne og virksomheden solidarisk for betaling af afgiften.

 

1. § 46, stk. 6 affattes således:

»Stk. 6. Er en virksomhed registreret ved en herboende repræsentant efter § 47, stk. 2, hæfter denne og repræsentanten solidarisk for betaling af afgiften.«

Stk. 7. - - -

   
     

§ 47. - - -

   

Stk. 2. Afgiftspligtige personer, der ikke har forretningssted her i landet, og som er registreringspligtige efter stk. 1, skal registreres ved en person, der er bosiddende her i landet, eller ved en virksomhed, der har forretningssted her i landet. Det samme gælder, når den udenlandske virksomhed foretager erhvervelser af varer fra andre EU-lande. Virksomheden skal dog ikke registreres i det omfang, aftageren er betalingspligtig.

 

2. § 47, stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. Afgiftspligtige personer, som har forretningssted i et land udenfor EU med hvem Danmark ikke har et retligt instrument om gensidig bistand med en retsvirkning, der svarer til reglerne i EU, skal registreres ved en person, der er bosiddende her i landet eller ved en virksomhed, der har forretningssted her i landet. Det samme gælder, når den udenlandske virksomhed foretager erhvervelser af varer fra andre EU-lande. Afgiftspligtige personer med forretningssted udenfor Danmark skal ikke registreres i det omfang, aftageren er gjort betalingspligtig. «

Stk. 3-5. - - -

   


Bilag 2

De Europæiske Fællesskabers Tidende

21.10.2000

RÅDETS DIREKTIV 2000/65/EF

of 17. oktober 2000

om ændring of direktiv 77/388/EØF for så vidt angår bestemmelse af betalingspligten for merværdiafgiften

RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -

under henvisning til traktaten om oprettelse of Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 93,

under henvisning til forslag fra Kommissionen1) , under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet2)

under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg3) , og

ud fra følgende betragtninger:

(1) De gældende regler i artikel 21 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstatenes lovgivning om omsætningsafgifter Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag4)  om bestemmelse af betalingspligten for afgiften medfører alvorlige vanskeligheder for de erhvervsdrivende, navnlig for de mindre virksomheder.

(2) Rådets direktiv 76/308/EØF of 15. marts 1976 om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med de foranstaltninger, der er finansieret af Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget, samt af landbrugsafgifter og told5) , Rådets direktiv 77/(10) 799/EØF of 19. december 1977 om gensidig bistand mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder inden for området direkte skatter6)   og Rådets forordning (EØF) nr. 218/92 af 27. januar 1992 om administrativt samarbejde inden for området indirekte skatter (moms)7)  fastlægger regler for gensidig bistand mellem medlemsstaterne med hensyn til en korrekt påligning af momsen og inddrivelse heraf.

(3) I Kommissionens rapport om anden fase of SLIM-initiativet (Simpler Legislation for the Internal Market) anbefales det, at mulighederne for at ændre reglerne om fiskal repræsentation som fastlagt i artikel 21 i direktiv 77/388/EØF undersøges nærmere.

(4) Den eneste ændring, som reelt kan medføre en større forenkling af det fælles momssystem i almindelighed, men navnlig af bestemmelsen af, hvem der er betalingspligtig, består i at fjerne alle muligheder for, at medlemsstaterne kan gøre udpegelsen af en fiskal repræsentant obligatorisk.

(5) For ikke-etablerede afgiftspligtige personer bør det følgelig være frivilligt at udpege en fiskal repræsentant.

(6) I henhold til artikel 22 i direktiv 77/388/EØF kan medlemsstaterne direkte pålægge ikke-etablerede afgiftspligtige personer de samme forpligtelser som dem, der påhviler etablerede afgiftspligtige personer, herunder forpligtelser, som kan pålægges i henhold til artikel 22, stk. 8.

(7) Medlemsstaterne bør fortsat kunne kræve, at ikke-etablerede afgiftspligtige personer fra lande, med hvilke der ikke findes noget retligt instrument, som fastlægger regler for gensidig bistand på linje med Fællesskabets regler herom, udpeger en fiskalrepræsentant, der er betalingspligtig i den ikke-etablerede afgiftspligtige persons sted, eller en befuldmægtiget.

(8) Medlemsstaterne bør ligeledes opretholde deres beføjelser med hensyn til at bestemme, hvem der er betalingspligtig for importafgiften.

(9) Det er vigtigt, at medlemsstaterne fortsat kan træffe foranstaltninger til at lade en anden end den betalingspligtige person hæfte solidarisk for afgiftens erlæggelse.

(10) Bestemmelsen i artikel 10 i direktiv 77/388/EØF bør præciseres for at hindre en række former for afgiftsunddragelse i forbindelse med fortløbende ydelser, som ikke medfører på forhånd fastsatte og på hinanden følgende afregninger eller betalinger.

(11) Direktiv 77/388/EØF bør ændres i overensstemmelse hermed -

 

UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:

Artikel 1

I direktiv 77/388/EØF foretages følgende ændringer:

1) I artikel 10, stk. 2, første afsnit, tilføjes efter andet punktum et nyt punktum med følgende affattelse:

– Medlemsstaterne kan træffe afgørelse om, at fortløbende leverancer af goder eller tjenesteydelser, der gennemføres i løbet af en vis periode, i visse tilfælde anses for at finde sted mindst en gang om året.«

2) I artikel 28f, stk. 1, som ændrer artikel 17, stk. 2, 3 og 4, ændres i artikel 17, stk. 4, litra a), »artikel 21, nr. 1, litra a)« til »artikel 21, stk. 1, litra a) og c).«

3) 1 artikel 28c, punkt E, nr. 3, femte led, ændres »artikel 21, nr. 1, litra a), tredje afsnit« til »artikel 21, stk. 1, litra c)«.

4) 1 artikel 28g, som ændrer artikel 21, affattes artikel 21 således:

»Artikel 21

Betalingspligtige over for statskassen

1. Merværdiafgiften påhviler inden for Fællesskabet:

  1. den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af goder eller tjenesteydelser, bortset fra de i litra b) og c) omhandlede tilfælde.

Hvis den afgiftspligtige levering of goder eller tjenesteydelser foretages af en afgiftspligtig person, der ikke er etableret i indlandet, kan medlemsstaterne på betingelser, som de selv fastsætter, bestemme, at den betalingspligtige person er den person, for hvem den afgiftspligtige levering af goder eller tjenesteydelser foretages

b) aftageren af en ydelse som omhandlet i artikel 9, stk. 2, litra e), eller aftageren af en ydelse som omhandlet i artikel 28b, punkt C, D, E og F, såfremt vedkommende i indlandet er registreret som afgiftspligtig, og ydelsen leveres af en afgiftspligtig, der ikke er etableret i indlandet

c) aftageren af leveringen af goderne, når følgende betingelser er opfyldt:

– den afgiftspligtige transaktion er en levering af goder foretaget under de i artikel 28c, punkt E, nr. 3, omhandlede betingelser

– aftageren af leveringen af goder er en anden afgiftspligtig person eller en ikke-afgiftspligtig juridisk person, der er momsregistreret i indlandet

Medlemsstaterne kan dog træffe beslutning om en undtagelse fra denne forpligtelse, såfremt den afgiftspligtige person, som ikke er etableret i indlandet, har udpeget en fiskal repræsentant i dette land

d) enhver person, som anfører merværdiafgiften på en faktura eller et dokument, der tjener som faktura

e) den person, som erhverver et gode inden for Fællesskabet.

2. Uanset bestemmelserne i stk. 1 gælder følgende:

a) Er den betalingspligtige person i henhold til bestemmelserne i stk. 1 en afgiftspligtig person, der ikke er etableret i indlandet, kan medlemsstaterne tillade vedkommende at udpege en fiskal repræsentant som afgiftspligtig. Betingelserne og vilkårene for denne mulighed fastsættes af hver enkelt medlemsstat.

b) Hvis den afgiftspligtige transaktion foretages of en afgiftspligtig person, der ikke er etableret i indlandet, og der ikke med det land, hvor denne afgiftspligtige person har bopæl eller er etableret, findes noget retligt instrument vedrørende gensidig bistand med en retsvirkning, der svarer til reglerne i direktiv 76/308/EØF8)  og 77/ 799/EØF9)  og Rådets forordning (EØF) nr. 21892 af 27. januar 1992 om administrativt samarbejde inden for området indirekte skatter (moms)10) , kan medlemsstaterne træffe foranstaltninger til at lade den fiskale repræsentant, der udpeges af den ikke-etablerede afgiftspligtige person, være betalingspligtig.

3. I de i stk. 1 og 2 omhandlede tilfælde har medlemsstaterne mulighed for at lade en anden end den betalingspligtige person hæfte solidarisk for afgiftens erlæggelse.

4. Ved indførsel: merværdiafgiften påhviler den eller de personer, der af indførselsmedlemsstaten er udpeget eller godkendt som betalingspligtige.

5) I artikel 28h, som erstatter artikel 22, ændres artikel 22 således:

a) stk. 1, litra c), første led, affattes således:

»enhver afgiftspligtig person, bortset fra de i artikel 28a, stk. 4, omhandlede afgiftspligtige personer, der i indlandet foretager levering af goder eller tjenesteydelser, som giver den pågældende fradragsret, bortset fra goder eller tjenesteydelser, for hvilke afgiften udelukkende påhviler aftageren eller modtageren i overensstemmelse med artikel 21, stk. 1, litra a), b) eller c). Medlemsstaterne kan dog undlade at registrere visse afgiftspligtige personer, der er omhandlet i artikel 4, stk. 3«

b) stk. 7 affattes således:

»stk. 7. Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger med henblik på, at personer, som i henhold til artikel 21, stk. 1 og 2, betragtes som betalingspligtige i stedet for en afgiftspligtig person, der ikke er etableret i indlandet, opfylder den i nærværende artikel omhandlede forpligtelse til angivelse og betaling; medlemsstaterne træffer endvidere de nødvendige foranstaltninger med henblik på, at de personer, som i henhold til artikel 21 stk. 3, anses for at hæfte solidarisk for afgiftens erlæggelse, opfylder den i nærværende artikel omhandlede forpligtelse til betaling.«

6) Uanset nr. 2, 3 og 5 i nærværende artikel ændres følgende i hele direktivet:

a) »artikel 21, nr. 1, ...« erstattes med ,artikel 21, stk. 1,

b) »artikel 21, nr. 2, ...« og »artikel 21, stk. 2, ...« erstattes med , artikel 21, stk. 4, ...«.

Artikel 2

1. Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og adminitrative bestemmelser i kraft for at efterkomme dette direktiv senest den 31. december 2001. De underretter straks kommissionen herom.

Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler for anvisningen fastsættes af medlemsstaterne.

2. Medlemsstaterne sender Kommissionen teksten til de rationale retsforskrifter, som de udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv, samt en sammenlignende oversigt over, hvilke vedtagne nationale gennemførelsesbestemmelser, der svarer til hver af direktivets bestemmelser.

Artikel 3

Dette direktiv træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i De Europæiske Fællesskabers Tidende.

Artikel 4

Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.

Udfærdiget i Luxembourg, den 17. oktober 2000.

På Rådets vegne

L. FABIUS

formand


1) EFT C 409 of 30.12.1998, s. 10.

2) EFT C 219 of 30.7.1999, s. 91.

3) EFT C 116 of 28.4.1999, s. 14.

4) EFT L 145 of 13.6.1977, s. 1. Direktivet er senest ændret ved direktiv 2000~17/EF (EFT L 84 af 5.4.2000, s. 24).

5) EFT L 73 a~' 19.3.1976, s. 18. Direktivet er senest ændret ved tiltrædelsesakten af 1994.

6) EFT L 336 af 27.12.1977, s. 15. Direktivet er senest ændret ved tiltrædelsesakten af 1994.

7) EFT L 24 of 1.2.1992, s. 1.

8) EFT L 73 of 19.3.1976, s. 18. Direktivet er senest ændret ved tiltrædelsesakten af 1994.

9) EFT L 336 of 27.12.1977, s. 15. Direktivet er senest ændret ved tiltrædelsesakten af 1994.

10) EFT L 24 af 1.2.1992, s. 1.a.