Spm. nr. S 1260

Til trafikministeren (6/1 03) af:

René Skau Björnsson (S):

»Vil ministeren oplyse, hvilke stationer på strækningen København H til Frederikshavn, Esbjerg, Padborg, Svendborg, Rødby og andre »DSB-endestationer«, som ikke har en perronhøjde på 55 cm, samt hvilken højde stationernes perroner så har?«

Begrundelse

Det er vigtigt at få overblik over, hvilke stationers perroner som ikke lever op til den europæiske standard for perronhøjde på 55 cm og derfor vil kunne være begrænsende i forhold til et fremtidigt samfund, hvor der skal være lige muligheder for alle til, uden assistance, spontant at kunne benytte fremtidens tog for alle.

Svar (22/1 03)

Trafikministeren (Flemming Hansen):

Spørgsmålet har været forelagt Banestyrelsen, som har oplyst følgende:

»Indledningsvis bemærkes, at Banestyrelsen definerer en perron som værende på 55 cm., hvis den nominelle højde på perronen på anlægstidspunktet var sat til at være på standardhøjden 55 cm. Over tid kan der være foretaget ændringer ved en given perron, som gør, at den faktiske perronhøjde over hele perronens længde ikke er præcis 55 cm. Den faktiske perronhøjde vil langs perronens længde typisk ligge i et interval +/- 5 cm over eller under standardhøjden 55 cm.

Vedlagt findes en liste med stationer på hovedstrækninger, der betjenes med IC-3 eller IC-3 lignende materiel, hvor perronhøjden ikke er 55 cm. Her nævnes de perroner, hvis nominelle højde på anlægstidspunktet var sat til at være af en anden standardhøjde end standardhøjden 55 cm. Perronerne på disse stationer er af standardhøjden 26, 35, 50, 72 eller 76 cm. Også her gælder det, at den faktiske perronhøjde kan afvige i et interval fra standardhøjden pga. senere ændringer til perronen.

Det kan oplyses, at ved større ombygninger af de eksisterende anlæg kan perronerne, ifølge banenormen BN1-49-1h, kun ombygges til standardhøjderne 26, 35, 55 eller 76 cm. Perroner med standardhøjden 50 cm. skal, ifølge banenorm BN1-49-1h, ved fremtidige større ombygninger ombygges til standardhøjden 55 cm. Alle nyanlæg skal bygges til standardhøjden 55 cm.«

Jeg kan henholde mig til Banestyrelsens oplysninger.

Bilag

Antal perronspor på Banestyrelsens strækninger, der trafikeres med IC-3 eller IC-3-lignede materiel og med perronhøjde forskellig fra 550 mm

I. Hovedstrækningerne

København H – Nyborg

NAVN

Antal spor

Højde

København H (Fjern Syd)

7

720

København H (Fjern Syd)

1

760

Valby

1

500

Glostrup

2

500

Ringsted

1

720

 

Nyborg – Frederikshavn

NAVN

Antal spor

Højde

Holmstrup

2

350

Tommerup

1

260

Skalbjerg

2

260

Bred

2

260

Gelsted

2

260

Ejby

3

260

Nørre-Åby

1

260

Kavslunde

3

260

Børkop

3

260

Brejning

1

500

Vejle

2

500

Vejle

2

350

Horsens

2

500

Horsens

1

350

Århus H

3

500

Hadsten

1

500

Langå

1

260

Langå

3

500

Randers

4

500

Randers

1

260

Hobro

1

350

Arden

2

260

Skørping

3

260

Aalborg

4

500

Brønderslev

2

260

Vrå

2

260

Hjørring

1

260

Sindal

2

500

Tolne

1

260

Kvissel

2

260

 

Fredericia – Padborg

NAVN

Antal spor

Højde

Taulov

3

260

Kolding

3

500

Vamdrup

1

260

Vojens

3

260

Rødekro

3

260

Tinglev

5

260

Padborg

2

260

II. Øvrige strækninger

Lunderskov – Esbjerg

NAVN

Antal spor

Højde

Vejen

3

260

Brørup

1

260

Holsted

1

260

Holsted

1

350

Gørding

2

260

Tjæreborg

1

260

Tjæreborg

1

350

Esbjerg

1

500

Esbjerg

3

260

 

Tinglev – Sønderborg

NAVN

Antal spor

Højde

Sønderborg

2

500

Gråsten

2

500

Kliplev

1

350

 

Ringsted - Rødby F

NAVN

Antal spor

Højde

Glumsø

1

260

Næstved

1

720

Lundby

3

260

Vordingborg

1

260

Orehoved

1

260

Nørre-Alslev

2

260

Eskilstrup

2

260

Nykøbing F

5

500

Rødby Færge

2

500