Justitsministeriet
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Dato:
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2002-730-0712
Dok.:
LHO21173
+ bilag
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 1. april 2003 fra Folketin-
gets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven og udlændingeloven
(Kvindelig omskæring) (L 183 bilag 3).
/
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2002-730-0712
Dok.:
LHO21169
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 1. april 2003 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for-
slag til lov om ændring af straffeloven og udlændingeloven (Kvindelig omskæring) (L 183
bilag 3).
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 1. april 2003 fra SORA & SKS, jf. L
183 bilag 2.
Svar:
SORA & SKS anfører i henvendelsen bl.a., at der er behov for en forebyggende oplysningsind-
sats over for de relevante befolkningsgrupper.
I bemærkningerne til lovforslaget er der bl.a. redegjort for Sundhedsstyrelsens projekt Oplys-
ningsindsats mod omskæring af piger, der blev gennemført i perioden 1997-2000, samt for an-
befalingerne om den fremtidige oplysningsindsats i den rapport om kvindelig omskæring, som en
tværministeriel arbejdsgruppe har udarbejdet i januar 2003 (punkt 3.6. i de almindelige be-
mærkninger til lovforslaget).
I henvendelsen berøres endvidere spørgsmålet om mulige konkrete tilfælde af kvindelig omskæ-
ring her i landet.
Som anført i Justitsministeriets besvarelse af 25. februar 2003 af spørgsmål nr. 3 fra Folketingets
Retsudvalg (L 94 bilag 11), har Justitsministeriet og Rigsadvokaten ikke kendskab til konkrete
straffesager vedrørende kvindelig omskæring her i landet.
Det fremgår bl.a. af den ovenfor nævnte rapport fra den tværministerielle arbejdsgruppe om
kvindelig omskæring, at de gældende regler om underretningspligt over for de sociale myndig-
- 3 -
heder, jf. servicelovens §§ 35 og 36, finder anvendelse, hvis læger, lærere, pædagoger, sund-
hedsplejersker eller andre relevante faggrupper bliver bekendt med, at en pige skal omskæres,
eller at en pige som følge af omskæring har store psykiske, sociale og fysiske vanskeligheder.
SORA & SKS anfører endelig, at man er enig i professor Gorm Toftegaard Nielsens særudtalelse
i Jurisdiktionsudvalgets udtalelse om et udkast til lovforslaget.
Gorm Toftegaard Nielsen anfører bl.a., at kvindelig omskæring, der foretages i udlandet, efter
hans opfattelse vil kunne straffes her i landet i medfør af forældremyndighedslovens regler om
forældres pligt til at beskytte deres børn mod krænkende behandling og den gældende regel om
dansk straffemyndighed i straffelovens § 8, nr. 2. Efter den sidstnævnte bestemmelse kan en per-
son straffes her i landet for handlinger begået i udlandet, uanset om handlingen er strafbar i det
land, hvor den er begået, hvis handlingen krænker en forpligtelse, som det ifølge lov påhviler
gerningsmanden at iagttage i udlandet. Gorm Toftegaard Nielsen foreslår, at dette præciseres
ved i straffelovens § 8, nr. 2, at tilføje en henvisning til forældres pligt til at beskytte deres børn.
Som der nærmere er redegjort for i lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.2, må det
efter Justitsministeriets opfattelse anses for tvivlsomt, om straffelovens § 8, nr. 2, kan anvendes
ved omskæringer, der foretages i udlandet. Under alle omstændigheder vil bestemmelsen i givet
fald alene kunne anvendes over for den omskårne piges forældre, ikke over for andre personer,
der har foretaget omskæringen eller medvirket hertil i udlandet. Justitsministeriet har bl.a. på den
baggrund ikke fundet grundlag for at foreslå en ændring af straffelovens § 8, nr. 2, som anført af
Gorm Toftegaard Nielsen.
Jurisdiktionsudvalgets medlemmer bortset fra Gorm Toftegaard Nielsen har tilsluttet sig, at
udvidelsen af dansk straffemyndighed i sager om kvindelig omskæring sker ved fravigelse af
kravet om dobbelt strafbarhed i straffelovens § 7.