Forrige

Line Barfod (EL):
Jeg vil gerne indlede med at sige, at det jo er et meget omfattende forslag, der her skal tages stilling til, som vil få stor betydning i årene fremover for borgerne og arbejdet i Danmark, og som vi har brugt meget lang tid på at behandle i Folketinget. Derfor undrer det mig lidt, at ordførerne fra De Konservative, Dansk Folkeparti, Kristeligt Folkeparti ikke har været oppe og redegøre for deres stilling til dette forslag. Men det kan selvfølgelig nås endnu, og jeg vil gerne appellere til, at man trods alt bidrager til debatten omkring en så væsentlig ændring på det strafferetlige og retlige område.
     Der er ingen tvivl om, at vi alle blev dybt chokerede over det forfærdelige terrorangreb den 11. september. Det, der så er spørgsmålet, er, hvordan man så skal reagere bagefter. Skal man skynde sig i panik at gennemføre en lang række indskrænkninger af demokratiet, eller skal man tage sig den fornødne tid til at finde ud af, hvordan vi bedst bekæmper sådanne forfærdelige terrorister uden at skade demokratiet og dermed lade terroristerne vinde i forhold til det, de ønsker at opnå? Vi må også tage os tid til at finde ud af, hvordan vi egentlig bedst bekæmper terroristerne.
     Udover at det selvfølgelig skal være strafbart at begå den type handlinger - det er der jo ingen, der er uenige i - hvad gør vi så bedst?
     Fru Sandy Brinck var også inde på i sit indlæg, at det allervigtigste for at få bekæmpet terroristerne jo ikke er disse forskellige ændringer i straffelovene rundtomkring i verden. Nej, det vigtigste er at fjerne grobunden for terrorister. Det vigtigste er, at vi fjerner de store uligheder, der er, og at vi får skabt demokrati og udvikling, at vi får sikret, at folk kan få opfyldt de mest basale menneskerettigheder, at vi får sikret, at vi får stoppet de krige og konflikter, der er rundtomkring i verden.
     Det betyder også, at det er vigtigt, at vi også fra Danmarks side yder vores store bidrag til at stoppe konflikterne, at vi yder en større indsats for freds- og konfliktforskning, at vi er med til at sikre mægling i de mange konflikter, der er rundtomkring i verden, og at vi arbejder for at udbrede demokratiet.
     Når vi skal arbejde for at udbrede demokratiet rundtomkring i verden og sige, at vi faktisk mener, at nogle af de ideer, som vores demokrati bygger på i Danmark, er en god måde at bygge demokratiet på, så er det jo vigtigt, at vi ikke samtidig har handlet i panik og undergravet de demokratiske rettigheder, som vi ønsker at andre i verden skal tage til sig. Så er det jo vigtigt at vise, at netop når demokratiet bliver sat på prøve, gælder de demokratiske rettigheder også.

Kl. 11.10

     Under Anden Verdenskrig, da landet blev besat af tyskerne, var det jo et demokratisk valgt Folketing og regering, der stemplede modstandsbevægelsen som terrorister. Det har også været demokratisk valgte politikere, der stemplede ANC's kamp mod apartheid i Sydafrika som terrorister.
     Derfor er det for os vigtigt, at vi i stedet for at indskrænke demokratiet siger, at vi har lært af fortidens erfaringer, har lært af de fejl, der er blevet begået tidligere. Vi ønsker at sikre os, at vi har et demokrati og nogle menneskerettigheder, der også gælder, når demokratiet er under angreb, for vi tror, at det er det bedste forsvar for demokratiet, at vi kan sige til folk, at man har nogle rettigheder, der skal gælde, og at de også skal gælde i de lande, der i dag er undertrykt. At vi kan sige, at vi ønsker faktisk, at I også skal have de rettigheder.
     Der har under behandlingen af terrorpakken været mange kritiske røster og været arbejdet meget, som vi også har været inde på tidligere under debatten, men det, vi synes har været problemet, er, at det flertal af partier, der støtter definitionen på terror og de medfølgende bestemmelser, godt nok har skrevet nogle indskrænkninger ind i en betænkning, men man har ikke villet lytte så meget til kritikerne, som man har villet ændre i selve lovteksten med hensyn til, hvad det er, der er lovligt, og hvad det er, der er kriminaliseret.
     Vi har stadig problemet med, at folk, der sender penge til deres familie rundtomkring i verden, kan risikere, at de kan blive dømt for støtte til terroristorganisationer. Vi har stadig problemet med, at den politiske opfattelse kan ændre sig, vi har stadig problemet med, at man ikke på forhånd kan vide, om de organisationer, man selv anser for at være befrielsesbevægelser rundtomkring i verden, måske en gang om nogle år af de danske domstole, når en sag kommer dertil, vil blive betragtet som terroristorganisationer, og vi har stadig problemet med, at politiet måske kan mene, at der kan være grund til at undersøge, om den befrielsesbevægelse, man yder støtte til, måske i virkeligheden er en terroristorganisation og derfor kan sætte en række mennesker under mistanke og benytte de udvidede muligheder, der er for overvågning.
     Vi har f.eks. konkret problemet i forhold til bevægelsen FARC i Colombia, der kæmper mod det korrupte styre i Colombia, og hvor f.eks. den svenske regering har været inde og forsøge at få en konfliktmægling i Colombia for at finde en fredelig løsning mellem regeringen og befrielsesorganisationen FARC, men der er nu kræfter i EU, der ønsker at få sat FARC på terrorlisten. Det vil sige, at de bevægelser, der herhjemme støtter FARC's arbejde i Colombia, som støtter arbejdet for at få et demokratisk Colombia, altså, hvis EU beslutter, at man nu af politiske grunde mener, at dette skal være en terrororganisation og ikke en befrielsesorganisation, kan risikere, at deres solidaritetsarbejde bliver kriminaliseret.
     Vi har også problemet i forhold til ytringsfriheden, som jo er blevet diskuteret en del herinde.
     Fru Birthe Rønn Hornbech sagde, at den bestemmelse, der indskrænker ytringsfriheden, § 136, stk. 2, jo har været i straffeloven hele tiden, og det er fuldstændig korrekt, men problemet er, at rent lovteknisk er den bestemmelse bygget op, så det, den kriminaliserer, er det, at man offentligt billiger en forbrydelse i nogle kapitler i straffeloven, som hidtil har handlet om alvorlige forbrydelser mod den danske stat.
     Det udvider vi nu med de bestemmelser, som et flertal vil vedtage, til, at det også er det, som et politisk flertal vil betegne som terrorhandlinger i resten af verden, man kan straffes for, og det betyder altså, at hvis man f.eks. offentligt udtrykkeligt siger, at man synes, det er godt at støtte kurdernes kamp for retten til at tale deres eget sprog, så vil man altså, hvis det, man siger, at man skal støtte, f.eks. er organisationen KADEC, som tyskerne mener skal betragtes som en terrororganisation, kunne risikere at blive straffet alene for det, man offentligt har udtalt at man støtter.

Kl. 11.15

     Vi mener, det er et alvorligt indgreb i ytringsfriheden, at man, når dette forslag er vedtaget, ikke længere offentligt kan udtale sin støtte til bevægelser rundtomkring
i verden og til dem, der herhjemme udfører solidaritetsarbejde, uden at man risikerer at blive straffet. Vi har svært ved at forstå, hvordan det kan harmonere med, at vi for kort tid siden havde en debat om racismeparagraffen, hvor bl.a. fru Birthe Rønn Hornbech og ordførerne for Dansk Folkeparti var meget optaget af, at man ikke skulle indskrænke ytringsfriheden. Men alligevel har de samme partier stemt imod ændringsforslaget fra Enhedslisten, der ville sikre, at vi ikke indskrænkede ytringsfriheden, men at man stadig havde lov til offentligt at debattere, hvilke bevægelser rundtomkring i verden man mener skal have støtte, og hvilke bevægelser man mener skal betragtes som befrielsesorganisationer. Til slut vil jeg gerne sige, at Enhedslisten mener, det er meget vigtigt, at vi internationalt gør, hvad vi kan for at bekæmpe terrorisme og forbrydelser. Vi mener, det er et meget stort skridt, at Den Internationale Straffedomstol er blevet oprettet, og vi mener, det er vigtigt, at man støtter den fortsatte opbygning af en international retsorden. Men for os er det afgørende, at den internationale retsorden bygger på de grundlæggende demokratiske rettigheder, og at den ikke betyder indskrænkning af de grundlæggende principper, herunder ytringsfriheden og retten til at kæmpe for demokrati.

Næste