Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl

Retsudvalget (2. samling)
(L 35 - bilag 25)
(Offentligt)

 

 

 

Vedlagt fremsendes i 70 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 2 af 9. januar 2002 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering a f terrorisme, gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme mv.)(L 35 – bilag 4).

 

 

/

 

Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 2 af 9. januar 2002 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af te rrorisme, gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme mv.)(L 35 – bilag 4).

Spørgsmål nr. 2:

"Som opfølgning på vedlagte besvarelse af spørgsmål S 94 bedes ministeren af- eller bekræfte, at der således er forskel på kriterierne for deltagelse i danske terrororganisationer i modsætning til internationale terrororganisationer og i bekræftende fald give en politisk begrundelse herfor."

Svar:

Som det også fremgår af min besvarelse af 21. december 2001 af spørgsmål nr. S 94 fra medlem af Folketinget Sandy Brinck (S), indeholder lovforslaget ikke en yderligere kriminalisering af den blotte deltagelse i terrororganisationer, ud over hvad der følger af den gældende bestemmelse i § 114, der efter lovforslaget videreføres som § 114 c og § 114 d.

Efter den gældende bestemmelse i § 114, stk. 1, er deltagelse i organisationer, der har til hensigt ved magtanvendelse at øve indflydelse på offentlige anliggender eller fremkalde forstyrrelse af samfundsordenen strafbar. Deltagelse i ulovlige militære organisationer eller grupper er strafbar efter § 114, stk. 2. Det er i teorien fast antaget, at bestemmelsen i § 114 kun beskytter danske offentlige anliggender og den danske samfundsorden.

Det er således ikke efter gældende ret – og vil heller ikke med lovforslagets vedtagelse – være strafbart at være passivt medlem af en organisation eller gruppe, der har til hensigt at begå terrorangreb

mod udenlandske myndigheder eller samfundsordener. Det er imidlertid klart, at enhver form for aktiv støtte i form af f.eks. økonomiske bidrag, deltagelse i forberedelseshandlinger til en terrorhandling vil være strafbar efter de foreslåede nye bestemmelser i §§ 114-114 b – eventuelt suppleret af reglerne om forsøg og medvirken.

EU’s rammeafgørelse om bekæmpelse af terrorisme indeholder ikke en forpligtelse til at kriminalisere den blotte deltagelse af terrororganisationer. På den baggrund har jeg har ikke fundet et tilstrækkeligt, aktuelt behov for at medtage en sådan kriminalisering af passivt medlemskab i lovforslaget.