Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl

Skatteudvalget
(L 42 - bilag 14)
(Offentligt)

Skatteministeriet J.nr.06.2002-231-4

Den

 

 

 

Til

Folketingets Skatteudvalg

L 42 42 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af polyvinylklorid og ftalater samt andre afgiftslove (Regelforenkling af visse afgifter)

Hermed fremsendes i 70 eksemplarer ændringsforslag, som jeg ønsker stillet til 2. behandlingen af ovennævnte lovforslag.

 

 

 

 

 

 

Svend Erik Hovmand

 

 

/ John Fuhrmann

Ændringsforslag

til

2. behandling af forslag til lov om ændring af lov om afgift af polyvinylklorid og ftalater samt andre afgiftslove (Regelforenkling af visse afgifter) (L 42)

 

Til § 2

 

1) Nr. 2 affattes således:

"I § 9 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

"Stk. 4. Affald i form af sten, tegl og brokker og lettere forurenet jord, der overholder afskæringskriterierne, der er angivet i vejledning nr. 7, 2000 fra Miljøstyrelsen, kan tilføres deponeringsanlæg uden, at der skal svares affaldsafgift. Mængden af sten, tegl og brokker og lettere forurenet jord kan samlet årligt maksimalt udgøre 2 pct. af den samlede tilførte affaldsmængde og skal tilføres anlægget i selvstændige hele læs. De 2 fraktioner må kun anvendes afgiftsfrit til daglig afdækning og interimsveje.""

[Fastlåsning af afskæringskriterierne og præcisering]

 

2) Efter nr. 4 indsættes som nye numre:

"01. I § 11, stk. 4, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum: "Medforbrænding af affald omfatter ikke produktion af energi."

[Præcisering af begrebet medforbrænding]

02. Efter § 11, stk. 7, litra c, indsættes:

"d) Anlæg til deponering af jord fra afvaskning af roer.""

[Præcisering af afgiftsfritagelsen for anlæg til deponering af roejord]

 

Til § 3

3) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

"01. I § 1, nr. 2, ændres "tilsat" til: "med".

02. I § 1, nr. 3, ændres "ikke er tilsat" til: "er uden"."

[Forenkling samt ny afgrænsning af den volumenbaserede afgift]

 

4) Efter nr. 4 indsættes som nye numre:

"01. I § 2, stk. 4, der bliver stk. 6, ændres "stk. 3" til: "stk. 5".

02. I § 2, stk. 5, der bliver stk. 7, ændres "stk. 4" til: "stk. 6".

03. I § 2, stk. 6, der bliver stk. 8, ændres to steder "stk. 3" til: "stk. 5".

04. I § 2, stk. 7, der bliver stk. 9, ændres to steder "stk. 3" til. "stk. 5"."

[Konsekvensrettelser som følge af lovforslagets § 3, nr. 4]

 

Bemærkninger

Til nr. 1

Ved det nuværende forslag henvises alene til afskæringskriterierne for jord i en vejledning fra Miljøstyrelsen. Denne udformning medfører, at afgiftsgrundlaget for affaldsafgiften kan ændres ved ændring af en vejledning. Dette er ikke hensigtsmæssigt, og det foreslås at afskæringskriterierne fastlåses til den gældende vejledning. Det medfører, at en ændring af vejledningen ikke medfører ændringer i afgiftsgrundlaget med mindre loven ændres.

I det nuværende forslag henvises både til "sten, tegl og brokker og lettere forurenet jord" samt til "bygge- og anlægsaffald" for den samme fraktion af affald. Det foreslås, at der alene anvendes begrebet "sten, tegl og brokker og lettere forurenet jord", herved undgås unødvendig fortolkningstvivl.

 

Til nr. 2

Til nr. 01

I direktiv 2000/76/EF af 4. december 2000 om forbrænding af affald omfatter medforbrænding af affald også produktion af elektricitet. Direktivet bliver implementeres i Miljøministeriets kommende bekendtgørelse om anlæg, der forbrænder affald.

Bestemmelsen om medforbrænding af affald i affaldsafgiften blev indført med virkning fra 1. januar 1997, og bestemmelsen omfatter ikke produktion af elektricitet. Dette præciseres med denne ændring.

Til nr. 02

Jord og planterester fra vask af sukkerroer spredes ikke tilbage på jorden, men tilføres specialdepoter, medmindre jorden kan nyttiggøres til andre formål. Dette sker for at opfylde Plantedirektoratets bestemmelser for at hindre smittespredning af Rizomania.

Det præciseres, at jord fra afvaskning af roer, hvor jorden deponeres, er fritaget for affaldsafgiften. Der har været tvivl om, hvorvidt jord fra vask af roer er fritaget for affaldsafgiften. Det fremgår af tidligere vejledninger til affaldsafgiften (senest fra 1992), at deponering af jord med et saltindhold fra afvaskning af roer er fritaget for affaldsafgiften. Saltindholdet skyldes, at roerne bliver rengjort med havvand. Imidlertid er loven flere gange blevet æn dret, herunder er det præciseret hvilke fraktioner af affald, som er fritaget for affaldsafgiften. Afgiftsfritagelsen for roejord er ikke tidligere blevet præciseret.

 

Til nr. 3

Den volumenbaserede afgift på drikkevareemballager har hidtil været afgrænset bl.a. ved en henvisning til Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 124 af 27. februar 1989, som senest er ændret ved bekendtgørelse nr. 300 af 30. april 1997.

Henvisningen har bl.a. medført, at uanset det først påfyldte indhold af øl, sodavand, mineralvand med eller uden tilsat kulsyre, frugtsaft, lemonade, juice m.v. på de af Miljøstyrelsen godkendte standardreturflasker, har emballagen været underlagt den volumenbaserede afgift.

Med ophævelsen af den ovennævnte bekendtgørelse blev henvisningen i emballageafgiftsloven indholdsløs. Ophævelsen har således haft den utilsigtede virkning, at afgrænsningen af den volumenbaserede afgift er gjort afhængig af, hvorvidt kulsyreindholdet i flasken er naturligt eller tilsat, og af, hvorvidt standardreturflasken er godkendt før den 23. januar 2002 eller ej.

I indkomne høringssvar foreslås en opdatering og forenkling af reglerne således, at der ikke længere skelnes mellem tilsat kulsyre og naturligt indhold af kulsyre. Skillelinjen mellem tilsat og naturligt indhold af kulsyre er ikke entydig, hvilket kan medføre kontrolmæssige problemer samt en vis konkurrenceforvridning mellem ellers ensartede produkter.

Det foreslås derfor, at formuleringen "tilsat" kulsyre ændres til "med" kulsyre og tilsvarende foreslås "ikke er tilsat" kulsyre ændret til "er uden" kulsyre. Derved overføres mineralvand m.v., som udelukkende har et anprist naturligt indhold af kulsyre, fra § 1, nr. 3, til § 1, nr. 2.

Den foreslåede ændring fører delvist afgrænsningen af den volumenbaserede afgift tilbage til retstilstanden fra før den 23. januar 2002, hvor Miljøministeriets bekendtgørelse blev ophævet. Juice, most m.v. påfyldt første gang de af Miljøstyrelsen godkendte standardreturflasker fra før den 23. januar 2002 vil dog befinde sig uden for den volumenbaserede afgift, hvorved de falder under den vægtbaserede afgi ft. Emballager indeholdende juice, most m.v. er ligeledes ikke undergivet pant- og returkravet i medfør af Miljøministeriets bekendtgørelse om pant og indsamling m.v.

Med den foreslåede opdatering og forenkling er det hensigten, at der bringes overensstemmelse mellem de emballager til øl og mineralvand m.v., som er omfattet af den volumenbaserede afgift, og de emballager til øl og mineralvand m.v., hvortil der stilles pant- og returkrav i medfør af Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 713 af 24. august 2002 om pant og indsamling m.v. af emballage til øl og visse læskedrikke.

Det foreslås således, at følgende emballager omfattes af den volumenbaserede afgift:

  1. emballager, som er beregnet til at blive påfyldt eller er påfyldt drikkevarer omfattet af § 1, nr. 1, dvs. spiritus, vin og frugtvin samt øl, og
  2. emballager, som er beregnet til at blive påfyldt eller er påfyldt drikkevarer omfattet af § 1, nr. 2, dvs. mineralvand, limonade og andre varer, som er med kulsyre, henhørende under position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur.

Satserne for den volumenbaserede afgift foreslås ikke ændret, og opdelingen mellem karton/laminater og andre materialer opretholdes.

Ændringsforslaget skønnes ikke at have nævneværdige provenumæssige konsekvenser, men vil indebære et administrativt mere enkelt system.

Til nr. 4

Der er tale om konsekvensrettelser, som følge af lovforslagets § 3, nr. 4.

Ændringer i forhold til gældende lov og lovforslag L 42

Gældende regler

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 9. Der skal betales afgift af affald, der tilføres en registreringspligtig virksomhed.

Stk. 2. - - -

Stk. 3. Fritaget for afgift er:

1)-7) - - -

Stk. 4. - - -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 11. Virksomheder og anlæg, der til deponering eller forbrænding modtager affald, der er omfattet af kommunalbestyrelsens anvisningspligt eller en kommunal indsamlingsordning, skal registreres hos de statslige told- og skattemyndigheder.

Stk. 2. - - -

Stk. 3. - - -

Stk. 4. Virksomheder og anlæg, der medforbrænder affald med henblik på udnyttelse af materialer i affaldet i virksomhedens eller anlæggets produktion, er registreringspligtige. Der betales alene afgift af affald, der er omfattet af den kommunale anvisningspligt, og som tilføres produktionsanlægget sammen med øvrige råstoffer m.v.

Stk. 5. - - -

Stk. 6. - - -

Stk. 7. Fritaget for registrering er:

Anlæg til forbrænding af klinisk risikoaffald.

Specielle anlæg til destruktion af farligt affald.

Anlæg til deponering af olie-, kemikalie-, eller tungmetalforurenet jord og oprensningssedimenter.

Stk. 8. - - -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1. Der svares afgift til statskassen af salgsemballager og multipak med et rumindhold på under 20 l til følgende varer:

1) Spiritus, vin og frugtvin samt øl.

2) Mineralvand, limonade og andre varer, som er tilsat kulsyre, henhørende under position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur.

3) Mineralvand, limonade og andre varer, som ikke er tilsat kulsyre, henhørende under position 2201 og 2202, saft og most samt koncentrater, der anvendes til fremstilling heraf, dog bortset fra vegetabilske produkter til erstatning for flydende sød-, let-, skummet- og kærnemælk, jf. nr. 14 og ernæringspræparater, der er tilskudsberettigede efter § 8 a i lov om offentlig sygesikring.

4)-17) - - -

§ 2. - - -

Stk. 4. I den afgiftspligtige vægt efter stk. 3 indgår alle dele af emballagen. Hvis emballagen består af flere materialer, beregnes afgiften som summen af afgifterne af hvert enkelt materiale. Udgør et materiale mere end 90 pct. af emballagens vægt, kan afgiften beregnes efter satsen for dette materiale og efter emballagens samlede vægt.

Stk. 5. En virksomhed kan dog vælge at beregne afgiften for den samlede emballage, herunder emballage, der består af laminater, efter satsen for det materiale i emballagen, der har den højeste afgiftssats og efter emballagens samlede vægt, jf. dog stk. 4, 3. pkt.

Stk. 6. Såfremt der ikke foreligger dokumentation for, at indholdet af sekundært materiale udgør mindst 50 pct. af emballage nævnt i stk. 3, nr. 2 og 4, skal der betales afgift efter henholdsvis stk. 3, nr. 1 eller 3.

Stk. 7. Såfremt der ikke foreligger dokumentation for, at indholdet af fyldstof i emballage nævnt i stk. 3, nr. 5, udgør mindst 50 pct., skal der betales afgift efter stk. 3, nr. 3.

§ 2 a. - - -

Lovforslag

 

§ 2

I lov om afgift af affald og råstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 570 af 3. august 1998, som bl.a. ændret ved lov nr. 1034 af 23. december 1998, § 20 i lov nr. 165 af 15. marts 2000 og § 1 i lov nr. 1295 af 20. december 2000, som senest ændret ved § 1 i lov nr. 487 af 7. juni 2001, foretages følgende ændringer:

- - -

2. I § 9 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

"Stk. 4. Affald i form af sten, tegl og brokker og lettere forurenet jord, der overholder afskæringskriterierne, kan tilføres deponeringsanlæg uden, at der skal svares affaldsafgift. Mængden af bygge- og anlægsaffald og lettere forurenet jord kan årligt maksimalt udgøre 2 pct. af den samlede tilførte affaldsmængde og skal tilføres anlægget i selvstændige hele læs. De 2 fraktioner må kun anvendes a fgiftsfrit til daglig afdækning og interimsveje."

Stk. 4 bliver herefter stk. 5.

- - -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 3

I lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 13. februar 2001, foretages følgende ændringer:

1. Lovens titel affattes således:

"Lov om afgift af emballager, poser, engangsservice og pvc-folier (Emballageafgiftsloven)"

- - -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ændringsforslag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Nr. 2 affattes således:

"I § 9 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

"Stk. 4. Affald i form af sten, tegl og brokker og lettere forurenet jord, der overholder afskæringskriterierne, der er angivet i vejledning nr. 7, 2000 fra Miljøstyrelsen, kan tilføres deponeringsanlæg uden, at der skal svares affaldsafgift. Mængden af sten, tegl og brokker og lettere forurenet jord kan samlet årligt maksimalt udgøre 2 pct. af den samlede tilførte affaldsmængde og skal tilføres anlægget i selvstændige hele læs. De 2 fraktioner må kun anvendes afgiftsfrit til daglig afdækning og interimsveje.".

Stk. 4 bliver herefter stk. 5."

[Fastlåsning af afskæringskriterierne og præcisering]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) Efter nr. 4 indsættes som nye numre:

"01. I § 11, stk. 4, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum: "Medforbrænding af affald omfatter ikke produktion af energi."

[Præcisering af begrebet medforbrænding]

 

 

02. Efter § 11, stk. 7, litra c, indsættes:

"d) Anlæg til deponering af jord fra afvaskning af roer.""

[Præcisering af afgiftsfritagelsen for anlæg til deponering af roejord]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til § 3

3) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

"01. I § 1, nr. 2, ændres "tilsat" til: "med".

02. I § 1, nr. 3, ændres "ikke er tilsat" til: "er uden"."

[Forenkling samt ny afgrænsning af den volumenbaserede afgift]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4) Efter nr. 4 indsættes som nye numre:

"01. I § 2, stk. 4, der bliver stk. 6, ændres "stk. 3" til: "stk. 5".

02. I § 2, stk. 5, der bliver stk. 7, ændres "stk. 4" til: "stk. 6".

03. I § 2, stk. 6, der bliver stk. 8, ændres to steder "stk. 3" til: "stk. 5".

04. I § 2, stk. 7, der bliver stk. 9, ændres to steder "stk. 3" til. "stk. 5"."

[Konsekvensrettelser som følge af lovforslagets § 3, nr. 4]