L 30 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af toldloven.

Fremsat den 13. december 2001 af skatteministeren (Svend Erik Hovmand)

Forslag

til

Lov om ændring af toldloven

 

§ 1

I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 113 af 27. februar 1996, som senest ændret ved § 5 i lov nr. 482 af 7. juni 2001, foretages følgende ændringer:

1. I § 23 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

»Stk. 4. Personer, der ved indrejse i eller udrejse fra det danske toldområde medtager penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro, skal uopfordret standse op for toldkontrol, og har pligt til over for de statslige told- og skattemyndigheder at angive samtlige medtagne penge m.v.«.

Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.

2. I § 83 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

»Stk. 2. Penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro og som forefindes i forbindelse med de statslige told- og skattemyndigheders kontrol efter § 23, stk. 3 og 4, kan tilbageholdes af denne myndighed. Tilbageholdelsen kan ske, hvis det må befrygtes, at pengene m.v. stammer fra eller vil blive brugt til en overtrædelse af straffeloven. Ved iværksættelse af tilbageholdelse finder retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse anvendelse med de ændringer, der følger af 1. og 2. pkt.«.

Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.

3. I § 83, stk. 1, 2. pkt., og § 84, stk. 2, 1. pkt., ændres »kapitel 75 b« til »kapitel 74«.

4. I § 83, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »den i stk. 2, 2. pkt.,« til: »den i stk. 3, 2. pkt.,«.

5. I § 83, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »finder stk. 2« til: »finder stk. 3.«.

§ 2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Formål og baggrund

Lovforslaget er et af elementerne i regeringens antiterropakke.

Forslaget har til formål at bekæmpe, at personer ved indrejse i og udrejse fra Danmark medtager penge m.v., såfremt det må befrygtes, at de medtagne penge m.v. enten stammer fra en overtrædelse af straffeloven eller vil blive brugt til en overtrædelse af straffeloven, herunder også til finansiering af terrorisme.

Efter loven om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge, der trådte i kraft den 1. juli 1993, skal banker og andre finansieringsinstutter m.v. foretage indberetning til Hvidvaskningssekretariatet, Statsadvokaten for Økonomisk Kriminalitet (SØK), såfremt der opstår mistanke om pengetransaktioner, hvor der kan være risiko for hvidvaskning. Dette har medført, at det er blevet mere almindeligt, at personer ved indrejse og især ved udrejse medtager større pengesummer, som bl.a. kan hidrøre fra forbrydelser m.m., og hvor der i dag kan være en risiko for, at beløbene anvendes til finansiering af terrorisme.

2. Lovforslagets indhold

Gældende regler

I henhold til de gældende bestemmelser i toldloven har de statslige told- og skattemyndigheder i dag ingen hjemmel til at kontrollere og tilbageholde penge m.v., der medtages af personer ved ind- og udrejse af Danmark.

Der er i dag ingen restriktioner for personers ind- og udførsel af penge m.v. til og fra Danmark.

Lovforslaget

Lovforslaget indeholder bestemmelser, hvorefter personer, der indrejser i eller udrejser af det danske toldområde, og som medtager penge m.v. uopfordret skal standse op for toldkontrol og har pligt til overfor de statslige told- og skattemyndigheder at angive penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro,

Efter lovforslaget får de statslige told- og skattemyndigheder hjemmel til at tilbageholde penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro, og som medtages af personer ved indrejse i og udrejse fra Danmark, og som må befrygtes enten at stamme fra en overtrædelse af straffeloven eller blive brugt til en overtrædelse af straffeloven. De statslige told- og skattemyndigheder skal straks underrette politiet om den foretagne tilbageholdelse, og overdrage sagen til politiet, der således også kan vurdere, hvorvidt der er grundlag for at anholde den pågældende.

Det foreslås desuden, at retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse i øvrigt finder anvendelse ved iværksættelse af tilbageholdelse.

Den foreslåede grænse på 15.000 euro er den beløbsgrænse, der i henhold til lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge gælder for bl.a. kredit- og finansieringsinstitutters krav til kunders legitimering, når der skal optages forretningsmæssige forbindelser med dem, herunder når de åbner en konto eller et depot.

Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger til lovforslaget om ændring af straffeloven m.m., herunder især til bemærkningerne til den foreslåede ændring af straffelovens bestemmelse om konfiskation.

3. Provenumæssige konsekvenser

Lovforslaget skønnes ikke at have nævneværdige provenumæssige konsekvenser

4. Administrative konsekvenser

Lovforslaget skønnes alene at have visse mindre administrative konsekvenser.

5. Forholdet til EU-retten

Forslaget medfører restriktioner på EF-bestemmelserne om de frie kapitalbevægelser, jf. Traktatens artikel 56, stk. 1. EF-Domstolen har dog senest i en dom i de forenede sager C-163/94 m. fl. San De Lera, saml. 1995. I-4821, udtalt at EF-Traktatens artikel 56, stk. 1 og artikel 58, stk. 1, litra b ikke er til hinder for nationale bestemmelser, hvorefter udførsel af mønter, pengesedler m.v. kan gøres betinget af en forudgående anmeldelse.

6. Erhvervsøkonomiske konsekvenser

Forslaget skønnes ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser

7. Høring

Lovforslaget har været til høring hos:

Advokatrådet, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk Told- og Skatteforbund, Det Danske Handelskammer, Den Danske Dommerforening, Finansrådet, Foreningen af Politimestre i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Håndværksrådet, Landbrugsrådet, Nationalbanken, Politidirektøren i København, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Justitsministeriet, Udenrigsministeriet og Økonomiministeriet.

Der er indkommet bemærkninger fra Advokatrådet, Dansk Told- og Skatteforbund og Det Danske Handelskammer, Københavns Politi - Politidirektøren og Rigsadvokaten.

Organisation

Bemærkninger i Høringssvar

Kommentarer til høringssvar

Advokatrådet

Advokatrådet finder, at begrebet »penge m.v.« bør gøres mere præcist, samt at tilbagholdelse alene kan finde sted i overensstemmelse med reglerne i retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse og edition.

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at »penge m.v.« omfatter kontanter og ihændehaverbeviser, herunder rejsechecks.

Det vurderes, at formålet med de statslige told- og skattemyndigheders indgriben vil forspildes, såfremt reglerne i retsplejelovens kapitel 74 umiddelbart skal anvendes.

Dansk Told- og Skatteforbund

Dansk Told- og Skatteforbund savner en nærmere redegørelse for den praktiske gennemførelse, samt at de nødvendige ressourcer bør være til stede.

En redegørelse for den praktiske gennemførelse af lovforslaget vil blive udsendt til toldcentrene. En gennemførelse af lovforslaget vil ske inden for toldcentrenes givne ressourcer.

Det Danske Handelskammer

Det Danske Handelskammer erkender, at der kan være et problem på dette område, og vurderer, at forslaget ikke vil medføre uforholdsmæssigt store problemer for samhandelen med udlandet.

Giver ikke anledning til kommentarer.

Københavns Politi - Politidirektøren

Københavns Politi - Politidirektøren finder bl.a. at politiet så hurtig så hurtigt som muligt bør inddrages i sagsbehandlingen, således at de statslige told- og skattemyndigheder straks skal underrette politiet, når der findes penge m.v., og således at politiet kan tage stilling til, om der er det fornødne grundlag for at få beløbet beslaglagt.

Det foreslås i øvrigt, at en overtrædelse bør kunne straffes efter toldlovens § 73, stk. 1, nr. 1.

Dette er imødekommet.

Såfremt det viser sig, at de tilbageholdte penge m.v. enten stammer fra en overtrædelse af straffeloven eller skulle bruges til en overtrædelse af straffeloven, vil den pågældende person blive sigtet efter straffelovens bestemmelser. Ved en formel overtrædelse af toldloven vil der kunne straffes efter toldlovens § 79, stk. 1, nr. 3.

Rigsadvokaten

Rigsadvokaten finder, at den foreslåede ordning bør beskrives i bemærkningerne på en mere klar og fyldestgørende måde. Det henvises også til, at Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet giver udtryk for, at ToldCSkat i alle tilfælde skal underrette politiet om en foretagen tilbageholdelse.

Disse forslag er imødekommet.

Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner

Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige provenumæssige konsekvenser

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner

Forslaget skønnes alene at have mindre adminstrative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med EU-retten.

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Den internationale terrorisme har medført et behov for en forstærket indsats over for kontrollen med de penge m.v., som personer medtager ved indrejse i og udrejse fra Danmark. Det kan befrygtes, at pengene m.v. enten kan stamme fra overtrædelser af straffeloven eller blive brugt til overtrædelser af straffeloven, herunder til finansiering af terrorisme.

Det foreslås, at personer, der indrejser i eller udrejser fra Danmark, og som medtager penge m.v., uopfordret skal standse op for toldkontrol og har pligt til over for de statslige told- og skattemyndigheder at angive penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro.

Derudover skal personer, der bl.a. befinder sig i havne og lufthavne, i henhold til den gældende toldlovs § 23, stk. 3, standse op for toldkontrol, når de statslige told- og skattemyndigheder forlanger det. Denne gældende kontrolhjemmel vil blive anvendt, når der foreligger rimelige grunde til at antage, at de pågældende personer medtager penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro, og som må befrygtes enten at stamme fra overtrædelser af straffeloven eller blive brugt til overtrædelser af straffeloven. Endvidere vil denne kontrolhjemmel blive anvendt som grundlag for en stikprøvevis kontrol.

De pågældende personer skal i henhold til den gældende toldlovs § 23, stk, 4, opgive navn og bopæl, såfremt de statslige told- og skattemyndigheder forlanger det, og myndighederne kan forlange disse oplysninger dokumenteret. Endvidere skal de pågældende personer i henhold til den gældende toldlovs § 23, stk. 5, påvise alle rum og gemmer i bagage m.v. og deres eventuelle befordringsmidler samt, i det omfang de statslige told- og skattemyndigheder ønsker det, udpakke bagage m.v.

Bestemmelsen i den gældende toldlovs § 25, hvorefter de statslige myndigheder er berettiget til at foretage eftersyn på personer, som med henblik på kontrol standses i henhold til bestemmelsen i § 23 finder også anvendelse for så vidt angår personer, der standses i henhold til lovforslagets nr. 1. Skatteministeriet finder således, at udtrykket »varer m.v.« i toldlovens § 25, stk. 3 også omfatter penge m.v.

Udtrykket »penge m.v.« omfatter både kontante penge samt ihændehaverbeviser, som f. eks. rejsechecks. Efter den foreslåede bestemmelse kan toldkontrollen foretages ved ind - og udrejse til og fra tredjelande og ved ind- og udrejse til og fra andre EU-lande.

Den foreslåede grænse »modværdien af 15.000 euro« svarer som anført under de almindelige bemærkninger til den fastsatte beløbsgrænse i hvidvaskningsloven. Der forhandles i øjeblikket om et nyt EF-direktiv om hvidvaskning, og en ændring af direktivets beløbsgrænse kan medføre, at der vil blive foreslået en ændring af den foreslåede bestemmelse.

Til nr. 2

Forslaget til et nyt stk. 2 tilsigter at skabe en hjemmel for de statslige told- og skattemyndigheder til at tilbageholde penge m.v., der forefindes ved de statslige told- og skattemyndigheders kontrol i forbindelse med personers indrejse i og udrejse fra Danmark, og som må befrygtes enten at stamme fra eller at blive brugt til overtrædelser af straffeloven. Dette medfører, at de statslige told- og skattemyndigheder kan tilbageholde beløb, der må befrygtes at have forbindelse med bl.a. narkotikaforbrydelser, jf. straffelovens § 191, skatte- eller momssvig af særlig grov karakter og indsmugling af særlig grov karakter, jf. straffelovens 289, samt finansiering af terrorisme, jf. Justitsministeriets forslag til ændring af straffeloven.

Henvisningen til retsplejelovens kapitel 74 indebærer, at en afgørelse om tilbageholdelse skal træffes af retten, medmindre tilbageholdelsens øjemed ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes, jf. retsplejelovens § 806. Indhentelse af retskendelse vil i almindelighed tage væsentlig længere tid end personens ophold i forbindelse med ind- og udrejse. Det vil derfor i praksis som altovervejende hovedregel ikke være muligt og dermed heller ikke nødvendigt at indhente forudgående retskendelse, fordi der vil eksistere en ikke uvæsentlig risiko for, at den rejsende person vil bortskaffe de medtagne penge m.v., såfremt man skulle vente på en retskendelse.

I disse tilfælde skal sagen kun forelægges retten, hvis den person, som indgrebet (dvs. tilbageholdelsen) retter sig imod, anmoder om det, jf. retsplejelovens § 806, stk. 3.

De statslige told- og skattemyndigheder kan også træffe beslutning om tilbageholdelse, såfremt den, som indgrebet retter sig imod, meddeler skriftligt samtykke til indgrebet, jf. retsplejelovens § 806, stk. 7.

Har de statslige told og skattemyndigheder truffet afgørelse om tilbageholdelse af penge m.v. efter disse regler, skal sagen straks overgives til politiet til videre efterforskning og afgørelse.

Såfremt det viser sig, at tilbageholdelsen har være uberettiget, kan det medføre et erstatningsansvar på objektivt grundlag for det offentlige i overensstemmelse med principperne i de fakultative bestemmelser i retsplejelovens § 1018 b og § 1018 c.

Til nr. 3

Forslaget er en ajourføring af bestemmelserne, og er en følge af en tidligere ændring af retsplejeloven.

Til nr. 4

Forslaget er en redaktionel konsekvens af nr. 2.

Til nr. 5

Forslaget er en redaktionel konsekvens af nr. 2.

Til § 2

Det er foreslået, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende. Denne ikrafttrædelsesbestemmelse svarer til ikrafttrædelsesbestemmelserne i de øvrige lovforslag i regeringens antiterrorpakke.


Bilag 1

Lovforslag sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

§ 23. - - -

 

1. I § 23 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

Stk. 2-3. - - -

 

»Stk. 4. Personer, der ved indrejse i eller udrejse fra det danske toldområde medtager penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro, skal uopfordret standse op for toldkontrol, og har pligt til over for de statslige told- og skattemyndigheder at angive samtlige medtagne penge m.v.«.

   

Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.

     

§ 83. - - -

 

2. I § 83 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

Stk. 2. - - -

 

»Stk. 2. Penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro og som forefindes i forbindelse med de statslige told- og skattemyndigheders kontrol efter § 23, stk. 3 og 4, kan tilbageholdes af denne myndighed. Tilbageholdelsen kan ske, hvis det må befrygtes, at pengene m.v. stammer fra eller vil blive brugt til en overtrædelse af straffeloven. Ved iværksættelse af tilbageholdelse finder retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse anvendelse med de ændringer, der følger af 1. og 2. pkt.«.

   

Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.

     

§ 83. Varer, der forefindes under smugleri eller forsøg herpå eller i forbindelse med undersøgelse efter § 24, tages i bevaring af de statslige told- og skattemyndigheder eller af politiet på de statslige told- og skattemyndigheders vegne. I øvrigt kan indsmuglede varer eller andre varer, med hensyn til hvilke told- eller afgifter er unddraget det offentlige, tages i bevaring eller beslaglægges af de nævnte myndigheder under iagttagelse af retsplejelovens kapitel 75 b om beslaglæggelse.

 

3. I § 83, stk. 1, 2. pkt., og § 84, stk. 2, 1. pkt., ændres »kapitel 75 b« til »kapitel 74«.

§ 84. - - -

   

Stk. 2. Med hensyn til de nævnte myndigheders iværksættelse af tilbageholdelsen finder retsplejelovens kapitel 75 b om beslaglæggelse tilsvarende anvendelse. Tilbageholdelse kan kun ske, såfremt det er påkrævet for at sikre betaling af de nævnte beløb. Var den, der havde rådighed over befordringsmidlet under dettes benyttelse ved indsmugling m.v., uberettiget i besiddele af det, kan tilbageholdelse ikke ske.

   
     

§ 83. - - -

 

4. I § 83, stk. 3 , der bliver stk. 4, ændres »den i stk. 2, 2. pkt.,« til: »den i stk. 3, 2. pkt.,«.

Stk. 2. - - -

   

Stk. 3. De statslige told- og skattemyndigheder kan efter ansøgning forlænge den i stk. 2,2.pkt., dog i højst til 1 år.

   
     

§ 83. - - -

 

5. I § 83, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »finder stk. 2« til: »finder stk. 3.«.

Stk. 2.- 3. - - -

   

Stk. 4. Med hensyn til sikring og inddrivelse af bødekrav og sagsomkostninger finde stk. 2 kun anvendelse med de begrænsninger, dom er fastsat i straffelovens § 76 vedrørende konfiskation efter samme lovs § 75, stk. 2.