Spm. nr. S 1260
Til trafikministeren (6/1 03) af:
René Skau Björnsson (S):
»Vil ministeren oplyse, hvilke stationer på strækningen København H til Frederikshavn, Esbjerg, Padborg, Svendborg, Rødby og andre »DSB-endestationer«, som ikke har en perronhøjde på 55 cm, samt hvilken højde stationernes perroner så har?«
Begrundelse
Det er vigtigt at få overblik over, hvilke stationers perroner som ikke lever op til den europæiske standard for perronhøjde på 55 cm og derfor vil kunne være begrænsende i forhold til et fremtidigt samfund, hvor der skal være lige muligheder for alle til, uden assistance, spontant at kunne benytte fremtidens tog for alle.
Svar (22/1 03)
Trafikministeren (Flemming Hansen):
Spørgsmålet har været forelagt Banestyrelsen, som har oplyst følgende:
»Indledningsvis bemærkes, at Banestyrelsen definerer en perron som værende på 55 cm., hvis den nominelle højde på perronen på anlægstidspunktet var sat til at være på standardhøjden 55 cm. Over tid kan der være foretaget ændringer ved en given perron, som gør, at den faktiske perronhøjde over hele perronens længde ikke er præcis 55 cm. Den faktiske perronhøjde vil langs perronens længde typisk ligge i et interval +/- 5 cm over eller under standardhøjden 55 cm.
Vedlagt findes en liste med stationer på hovedstrækninger, der betjenes med IC-3 eller IC-3 lignende materiel, hvor perronhøjden ikke er 55 cm. Her nævnes de perroner, hvis nominelle højde på anlægstidspunktet var sat til at være af en anden standardhøjde end standardhøjden 55 cm. Perronerne på disse stationer er af standardhøjden 26, 35, 50, 72 eller 76 cm. Også her gælder det, at den faktiske perronhøjde kan afvige i et interval fra standardhøjden pga. senere ændringer til perronen.
Det kan oplyses, at ved større ombygninger af de eksisterende anlæg kan perronerne, ifølge banenormen BN1-49-1h, kun ombygges til standardhøjderne 26, 35, 55 eller 76 cm. Perroner med standardhøjden 50 cm. skal, ifølge banenorm BN1-49-1h, ved fremtidige større ombygninger ombygges til standardhøjden 55 cm. Alle nyanlæg skal bygges til standardhøjden 55 cm.«
Jeg kan henholde mig til Banestyrelsens oplysninger.
Bilag
Antal perronspor på Banestyrelsens strækninger, der trafikeres med IC-3 eller IC-3-lignede materiel og med perronhøjde forskellig fra 550 mm |
I. Hovedstrækningerne
København H – Nyborg
NAVN |
Antal spor |
Højde |
København H (Fjern Syd) |
7 |
720 |
København H (Fjern Syd) |
1 |
760 |
Valby |
1 |
500 |
Glostrup |
2 |
500 |
Ringsted |
1 |
720 |
Nyborg – Frederikshavn
NAVN |
Antal spor |
Højde |
Holmstrup |
2 |
350 |
Tommerup |
1 |
260 |
Skalbjerg |
2 |
260 |
Bred |
2 |
260 |
Gelsted |
2 |
260 |
Ejby |
3 |
260 |
Nørre-Åby |
1 |
260 |
Kavslunde |
3 |
260 |
Børkop |
3 |
260 |
Brejning |
1 |
500 |
Vejle |
2 |
500 |
Vejle |
2 |
350 |
Horsens |
2 |
500 |
Horsens |
1 |
350 |
Århus H |
3 |
500 |
Hadsten |
1 |
500 |
Langå |
1 |
260 |
Langå |
3 |
500 |
Randers |
4 |
500 |
Randers |
1 |
260 |
Hobro |
1 |
350 |
Arden |
2 |
260 |
Skørping |
3 |
260 |
Aalborg |
4 |
500 |
Brønderslev |
2 |
260 |
Vrå |
2 |
260 |
Hjørring |
1 |
260 |
Sindal |
2 |
500 |
Tolne |
1 |
260 |
Kvissel |
2 |
260 |
Fredericia – Padborg
NAVN |
Antal spor |
Højde |
Taulov |
3 |
260 |
Kolding |
3 |
500 |
Vamdrup |
1 |
260 |
Vojens |
3 |
260 |
Rødekro |
3 |
260 |
Tinglev |
5 |
260 |
Padborg |
2 |
260 |
II. Øvrige strækninger
Lunderskov – Esbjerg
NAVN |
Antal spor |
Højde |
Vejen |
3 |
260 |
Brørup |
1 |
260 |
Holsted |
1 |
260 |
Holsted |
1 |
350 |
Gørding |
2 |
260 |
Tjæreborg |
1 |
260 |
Tjæreborg |
1 |
350 |
Esbjerg |
1 |
500 |
Esbjerg |
3 |
260 |
Tinglev – Sønderborg
NAVN |
Antal spor |
Højde |
Sønderborg |
2 |
500 |
Gråsten |
2 |
500 |
Kliplev |
1 |
350 |
Ringsted - Rødby F
NAVN |
Antal spor |
Højde |
Glumsø |
1 |
260 |
Næstved |
1 |
720 |
Lundby |
3 |
260 |
Vordingborg |
1 |
260 |
Orehoved |
1 |
260 |
Nørre-Alslev |
2 |
260 |
Eskilstrup |
2 |
260 |
Nykøbing F |
5 |
500 |
Rødby Færge |
2 |
500 |