Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl

Retsudvalget (2. samling)
(L 35 - bilag 78)
(Offentligt)

 

 

 

Vedlagt fremsendes i 70 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 102, 103 og 108 af 5. og 7. marts 2002 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpels e af finansiering af terrorisme, gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme mv.) (L 35 – bilag 56 og 61).

 

 

/

 

Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 102, 103 og 108 af 5. og 7. marts 2002 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme, gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme mv.) (L 35 – bilag 56 og 61).

Spørgsmål nr. 102:

"Der ønskes en redegørelse for, hvorvidt FARC i Colombia, EZLN i Chiapas, PLFP i Palæstina og Gestorás por Amnestia i Baskerlandet vil være omfattet af bestemmelserne i § 114, nærmere bestemt:

  1. Omfattes organisationens aktiviteter af § 114?
  2. Omfattes økonomisk støtte til organisationen af § 114 a?
  3. Omfattes f.eks. en hilsen, der opfordrer til fortsat kamp, til en af disse organisationer eller et besøg hos en af organisationerne af § 114 b?"

Svar:

For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt de i spørgsmålet opregnede organisationer er omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 114, henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 61.

Hvis en organisation foretager handlinger omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 114, vil støtte mv. til organisationen være omfattet af § 114 a, såfremt bidragsyderen er bekendt med eller i øvrigt har handlet med forsæt i relation til, at organisationen foretager terrorhandlinger. Der henvises herved til besvarelsen af spørgsmål nr. 6.

Hvorvidt en opfordring til fortsat kamp til eller et besøg hos en organisation, der foretager terrorhandlinger, er omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 114 b, vil bero på en konkret vurdering af, om de begåede handlinger kan anses for at "fremme" den kriminelle virksomhed hos organisationen, jf. formuleringen af bestemmelsen.

Spørgsmål nr. 103:

"Vil danske NGO’er, der samarbejder med en eller flere af organisationerne, der nævnes i foregående spørgsmål, være omfattet af § 114? Vil medlemmer af disse danske NGO’er være omfattet af § 114? Vil spontane bidragsydere til disse danske NGO’er være omfattet af § 114?"

Svar:

Den foreslåede bestemmelse i § 114 omfatter den eller dem, der begår terrorhandlinger. Medvirken til den konkrete terrorhandling vil være strafbar efter straffelovens § 23.

Danske NGO’er og deres medlemmer vil således – i det omfang de måtte samarbejde med en person eller organisation, der begår terrorhandlinger - kunne straffes efter § 114, såfremt de pågældende inden for rammerne af den almindelige bestemmelse om strafbar medvirken i straffelovens § 23 medvirker til en terrorhandling. Om straffelovens § 23 kan der i den forbindelse henvises til pkt. 2.2.1.2.3. i de almindelige bemærkninger.

Støtte mv. til en person eller organisation, der begår terrorhandlinger, vil kunne straffes efter de foreslåede bestemmelser i § 114 a og § 114 b, hvis vedkommende er bekendt med eller i øvrigt har handlet med forsæt i relation til, at den pågældende person eller organisation begår terrorhandlinger.

Bidragsydere til danske NGO’er vil være omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 114 a i tilfælde af, at bidragsyderen er bekendt med eller i øvrigt har handlet med forsæt i relation til, at den danske organisation yder støtte til en anden organisation, der begår terrorhandlinger omfattet af § 114.

Spørgsmål nr. 108:

"I forlængelse af svaret på spørgsmål 6, jf. L 35 – bilag 50, ønskes oplyst, om dette svar skal forstås således, at et dolus eventualis forsæt ikke kan anvendes i forhold til § 114 a."

 

 

 

Svar:

Som det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i § 114 a, s. 69, omfatter forsætskravet i bestemmelsen alle grader af forsæt.