Forrige

Tove Videbæk (KRF):
Hensigten med det her forslag er at gøre klar til en såkaldt saltvandsindsprøjtning på 1,5 mia. kr., og formålet med den ekstra tilførsel af økonomiske ressourcer er jo at nedbringe ventetider. For at sikre, at det mål rent faktisk nås, er det en del af forslaget, at pengene skal tilfalde de afdelinger på de enkelte sygehuse, som foretager de ekstra operationer.
     Et andet element i forslaget bygger på princippet om, at pengene følger patienten, og det foreslås i praksis udmøntet
i en regel om, at patienten i tilfælde, hvor ventetiden overskrider 2 måneder, har ret til at vælge at blive behandlet på privathospitaler eller i udlandet.
     I bemærkningerne til lovforslaget udtrykkes den opfattelse, at de alt for lange ventelister skyldes en ubalance mellem behandlingsmulighederne og befolkningens berettigede forventninger. Ifølge bemærkningerne har dette to årsager. På den ene side har bevillingerne på sygehusområdet simpelt hen været for små, og på den anden side skyldes miseren i høj grad også strukturelle problemer. Derfor lægger L 64 også op til strukturelle forandringer i sygehusvæsenets funktionsmåde, og det er Kristeligt Folkeparti helt tilfreds med. Disse strukturelle forandringer i sygehusvæsenet er helt nødvendige, for vi ved jo, at der på en lang række områder er store problemer i sygehusvæsenet i nogle amter. Der er problemer med ventelisterne som nævnt, men der er også problemer med, at kræftbehandlingen halter bagefter, og der er problemer med, at operationsstuer står tomme fra allerede midt på eftermiddagen, ja, vi hører endda fra nogle steder, at der på nogle sygehuse dømmes stilledage, det vil sige, at lægerne ikke må få lov at operere flere dage i træk. Der er også nogle steder, hvor man er mere kreativ, og så gør man sådan, at man begrænser tilgangen til narkoselæger eller opvågningsstuer, sådan at der ikke kan opereres. Der er overenskomster, der er flaskehalse, der er arbejdstilrettelæggelse og planlægning og arbejdsgange, der skal laves bedre, der er lægeuddannelse, der trænger til opkvalificering, der er patientforløb, der skal gøres bedre. Der er rigeligt at tage fat på, når vi taler om forandringer. Derfor glæder det også mig at se, at der nylig er oprettet et nyt toplederakademi på initiativ af Amtsrådsforeningen. Formålet med det er at sikre, at danske sygehuse i fremtiden får en væsentlig bedre ledelse end i dag. Og det lyder jo alt sammen godt. Kristeligt Folkeparti ønsker, at den enkelte patient skal være omdrejningspunktet for sygehusvæsenet, Kristeligt Folkeparti finder de lange ventelister uacceptable, og derfor er vi grundlæggende positivt indstillede over for det her forslag. For os er det vigtigste nemlig ikke, hvem der behandler og opererer, men at det bliver gjort, og at det bliver gjort godt. Men i forbindelse med Kristeligt Folkepartis endelige stillingtagen til forslaget er der en lille slange i paradiset, for pengene til det her, pengene til den her serviceforbedring for alle os danskere, hentes jo desværre ude hos de allerfattigste i verden, og det er et stort problem for Kristeligt Folkeparti. Derfor vil vi meget nøje overveje vores stilling til den her sag. Vi vil deltage aktivt i udvalgsarbejdet, og så vil vi se, hvad vi eventuelt kommer frem til at vores endelige stillingtagen til forslaget skal være.

Næste