Forrige

Justitsministeren (Lene Espersen):
Lovforslaget og beslutningsforslaget, som vi behandler her i dag, vedrører forbud mod kvindelig omskæring og navnlig muligheden for at kunne straffe her i landet i tilfælde, hvor indgrebet foretages i et land, hvor kvindelig omskæring ikke er strafbart.
     Lad mig begynde med endnu en gang at slå fast, at det er regeringens klare opfattelse, at problemerne vedrørende omskæring af kvinder må tages meget alvorligt. Omskæring af piger og unge kvinder er et særdeles alvorligt indgreb, som vi på det kraftigste må tage afstand fra.

Kl. 11.45

     Det er også derfor, jeg har tilkendegivet, at jeg i dette folketingsår vil tage initiativ til en lovændring, der gør det muligt at straffe omskæring af kvinder, uanset hvor forbrydelsen begås. Det har jeg orienteret Retsudvalget om i et brev af 12. november 2002. I overensstemmelse hermed har jeg udarbejdet et lovudkast, der blev sendt til høring hos en bred kreds af myndigheder og organisationer den 18. december 2002. Lovudkastet blev samtidig sendt til Retsudvalget til orientering.
     Jeg tror, at vi alle kan være enige om at sikre kvaliteten i vores lovgivning, og at høring er en vigtig forudsætning for lovkvalitet. Samtidig med høringen er lovudkastet forelagt for Justitsministeriets jurisdiktionsudvalg for at sikre, at lovudkastet kan blive vurderet i lyset af den generelle og den principielle gennemgang af straffelovens regler om strafmyndighed, som udvalget skal foretage.
     Med den fremgangsmåde, som jeg har valgt, og som jeg mener er den rigtige, når det drejer sig om så vigtig en sag som kvindelig omskæring, vil et lovforslag kunne fremsættes senest i første halvdel af marts måned. Og jeg håber naturligvis, at Folketinget og Retsudvalget vil være indstillet på straks at tage fat på behandlingen af lovforslaget.
     Hovedformålet med det lovforslag, som jeg agter at fremsætte, er at gøre det muligt at straffe danske statsborgere og herboende personer, som foretager eller medvirker til at foretage omskæring af pigers og unge kvinders ydre kønsorganer, selv om indgrebet foretages i et land, hvor det ikke er strafbart. Lovforslaget vil derfor lægge op til en ændring af straffelovens regler om dansk strafmyndighed, således at de almindelige krav om såkaldt dobbelt strafbarhed for handlinger, der foretages i udlandet, ikke gælder ved kvindelig omskæring.
     Kvindelig omskæring er i dag strafbart efter straffelovens almindelige voldsbestemmelser, men det lovforslag, som jeg vil fremsætte, vil indeholde en ny, særlig straffelovsbestemmelse om omskæring af kvinder for stærkere at markere samfundets afstandtagen fra disse lemlæstende og traditionsbestemte indgreb.
     Strafferammen vil blive lige så høj som den, der gælder
i dag, dvs. en almindelig strafferamme på fængsel indtil 6 år og en forhøjet strafferamme på fængsel indtil 10 år, når der foreligger særdeles skærpende omstændigheder. Det lovforslag, som jeg vil fremsætte, svarer derfor i sit indhold i vidt omfang til det, der er lagt op til i lovforslaget og beslutningsforslaget, som vi behandler her i dag. På ét væsentligt punkt er der dog en klar forskel. Det lovforslag, som jeg vil fremsætte, vil være et forslag om ændring af straffeloven. Lovforslaget fra Dansk Folkeparti og beslutningsforslaget fra Socialdemokratiet lægger derimod op til at gennemføre de ændrede regler ved særlov. Jeg finder det imidlertid rigtigst at foreslå en særlig bestemmelse i straffeloven frem for en særlov om kvindelig omskæring. Gennemførelse af en særlov vil således - og det er jeg sikker på er fuldstændig imod hensigten - kunne blive opfattet som en nedkriminalisering af kvindelig omskæring, fordi de forhold, som en sådan særlov skulle regulere, i dag alle er strafbare efter straffeloven. Der er ikke tradition for, at vi flytter strafbestemmelser fra straffeloven til særlovgivningen, når vi ønsker at markere, at der er tale om en grov forbrydelse. Faktisk er det det modsatte, der gør sig gældende. Grove forbrydelser med så høje strafferammer som de foreliggende bør efter dansk lovgivningstradition reguleres i straffeloven og ikke i særlovgivning. Regeringen kan derfor ikke støtte hverken lovforslaget fra Dansk Folkeparti eller beslutningsforslaget fra Socialdemokratiet.

Næste