L 92 (som vedtaget): Forslag til lov om beskatning af rederivirksomhed (tonnageskatteloven).

Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 18. april 2002

Forslag

til

Lov om beskatning af rederivirksomhed (tonnageskatteloven)

 

Lovens anvendelsesomr�de

� 1. Selskaber m.v., som er skattepligtige efter selskabsskattelovens � 1, stk. 1, nr. 1 og 2, eller stk. 6, og som ud�ver rederivirksomhed som omhandlet i � 6, kan v�lge at opg�re deres skattepligtige indkomst af rederivirksomheden efter bestemmelserne i denne lov (tonnagebeskatning). Det samme g�lder for selskaber, som er skattepligtige efter selskabsskattelovens � 2, stk. 1, litra a, og som driver rederivirksomhed, n�r disse er hjemmeh�rende i en EU-medlemsstat.

� 2. Rederier, som opfylder betingelserne i � 1, og som anvender skibe, som efter �� 6-8 kan omfattes af loven, kan v�lge tonnagebeskatning fra og med det f�rste indkomst�r, hvor betingelserne herfor er opfyldt. Valget skal tr�ffes senest ved rettidig indgivelse af selvangivelse for det indkomst�r, hvor tonnagebeskatning f�rste gang vil kunne v�lges.

Stk. 2. Valg eller fravalg af tonnagebeskatning efter stk. 1 er bindende for rederiet i en periode p� 10 �r regnet fra p�begyndelsen af det indkomst�r, hvor tonnagebeskatning f�rste gang kan v�lges. Ved udl�bet af denne periode kan tonnagebeskatning tilsvarende v�lges for en ny 10-�rs-periode. Efter udtr�den af tonnageskatteordningen kan ordningen tidligst igen v�lges efter 10 indkomst�r med beskatning efter skattelovgivningens almindelige regler.

Stk. 3. N�r tonnageskatteordningen anvendes, skal samtlige skibe og andre aktiver, som opfylder betingelserne for tonnagebeskatning, indg� i tonnageskatteordningen.

� 3. N�r et rederi kontrollerer eller kontrolleres af et andet rederi, eller n�r samme fysiske eller juridiske personer kontrollerer flere rederier, skal samtlige s�ledes koncernforbundne rederier, herunder udenlandske sambeskattede rederier, jf. selskabsskattelovens �� 31 og 32, tr�ffe samme valg, for s� vidt ang�r anvendelse af tonnageskatteordningen. Dog kan rederier, som ikke er sambeskattede, undlade at tr�ffe samme valg, n�r de ikke har f�lles ledelse eller driftsorganisation, og de ikke driver virksomhed inden for besl�gtede forretningsomr�der. Ved kontrol forst�s ejerskab eller r�dighed over stemmerettigheder som omhandlet i ligningslovens � 2, stk. 2.

Stk. 2. Hvis rederier, som er omfattet af stk. 1, 2. pkt., ikke l�ngere opfylder betingelserne for ikke at tr�ffe samme valg vedr�rende anvendelse af tonnageskatteordningen, skal samtlige rederier uanset bestemmelserne i � 2, stk. 2, v�lge beskatning efter tonnageskatteordningen fra og med det indkomst�r, hvor betingelserne ikke l�ngere er opfyldt.

Stk. 3. N�r skibe m.v., som kan omfattes af denne lov, ejes eller lejes af flere rederier, kan de enkelte rederiers andele af s�danne skibe m.v. indg� i tonnageskatteordningen for de p�g�ldende rederier.

� 4. Hvis rederier bliver koncernforbundne, anses bindingsperioden efter � 2 for den samme som bindingsperioden for det rederi, der senest blev omfattet af tonnageskatteordningen. Hvis ikke alle rederier er omfattet af tonnageskatteordningen, er bindingsperioden 10 �r fra og med det indkomst�r, hvor rederierne bliver koncernforbundne. 1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse ved fusion og tilf�rsel af aktiver. Ved spaltning af selskaber anses bindingsperioden for den samme som for det selskab, der spaltes.

Stk. 2. Bliver et rederi omfattet af tonnageskatteordningen i medf�r af � 3, stk. 2, eller begynder et koncernforbundet selskab, der ikke hidtil har drevet rederivirksomhed, at drive s�dan virksomhed, uden at bestemmelserne i � 3, stk. 1, 2. pkt., finder anvendelse, anses bindingsperioden efter � 2 for at v�re den samme som for det eller de koncernforbundne selskaber.

� 5. Et rederi, som omdannes efter reglerne i lov om skattefri virksomhedsomdannelse, kan omfattes af tonnageskatteordningen, n�r de skibe, som bliver omfattet af tonnagebeskatningen, fra og med indkomst�ret 2003 af den personlige ejer h�jst har v�ret afskrevet med et bel�b samlet svarende til den afskrivning, der kunne have v�ret foretaget ved anvendelse af den afskrivningssats, der g�lder for selskaber p� tidspunktet for virksomhedsomdannelsen. Hvis omdannelsen omfatter flere ejere, foretages beregningen efter 1. pkt. for hver enkelt ejer.

Stk. 2. Er der forud for virksomhedsomdannelsen foretaget afskrivninger i videre omfang end n�vnt i stk. 1, kan tonnagebeskatning v�lges, hvis de overskydende afskrivninger medregnes i den skattepligtige indkomst for den p�g�ldende person som indkomst ved selvst�ndig erhvervsvirksomhed for indkomst�ret forud for det indkomst�r, hvor virksomhedsomdannelsen f�r virkning.

Stk. 3. En ideel ejerandel i en personligt ejet virksomhed, som ud�ver rederivirksomhed som omhandlet i � 6, kan anses som en selvst�ndig virksomhed, der kan omdannes efter reglerne i lov om skattefri virksomhedsomdannelse, n�r den omdannede virksomhed omfattes af tonnageskatteordningen.

Indkomst omfattet af tonnagebeskatning

� 6. Skattepligtig indkomst i forbindelse med erhvervsm�ssig virksomhed med transport af passagerer eller gods (rederivirksomhed) mellem forskellige destinationer med

1) skibe ejet af rederiet, jf. dog stk. 2,

2) skibe, som lejes uden bes�tning (bareboat-charter), og

3) skibe, som lejes med bes�tning (time-charter),

opg�res efter reglerne i �� 9-15. Det er en betingelse, at skibene har en bruttotonnage p� 20 t eller derover, og at skibene strategisk og forretningsm�ssigt drives fra Danmark.

Stk. 2. Skibe, som ejes af rederiet, og som udlejes, kan kun omfattes af denne lov, n�r lejeren anvender skibet til form�l, som ville kunne omfattes af denne lov, hvis skibet blev anvendt til samme form�l af udlejeren selv. Endvidere kan skibe, som ejes af rederiet, og som udlejes uden bes�tning (bareboat-charter), kun omfattes af denne lov, n�r rederiet i tilf�lde af forbig�ende overskudskapacitet udlejer skibet i en periode p� h�jst tre �r. Samme skib kan kun omfattes af denne bestemmelse én gang, n�r skibet ejes af samme rederi eller dermed koncernforbundet rederi.

� 7. Hvis den bruttotonnage, som et rederi i gennemsnit over et indkomst�r har til r�dighed fra lejede skibe, er st�rre end fire gange den bruttotonnage, som ejes af rederiet selv, beskattes indt�gt fra den overskydende del af den lejede tonnage efter skattelovgivningens almindelige regler. Den overskydende indt�gt beregnes som den andel af den samlede bruttoindtjening f�r afskrivninger og finansielle poster opgjort efter skattelovgivningens almindelige regler, som svarer til forholdet mellem p� den ene side den del af den lejede tonnage, der overstiger fire gange egentonnagen, og p� den anden side den samlede tonnage til r�dighed.

Stk. 2. For koncernforbundne rederier, som ikke er omfattet af � 3, stk. 1, 2. pkt., kan forholdet mellem egen og lejet tonnage opg�res for rederierne under et.

Stk. 3. Skibe, som lejes uden bes�tning, sidestilles ved anvendelsen af stk. 1 med skibe ejet af rederiet. Det samme g�lder skibe, som lejes med bes�tning, n�r skibene lejes for en periode p� mindst et �r og h�jst fem �r, og n�r der samtidig med indg�else af lejem�let aftales en k�beret, hvorefter lejer senest ved lejem�lets udl�b kan erhverve skibet til h�jst markedsprisen ved k�berettens erhvervelse.

� 8. Indkomst af f�lgende former for virksomhed kan ikke omfattes af � 6:

1) Forunders�gelser, efterforskning eller udvinding af kulbrinter eller andre naturforekomster.

2) Fiskeri og forarbejdningsvirksomhed.

3) Bygning og reparation af havne, moler, broer, olieinstallationer, vindm�lleparker eller andre havanl�g, nedl�gning af r�rledninger p� havbunden, opmudring, stenfiskeri, sandsugning eller lignende virksomhed.

4) Dykkervirksomhed.

5 Bugsering, lodsning m.v., n�r skibene anvendes i og omkring havne.

6) Passagersejlads i eller over havnel�b m.v.

7) Uddannelsesaktiviteter, sociale og p�dagogiske aktiviteter m.v.

8) Museumsaktiviteter og skibsbevaring.

9) Sports-, udflugts- og fritidsform�l.

10) Anvendelse af permanent opankrede skibe, uanset form�l.

Stk. 2. Uddybningsmaskiner, flydekraner, flydedokke, kabeltromler, boreplatforme, flydende beholdere og lignende materiel anses ikke for skibe efter denne lov. Det samme g�lder pramme og l�gtere, medmindre de er lastb�rende og har en bruttotonnage p� 2.000 t eller derover.

Opg�relse af indkomst under tonnageskatteordningen

� 9. Rederier, som oppeb�rer indkomst omfattet af tonnageskatteordningen, og som samtidig oppeb�rer anden indkomst, skal opg�re tonnagebeskattet indkomst og anden indkomst hver for sig.

� 10. Indkomst omfattes af tonnageskatteordningen, n�r den kan henf�res til transportydelser leveret ved anvendelse af skibe som n�vnt i � 6, eller ydelser i n�r tilknytning hertil, jf. stk. 2.

Stk. 2. Ud over levering af transportydelser som n�vnt i stk. 1 henf�res indkomst vedr�rende f�lgende former for virksomhed til beskatning under tonnageskatteordningen, n�r s�dan virksomhed foreg�r i n�r tilknytning til levering af transportydelser omfattet af tonnageskatteordningen:

1) Anvendelse af containere.

2) Drift af lastnings-, losnings- og vedligeholdelsesfaciliteter.

3) Drift af billetkontorer og passagerterminaler.

4) Drift af kontorfaciliteter m.v.

5) Salg af varer til forbrug om bord.

Stk. 3. Selskabets �vrige indkomst opg�res efter skattelovgivningens almindelige regler og udg�r sammen med indkomsten efter stk. 1 og 2 selskabets samlede skattepligtige indkomst.

� 11. Omfatter vederlag for en samlet transportydelse s�vel transport som omhandlet i � 10, stk. 1 og 2, som andre transportydelser, beskattes det samlede vederlag efter denne lov, n�r det tonnagebeskattede selskab har indg�et aftale om udf�relse af disse andre transportydelser med en anden transportvirksomhed. Udf�rer det tonnagebeskattede rederi selv disse andre transportydelser, beskattes den del af vederlaget, som vedr�rer disse andre ydelser, efter skattelovgivningens almindelige regler.

� 12. Nettofinansudgifter (renter samt gevinst og tab opgjort efter kursgevinstlovens regler, bortset fra valutakursgevinst og -tab) fordeles forholdsm�ssigt efter den regnskabsm�ssige v�rdi af egne aktiver tilknyttet tonnagebeskattet rederivirksomhed og den regnskabsm�ssige v�rdi af �vrige egne aktiver, jf. dog stk. 2. Valutakursgevinst og -tab fordeles efter samme regler. Nettofinansindt�gter beskattes efter skattelovgivningens almindelige regler. Ved opg�relsen af nettofinansudgifter eller -indt�gter frag�r rentekorrektion efter � 14.

Stk. 2. Gevinst og tab p� kontrakter (terminskontrakter m.v.), som tjener til sikring af driftsindt�gter og driftsudgifter omfattet af � 10, henf�res til den indkomst, som er sikret.

� 13. Uanset bestemmelserne om opg�relse af skattepligtig indkomst efter denne lov skal den skattepligtige anvende priser og vilk�r for handelsm�ssige eller �konomiske transaktioner som omhandlet i ligningslovens � 2, stk. 1, med fysiske eller juridiske personer og faste driftssteder (kontrollerede transaktioner) i overensstemmelse med, hvad der kunne v�re opn�et, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafh�ngige parter. Ligningslovens � 2, stk. 2-4, finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 2. Ved opg�relsen af indkomst, som efter �� 11 og 12 eller p� anden m�de skal henf�res til tonnagebeskatning eller til beskatning efter de almindelige regler, anvendes de priser og de vilk�r, der kunne v�re opn�et, hvis aftale om transportydelser eller andre ydelser eller om anvendelse af faciliteter m.v. var indg�et mellem uafh�ngige parter, jf. ligningslovens � 2, stk. 1. Skattekontrollovens � 3 B finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 3. Ved manglende overholdelse af bestemmelserne i stk. 1 og 2 reguleres den skattepligtige indkomst i overensstemmelse med bestemmelserne i ligningslovens � 2, uanset bestemmelserne i denne lov.

� 14. Hvis selskabets g�ld er mindre end halvdelen af selskabets egenkapital opgjort ved indkomst�rets udl�b, forh�jes den skattepligtige indkomst med forskellen ganget med den afkastsats, der er n�vnt i virksomhedsskattelovens � 9. G�ld og egenkapital opg�res efter de regnskabsm�ssige v�rdier. Denne rentekorrektion frag�r ved beregningen af nettofinansudgifter eller -indt�gter efter � 12, stk. 1.

� 15. For skibe m.v. omfattet af denne lov opg�res den skattepligtige indkomst p� grundlag af nettotonnagen. Den skattepligtige indkomst udg�r for hvert skib f�lgende grundbel�b pr. 100 nettoton (NT) pr. p�begyndt d�gn, uanset om skibet er i drift eller ej:

1) Til og med 1.000 NT - 7 kr. pr. 100 NT

2) Fra 1.001 NT til og med 10.000 NT - 5 kr. pr. 100 NT

3) Fra 10.001 NT til og med 25.000 NT - 3 kr. pr. 100 NT

4) Mere end 25.000 NT - 2 kr. pr. 100 NT

Stk. 2. Der kan ikke ved indkomstopg�relsen efter stk. 1 foretages fradrag for skattem�ssige afskrivninger p� skibe eller driftsmidler, som helt eller delvis er omfattet af tonnageskatteordningen.

Stk. 3. Der kan ikke ved indkomstopg�relsen efter stk. 1 foretages fradrag efter skattelovgivningens almindelige regler for udgifter, der vedr�rer den tonnagebeskattede indkomst. Vedr�rer en udgift s�vel indkomst, der kan beskattes efter denne lov, som anden indkomst, fordeles udgiften forholdsm�ssigt efter den samlede bruttoindtjening f�r afskrivninger og finansielle poster opgjort efter skattelovgivningens almindelige regler.

Beskatning af avancer og genvundne afskrivninger

� 16. Ved overgang fra beskatning efter de almindelige regler til tonnagebeskatning foretages en forholdsm�ssig fordeling af de eksisterende saldi efter afskrivningsloven efter den regnskabsm�ssige v�rdi af de aktiver, der helt eller delvis omfattes af tonnageskatteordningen, og den regnskabsm�ssige v�rdi af �vrige aktiver. Den del, der vedr�rer aktiver helt eller delvis omfattet af tonnagebeskatningen, indg�r p� s�rlige overgangssaldi. Endvidere indg�r bel�b, som er beskattet efter � 5, stk. 2. Senere udgifter til forbedringer p� de p�g�ldende aktiver tilg�r disse saldi.

Stk. 2. Anskaffelsessummen for henholdsvis skibe og driftsmidler, som erhverves efter overgang til tonnagebeskatning, og som helt eller delvis anvendes under tonnageskatteordningen, indg�r p� s�rlige udligningssaldi. Senere udgifter til forbedringer p� de p�g�ldende aktiver tilg�r disse saldi. Rederier, som fra etableringstidspunktet anvender tonnageskatteordningen, skal ikke f�re udligningssaldi, medmindre rederiet er omfattet af � 5 eller � 17, stk. 1, finder anvendelse.

Stk. 3. Hvis et skib eller et driftsmiddel afh�ndes, frag�r salgssummen den saldo, som det p�g�ldende aktiv er omfattet af. For skibes vedkommende finder 1. pkt. ikke anvendelse p� bel�b, der overstiger skibets faktiske anskaffelsessum tillagt udgifter til forbedringer. Overgangssaldi og udligningssaldi nedskrives �rligt med det maksimale bel�b efter afskrivningslovens regler. Modsvares negative overgangssaldi af positive udligningssaldi, nedskrives udligningssaldi p� grundlag af nettobel�bet. Nedskrivningerne kan ikke f�res til fradrag.

Stk. 4. Bliver rederiets overgangssaldi negative, finder afskrivningslovens � 8 anvendelse, medmindre de negative saldi helt eller delvis modsvares af tilsvarende positive udligningssaldi. Modsvares kun en del af negative overgangssaldi af positive udligningssaldi, finder afskrivningslovens � 8 anvendelse p� forskelsbel�bet.

Stk. 5. Ved anvendelsen af stk. 4 sidestilles indg�else af bindende kontrakt om levering af nybygget tonnage inden for h�jst tre �r med erhvervelse af skib. Det er en betingelse, at kontrakt indg�s senest ved udgangen af det f�lgende indkomst�r, og at den p�g�ldende tonnage anvendes i tonnageskatteordningen.

� 17. Hvis et skib eller driftsmiddel overg�r fra anden anvendelse til hel eller delvis anvendelse under tonnageskatteordningen, efter at rederiet er indtr�dt i ordningen, finder � 16, stk. 1, tilsvarende anvendelse. Anvender rederiet tonnageskatteordningen fra etableringstidspunktet, opg�res der udligningssaldi for skibe og driftsmidler, som erhverves efter at de i 1. pkt. n�vnte skibe og driftsmidler er overg�et til anvendelse under tonnageskatteordningen, og som helt eller delvis anvendes under ordningen.

Stk. 2. Overg�r skibe eller driftsmidler fra hel eller delvis anvendelse under tonnageskatteordningen til anden anvendelse, anses aktiverne for maksimalt afskrevet efter afskrivningslovens bestemmelser. Bel�bet frag�r overgangssaldi eller udligningssaldi, hvis aktiverne er omfattet af s�danne. Bel�bet tilg�r rederiets saldi efter afskrivningsloven. � 20, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.

� 18. Avancer ved afh�ndelse af skibe, der helt eller delvis omfattes af tonnageskatteordningen, medregnes i rederiets skattepligtige indkomst. Avancen opg�res for hvert enkelt skib som forskellen mellem salgssummen og anskaffelsessummen tillagt udgifter til forbedringer. Ved opg�relsen af den samlede avance, som kommer til beskatning i et indkomst�r, frag�r tab p� skibe, der s�vel erhverves som afh�ndes inden for det samme indkomst�r.

� 19. Der foretages ikke afskrivninger p� bygninger og installationer, som helt eller delvis omfattes af tonnageskatteordningen. Ejendomsavancebeskatningslovens bestemmelser finder i �vrigt anvendelse.

Stk. 2. Overg�r bygninger og installationer fra hel eller delvis anvendelse under tonnageskatteordningen til anden anvendelse, anses aktiverne for maksimalt afskrevet efter afskrivningslovens bestemmelser i den periode, de har v�ret omfattet af tonnageskatteordningen.

� 20. Ved rederiets overgang fra tonnagebeskatning til beskatning efter skattelovgivningens almindelige regler udg�r afskrivningsgrundlaget for aktiver omfattet af overgangssaldi og udligningssaldi summen af de p�g�ldende saldi. Andre aktiver omfattet af tonnageskatteordningen anses for maksimalt afskrevet efter afskrivningslovens bestemmelser i de �r, rederiet har v�ret omfattet af tonnageskatteordningen.

Stk. 2. Hvis et rederi er blevet skattepligtigt efter selskabsskattelovens � 1, fordi ledelsens s�de er flyttet her til landet, eller fordi rederiet er blevet hjemmeh�rende her i landet efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, og rederiet fra dette tidspunkt har anvendt tonnageskatteordningen, fasts�ttes grundlaget for de afskrivninger, der er n�vnt i stk. 1, 2. pkt., efter bestemmelserne i selskabsskattelovens � 4 A, stk. 2.

Lempelse for udenlandske fragtskatter

� 21. Har et rederi betalt fragtskatter i udlandet, fordeles disse p� tonnagebeskattet rederivirksomhed og eventuel anden rederivirksomhed i forhold til den anvendte tonnage. De fragtskatter, der falder p� den tonnagebeskattede del af rederivirksomheden, kan for hvert enkelt land fradrages i den del af tonnageskatten beregnet efter � 15, der falder p� fragtindt�gter fra det p�g�ldende land. Eventuel overskydende fragtskat kan ikke fradrages i eller fremf�res til modregning i skat af anden indkomst.

Stk. 2. De fragtskatter, der falder p� den ikketonnagebeskattede del af rederivirksomheden, kan fradrages eller fremf�res til modregning i skat af anden ikketonnagebeskattet indkomst efter bestemmelserne i ligningslovens � 33.

Kontrolbestemmelser

� 22. Et rederi, som anvender tonnageskatteordningen, skal hvert �r i sit skattem�ssige �rsregnskab, jf. skattekontrollovens � 3, vedl�gge en skriftlig erkl�ring fra selskabets generalforsamlingsvalgte revisor om, at betingelserne i � 3, stk. 1 og 2, samt i � 6, stk. 2, 2. pkt., er opfyldt.

Stk. 2. Ved udlejning af skibe, jf. � 6, stk. 2, er det en betingelse for anvendelse af tonnageskatteordningen, at udlejeren i lejeaftalen til brug for skattemyndighederne betinger sig en �rlig erkl�ring fra lejeren om, at betingelserne i � 6, stk. 2, 1. pkt., er opfyldt.

Overgangs- og ikrafttr�delsesbestemmelser

� 23. Loven tr�der i kraft dagen efter bekendtg�relsen i Lovtidende og har virkning fra og med indkomst�ret 2001.

Stk. 2. Rederier, som vil kunne v�lge tonnageskatteordningen fra det tidspunkt, hvor loven har virkning, kan tr�ffe valg om anvendelse af ordningen senest ved rettidig indgivelse af selvangivelse for det andet indkomst�r, hvor ordningen vil kunne anvendes. Er tonnagebeskatning ikke valgt senest ved rettidig indgivelse af selvangivelse for det andet indkomst�r, hvor ordningen vil kunne anvendes, regnes 10-�rs-perioden efter � 2, stk. 2, fra og med det indkomst�r, hvor loven f�r virkning.

� 24. Loven g�lder ikke for F�r�erne og Gr�nland.