Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2002-730-0712
Dok.:
LHO21175
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 4. april 2003 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for-
slag til lov om ændring af straffeloven og udlændingeloven (Kvindelig omskæring) (L 183
bilag 5).
Spørgsmål nr. 2:
Ministeren bedes redegøre nærmere for lovforslagets udformning, herunder især
hvordan ministeren forholder sig til mindretalsudtalelsen fra Gorm Toftegaard Niel-
sen i Jurisdiktionsudvalgets udtalelse.
Svar:
I sin særudtalelse kritiserer professor Gorm Toftegaard Nielsen den tekniske udformning af lov-
forslaget ud fra to hovedsynspunkter:
Med hensyn til forslaget om at indføre en særlig bestemmelse i straffelovens § 245 a om kvinde-
lig omskæring anfører Gorm Toftegaard Nielsen, at det er i modstrid med strafferetlig lovgiv-
ningstradition at vedtage en bestemmelse om kriminalisering af et forhold, der allerede er klart
strafbart efter andre bestemmelser, når lovgiver ikke ønsker at ændre strafferammen.
I lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 4.3 er der redegjort for begrundelsen for forsla-
get om at indføre en særskilt bestemmelse om straf for omskæring af piger og unge kvinder. Som
det fremgår heraf, er kvindelig omskæring i dag strafbart efter straffelovens voldsbestemmelser
(§§ 244-246). Hovedformålet med den foreslåede særbestemmelse i § 245 a er således ikke en
egentlig nykriminalisering, men at sende et klarere signal til de berørte befolkningsgrupper her i
landet og dermed bl.a. understøtte den forebyggende oplysningsindsats over for disse grupper.
Den foreslåede bestemmelse afklarer imidlertid også visse tvivlsspørgsmål, som kunne opstå
med hensyn til anvendelsen af de almindelige voldsbestemmelser. Det gælder navnlig i forbin-
delse med den mildeste form for kvindelig omskæring, hvorved slimhindefolden over klitoris
fjernes såkaldt sunnaomskæring hvor det næppe helt kan udelukkes, at der efter omstændig-
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2002-730-0712
Dok.:
LHO21176
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
hederne vil kunne være tvivl om, hvorvidt det konkrete forhold skal henføres under straffelovens
§ 244 eller § 245, og hvor der eventuelt også vil kunne opstå spørgsmål om betydningen af et
samtykke til indgrebet, idet samtykke til et legemsangreb i nogle tilfælde kan medføre, at angre-
bet ikke er retsstridigt.
Den foreslåede bestemmelse er endvidere udformet således, at enhver form for kvindelig omskæ-
ring vil være strafbar med en strafferamme, der svarer til straffelovens § 245 om legemsbeskadi-
gelse mv. dvs. fængsel i indtil 6 år og således, at de groveste tilfælde ligesom i dag vil kunne
være omfattet af straffelovens § 246 med en strafferamme på fængsel i indtil 10 år.
For så vidt angår den mildeste form for kvindelig omskæring, har Justitsministeriet herved navn-
lig lagt vægt på, at der efter oplysninger fra Sundhedsstyrelsen bl.a. på grund af de anatomiske
forhold omkring klitoris vil være meget betydelig risiko for mere omfattende skader også ved
denne form for omskæring, og at det næppe forekommer i praksis, at dette indgreb foretages,
uden at der også fjernes en del af klitoris.
Af samme grund samt i øvrigt under hensyn til de alvorlige skader og andre helbredsmæssige
følger, som indgrebet kan have bør der efter Justitsministeriets opfattelse ikke kunne gives
samtykke til nogen form for kvindelig omskæring med den virkning, at indgrebet bliver straffrit.
Justitsministeriet har fundet det rigtigst, at dette fastslås i loven, jf. ordene med eller uden sam-
tykke i den foreslåede bestemmelse.
Gorm Toftegaard Nielsen anfører dernæst, at omskæring, der foretages i udlandet, allerede efter
de gældende regler om straffemyndighed i straffelovens § 8, nr. 2, kan straffes her i landet, selv
om handlingen er foretaget i et land, hvor kvindelig omskæring ikke er strafbart. Efter Gorm
Toftegaard Nielsens opfattelse er der på den baggrund ikke behov for at fravige kravet om dob-
belt strafbarhed i straffelovens § 7 i sager om kvindelig omskæring. Gorm Toftegaard Nielsen
foreslår dog, at retstilstanden præciseres ved i § 8, nr. 2, at tilføje en henvisning til forældres
pligt til at beskytte deres børn, jf. forældremyndighedslovens regler herom.
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2002-730-0712
Dok.:
LHO21176
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.2, indebærer kravet om dobbelt
strafbarhed, at legemsbeskadigelse, som er foretaget i udlandet, kun kan straffes her i landet,
hvis handlingen også er strafbar i det pågældende land. Det anføres endvidere, at der i den juridi-
ske litteratur har været rejst spørgsmål om, hvorvidt kvindelig omskæring, som foretages i et
land, hvor det ikke er strafbart, uanset reglen i straffelovens § 7 vil kunne straffes her i landet i
medfør af straffelovens § 8, nr. 2.
Efter denne bestemmelse kan handlinger, som er foretaget i udlandet, straffes her i landet, uanset
hvor gerningsmanden hører hjemme, og uanset om handlingen er strafbar i det pågældende land,
hvis handlingen krænker en forpligtelse, som det ifølge lov påhviler gerningsmanden at iagttage
i udlandet. Bestemmelsen kan sammenholdes med forældremyndighedslovens § 2, stk. 2, hvor-
efter den, som har forældremyndigheden over et barn, har pligt til at beskytte barnet mod kræn-
kende behandling.
Der foreligger ikke domstolsafgørelser om spørgsmålet, men som anført i lovforslagets bemærk-
ninger må det efter Justitsministeriets opfattelse anses for tvivlsomt, om straffelovens § 8, nr. 2,
kan anvendes ved omskæringer, der foretages i udlandet.
Gorm Toftegaard Nielsens forslag går som nævnt ud på at fastslå i straffeloven, at den pligt til at
beskytte børn mod krænkende behandling, som efter forældremyndighedsloven påhviler foræl-
dremyndighedens indehaver, også gælder, hvis barnet befinder sig i udlandet.
Denne løsning ville imidlertid efter Justitsministeriets opfattelse ikke skabe den klare retsstilling,
som der er behov for navnlig med henblik på at understøtte den forbyggende indsats mod kvin-
delig omskæring. En sådan lovændring, der bygger på den generelle omsorgspligt efter foræl-
dremyndighedsloven, ville indebære en bredere, men samtidig noget ubestemt afgrænsning af
dansk straffemyndighed, fordi der vil kunne være tvivl om den konkrete rækkevidde af omsorgs-
pligten i forskellige situationer.
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2002-730-0712
Dok.:
LHO21176
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Hertil kommer, at en bestemmelse om straffemyndighed baseret på forældremyndighedsloven
under alle omstændigheder kun ville kunne anvendes over for den omskårne piges forældre, ikke
over for andre personer, herunder familiemedlemmer, der har foretaget omskæringen eller med-
virket hertil i udlandet.
Justitsministeriet har på den anførte baggrund fundet, at straffelovens § 8, nr. 2, ikke udgør et
tilstrækkeligt grundlag for dansk straffemyndighed i sager om omskæring af piger og unge kvin-
der. Jurisdiktionsudvalget, med undtagelse af Gorm Toftegaard Nielsen, har tilsluttet sig denne
opfattelse.
Det er fremhævet i lovforslagets bemærkninger, at der ikke kan sluttes modsætningsvis fra den
foreslåede nye bestemmelse i § 7, stk. 3, i forhold til bestemmelsen i straffelovens § 8, nr. 2. Be-
stemmelsen i § 8, nr. 2, vil således fortsat kunne udgøre grundlaget for dansk straffemyndighed i
sager om andre overgreb, som herboende forældre måtte begå i udlandet mod deres børn.
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2002-730-0712
Dok.:
LHO21176
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 4. april 2003 fra Folketin-
gets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven og udlændingeloven
(Kvindelig omskæring) (L 183 bilag 5).
/