Skriftlig fremsættelse (23. april 2003)

 

Skatteministeren (Svend Erik Hovmand):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af ligningsloven og personskatteloven . (Lavere skat på arbejdsindkomst).

(Lovforslag nr. L 219).

Lovforslaget er resultatet af en aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti, som er indgået primo april i år, hvorfor forslaget først kan fremsættes for Folketinget på nuværende tidspunkt. Det er regeringens ønske, at forslaget færdigbehandles i denne samling.

Lovforslaget har til formål at sænke beskatningen på arbejde i det danske samfund. Det skal kunne betale sig at arbejde og yde en ekstra indsats. Lovforslaget består af to elementer.

Det ene element er et generelt beskæftigelsesfradrag på 2,5 pct. af arbejdsindkomsten – opgjort som den indkomst, erhvervsaktive skal betale arbejdsmarkedsbidrag af – op til mellemskattegrænsen. Fradraget gives som et ligningsmæssigt fradrag, det vil sige med en skatteværdi på 33,3 pct. i en gennemsnitskommune. Det giver en skattenedsættelse på op til 2.265 kr. årligt fra 2007.

Det andet element er en trinvis forhøjelse af mellemskattegrænsen på 12.000 kr. i 4 år fra og med 2004, det vil sige i alt med 48.000 kr., således at mellemskattegrænsen i 2007 og senere år udgør 246.000 kr. (2003-niveau). Den maksimale skattenedsættelse i 2007 vil være 2.880 kr.

Skattenedsættelserne er udformet, så der opnås en jævn fordelingsprofil. Alle erhvervsaktive får en nedsættelse i den samlede skattebetaling. Ca. 750.000 eller omkring 40 pct. af de 1,8 mio. personer, der i dag betaler mellemskat, vil helt slippe for at skulle betale mellemskat, når skattenedsættelserne er fuldt indfaset i 2007. Eksempelvis får en LO-arbejder med en lønindkomst på 275.000 kr. en skattenedsættelse på 5.145 kr. i 2007. I 2004 er skattenedsættelsen 2.650 kr. Hen ved én million familier vil, når skattenedsættelsen er fuldt indfaset, kunne spare fra 5.000–10.000 kr. om året i skat.

Lovforslaget medfører et umiddelbart provenutab på indkomstskatten i 2004 på 5,7 mia. kr. stigende til 9,6 mia. kr. årligt fra 2007. Heraf vedrører ca. 4,3 mia. kr. i 2004 stigende til ca. 4,8 mia. kr. fra og med 2007 de kommunale indkomstskatter. Provenuvirkningerne kan rummes indenfor rammerne af 2010-fremskrivningen og den forudsatte stigning i beskæftigelsen.

Det skønnes, at lovforslaget vil medføre engangsudgifter i ToldSkat på ca. 1,2 mill. kr. til tilretning af edb-systemer.

Det foreslås, at skattenedsættelserne får virkning fra og med indkomståret 2004.

M ed disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.