Justitsministeriet
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Dato:
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2002-730-0712
Dok.:
LHO21212
+ bilag
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 7 af 2. maj 2003 fra Folketingets
Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven og udlændingeloven (Kvinde-
lig omskæring) (L 183 bilag 26).
/
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2002-730-0712
Dok.:
LHO21203
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 og 5 af 25. april 2003 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven og udlændingeloven (Kvindelig omskæring) (L
183 bilag 18 og 19).
Spørgsmål nr. 4:
Ministrene bedes redegøre for, i hvilket omfang spørgsmålet om kvindelig omskæ-
ring har været behandlet i FN-regi.
Svar:
For så vidt angår FN-konventioner på Justitsministeriets område kan det oplyses, at FN's kon-
vention af 20. november 1989 om børns rettigheder (Børnekonventionen) er ratificeret eller til-
trådt af næsten alle FN's medlemslande. Efter konventionens artikel 24, stk. 3, skal deltager-
landene tage alle effektive og passende foranstaltninger for at afskaffe traditionsbundne ritualer,
som er skadelige for børns sundhed. Det fremgår af pkt. 3.3. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, at konventionens bestemmelse om traditionsbundne ritualer, som er skadelige for
børns sundhed efter Justitsministeriets opfattelse bl.a. omfatter omskæring af piger, idet kvinde-
lig omskæring har lemlæstende karakter og ikke i noget tilfælde kan være lægeligt begrundet.
Ved konventionen er der oprettet en komité vedrørende barnets rettigheder (Børnekomitéen), der
er tillagt kompetence til at påse, at medlemsstaterne efterlever deres forpligtelser i henhold til
konventionen. Deltagerstaterne er forpligtet til at indsende periodiske rapporter til komitéen om
de foranstaltninger, de har truffet for at virkeliggøre de rettigheder, der er anerkendt i konventio-
nen, og om de fremskridt, der er gjort med hensyn til nydelsen af disse rettigheder. Børnekomi-
téen gennemgår rapporterne med de pågældende medlemsstater og udarbejder på baggrund af
drøftelserne nogle afsluttende bemærkninger og anbefalinger.
- 3 -
I disse bemærkninger og anbefalinger, der må antages at udgøre et væsentligt bidrag til fortolk-
ningen af konventionen, har Børnekomitéen ved flere lejligheder fundet anledning til at udtrykke
sin dybe bekymring over den praksis vedrørende omskæring af piger, der fortsat eksisterer i vis-
se deltagerstater. Det må på den baggrund antages, at der også efter Børnekomitéens opfattelse
gælder en konventionsmæssig forpligtelse for deltagerstaterne til at gribe ind over for tilfælde af
omskæring af piger.
Spørgsmål nr. 5:
Ministeren bedes præcisere, at lovforslaget ikke er rettet alene mod bestemte be-
folkningsgrupper, f.eks. somaliere, eller folk, som har en bestemt religiøs overbevis-
ning.
Svar:
Justitsministeriet kan bekræfte, at lovforslaget ikke er rettet alene mod bestemte befolk-
ningsgrupper eller mod personer med en bestemt religiøs overbevisning.
Den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 245 a omfatter således kvindelig omskæring, uan-
set hvem der foretager omskæringen, og den foreslåede ændring af § 7 indebærer, at danske
statsborgere og personer, der er bosat i den danske stat, som overtræder den foreslåede § 245 a,
kan straffes her i landet, selv om den pågældende handling ikke er strafbar i det land, hvor hand-
lingen er foretaget.
Noget andet er, at skikken med kvindelig omskæring som anført i lovforslagets bemærkninger er
mest udbredt i nogle lande i Afrika syd for Sahara navnlig i Somalia samt i Ægypten, lande i
den sydlige del af Den Arabiske Halvø og i enkelte andre lande i verden.