Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl

Skatteudvalget
(L 42 - bilag 21)
(Offentligt)

Skatteministeriet J.nr. 06.2002-231-4

Den

 

 

 

 

 

Til

Folketingets Skatteudvalg

Hermed eftersendes en uddybning af et tidligere oversendt høringssvar fra Oliebranchens Fællesrepræsentation (OFR) – fra høringen af L 42 – forslag til lov om ændring af lov om afgift af polyvinylklorid og ftalater samt andre afgiftslove (Regelforenkling af visse afgifter) – samt kommentarer hertil.

 

 

Svend Erik Hovmand

 

/John Fuhrmann

Høringssvar: Oliebranchens Fællesrepræsentation (OFR) har i brev af 14. november 2002 uddybet det tidligere afgivne høringssvar (L 42 – bilag 1) fra den 5. november 2002.

I høringssvaret præciseres det, at Mineralolie Brancheforeningen’s (MB’s) medlemmer overfor Oliebranchens Fællesrepræsentation (OFR)har oplyst, at der for 2001 samlet er indbetalt mere end 4 mill. kr. til ToldSkat i emballageafgift af smøreolier m.v. under toldpositionsnumrene 2710 og 3819. Endvidere skønner OFR, at emballageafgift af den direkte import uden om MB’s medlemmer er i størrelsesordenen 1 mill. kr. årligt, mill. kr.

Kommentar: Skatteministeriet er ikke i besiddelse af regnskabsoplysninger på et så detaljeret niveau, at der kan trækkes provenumæssige oplysninger om den afgift der tidligere var på emballager til disse varer. Provenuskønnet på 1 mill. kr. er således baseret på statistisk information, samt information indsamlet fra bl.a. autoværksteder og bilforhandlere. Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget er skønnet behæftet med betydelig usikkerhed. Af diskretionshensyn over for brancheforeningens medlemmer har OFR ikke ønsket, at dokumentere deres skøn på ca. 5 mill. kr. yderligere. Skatteministeriet kan derfor hverken bekræfte eller afvise OFR’s skøn.

Høringssvar: OFR fremfører, at der ingen afgrænsningsproblemer er mellem smøremidler og smøreolier. OFR oplyser, at den altovervejende del af branchens produkter indeholder over 70 pct. råoliebaserede produkter, og dermed henhører under toldposition 2710.

Endvidere fremfører OFR, at eventuelle produkter med mindre end 70 pct. olie vil falde ind under toldposition 3403.19 eller 99, hvor der ikke skal betales smøreolieafgift, og dermed emballageafgift.

OFR’s vurdering af konkurrencen mellem smøreolier m.v. henhørende under position 2710, 3403.19/99 og 3819, og øvrige smøremidler, er, at den generelt ikke er til stede.

Kommentar: Det er korrekt, at der fra den 1. december 2001 ikke længere er afgift af smøreolier, hydraulikolier og lign. under toldposition 2710, 3403.19 og 99 samt af hydraulikolier under toldposition 3819), jf. lov nr. 395 af 6. juni 2002

(lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. (Ophævelse af afgiften på smøreolier m.v.)).

Det er dog ikke korrekt, at der ikke fortsat er emballageafgift af emballager indeholdende smøreolier henhørende under toldposition 3403, herunder position 3403.19 og 99.

Der har siden den 1. januar 1999 været emballageafgift af smøremidler og andre varer henhørende under position 3403, dvs. ligeledes for underpositionsnumrene 3403.19 og 99.

Endvidere er der afgiftspligt af "varer, der er afgiftspligtige i henhold til lov om energiafgift af mineralolieprodukter". Ved ophævelsen af smøreolieafgiften blev denne henvisning indholdsløs for så vidt angår toldpositionerne 2710 og 3819.

Med dette lovforslag foreslås denne fejl, der opstod i forbindelse med ophævelsen af smøreolieafgiften, hermed genoprettet. Med forslaget genetableres afgiftspligten af emballager til visse smøreolier m.v., dvs. retstilstanden fra før den 1. december 2001.

Efter den 1. december 2001 har der således fortsat været emballageafgift af smøreolier under toldposition 3403, men ikke de "nærtbeslægtede" smøreolier under 2710. I de forklarende toldbemærkninger vedrørende position 2710 og 3403 er der indsat krydshenvisninger, som følge af den tætte grænseflade mellem disse typer af smøreolier, jf. det tidligere oversendte høringsnotat (L 42 – bilag 1). lsætning af f.eks. vegetabilsk olie vil smøreoliens toldposition kunne ændres fra 2710 til 3403.

Konklusionen må derfor være, at ved en korrekt fortolkning af emballageafgiften vil der være direkte konkurrence mellem smøreolier henhørende under 2710 og 3403, f.eks. de ovennævnte position 3403.19 og 99, og dermed en risiko for konkurrenceforvridning.