PDF udgave (65 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
3. april 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Socialministeri-
ets notat om regeringens svar på Kommissionens åbningsskrivelse af 14.
januar 2003 vedrørende anvendelse af dansk lovgivning om social pension
(folkepension) i forhold til artikel 12, stk.. 1 i forordning nr. 1408/71 i til-
fælde hvor en person har optjent rettigheder i medfør af lovgivningen i
mere end én medlemsstat.
2
Notat til Folketingets Europaudvalg om regeringens svar på Kommis-
sionens åbningsskrivelse af 14. januar 2003 vedrørende anvendelse af
dansk lovgivning om social pension (folkepension) i forhold til artikel
12, stk. 1 i forordning nr. 1408/71 i tilfælde, hvor en person har optjent
rettigheder i medfør af lovgivningen i mere end én medlemsstat.
Kommissionen har i sin åbningsskrivelse af 14. januar 2003 anmodet den
danske regering om at træffe passende foranstaltninger for at sikre, at be-
stemmelserne i artikel 12, stk. 1 i forordning nr. 1408/71, for så vidt angår
tilkendelse af folkepension i tilfælde, hvor den pågældende har erhvervet ret-
tigheder i mere end én medlemsstat, bliver indskærpet for de rette myndig-
heder, og at de finder korrekt anvendelse på de pågældende personer.
Kommissionen mener ikke, at der i dansk lovgivning findes bestemmelser, på
grundlag af hvilke den danske pension kan nedsættes i tilfælde, hvor der sam-
tidig er ret til pension fra en anden medlemsstat.
Kommissionen oplyser, at den har modtaget en række klager fra enkeltper-
soner over den administrative praksis i Danmark, der går ud på at reducere
de danske optjeningsperioder for social pension (folkepension) med perio-
der, i hvilke ansøgeren har været forsikret som arbejdstager eller selvstændigt
erhvervsdrivende i en anden medlemsstats sociale pensionssystem.
Åbningsskrivelsen udspringer af en klag e fra en fransk statsborger, der i sin
henvendelse påstår, at hun har været bosat i Danmark fra den 24. november
1956 til den 18. december 1993. I hele denne periode står hun registreret i
folkeregistret som bosat i Danmark. Imidlertid har hun samtidig franske for-
sikringsperioder i 4 kvartaler i hvert af årene 1956 og 1960. Disse perioder er
dels forsikringsperioder som lønmodtager, dels dermed ligestillede perioder.
Den Sociale Sikringsstyrelse har efter sædvanlig praksis beregnet hendes bo-
pælstid i Danmark fra begyndelsen af året 1957, og den har udeladt hele året
1960 i den danske optjeningstid. Optjeningstiden er således opgjort til 35 år
11 måneder og 17 dage. Heraf giver kun de 35 hele år ret til folkepension på
grund af reglen i pensionslovens § 10, hvorefter den samlede bopælstid ved
beregning af pensionen skal nedsættes til nærmeste hele antal år.
Klageren har efter at have modtaget Sikringsstyrelsens afgørelse klaget til
Den Sociale Ankestyrelse, idet hun oplyste, at hun i året 1960 kun havde haft
et kortvarigt feriejob i Frankrig.
Ankestyrelsen fandt ikke grundlag for at ændre Sikringsstyrelsens afgørelse,
men tilføjede, at klageren, såfremt hun kunne dokumentere, at hun ikke hav-
3
de arbejdet hele året 1960 i Frankrig, kunne henvende sig til Sikringsstyrelsen
og få sin sag genoptaget.
Kommissionen går ud fra, at det er i strid med artikel 12, stk. 1 i forordning
nr. 1408/71, hvorefter der kan tillægges eller bevares ret til flere ydelser af
samme art på grundlag af samme forsikringsperiode, når det drejer sig om
ydelser ved invaliditet, alderdom, dødsfald (pensioner) eller erhvervssygdom,
at danske myndigheder rent administrativt fratrækker forsikringstider i andre
medlemsstater, når de er sammenfaldende med de danske bopælstider.
Kommissionen finder derfor, at Danmark skal udbetale klageren folkepensi-
on for hele den periode, hvor hun har været tilmeldt folkeregistret.
Kommissionens opfattelse er imidlertid ikke korrekt. Det fremgår således af
bekendtgørelse om social pension § 16, at der ikke gives ret til ydelser efter
lov om social pension for perioder, hvori en person under fast bopæl i Dan-
mark har været omfattet af et andet lands lovgivning om social sikring efter
reglerne i forordning nr. 1408/71.
Klageren har altså ikke efter dansk lovgivning ret til dansk pension for perio-
der, i hvilke hun som arbejdstager har været forsikret i den franske sociale
pensionsordning. Der foreligger derfor ikke samtidig rettigheder i to med-
lemsstater på grundlag af samme forsikringsperiode. Det er den situation,
som forordningens artikel 12, stk. 1 handler om.
Klagerens problem i denne sag er, at hun ikke har bevist, at hun ikke i alle de
perioder, hvor hun var forsikret i Frankrig, faktisk har været omfattet af
fransk lovgivning om social sikring som arbejdstager. I perioder i 1960, hvor
hun eventuelt blot er vedblevet at være forsikret i det franske system efter, at
hun er flyttet til Danmark, kunne hendes bopælstid her i landet godt med-
regnes i den danske pensionsberegning, men hun har ikke bevist, at det fak-
tisk forholder sig således.
I svaret giver regeringen udtryk for, at den danske regering ikke kan imøde-
komme Kommissionens ønske om en ændr ing af den administrative praksis i
sager som den foreliggende, der er behandlet i overensstemmelse med lov
om social pension og bekendtgørelse om social pension.