Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl

Forskningsudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 249)
administration (personale, bevilling m.v.)
(Offentligt)

Folketingets Forskningsudvalg

Folketinget

Christiansborg

1240 K�benhavn K

 

 

 

 

 

 

Tlf.

Fax

E-post

Netsted

 

 

 

 

 

 

 

Minister for videnskab, teknologi og udvikling

Bredgade 43

1260 K�benhavn K

3392 9700

3332 3501

[email protected]

www.vtu.dk

 

Hermed fremsendes i 70 eksemplarer til Folketingets Forskningsudvalg orientering om ministeriets opbygning.

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

  • Orientering til Folketingets Forskningsudvalg fra Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling om ministeriets opbygning.
    1. MINISTERIET FOR VIDENSKAB, TEKNOLOGI OG UDVIKLING

    Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling er etableret for at skabe synergi mellem de dele af den statslige forvaltning der i Danmark har ansvaret for forskningspolitikken, universitetsuddannelserne og IT- og teknologipolitikken. Det overordnede politiske sigte med etableringen af ministeriet er at skabe baggrund for at udvikle Danmark til et f�rende IT- og vidensamfund.

    Universitetsforskning og -uddannelse, forskningsr�dssystemet, sektorforskningen og den teknologiske service udg�r hver for sig – og ikke mindst sammen - en helt kardinal del af det "vidensystem", som - i samspil med erhvervslivets virksomheder - er baggrunden for den danske v�kstudvikling og velf�rd. En anden v�sentlig drivkraft er IT-udviklingen, hvor rammerne for den teknologiske infrastruktur, IT-anvendelsen i private og offentlige virksomheder og ikke IT-kompetencerne f�r stigende betydning for alle i det danske samfund..

    Ministeriets aktiviteter bygger p� et meget vidtsp�ndende netv�rk og p� t�tte samarbejdsrelationer med de dele af det danske samfund, som besk�ftiger sig med skabelse, formidling og anvendelse af ny viden.

    En del af netv�rket er institutionaliseret i form af formelle r�d, n�vn og centre, der er etableret p� baggrund af egentlig lovgivning. Her kan f.eks. n�vnes forskningsr�dssystemet, som st�r som en af de institutioner i forskningspolitikken i Danmark, der er med til at sikre en demokratisk og bredt funderet fastholdelse af kvalitet og relevans i den nationale forskningsindsats.

    Andre dele af ministeriets netv�rk fungerer mere uformelt, og baseres p� en l�bende dialog med eksempelvis interesseorganisationer, virksomheder og myndigheder, der har interesser inden for ministeriets omr�de.

    Internationalt er der en langvarig tradition for at samorganisere de politikomr�der, der nu ligger under VTU, men det er - s� vidt vides - f�rste gang der etableres et egentligt ministerium med den profil VTU nu har f�et. I OECD er en sektion af organisationen opbygget med det form�l at underbygge politikudvikling p� omr�det: Science, technology and innovation (STI).

    Det fagomr�de ministeriet besk�ftiger sig med, har s�ledes mange internationale ber�ringsflader: til EU, til OECD, til Nordisk ministerr�d osv.

  • Gr�nseflader og samarbejdsrelationer til �konomi- og Erhvervsministeriet
  • I Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling er samlet en r�kke politikker vedr. forskning, teknologi og innovation. Ministeriet har ansvaret for at styrke samspillet mellem forskning og erhverv, videreg�ende uddannelser og teknologisk udvikling. Ministeriet har dermed den initierende, koordinerende og udf�rende rolle p� de dele af erhvervs- og innovationspolitikken, som handler om disse omr�der.

    I �konomi- og Erhvervsministeriet er samlet en r�kke strukturpolitiske initiativer (erhverv, �konomi, bolig og energi). �konomi- og Erhvervsministeriet har ansvaret for at udvikle en samlet v�kstpolitik og foretager overv�gning af strukturudviklingen i dansk �konomi og af forhold af betydning for konkurrenceevnen.

    Begge ministerier udvikler og administrerer initiativer inden for erhvervsfremme og innovationspolitik. Der arbejdes med f�lgende principielle arbejdsdeling mellem ministerierne p� disse politikomr�der:

  • Gr�nseflader og samarbejdsrelationer til Undervisningsministeriet
  • Der er fra Undervisningsministeriet (UVM) til Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling overf�rt godt 9 mia. kr. og ansvaret for blandt andet basisforskning, de 11 universiteter, universitetsuddannelserne, forskeruddannelse, masteruddannelse, Rektorkollegiet, Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek, internationale opgaver og programmer, herunder Bologna-processen, den nordiske overenskomst og lektoratsordning om lektorer i dansk ved udenlandske universit eter. Desuden blev Byggedirektoratet (nu Statens Forsknings- og Uddannelsesbygninger) og SEA-ordningen overf�rt til Videnskabsministeriet.

    Det er et stort behov for koordination og samordning med UVM, da UVM fortsat har de tv�rg�ende regler p� hele uddannelsesomr�det. Det g�lder f.eks. taxametersystemet, adgangsregler, optagelsessystemer (den koordinerede tilmelding (KOT) eksamensregler, uddannelsesevalueringer, vejledning om overgang fra ungdomsuddannelser til universiteter og uddannelsesst�tte (SU).

    Nogle af de st�rste samarbejdsfelt ligger omkring a) sammenh�ngen mellem de gymnasiale uddannelser og universitetsuddannelserne, b) placering af de merkantile og tekniske mellemlange videreg�ende uddannelser og sammenh�ngen til universitetsuddannelserne, c) universiteternes udbud af efter- og videreuddannelse (masteruddannelser) set i forhold til udbuddet af diplomuddannelser, d) forskningstilknytning, e) analyser og prognoser om behov for videreg�ende uddannelser, f) de &o slash;konomiske og institutionelle styringsredskaber og g) tv�rg�ende indsatser for at styrke fagligheden og s�gning til f.eks. de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser samt de merkantile uddannelser.

    Departementets opbygning

    Departementet bygges op om 4 faglige s�jler, en administrationss�jle og et ministersekretariat.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    De faglige s�jler varetager ministerbetjening og udviklingsopgaver inden for de sagsomr�der, der udg�r ministeriets samlede ressort

    S�jlerne har som udgangspunkt ogs� den faglige kontakt til den styrelse, r�d, n�vn og institutter, der varetager opgaver inden for de omr�der, som det faglige omr�de har ansvaret for. Fordelingen er vist i bilag 1.

    Fastl�ggelsen af opgavefordelingen mellem de fire faglige s�jler i �vrigt sker i departementets direktion. S�jleopdelingen m� ikke st� i vejen for koordinationen og det tv�rg�ende samarbejde, og tages med j�vne mellemrum op til overvejelse. Den aktuelle fordeling af opgaver mellem s�jlerne er ligeledes vist i bilag 1.

    Administrationss�jlen varetager styringsopgaver, dvs. m�l- og resultatstyring, i forhold til departement og styrelser, organisations- og kompetenceudvikling, budget og regnskab, personaleadministration, IT og intern service. I den administrative s�jle forankres den generelle juridiske r�dgivning til alle enheder mv. p� ministeromr�det. Administrationss�jlen best�r af tre kontorer (Juridisk-Administrativt kontor, � konomisk kontor og Sekretariatskontoret), der refererer til departementschefen.

    Ministersekretariatet varetager den umiddelbare betjening af minister samt presse- og kommunikationsopgaver.

  • Departementets ledelse
  • Departementets direktion varetager den daglige ledelse af departementet og koncernen. Direkt�rkredsen, der best�r af direktionsgruppen i departementet og direkt�rerne for de tre styrelser, fastl�gger de overordnede m�l og rammer for koncernen.

    Departementschefen er den �verste administrative chef. Departementets direktionsgruppe best�r af departementschefen de fire direkt�rer og sekretariatschefen. Direktionsgruppen er vist i bilag 2

    Ledelsen i de enkelte s�jler varetages af de tilknyttede direkt�rer og chefer. L�sningen af omr�dets l�bende opgaver og udviklingsopgaver sker ud fra princippet om én ansvarlig chef. Der sigtes mod, at ansvar og kompetencer uddelegeres i betydeligt omfang. Det kan bl.a. ske ved, at medarbejdere og chefer aftaler den n�rmere ansvars- og kompetencefordeling i de konkrete sager. Den pr�cise arbejdstilrettel�ggelse fastl�gges i samarbejde melle m de p�g�ldende chefer og medarbejdere.

    I departementets samlede ledelsesgruppe dr�ftes fremdriften i departementets ansvarsomr�der og �vrige forhold af betydning for dels ministerbetjeningens kvalitet; dels departementets udvikling mv. Ledelsesgruppen m�des med j�vne mellemrum, normalt hver 14. dag. Ledelsesgruppens medlemmer er vist i bilag 3.

     

  • Koncernudvikling
  • Opn�else af de politiske m�l i ministeriet fordrer i h�j grad, at departementet og styrelserne form�r at t�nke p� tv�rs. Det er via den tv�rg�ende indsats, hvor alle kompetencer bringes i spil og b�rer "ved til det f�lles b�l", at ministeriet skal udvikle sig til at blive det ministerium, der formulerer strategierne for udviklingen af det danske vidensamfund.

    Foruds�tningen for dette er, p� den ene side, en markant ledelsesindsats, hvor alle medlemmer af lederkollegiet dels g�r i spidsen i tv�rg�ende samarbejde og orientering, dels opfordrer medarbejderne til at dele viden p� tv�rs af s�jler og i koncernen som s�dan.

    P� den anden side, b�r der udvikles konkrete arbejdsformer (koncernprojekter, udviklingsprojekter p� tv�rs af s�jlerne og institutionerne osv.), hvor medarbejdere fra de forskellige kompetencecentre samarbejder om f�lles projekter. Det b�r dog allerede nu sl�s fast som et princip, at hvor alle medarbejdere har en fast personaleleder kan den enkelte medarbejder v�re knyttet til en eller flere faglige chefer - afh�ngig af de opgaver medarbejder en aktuelt l�ser. N�r en medarbejder skifter omr�de eller knyttes til et l�ngerevarende projekt, kan medarbejderen skifte personaleleder.

    I forbindelse med etablering af koncernen igangs�ttes eller forts�ttes allerede igangsatte udviklingsprojekter.

    Koncernudvikling for�ret 2002

    Allerede i 2001 tog IT- og Forskningsministeriet hul p� en r�kke udviklingsprojekter, der havde som sigte, at udvikle koncernf�llesskaber p� en r�kke omr�der. Dette arbejde forts�ttes i 2002 med endnu st�rre tempo og omfang:

    • Personalepolitik
    • : Der udvikles i f�rste halv�r 2002 en koncernpersonalepolitk, der omfatter alle institutioner p� ministeromr�det.
    • IT-politik
    • : Den vedtagne koncernpolitik p� IT-omr�det revideres i for�ret 2002.
    • Arbejdsformer
    • : Der udvikles primo 2002 et f�lles begrebsapparat for arbejdsformer og projektorganisering p� koncernniveau
    • Design
    • : Ministeriet f�r nyt logo og der udvikles en corporate identity.
    • Organisationsudvikling
    • . Det overvejes, at igangs�tte et tv�rg�ende organisationsudviklingsprojekt, hvor bl.a. arbejdet vedr. et administrativt f�llesskab kan startes.
    • Indk�bspolitik.
    • Videref�relse af koncernindk�bsprojektet
    • Lokalisering.
    • Det skal overvejes, hvilke fordele der kan v�re forbundet med en samlokalisering af de forskellige dele af ministeromr�det inden for et tidsperspektiv p� 1 - 2 �r. Arbejdet igangs�ttes i 2002.

     

    Der er i bilag 3 givet en forel�big oversigt over ledelsens og chefers placering i det nye departement.

     

     

     

     

    Bilag 1

     

    Institutionstilknytningen til de faglige s�jler (faglige/policy-sp�rgsm�l) samt overblik over opgaver

    S�jle

    Institution, r�d, n�vn, udvalg, komite

    IT – og Teles�jlen

    IT- og Telestyrelsen

    Statens IT-r�d

    Statens IT-Forum

    Telebruger- og Teleklagen�vnene

    Teler�det

    XML-komitéen

    Det Koordinerende Informationsudvalg (KIU)

    E-kredsen

    F�lgegruppen for handicappedes IT-brug

    Forskningss�jlen

    Forskningsstyrelsen

    De seks statslige Forskningsr�d og Forskningsr�dene

    Danmarks Forskningsr�d

    RIS�

    Udvalgene vedr�rende videnskabelig uredelighed

    Den centrale videnskabsetiske komite

    Danmarks Grundforskningsfond

    Center for sprogteknologi

    Danmarks Humanistiske Forskningscenter

    Forskningscentret ved H�rsholm

    Statsligt Forskningsudvalg

    Analyseinstitut for Forskning

    Center for IT-forskning

    Scientific Computing

    Magtudredningen

    Nordunet (Statens aktiepost)

    Institut for Gr�nseregionsforskning

    Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek

    En r�kke midlertidige tilskudsinstituioner

    Innovationss�jlen

    GTS-institutterne

    R�det for Teknologisk Service/R�det for Teknologi og Udvikling

    EURO-center

    Center for Anvendt IT

    Center for Industriel Produktion

    Innovationsmilj�erne

    Center for Sensorteknologi

    Universitetss�jlen

    Universiteterne

    Statens Forsknings- og Uddannelsesbygninger

    Rektorkollegiet

    Learning Lab Denmark

    De danske institutter i Athen og Damaskus

    Universitetsinstituttet i Firenze

    BRIC

    En r�kke s�rlige tilskudsinstitutioner

    Studenterr�dgivningen

    Administrationss�jlen

    Dansk Dekommissioneringsselskab

    Det Administrative Bibliotek

    Teknologir�det

    En r�kke mindre tilskudsinstituioner

    Institutionernes indgang til departementet i sp�rgsm�l af administrativ/teknisk karakter g�r via administrationss�jlen. I f�rste omgang har Forskningsr�dene mv. indgang gennem Forskningsstyrelsen.

     

     

    Opgavefordelingen mellem de fire faglige omr�der

    S�jle

    Opgaver

    IT-s�jlen

    • Digital Forvaltning, IT i Staten
    • IT-arkitektur og adgang til data
    • IT-sikkerhed,
    • IT-vilk�r og IT for handicappede
    • Elektronisk handel og digital �konomi
    • IT-statistik
    • Fremme af konkurrence i IT- og telesektoren,
    • Lovgivning om digital signatur, forbrugerrettigheder og beredskab p� tele- og IT-omr�det.
    • Mediekonvergens, herunder samspil mellem telelovgivningen og medie- og ophavsretslovgivningen mv.
    • Juridiske sp�rgsm�l i forbindelse med digital forvaltning, herunder samspil med forvaltningslovgivningen.
    • Sager vedr�rende internationale forhold: EU, OECD, Nordisk samarbejde ( inkl. F�r�erne og Gr�nland ) p� IT- og teleomr�det.
    • WTO, CEPT ( plenarniveau)
    • �stst�tte generelt, herunder sektorprogram Litauen
    • Internationale teleorganisationer ( ITU og satellitorganisationerne). Hovedopgaverne i n�vnte internationale organisationer varetages fortsat af IT- og Telestyrelsen.
    • Fremtidig struktur p� klagen�vnsomr�det

    Forskningss�jlen

    • Sager vedr�rende r�dgivning fra Danmarks Forskningsr�d, de statslige forskningsr�d samt Forskningsforum
    • Faglige strategier for dansk forskning
    • Strategiske forskningsprogrammer og –initiativer, f.eks Center for IT-forskning, forskning i nanoteknologi og bioteknologi
    • Koordination af sektorforskningen
    • Koordination af finanslovsinitiativer p� forskningsomr�det
    • Danmarks interesser i internationalt samarbejde om forskning og teknologisk udvikiling, f.eks. EU, OECD, Eureka, ESA, CERN mv.
    • Fremme af offentlig-privat samspil om forskning, f.eks. forskerparker og medfinansiering af samarbejdsprojekter
    • Forskerpatenter og kommercialisering af offentlig forskning
    • Forskningens IT-infrastruktur
    • Skatteincitamenter p� forskningsomr�det
    • Det videnskabsetiske komitésystem
    • Forskernes arbejdsmilj� og ligestilling i forskningen

    Universitetss�jlen

    • Sager vedr�rende universitetsuddannelser, herunder forsker- og masteruddannelser samt sager om forskning, forsknings- og uddannelsesmilj� og ledelse p� universiteter.
    • Opgaver i forhold til folketingsudvalg, uddannelsesr�d, faglige ad hoc udvalg og l�bende kontakt med Rektorkollegiet samt studenterr�dgivning.
    • �konomiforvaltning og budgettering p� universitetsomr�det
    • Institutionslovgivning, regeludstedelse og bevillingsbetingelser
    • L�n- og personalesp�rgsm�l, herunder overenskomst- og aftaleforhandlinger, stillingsstruktursp�rgsm�l og s�rlige stillingsklassificeringer.

    Innovationss�jlen

    • Det teknologiske servicesystem, fx basismidler til de godkendte teknologiske serviceinstitutter og standardisering
    • Samarbejde mellem virksomheder og vidensinstitutioner, fx centerkontrakter og regionale v�kstmilj�er
    • Opbygning af viden p� nye teknologiomr�der, Center for Industriel produktion, Center for anvendt IT og initiativ vedr. sensorteknologi
    • Uddannelse af Erhvervs Phd.�ere (tidligere erhvervsforskeruddannelsen) og erhvervsinnovat�rer
    • Initiativer der kan fremme tilgangen af h�jteknologiske iv�rks�ttere og virksomheder, fx innovationsmilj�er, forskerparker og opfinderordningen
    • Deltagelse i internationalt samarbejde om teknologi og innovation, fx Eureka og Nordisk Industrifond
    • Analyser vedr. innovation og teknologisk udvikling mv., fx Teknologisk fremsyn og Videnregnskaber.

     

     

     

     

  •  

     

     

     

    Bilag 2

  • Direktionsgruppen i departementet
  •  

     

    Departementschef Leo Bj�rnskov

    Direkt�r for IT-s�jlen Marianne R�nneb�k

    Direkt�r for forskningss�jlen Dan Jensen

    Direkt�r for universitetss�jlen Jens Peter Jakobsen

    Direkt�r for innovationss�jlen Gurli Martinussen

     

    Sekretariatschef Hans Müller Pedersen

     

    Direkt�rerne og sekretariatschefen refererer alle til Leo Bj�rnskov

     

     

     

     

     

     

    Bilag 3

  • S�jlerne i MVTUs departement, ledelsesstruktur og organisering
  •  

    Departementschef: Leo Bj�rnskov

    S�jle

    Ledelse

    Organisering

    Innovationss�jlen

    Direkt�r Gurli Martinussen

    Kontorchef Nils Agerhus

    Kontorchef Michael Darmer

     

     

    Innovationss�jlen er organiseret som et center. Centret er for �jeblikket opdelt i 5 faglige temaer:

    Teknologisk service,

    Viden og kompetence

    IKT-projektet,

    Fremtidens Teknologi,

    Viden og teknologibaserede iv�rks�ttere

    Forskningss�jlen

    Direkt�r Dan Jensen

    Kontorchef Henrik Grage

    Kontorchef Birgit Kj�lby Kontorchef Merete Reuss

    Kommitteret Knud Larsen

    Forskningss�jlen er organiseret i 3 kontorer :

    Kontoret for internationale relationer

    Forskningspolitisk kontor

    Analyse og strategikontoret

    IT-s�jlen

    Direkt�r Marianne R�nneb�k

    Kontorchef Kim Brinkmann

    Kontorchef Yih-Jeou Wang

    Kontorchef Sidse �gidius

    Kontorchef Sune Rahn

    IT-S�jlen er organiseret i tre kontorer, hvor det ene, IT-politisk kontor, er opdelt i tre centre.

    IT-Fagligt center

    IT-�konomisk center

    IT-Policy center

    Internationalt kontor: IT og tele

    Telepolitisk kontor

    Universitetss�jlen

    Direkt�r Jens Peter Jacobsen

    Kontorchef Rene Bertramsen

    Kommitteret Rudolf Straarup

    Universitetss�jlen best�r af to kontorer

    Universitets�konomisk kontor

    Universitetspolitisk kontor

    Administrativ s�jle

    Kontorchef Niels Korsby

    Kontorchef Thorkil Meedom Sekretariatschef Hans Müller Pedersen

    Den administrative s�jle best�r af tre kontorer.

    �konomikontoret

    Juridisk-Administrativt kontor

    Sekretariatskontoret

         

    Ministersekretariatet

    Ministersekret�r Jette S�gren Nielsen

    Informationschef Allan Boldt

    S�rlig R�dgiver Jesper Beinov