Justitsministeriet Lovafdelingen Folketinget   Retsudvalget Christiansborg 1240 København K. Dato: Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2002-730-0712 Dok.: LHO21173 + bilag Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 1. april 2003 fra Folketin- gets  Retsudvalg  vedrørende  forslag  til  lov  om  ændring  af  straffeloven  og  udlændingeloven (Kvindelig omskæring) (L 183 – bilag 3). /
Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2002-730-0712 Dok.: LHO21169 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 1. april 2003 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for- slag til lov om ændring af straffeloven og udlændingeloven (Kvindelig omskæring) (L 183 – bilag 3). Spørgsmål nr. 1: ”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 1. april 2003 fra SORA & SKS, jf. L 183 – bilag 2.” Svar: SORA & SKS anfører i henvendelsen bl.a., at der er behov for en forebyggende oplysningsind- sats over for de relevante befolkningsgrupper. I bemærkningerne til lovforslaget er der bl.a. redegjort for Sundhedsstyrelsens projekt ”Oplys- ningsindsats mod omskæring af piger”, der blev gennemført i perioden 1997-2000, samt for an- befalingerne om den fremtidige oplysningsindsats i den rapport om kvindelig omskæring, som en tværministeriel  arbejdsgruppe  har  udarbejdet  i  januar  2003  (punkt  3.6.  i  de  almindelige  be- mærkninger til lovforslaget). I henvendelsen berøres endvidere spørgsmålet om mulige konkrete tilfælde af kvindelig omskæ- ring her i landet. Som anført i Justitsministeriets besvarelse af 25. februar 2003 af spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg (L 94 – bilag 11), har Justitsministeriet og Rigsadvokaten ikke kendskab til konkrete straffesager vedrørende kvindelig omskæring her i landet. Det  fremgår  bl.a.  af  den  ovenfor  nævnte  rapport  fra  den  tværministerielle  arbejdsgruppe  om kvindelig omskæring, at de gældende regler om underretningspligt over for de sociale myndig-
- 3 - heder,  jf.  servicelovens  §§  35  og  36,  finder  anvendelse,  hvis  læger,  lærere,  pædagoger,  sund- hedsplejersker eller andre relevante faggrupper bliver bekendt med, at en pige skal omskæres, eller at en pige som følge af omskæring har store psykiske, sociale og fysiske vanskeligheder.   SORA & SKS anfører endelig, at man er enig i professor Gorm Toftegaard Nielsens særudtalelse i Jurisdiktionsudvalgets udtalelse om et udkast til lovforslaget.    Gorm Toftegaard Nielsen anfører bl.a., at kvindelig omskæring, der foretages i udlandet, efter hans opfattelse vil kunne straffes her i landet i medfør af forældremyndighedslovens regler om forældres pligt til at beskytte deres børn mod krænkende behandling og den gældende regel om dansk straffemyndighed i straffelovens § 8, nr. 2. Efter den sidstnævnte bestemmelse kan en per- son straffes her i landet for handlinger begået i udlandet, uanset om handlingen er strafbar i det land, hvor den er begået, hvis handlingen ”krænker en forpligtelse, som det ifølge lov påhviler gerningsmanden at iagttage i udlandet.” Gorm Toftegaard Nielsen foreslår, at dette præciseres ved i straffelovens § 8, nr. 2, at tilføje en henvisning til forældres pligt til at beskytte deres børn. Som der nærmere er redegjort for i lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.2, må det efter Justitsministeriets opfattelse anses for tvivlsomt, om straffelovens § 8, nr. 2, kan anvendes ved omskæringer, der foretages i udlandet. Under alle omstændigheder vil bestemmelsen i givet fald alene kunne anvendes over for den omskårne piges forældre, ikke over for andre personer, der har foretaget omskæringen eller medvirket hertil i udlandet. Justitsministeriet har bl.a. på den baggrund ikke fundet grundlag for at foreslå en ændring af straffelovens § 8, nr. 2, som anført af Gorm Toftegaard Nielsen. Jurisdiktionsudvalgets medlemmer – bortset fra Gorm Toftegaard Nielsen – har tilsluttet sig, at udvidelsen  af  dansk  straffemyndighed  i  sager  om  kvindelig  omskæring  sker  ved  fravigelse  af kravet om dobbelt strafbarhed i straffelovens § 7.