PDF udgave (593 KB)   København,den 20. MAR 2003 Holmens Kanal 42 CVR-nr. 25-77-56-35 E-post: [email protected] 1060 København K Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655 Internet: www.fmn.dk                                          Folketingets Forsvarsudvalg Udvalgsafdelingen Christiansborg Under  henvisning  til  Forsvarsudvalgets  skrivelser  af  19.  og  20.  marts  2003  fremsender  jeg hermed i 70 eksemplarer min besvarelse af udvalgets spørgsmål nr. 2, 4 og 11 (B 118 - bilag 4), 64-67 (B 118 - bilag 10), 79-85 (B 118 – bilag 16), 108, 110, 133 og 134 (B 118 – bilag 20). Med venlig hilsen Svend Aage Jensby
  Side 2/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 4) Spørgsmål nr. 2: Ministeren bedes oplyse, hvilke  præcise opgaver korvetten Olfert  Fischer forudses at skulle varetage i forbindelse med krigen mod Irak?   Svar: Korvetten er udrustet og forberedt til at kunne udføre en bred vifte af opgaver i relation til den forestående mission i operationsområdet.   Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at oplyse noget specifikt om de opgaver, som kor- vetten eventuelt skal løse. Korvetten vil bl.a. kunne medvirke til varsling, etablering af søher- redømme, kontrol af skibsfarten, herunder anråbe skibe for at anmode om oplysninger vedrø- rende skibets seneste afgangshavn, destination og lastens omfang, eskortering og gennemfø- relse af søredning.   Korvettens våbensystemer vil i operationsområdet kunne beskytte korvetten mod en lufttrus- sel, herunder truslen fra missiler samt bidrage til nedkæmpelsen af en  regulær overfladetrus- sel, specielt fra mindre enheder.  
  Side 3/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 4) Spørgsmål nr. 4: Ministeren bedes oplyse, hvilke skridt der er taget og vil blive taget med henblik på, at dansk personel opnår den størst mulige beskyttelse under deltagelsen i den USA-ledede angrebskrig uden FN-mandat mod Irak?     Svar: Hensynet til operationssikkerhed, til allieredes sikkerhed samt ikke mindst til personellets og pårørendes  sikkerhed,  indebærer,  at  de  operative  detaljer  på  nuværende  tidspunkt  ikke  kan beskrives  i  detaljer.  De  danske  styrkebidrag  vil  operere  sammen  med  de  øvrige  koalitions- partnere, hvor gensidig beskyttelse og sikring er en fast bestanddel af de militære procedurer.    Korvettens våbensystemer vil kunne beskytte korvetten mod en lufttrussel, herunder truslen fra missiler samt bidrage til nedkæmpelsen af  en regulær overfladetrusse l, specielt fra mindre enheder, i operationsområdet.   Ubåden vil under operationer være neddykket, hvorfor det er endog meget vanskeligt at op- dage  en  undervandsbåd  af  SÆLENs  størrelse.   Såfremt  undervandsbåden  bliver  opdaget  og udsat for angreb kan undervandsbåden forsvare sig selv med sine anti-skibs torpedoer. Lægeholdet vil kunne tilknyttes et fe lthospital eller et hospitalsskib stillet til rådighed af en anden nation. Et felthospital eller et hospitalsskib placeres normalt uden for selve kampzonen.   Det danske stabs- og forbindelsespersonel i Qatar og Bahrain vil udover deres medbragte per- sonlige  beskyttelsesudrustning  efter  aftale  med  de  amerikanske  militære  myndigheder  også blive omfattet af den sikring og evt. evakuering som de amerikanske militære myndigheder gennemfører ved de amerikanske fremskudte hovedkvarterer.   De danske styrkebidrag består af fastansat personel, hvis uddannelse, erfaring og motivation er på højt niveau. Styrkebidragene råder over fuldt moderne udrustning, herunder personlig udrustning.  Ubåden  og  korvetten  har  fået nyt  opgraderet  ABC  sporings-  og  moniteringssy- stem.   Sejlende personel er vaccineret mod Leverbetænde lse, Meningitis, Stivkrampe, Polio, Tyfus og Kolera samt Anthrax. Personel på land er herudover vaccineret mod Rabies.  
  Side 4/19   Med personellets uddannelse og træn ing, materiellets beskaffenhed samt iagttagelsen af nød- vendige procedurer vil der blive taget de bedst mulige forholdsregler over for mulige fare- momenter.   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B118-bilag 4) Spørgsmål nr. 11: Ministeren bedes oplyse, hvordan de samlede omkostninger ved aktionen vil blive finansie- ret?    Svar: Merudgifterne forbundet med udsendelse af korvetten Olfert Fischer, ubåden Sælen, et læge- hold samt to patruljebåde til NATO's operation Active Endeavour i Middelhavet vil afhænge af bidragenes endelige sammensætning og mulighederne for sama rbejde med andre nationer. Bidragene skønnes at kunne indebære  merudgifter i størrelsesordenen 60 mio. kr. for en seks måneders udsendelse. Heri er inkluderet en merudgift på 15 mio. kr. til udsendelse af to pa- truljebåde til operation Active Endeavour. Disse merudgifter vil blive afholdt inden for den afsatte ramme til forsvarets internationale engagement inklusive den afsatte reserve. Regeringen har endvidere til hensigt at afsætte  300 mio. kr. af allerede eksisterende midler under  ulandsrammen  til  brug  for  humanitær  bista nd,  herunder  flygtninge,  og  til  genopbyg- ningsbistand i Irak.
  Side 5/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 10) Spørgsmål nr. 64: Hvad forstår ministeren ved "etablering af søherredømme", og hvad er det specifikke danske bidrag hertil? Svar: Ved etablering af søherredømme hindres modstanderens brug af søterritoriet samtidig med, at egen brug af søterritoriet sikres. Dette omfatter om nødvendigt nedkæmpelse af modstande- rens maritime enheder og sikring af egne enheder mod angreb fra fly og missiler. Korvetten og ubåden vil i forbindelse med etablering af søherredømme kunne indsættes i løs- ning af en lang række opgaver, herunder: ·    Opbygning af et maritimt situationsbillede med detaljeret kendskab til såvel situationen i luften som situationen over og under vandoverfladen. Situationsbilledet opbygges ved an- vendelse af aktive og passive sensorer. ·    Monitering af skibstrafik. ·    Gensidig beskyttelse mellem tilstedeværende enheder i form  af egenbeskyttelse samt be- skyttelse af andre enheder med rådige våbensystemer. ·    Efterretningsindhentning til brug for rettidig varsling. ·    Udøvelse af magt ved anvendelse af rådige våbensystemer.
  Side 6/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 10) Spørgsmål nr. 65: Hvilke funktioner skal den danske ubåd varetage, som ikke allerede varetages af USA? Svar: Den danske ubåds størrelse gør den særligt velegnet til at gennemføre skjult efterretningsind- hentning i kystnære og snævre farvande. Ubåden  er i stand til at komme tæt på kysten og kan operere på lavt vand, hvilket større ubåde ikke kan. USA råder ikke over denne type ubåde.  
  Side 7/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 10) Spørgsmål nr. 66: Hvad forstår ministeren ved "et mindre lægehold"? Svar: Et dansk lægehold består i denne  situation af tre personer: Én kirurg, én anæstesilæge og én operationssygeplejerske. Der kan også indgå en anæstesisygeplejerske i et lægehold. Lægeholdet vil selvstændigt kunne forestå be døvelse og operative indgreb. Holdets kapacitet vedrørende operationstyper vil afhænge af den pågæld ende kirurgs speciale.   Lægeholdet vil kunne tilknyttes et fe lthospital eller et hospitalsskib stillet til rådighed af en anden nation.
  Side 8/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 10) Spørgsmål nr. 67: Kan lægeholdet blive mindre og fortsat udgøre et lægehold? Svar: Det danske lægehold, der er tilbu dt, består af tre personer: Én kirurg, én anæstesilæge og én operationssygeplejerske.   Lægeholdets  tre  funktioner  udgør   hovedfunktionerne  i  et  operationsteam.  Personel,  der  be- strider hovedfunktionerne, skal i særlig grad  være sammenarbejdet. Såfremt lægeholdet redu- ceres, vil det ikke udgøre et hold men enkeltpersoner.
  Side 9/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 16) Spørgsmål nr. 79: Hvordan  bliver  de  danske  soldaters  kommandogang,  når  de  stilles  under  den  amerikanske centralkommando? Svar: Forsvarschefen  opretholder  til  stadighed  fuld  kommando  over  danske  styrker.  I  forbindelse med operationen vil der blive afgivet operativ kontrol til den amerikanske ledelse af den mul- tinationale koalition, hvilket bl.a. betyder, at denne kan pålægge det danske styrkebidrag op- gaver inden for specifikke rammer.   Ubåden og korvetten samt stabs- og forbindelsespersonel i Bahrain vil komme under operativ kontrol af USA´s ”Coalition Joint Force Maritime Component Command” i Bahrain, der er ansvarlig for den maritime indsats.   Lægeholdet vil indgå som en del af en sø- eller landbaseret hospitalsfacilitet og vil således komme under operativ kontrol af denne.   Stabs-  og  forbindelsespersonel,  som  er  placeret  ved  den  amerikanske  centralkommandos fremskudte hovedkvarter i Qatar, er under national kommando og kontrol.  
  Side 10/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 16) Spørgsmål nr. 80: Hvilken betydning har det for de danske soldater, at de står under amerikansk ledelse, såfremt de gør sig skyldige i tjenesteforsømmelse eller laver en fejloperation? Svar: I forbindelse med operationen vil der blive afgivet operativ kontrol til den amerikanske ledel- se  af  den  multinationale  koalition,  hvilket  blandt  andet  betyder,  at  denne  kan  pålægge  det danske styrkebidrag opgaver inden for specifikke rammer. Forsvarschefen opretholder til stadighed fuld kommando over danske styrker. Det betyder, at ansvaret for administrative forhold m.v. vedrørende det afgivne personel vil forblive et natio- nalt anliggende, ligesom der ikke med kommandodelegationen overdrages jurisdiktionskom- petence over personellet til en amerikansk chef.  
  Side 11/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 16) Spørgsmål nr. 81: Kan udvalget få tilsendt et kortmateriale, som viser ubådens og korvettens arbejdsområde? Svar:   Ubåden og Korvetten forventes indsat i Den Persiske Golf, men vil også kunne indsættes i andre farvande.   40º 35º 30º 25º 20º 15º 10º 60º 55º 50º 45º 40º 35º 30º Cairo Alexandria Port Said Tel Aviv Haifa Tripoli Beirut Nicosia Limassol Damaskus Hims Elat Suez Aswan Amman Adana Mosul Kirkuk Karbala Baghdad An Nasiriyah Hamadan Abadan Kuwait Kuwait Kashan Esfahan Yazd Shiraz Bushehr Bahrain Buraydah Shaqra Riyadh Qena Syrien Israel Jordan Ægypten Cypern Tyrkiet Konya Ankara Istanbul Izmir Irak Qatar United Arab Emirates Al Manamah Doha Dubai Abu Dhabi Bandar e Lengeh Bandar Abbas Jask Muscat Sur Oman Salalah Tarim Al Mukalla San’a Al Hudaydah Yemen Aden Somalia Djibouti Djibouti Berbera Hargeysa Bendder Beyla Xaafuun Ethiopia Gonder Addis Abeba Harer Eritrea Asmera Mits’iwa Khartoum Wad Medani Kassala Sudan Saudi Arabia Turkmenistan Armenia Yerevan Tabriz Azerbaijan Rasht Baku Tehran Babol Krasnovodsk Ashkhabad Mashhad Afghanistan Zahidan Iran Kerman Jerusalem Al Jawf Sakakan Al Madinah Jiddah Mecca Port Sudan Suakin Arabian sea Mediterranean Sea 0 500 1.000 1.500 km
  Side 12/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B118-bilag 16) Spørgsmål nr. 82: Hvornår forventes 2 patruljebåde at skulle deployere? Svar: De to danske patruljebåde forventes at kunne deployere til området omkring Gibraltar Strædet fra 31. marts 2003.
  Side 13/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B118-bilag 16) Spørgsmål nr. 83: Kan forsvarsministeren uddybe forslagets bemærkninger om "har  taget skridt til at sikre en forsvarlig retlig status for det personel som udsendes i forbindelse med operationen"? Svar: For så vidt angår det personel, der skal udstationeres i Qatar, kan det oplyses, at Qatar har krævet jurisdiktionskompetence over udstationer et personel i landet. For at imødegå de uhen- sigtsmæssigheder, som dette even tuelt kan medføre, har forsvaret opnået amerikansk tilsagn om eskorte af dansk personel under transport i Qatar samt amerikansk beskyttelse under op- holdet ved hovedkvarteret. Dansk personel er endvidere pålagt kun i begrænset omfang og i tjenstligt øjemed at forlade den amerikanske base. Der er tre personer, der er udstationeret permanent i Bahrain. De to opholder sig i landet på diplomatpas. Den sidste opholder sig på almindeligt pas samt visum. Der arbejdes i øjeblikket på at få disse tre personer akkrediteret til den danske ambassade i Riyadh, Saudi Arabien. Ubåden  og  korvetten  skal  alene  anløbe  havn i  Bahrain  i  forbindelse  med  genforsyning  og vartning. Der vil i forbindelse hermed i hvert enkelt tilfælde blive søgt om anløbstilladelse. Forsvarsministeriet har endnu ikke oplysninger om, hvor lægeholdet skal indsættes. Så snart der modtages oplysning herom, vil Forsvarsministeriet tage skridt til at sikre den retlige status for dette personel.
  Side 14/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 16) Spørgsmål nr. 84: Hvilke beskyttelsesmuligheder og udstyr har det  danske personel, der indsættes hvor der er risiko for angreb med biologiske og kemiske våben? Svar: De danske styrkebidrag råder over fuldt moderne udrustning, herunder personlig udrustning og udrustning til beskyttelse mod atomare, biologiske og kemiske (ABC) våben.   Ubåden og korvetten har fået nyt opgraderet ABC sporings- og moniteringssystem. Korvetten er forsynet  med et centralt  ABC-beskyttelsesudstyr for  at  lukke skibets  indre  lufttæt. Dette anvendes til imødegåelse af biologiske og kemiske kampstoffer. Endvidere er skibet udstyret med prewetting, der indhyller skibet i en vandtåge, som medvirker til at beskytte mod biolo- giske og kemiske kampstoffer. Ubåden har ikke et kollektivt beskyttelsesudstyr, idet under- vandsbåden opererer neddykket, hvor undervandsbådens lufttætte  integritet udgør beskyttel- sen. Stabs- og forbindelsespersonel vil være placeret  ved amerikanske installationer og vil derfor – udover  personlig  beskyttelsesudstyr  -  være  omfattet  af  den  ABC-varsling,  den  kollektive ABC-beskyttelse og den ABC-behandling, der er gældende for amerikansk personel. Sejlende personel er vaccineret mod Leverbetænde lse, Meningitis, Stivkrampe, Polio, Tyfus og Kolera samt Anthrax. Personel på land er herudover vaccineret mod Rabies.  
  Side 15/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 16) Spørgsmål nr. 85 Kan forsvarsministeren give en uddybning af forsvarets særlig e erstatningsordning? Svar: Forsvarets personel, som udsendes til udlandet med henblik på deltagelse i konfliktforebyg- gende, fredsbevarende, humanitære og andre lignende  opgaver, er omfattet af forsvarets sær- lige erstatnings- og godtgørelsesordning, som har hjemmel i lov om forsvarets personel § 11a. Ordningen blev etableret i 1995, og formålet var at skabe en ordning, der uafhængig af private forsikringsselskaber kan yde erstatning ved død eller godtgørelse for varigt mén, såfremt den ansatte kommer til skade under udførelsen af de nævnte tjenester.   Ordningen gælder uafhængigt af andre lovfasts atte erstatnings- eller pensionsordninger, som fx lov om sikring mod følger af arbejdsskade, erstatningsansvarsloven og tjenestemandspen- sionsloven mv. Ydelser efter ordningen afhænger ej heller af,  om der i situationen udbetales forsikringsbeløb fra private forsikringer. Det er en forudsætning for erstatningens/godt gørelsens udbetaling, at den ansatte omkommer eller kommer til skade under eller som følge af tjenesten.   Størrelsen af erstatninger og godtgørelse for varigt mén er følgende (2003): Ved tab af forsørger    990.500,- kr. Ved tab af ikke- forsørger, erstatning til boet 494.500,- kr. Godtgørelse for varigt mén på 100 % eller mere                    1.485.000,- kr. (Godtgørelse for varigt mén ydes ved méngrader på 5% og derover.)
  Side 16/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 20) Spørgsmål nr. 108: Hvor dyr bliver efter regeringens oplysninger en krig mod Irak? Svar: Regeringen er ikke i besiddelse af et skøn over de samlede udgifter til en multinational indsats mod Irak, men for så vidt angår de danske udgifter henvises til besvarelsen af spørgsmål 11.   
  Side 17/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 20) Spørgsmål nr. 110: Hvilke opgaver skal de danske soldater løse i en krig mod Irak? Svar: Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at oplyse noget specifikt om de opgaver, som kor- vetten og ubåden eventuelt skal løse. Ubåden med dets personel vil bl.a. kunne medvirke til efterretningsindhentning, varsling og etablering af søherredømme. Korvetten med dets personel vil bl.a. kunne medvirke til varsling, etablering af søherredøm- me, kontrol af skibsfarten, eskortering og gennemførelse af søredning. Lægeholdet vil selvstændigt kunne forestå be døvelse og operative indgreb. Holdets kapacitet vedrørende operationstyper vil afhænge af den pågæld ende kirurgs speciale.   Stabs- og forbindelsespersonellet vil bidrage til planlægning af operationer, hvor danske styr- kebidrag indgår, samt holde forbindelse med de amerikanske og øvrige koalitionslandes mili- tære myndigheder.
  Side 18/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 20) Spørgsmål nr. 133: Hvilken betydning har det efter regeringens opfattelse, at danske soldater sendes i krig uden en bred opbakning fra Folketinget? Svar: Regeringen ser gerne en bred politisk opbakning, når danske styrker udsendes i internationale operationer.  Regeringen  har  væ ret  imødekommende  over  for  Folketingets  partier  ved  sam- mensætning af det danske styrke bidrag og havde derfor håbet, at der kunne skabes et bredt flertal for denne folketingsbeslutning. Det afgørende er, at danske soldater udsendes på bag- grund af en beslutning truffet af et flertal i Folketinget.
  Side 19/19   Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 20. MAR 2003 (B 118-bilag 20) Spørgsmål nr. 134: Hvilken betydning har det, at danske soldater skal operere under amerikansk kommando? Svar: I forbindelse med operationen vil der blive afgivet operativ kontrol til den amerikanske ledel- se  af  den  multinationale  koalition,  hvilket  blandt  andet  betyder,  at  denne  kan  pålægge  det danske styrkebidrag opgaver inden for specifikke rammer. Danske styrker har gennem øvelser og operationer i NATO-regi et stort kendskab til ameri- kanske  procedurer,  hvorfor  en  militær  akti on  mod  Irak  under  amerikansk  kommando  ikke vurderes at medføre særlige problemer i relation til kommandoforhold. Forsvaret vil nøje følge og koordinere styrkeindsættelsen gennem de etab lerede forbindelses- arrangementer i Qatar og Bahrain.   Forsvarschefen opretholder til stadighed fuld kommando over danske styrker. Det betyder, at ansvaret for administrative forhold m.v. vedrørende det afgivne personel vil forblive et natio- nalt anliggende, ligesom der ikke med kommandodelegationen overdrages jurisdiktionskom- petence over personellet til en amerikansk chef.