Forrige

Lars Christian Lilleholt (V):
Dette lovforslag er en del af regeringens arbejde med regelforenkling. Målet er, at det skal være lettere for den enkelte virksomhed at indberette afgifter og finde ud af, hvor meget og hvor lidt der skal betales i afgifter.
     For ændringerne af pvc-afgiften, affaldsafgiften og chokoladeafgiften gælder det, at der ved ændringerne er taget videst muligt hensyn til virksomheder og fremsat forslag til at reducere de administrative byrder ved administrationen af afgifterne for både virksomheder og myndigheder.
     I pvc-afgiften foreslås indført en bagatelgrænse på
2.500 kr. for registrering og betaling af afgiften, og mulighed for at varemodtagere kan lade sig registrere som oplagshavere. Det betyder i praksis, at der først skal svares afgift, når en vare forlader en virksomhed, i stedet for når varen modtages. Loven betyder også, at der alene skal svares afgift af de dele i en vare, der indeholder pvc.
     I affaldsafgiften vil lovforslaget medføre en række administrative forenklinger, herunder visse afgiftsfritagelser. I emballageafgiften foreslås afgiften på emballage af visse smøreolier genindført, da afgiftspligten ved en fejl faldt bort ved ophævelsen af smøreolieafgiften i sidste Folketingssamling. Endelig vil loven medføre, at chokoladeafgiften ændres, således at bestemmelserne om returnering af chokoladevarer gøres mere gennemskuelig. Af høringssvarene kan man under ét se, at der generelt er stor tilfredshed hos de berørte virksomheder og organisationer. Samlet set kan man forvente, at forslaget vil medføre meget små omstillingsbyrder, samlet mellem 25 og 120 timer, og administrative lettelser på mellem 4.800 og 9.300 timer om året. Selv om de administrative lettelser er små ud fra et samfundsmæssigt helhedssyn, er der tale om væsentlige lettelser for en række virksomheder, der er omfattet af loven. Venstre kan støtte lovforslaget.

Næste