Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl

Skatteudvalget
(L 42 - bilag 16)
(Offentligt)

Skatteministeriet J.nr.2002-231-0004

Den

 

 

 

 

Til

Folketingets Skatteudvalg

 

L 42 - L 42forslag til lov om ændring af afgift på polyvinylklorid og ftalater samt andre afgiftslove.

Hermed fremsendes i 70 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 2 af 20. november 2002.

(L 42 – bilag 11)

Vedlagt er endvidere det efterspurgte ændringsforslag vedrørende WUPPI-fritagelserne.

 

 

 

 

Svend Erik Hovmand

 

 

/ John Fuhrmann

Spørgsmål: Under henvisning til materialet fra Wuppi A/S, jf. L 42 – bilag 7 og 10 bedes ministeren oplyse, hvorvidt ministeren påtænker at fremsætte ændringsforslag, der imødekommer Wuppi A/S´ ønsker om afgiftsfritagelse for alle hårde PVC-byggeprodukter (tagrender, nedløbsrør, kabelkanaler og tagplader)? I benægtende fald anmodes ministeren om teknisk bistand til udarbejdels t ændringsforslag, der imødekommer Wuppi A/S´ ønsker.

 

Svar: Jeg kan oplyse, at jeg er positivt indstillet på at finde en løsning, som imødekommer WUPPI A/S´ ønsker. ["WUPPI" er sammensat af følgende virksomheders forbogstaver: Wavin, Uponor, Plastmo, Primo og Icopal.]

Revisionsarbejdet med pvc-afgiftsloven, som blev lovet i lovens bemærkninger ved fremsættelsen, er igangsat og indgår som et element i det arbejde der foregår i Miljøstyrelsens regi i samarbejde med Plastindustrien og Kommunernes Landsforening. Kristian S. Brok, som er bestyrelsesformand for WUPPI A/S, deltager også i arbejdet, som er igangsat efter aftale mellem Plastindustrien og miljøministeren. I den forbindelse drøftes også kri terierne for yderligere fritagelser for pvc-afgift i forbindelse med indsamlingsordninger med Plastindustrien og WUPPI A/S.

Jeg finder det rigtigst, at vi afventer afslutningen på dette arbejde med henblik på en samlet vurdering af, hvorledes en revision af pvc-afgiften skal se ud, således som det er forudsat i forbindelse med fremsættelsen af loven i 1999. Det kan jo ikke på forhånd afvises, at der også er behov for afgiftslettelser eller -ændringer for andre produkter end de, som WUPPI A/S har rejst spørgsmål om.

Når revisionsarbejdet er færdigt, kan der på det grundlag udarbejdes lovforslag, som bør sendes i høring på sædvanlig vis. Jeg har forstået, at miljøministeren er indstillet på, at fremskynde afslutningen af revisionsarbejdet.

Afgiftsfritagelserne vil være forbundet med et provenutab, som skal finansieres. Det er derfor regeringens hensigt at medtage lovrevisionen i finanslovsforhandlingerne for 2004, således at de nødvendige lovændringer med tilhørende finansiering kan vedtages i 2004.

For god ordens skyld har jeg dog vedlagt et udkast til ændringsforslag. Jeg skal dog gøre opmærksom på, at der vil være tale om et forslag, som kræver EU-Kommissionens godkendelse, før fritagelserne kan træde i kraft.

Endvidere skal jeg henvise til reglerne om identitet, da lovforslaget først og fremmest vedrører regelforenkling modsat ændringsforslaget, der alene vedrører afgiftsfritagelser.

Ændringsforslag

til

2. behandling af forslag til lov om ændring af lov om afgift af polyvinylklorid og ftalater samt andre afgiftslove (Regelforenkling af visse afgifter) (L 42)

Til § 1

1) Efter nr. 7 indsættes som nye numre:

"01. I bilag 1, nr. 4, ændres:

"membranfolier, tagplader og ovenlysvinduer" til: "membranfolier og ovenlysvinduer samt blødgjorte tagplader indeholdende ftalater".

02. Bilag 1, nr. 12, udgår.

Nr. 13-14 bliver herefter nr. 12-13.

03. Bilag 1, nr. 14, der bliver nr. 13, udgår.

04. I bilag 2, tabellen: Varer indeholdende hård pvc, 2. række, udgår "Tagplader og ovenlysvinduer" og i stedet indsættes: "Ovenlysvinduer".

05. Bilag 2, tabellen: Varer indeholdende hård pvc, 4. og 6. række, udgår."

[I afgiftsgrundlaget fjernes visse varer indeholdende hård pvc samt de tilhørende afgiftssatser]

Til § 5

2) I stk. 1 indsættes efter 2003: ", jf. dog stk. 3".

3) Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:

"Stk. 3. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 01-05."

[Ikrafttrædelsestidspunktet for ændringsforslagets nr. 1]

 

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at tagrender, nedløbsrør, kabelkanaler og tagplader af hård pvc afgiftsfritages, da disse produkter udsorteres med henblik på genanvendelse.

Provenutabet ved at fritage flere produkter for pvc-afgift skønnes med betydelig usikkerhed at udgøre i størrelsesordenen 6 til 10 mill. kr. årligt.

Til nr. 2 og 3

De foreslåede fritagelser fra pvc-afgiften skal godkendes af EU-Kommissionen i henhold til EU’s statsstøtteregler, før de kan sættes i kraft. Det foreslås derfor, at skatteministeren bemyndiges til at sætte disse ændringer i kraft, når Kommissionens godkendelse foreligger.