Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl

Retsudvalget (2. samling)
(L 35 - bilag 50)
(Offentligt)

 

 

 

Vedlagt fremsendes i 70 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 6 af 31. januar 2002 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme, gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme mv.)(L 35 – bilag 17).

 

 

/

 

Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 6 af 31. januar 2002 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme, gennemførel se af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme mv.) (L 35 – bilag 17).

Spørgsmål nr. 6:

"Hvordan vil retsstillingen efter lovforslaget være for en person i Danmark, der sender penge til familie i udlandet, som derefter sender pengene videre til en terroristisk organisation i det pågældende land?"

Svar:

Efter den foreslåede § 114 a i straffeloven kan den, der direkte eller indirekte yder støtte til en terrororganisation, straffes med fængsel indtil 10 år. Det samme gælder den, der direkte eller indirekte tilvejebringer eller indsamler midler til en terrororganisation, og den, der direkte eller indirekte stiller penge, andre formuegoder, eller finansielle eller andre lignende ydelser til rådighed for en sådan organisation.

Der stilles ikke krav om, at pengene eller tjenesteydelserne direkte overdrages eller stilles til rådighed for terrororganisationen, jf. ordene "direkte eller indirekte". Der kræves således alene, at det i sidste ende er terrororganisationen, der skal drage fordel af pengene eller tjenesteydelserne.

Det er en betingelse for strafansvar efter den foreslåede § 114 a, at vedkommende person har handlet forsætligt. Der vil således være tale om en overtrædelse af den foreslåede § 114 a bl.a. i tilfælde, hvor en person, der sender penge til familie i udlandet, har været klar over eller anset det for overvejende sandsynligt, at pengene skulle videresendes til en terrororganisation.