Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl

Retsudvalget (2. samling)
(L 35 - bilag 51)
(Offentligt)

 

 

 

Vedlagt fremsendes i 70 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 14 af 6. februar 2002 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme, gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme mv.) (L 35 – bilag 27).

 

 

/

 

Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 14 af 6. februar 2002 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme, gennemføre lse af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme mv.) (L 35 – bilag 27).

Spørgsmål nr. 14:

"Vil forslaget om udlevering af danske statsborgere til strafforfølgning i andre EU-lande også indebære udlevering til de lande, som forventes optaget i EU i løbet af den kommende tid? Giver det i givet fald ministeren anledning til betænkeligheder? Har ministeren overvejet at rådføre sig med Østersøkommissæren om eventuel udlevering til de pågældende lande?"

Svar:

Med lovforslaget skabes der adgang til, at udlevering af danske statsborgere kan ske til strafforfølgning i andre EU-lande, hvor der er tale om grove lovovertrædelser, der efter dansk ret kan medføre højere straf end fængsel i 4 år, eller hvor der er tale om, at den danske statsborger, der ønskes udleveret, har en tilknytning til den anmodende stat i form af bopæl i de sidste 2 år forud for den strafbare handling. I den sidstn&aeli g;vnte situation vil det dog tillige være en betingelse, at handlingen efter dansk ret kan medføre frihedsstraf i mindst 6 måneder.

Er disse betingelser opfyldt, kan en dansk statsborger således udleveres til strafforfølgning i en medlemsstat i Den Europæiske Union. Ved en udvidelse af Den Europæiske Union vil hjemlen i den foreslåede § 2, stk. 1, i udleveringsloven også omfatte udlevering til de nye medlemsstater i EU.

Det følger af artikel 49, jf. artikel 6, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Union, at kun stater, som overholder principperne om frihed, demokrati og respekt for menneskerettighederne og de grundlæggende frihedsrettigheder samt retsstatsprincippet kan blive medlem af EU. Forud for optagelse som medlem af EU føres der forhandlinger med det enkelte land bl.a. for at sikre, at ansøgerlandet lever op til disse krav.

På den baggrund finder Justitsministeriet det ikke betænkeligt, at udlevering af en dansk statsborger efter lovforslaget også vil kunne ske til lande, der fremover bliver optaget i EU. Justitsministeriet har i den forbindelse ikke fundet anledning til at rådføre sig med Østersøkommissæren om spørgsmålet.