Spm. nr. S 1752

Til videnskabsministeren (15/4 02) af:

Pia Gjellerup (S):

»Hvorledes har ministeren informeret offentligheden om de konsekvenser af nedlæggelsen af Statens Information, som indebærer, at der nu i flere måneder ikke har været vejledning til offentlige myndigheder om god og forståelig skriftlig kommunikation med borgerne?«

Svar (24/4 02)

Videnskabsministeren (Helge Sander):

Statens Information og Telestyrelsen blev fusioneret den 1. april 2002 til IT- og Telestyrelsen. Den nye IT- og Telestyrelse varetager de opgaver, som hidtil blev løst af Statens Information, herunder rådgivning og tilrettelæggelse af offentlig kommunikation og sproglig rådgivning til offentlige myndigheder.

Det kan endvidere oplyses, at IT- og Telestyrelsen i år sætter ekstra fokus på den sproglige del af den offentlige kommunikation, der går gennem de digitale medier. På styrelsens hjemmeside www.itst.dk kan man under »Rådgivning« få mere at vide om de konkrete aktiviteter.

Endelig bemærkes det, at det som led i regeringens arbejde med forenkling og modernisering af den offentlige sektor vil blive offentliggjort, at borgere kan sende uforståelige skrivelser til Finansministeriet. Finansministeriets nyoprettede regelforenklingskontor vil herefter vurdere skrivelserne.

Hvis skrivelserne er vanskeligt tilgængelige pga. den sproglige udformning, vil Finansministeriet rette henvendelse til de pågældende myndigheder og opfordre dem til at indgå i et samarbejde med IT- og Telestyrelsens sprogkonsulenter.