Forrige

(Kort bemærkning). Jens Rohde (V):
Jeg tror ikke, der er nogen, der er i tvivl om, hvad den franske holdning har været, og hvilke interesser der har stået på på spil for Frankrig. Det er den ene ting.
     Så synes jeg, man skal prøve at se på situationen, hvis vi siger, at nogle lande går i gang, når Sikkerhedsrådet er blokeret. Hvad er konsekvensen? Jo, så er Sikkerhedsrådet jo ikke i stand til at varetage sit primære ansvar for opretholdelse af international fred og sikkerhed i området, og i den situation må ansvaret altså tages af dem, der er rede til det. Det er igen et spørgsmål om, at der jo er enighed om, at Saddam Hussein skal afvæbnes - der er fuldstændig enighed om målene - og så må de, der er rede til det, tage ansvaret, når Sikkerhedsrådet er blokeret, for situationen er jo, at Sikkerhedsrådet er blokeret, og det er måske på grundlag af Sikkerhedsrådets resolution.
     Det er også sket, men heri ligger ikke nogen bemyndigelse til frit spil for FN's medlemslande til at anvende magt over for Irak til opfyldelse af andre mål end opfyldelsen af betingelserne for våbenstilstanden i 1991. Det er der ikke noget nyt i, og det er nøjagtig den samme situation, som vi havde i 1998. Jeg anerkender, at SF også var imod dengang, men det var fru Sandy Brincks parti ikke, for de sad i regering med statsministeransvaret, og Det Radikale Venstre havde også regeringsansvar og forsvarede beslutningerne dengang. Dengang var den daværende regering parat til at være med til at dele verdenssamfundets ansvar for den internationale fred og sikkerhed.
     Det var den samme situation med Kosovo. Her var Sikkerhedsrådet jo også blokeret, men det betød ikke, at den daværende regering satte sig med armene over kors, og heldigvis for det.
     Man må gøre sig klart, hvad konsekvenserne er, hvis det er sådan, at man ikke gør noget. Hvis vi lader Saddam Hussein slippe af sted med at holde FN's Sikkerhedsråd for nar, hvem vinder så? Gør vi? Gør det irakiske folk? Nej, Saddam vil vinde, han vil ikke tabe.

Næste