Freddy Dam (V):
Lovforslag nr. L 67 er en ændring af ferielovens § 32, stk.
2, hvorefter renterne af de beløb, der er indbetalt til
FerieKonto, anvendes til administration af FerieKonto, mens
restbeløbet udbetales til Arbejdsmarkedets Feriefond. Det er
sådan, at der hvert år optjenes ca. 110 mio. kr, men i år
2000 var det 172 mio. kr.
Fremover vil det være således, at indtægten i FerieKonto
fortsat forlods anvendes til administration af FerieKonto.
Der har i de forløbne år været brugt imellem 60 mio. og 70
mio. kr. pr. år til denne administration, og derefter
overføres et overskydende rentebeløb op til 150 mio. kr. til
statskassen. Skulle der herefter være et beløb tilovers, er
det meningen, at det skal tilfalde Arbejdsmarkedets
Feriefond.
Venstre er principielt af den opfattelse, at
lønmodtagerne bør have udbetalt ikke hævede feriepenge ved
ferieårets udgang, og derfor glæder vi os over, at der nu
nedsættes et embedsmandsudvalg, der skal se nærmere på,
hvordan det eventuelt kan lade sig gøre. Men det er klart, at
staten stadig skal have de feriepenge, som kan henføres til
personer, der har modtaget offentlige overførselsindkomster i
stedet for at holde ferie.
Venstre støtter lovforslaget, fordi den nuværende
ordning fremmer en formueophobning i Arbejdsmarkedets
Feriefond, som Venstre finder uhensigtsmæssig. Fonden er i
perioden 1996-2000 blevet tilført mellem 15 mio. kr. og 50
mio. kr. pr. år, og den havde ved udgangen af år 2000 en
egenkapital på 504 mio. kr. Dette forekommer ikke rimeligt,
når feriefonden tilsyneladende har vanskeligheder med at
komme af med midlerne, hvilket jo fremgår af, at fonden som
nævnt er blevet større år for år, og dertil kommer så
yderligere, at midlerne, når de endelig anvendes, bruges på
en måde, som virker konkurrenceforvridende. Det er efter
Venstres opfattelse urimeligt, at private aktører skal
konkurrere med en statsunderstøttet fond.
På det grundlag ser Venstre frem til resultatet af
embedsmandsudvalgets arbejde, og som tidligere nævnt kan
Venstre støtte lovforslaget.