Forrige

Anne Baastrup (SF):
Som jeg også nævnte under de foregående gange, hvor vi har diskuteret det her lovforslag, har vi i SF haft den opfattelse, som vi deler med Gorm Toftegaard Nielsen, der jo som medlem af Jurisdiktionsudvalget har lavet en mindretalsudtalelse, at man i stedet for at lave en egentlig ny bestemmelse, 245 a, og kombinere det med en generel bestemmelse, hvorefter det skal være muligt at straffe for det, der er sket udenlands, skal ændre på nogle andre bestemmelser, så det bliver mere generelt: Hvis man foretager ting udenlands mod sit barn, som er lovligt i det pågældende land, så kan det straffes efter dansk strafferet.
     Argumentationen, som jeg faktisk synes er relativt fornuftig, er, at nu går vi jo ind og laver en særlov for det her område. Hvad så næste gang, vi falder over en ny kulturel tradition, som vi også bliver nødt til at lave en særlov om?
     Omvendt synes jeg, da vi havde diskussionen på et tidligere tidspunkt her i salen, at justitsministerens argumentation for, at vi laver sådan sort på hvidt et stykke papir, hvor der står »det her må man ikke«, tilsyneladende i sig selv vil være en meget god baggrund for at kunne føre en kampagne for at påvise, at det er ulovligt.
     Med i billedet tror jeg så også vi skal have, at vi ikke aner, hvor mange steder det sker. De informationer, vi får fra de forskellige embedslægeinstitutioner, viser jo, at man tilsyneladende ikke har kendskab til eksempler, der er sket i nyere tid.
     Det skal selvfølgelig ikke stoppe os i forsøget på at lave kampagner af forskellig karakter, og derfor anerkender jeg til fulde fru Jette Bergenholz Bautrups opfordring til, at vi hele tiden skal huske, at der altså skal penge til den her kampagne.
     Der skal også efter/videreuddannelse af sundhedspersonalet til. Der skal også være opmærksomhed på sagsbehandlere i den kommunale socialforvaltning, således at vi ikke fremover kommer til at se den ganske ulykkelige situation, hvor man fik en formandsbeslutning, som efterfølgende blev omgjort af børn- og ungeudvalget, om, at der blev foretaget en tvangsmæssig undersøgelse af et barn. Den blev tilsyneladende foretaget på en sådan måde, at det var krænkende for både barnet og forældrene.
     Der skal vi virkelig have styr på, hvordan man kan komme det her skridt videre og give sagsbehandlere i socialforvaltningerne, der bliver bange, dels på baggrund af hele den her debat, der har været, dels fordi de måske ikke kan komme i den rigtige dialog med forældrene, en mulighed for at lære, hvordan det i virkeligheden er, man kan få en tryghed og sikkerhed for, at der ikke er et barn, der er truet i retning af at blive omskåret, hvis barnet skal til udlandet med forældrene.
     Vi skal også være opmærksomme på, at Sverige jo har haft den her regel gennem flere år, og Sverige har jo tilsyneladende, sådan som jeg har fået information, ikke fået rejst en eneste sag ved domstolene, der har ført til domfældelse. Så det, vi jo skal huske på, er, at om end der ikke kommer nogen sag ved domstolene, er det jo ikke ensbetydende med, at den her lovbestemmelse ikke vil få en gennemslagskraft alene ved sin blotte eksistens.
     For vi håber jo alle sammen, at det her ikke skal føre til domfældelse af et eneste forældrepar eller et eneste familiemedlem, for det her skal være præventivt.
     Til slut vil jeg sige, at SF støtter lovforslaget. Det er min opfattelse, at vi har et meget godt grundlag for at få gennemført det her lovforslag relativt hurtigt.
     Jeg vil derfor opfordre til, at vi nu i det kommende retsudvalgsmøde, som vi skal have herefter, tager os sammen og får lavet alle de spørgsmål, der skal til, for at justitsministeren måske inden påske, måske ikke, så umiddelbart efter påske, kan levere de fornødne svar, således at vi kan blive færdige med det her lovforslag inden den 1. maj. Så sådan går det.

Næste