Forrige

Per Dalgaard (DF):
Efter den 11. september 2001 er det blevet nødvendigt, også i Danmark, at indføre en skærpelse af bestemmelserne i en del forskellige love for at komme terrorvirksomhed til livs. Det gælder både retsplejeloven, straffeloven, våbenloven, udleveringsloven, udlændingeloven og konkurrenceforbrugerloven, og Dansk Folkeparti støtter regeringens ønsker om at indføre og gennemføre en lovgivning, der forbedrer mulighederne for at bekæmpe international terrorisme.
     En FN-konvention af 9. december 1999, der omhandler bekæmpelse af finansiering af terrorvirksomhed i bred forstand, vil med dette lovforslags vedtagelse være ratificeret af Danmark. Ligeledes medfører FN's Sikkerhedsråds resolution 1373, at Danmark skal ændre en række bestemmelser i de førnævnte love. Disse ændringer medfører, at Danmark kan:
     »... forbyde deres egne statsborgere eller personer og foretagender på deres område direkte eller indirekte at stille penge, finansielle midler, økonomiske ressourcer og finansielle og andre lignende ydelser til rådighed for personer, der begår terrorhandlinger eller forsøg derpå eller fremmer eller deltager i udførelse af terrorhandlinger for foretagender, ejet eller kontrolleret direkte eller indirekte af sådanne personer, eller foretagender, der handler på vegne af eller efter ordre fra sådanne personer.« Et andet citat er yderst interessant: »Alle stater skal undlade at yde nogen form for aktiv eller passiv støtte til foretagender eller personer, der er involveret i terrorhandlinger, herunder ved at forhindre, at der rekrutteres medlemmer til terroristgrupper, og at terrorister forsynes med våben.« Staterne skal ligeledes forhindre mulige terroraktioner ved tidlig varsling, ved at etablere en effektiv grænsekontrol og ved at nægte at blive tilflugtssted for terrorister fra andre lande. For Dansk Folkeparti giver disse påbud, som reflekteres
i L 35, en række yderst interessante perspektiver. Lande, som har trang til at udvikle primitive masseødelæggelsesvåben eller producerer a-våben, burde falde ind under disse bestemmelser og dermed ikke kunne opnå støtte fra Danmark under nogen form. Det udelukker Sikkerhedsrådets resolution 1373 og dermed også det lovforslag, vi diskuterer her. Det betyder efter vores mening, at f.eks. Arafats Palæstina og en lang række lande i Afrika fremover skal være udelukket fra at modtage dansk ulandsstøtte. Vi ved jo rent faktisk ikke, om de penge, vi giver til de lande, går til våben til terrorister eller for den sags skyld andre mulige ting, som kan være med til at forstyrre ro og orden i de vestlige demokratier. For Mellemøstens vedkommende er sandsynligheden for, at pengemidler til disse lande går til terrorister, desværre stor. Ligeledes har vi i Dansk Folkeparti svært ved at forlige os med, at der allerede i dag er grupperinger her i landet med stærke antidemokratiske tendenser, som meget vel kan fungere som rugekasser for nye, unge terrorister. Jeg tænker her specielt på nogle islamiske grupperinger, som ved deres optræden ikke ligefrem er med til at fremme en fredelig udvikling af landet, men tværtimod ved flere lejligheder har vist en total foragt for det danske system. Disse grupperinger og personer må fremover påregne - som noget af det første der vil ske efter L 35's vedtagelse - at de ikke mere kan modtage nogen form for økonomisk støtte fra hverken stat eller kommune, for det vil ganske enkelt være en overtrædelse af L 35. Det vil blive interessant at følge, hvad der videre sker efter vedtagelsen af L 35. Dansk Folkeparti finder det også meget nødvendigt, at Politiets Efterretningstjeneste styrkes til den nye opgave. Denne styrkelse falder godt i tråd med Dansk Folkepartis ønske om en generel styrkelse af politiet. Dansk Folkeparti er således positivt over for lovforslaget med to mindre undtagelser. Vi så gerne, at der blev indført en minimumsstraf for overtrædelse af loven. Det er noget, som vi finder nødvendigt, idet vore erfaringer med udmålingen af domme i de senere mange år viser, at der efterhånden er en del tilbage at ønske med hensyn til at bruge de strafferammer, der findes i lovgivningen. Den anden betænkelighed, vi har, er reglen om udlevering af danske statsborgere til strafforfølgelse i andre lande, og det er en betænkelighed, vi deler med en række af de instanser, som har afleveret høringssvar. Selv om andre lande taler om udlevering til strafforfølgelse, men ikke straffuldbyrdelse, vil selv denne model jo medføre, at en anklaget i et meget fremmed land ikke fatter en brik af, hvad der bliver sagt, og ikke forstår retsprincipperne overhovedet, og det er egentlig at tilsidesætte den pågældende persons retssikkerhed. Denne problematik vil Dansk Folkeparti søge afklaret under den videre behandling.

Kl. 13.25

     Men trods disse betænkeligheder understreger Dansk Folkeparti, at vi vil bakke op om regeringens arbejde for en effektiv bekæmpelse af enhver form for terroristvirksomhed.

Næste