Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl

Retsudvalget (2. samling)
(L 35 - bilag 131)
(Offentligt)

 

 

 

Vedlagt fremsendes i 70 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 141, 142, 143, 144, 145, 146 og 150 af 2. og 8. maj 2002 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen t il bekæmpelse af finansiering af terrorisme, gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme mv.) (L 35 – bilag 113 og 114 og 126).

 

 

/

 

Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 141, 142, 143, 144, 145, 146 og 150 af 2. og 8. maj 2002 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af finansieri ng af terrorisme, gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme mv.) (L 35 – bilag 113 og 114 og 126).

Spørgsmål nr. 141:

"Hvilke problemer giver det i forhold til Den Europæiske Menneskeretskonvention, at man kan blive sat på EU’s liste over terrororganisationer med de direkte sanktioner og øvrige konsekvenser, dette medfører, uden at man først har fået mulighed for at få prøvet sagen ved en domstol, endsige er blevet hørt, som man dog gør i almindelige banale sager, der intet har med strafferet at gøre?"

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:

"Den Europæiske Menneskerettighedskonvention indeholder en række bestemmelser, der tager sigte på at beskytte den enkelte borger. I denne sammenhæng kan særligt peges på konventionens artikel 6, der vedrører retten til en retfærdig rettergang. Bestemmelsen indeholder en række processuelle regler, der skal iagttages ved afgørelser om borgerlige rettigheder og forpligtelser eller angående en anklage rettet mod en borge r for en forbrydelse. Efter regeringens opfattelse kan der imidlertid ikke - hverken af denne eller af andre af konventionens bestemmelser - udledes krav om høring eller forudgående prøvelse i forbindelse med foranstaltninger af den karakter, der iværksættes i forbindelse med EU’s terrorlister."

 

 

 

Spørgsmål nr. 142:

"Såfremt man mener, at det er uberettiget, at man er blevet sat på EU’s terrorliste, skal man så selv anlægge sag ved domstolene som civilt anerkendelsessøgsmål, hvorefter man selv har bevisbyrden for, at man er uskyldig, eller vil man kunne forlange sagen prøvet som en straffesag, således at det er myndighederne, der skal bevise, at man er skyldig?"

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:

"De foranstaltninger, der iværksættes i forbindelse med EU’s terrorlister, har ikke karakter af strafferetlige sanktioner, ligesom der ikke i forbindelse med en eventuel retssag vil være tale om vurdering af et skyldsspørgsmål. Anvendelse af de straffeprocessuelle regler forudsætter, at der er rejst sigtelse for overtrædelse af straffebestemmelser i straffeloven eller i særlovgivningen. Da dette ikke er tilfældet ved iv&ael ættelse af foranstaltninger i forbindelse med EU’s terrorlister, vil en eventuel retssag skulle behandles efter de civilprocesretlige regler."

Spørgsmål nr. 143:

"Vil en domstol, herunder evt. EF-domstolen, der skal tage stilling til, om det er uberettiget, at man er kommet på EU’s terrorliste, kunne få adgang til de fortroligt stemplede papirer fra EU-arbejdsgruppen, Clearing House, eller skal man forsvare sig mod nogle anklager, man ikke kender, og som ikke engang domstolen kan få adgang til?"

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:

"I forbindelse med en sag ved de nationale domstole eller EF-domstolen, hvor genstanden for sagen er spørgsmålet om, hvorvidt en person er uberettiget placeret på EU’s terrorlister, vil sagens parter være henvist til de almindelige regler, der gælder i forbindelse med en sags oplysning.

Det fremgår af artikel 21 i statutten for De Europæiske Fællesskabers Domstol, at EF-domstolen, herunder Retten i Første Instans, kan forlange, at parterne fremlægger ethvert dokument og meddeler enhver oplysning, som domstolen finder ønskelig. Domstolen kan ligeledes afkræve medlemsstaterne og de institutioner, der ikke er parter i retssagen, enhver oplysning, som den finder nødvendig for sagens behandling."

Spørgsmål nr. 144:

"Vil man få ret til at få beskikket en forsvarer, såfremt man kommer på EU’s terrorliste?"

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:

"De retsakter, der er vedtaget med henblik på gennemførelse af FN’s Sikkerhedsrådsresolution 1373 (2001), indeholder ikke bestemmelser om beskikkelse af en forsvarer. Allerede fordi der ikke anlægges straffesager ved EF-domstolen, herunder Retten i Første Instans, findes der ingen forsvarerbeskikkelse i EU’s retsorden. Parter i direkte og præjudicielle sager har imidlertid mulighed for at ansøge Domstolen om fri proces med den den pågældende - hvis fri proces bevilges - friholdes for udgifter forbundet med indhentelse af bl.a. advokatbistand. Reglerne herom findes i de pågældende retsinstansers procesreglement, henholdsvis artikel 76 og artikel 104 for Domstolen og artikel 94 for Retten. Det fremgår heraf, at en part kan bevilges fri proces, i det omfang parten er ude af stand til helt eller delvis at betale de omkostninger, der er forbundet med sagen, og at søgsmålet ikke er åben bart ugrundet."

Spørgsmål nr. 145:

"Set i lyset af svarene på de stillede spørgsmål vedr. medvirkensbegrebet ønskes oplyst, om der i landsindsamlinger kan ske en forhåndsvurdering af, hvorvidt en given indsamling ville kunne være i strid med de nye straffebestemmelser."

Svar:

Efter den foreslåede bestemmelse i § 114 a er det strafbart at yde støtte mv. til en person, gruppe eller sammenslutning, der har til hensigt at begå terrorhandlinger.

Det vil bero på en vurdering af den konkrete sags omstændigheder, hvorvidt der er tale om en overtrædelse af bestemmelsen – herunder om der er tale om en terrororganisation. Denne vurdering foretages i sidste ende af domstolene. På samme måde som i andre straffesager vil anklagemyndigheden og herefter i givet fald domstolene således skulle vurdere, om handlinger, der er begået, har udgjort en overtrædelse af bestemmelsen. Det vi or ikke være muligt at indhente en forhåndsvurdering som omtalt i spørgsmålet.

I øvrigt kan der i den forbindelse være grund til at bemærke, at det vil være en betingelse for strafansvar efter § 114 a, at bidragsyderen har handlet forsætligt – hvilket normalt vil sige, at bidragsyderen i det konkrete tilfælde skal have været bekendt med eller have indset det som overvejende sandsynligt, at der var tale om en terrororganisation.

Forslaget indebærer således ikke, at der – udover hvad der følger af det nævnte forsætskrav – vil gælde en videregående forpligtelse for den enkelte borger til forud for ydelse af bidrag til indsamlinger mv. f.eks. at foranstalte selvstændige, nærmere undersøgelser af den eller de organisationer, som indsamlingen sker til fordel for.

Der kan i øvrigt henvises til bl.a. besvarelsen af spørgsmål nr. 6 og 77.

Spørgsmål nr. 146:

"Set i lyset af den beslaglæggelse, der er sket af midler tilhørende en svensk-somalisk mand, ønskes oplyst, om det er korrekt forstået, at en sådan beslaglæggelse også kan finde sted i Danmark – uden at domstolene efterfølgende skal godkende et sådant indgreb, jf. grundlovens § 63."

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:

"FN’s Sikkerhedsråds resolution 1267 (1999) og 1333 (2000) pålægger bl.a. FN’s medlemsstater en folkeretlig forpligtelse til at indefryse alle midler og andre økonomiske ressourcer, der tilhører fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er udpeget af FN’s Sanktionskomité. Det bemærkes, at der tale om indefrysning af midler og ikke om beslaglæggelse. Sanktionskomiteens liste omfatter personer, enhe tilknytning til Osama bin Laden, Al-Qaida og Taliban. Rådets

forordning (EF) nr. 467 af 6. marts 2001 gennemfører denne indefrysning af midler i EF-landene, herunder i Sverige og Danmark.

Det er således korrekt forstået, at indefrysning af midler dermed også vil kunne komme på tale i Danmark. Det medfører imidlertid efter regeringens opfattelse ikke nogen som helst indskrænkning i domstolenes kompetence efter grundlovens § 63, hvorefter domstolene er berettigede til at påkende ethvert spørgsmål om øvrighedsmyndighedens grænser."

 

Spørgsmål nr. 150:

"Ad svaret på spørgsmål nr. 121, jf. bilag 111

Finder ministeren ikke – under henvisning til præamblen til Rådets rammeafgørelse, jf. bilag 15, – at det skal have betydning, om en handling har været rettet mod en besættelsesmagt mv.?"

Svar:

Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 121, er det nødvendigt for at afgøre, om en handling er omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 114, at foretage en samlet vurdering af alle sagens elementer. I denne vurdering vil det – bl.a. i lyset af den nævnte rådserklæring – skulle indgå, om en handling i givet fald har været rettet mod en besættelsesmagt mv.