Skriftlig fremsættelse (28. april 2004)

 

Skatteministeren (Svend Erik Hovmand):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om en arbejdsmarkedsfond, ligningsloven, lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og kildeskatteloven (Arbejdsmarkedsbidrag ved arbejde for udenlandske arbejdsgivere m.v.)

(Lovforslag nr. L 237).

Dette lovforslag fremsættes - ligesom en række andre forslag i dette forår – med henblik på at fjerne uhensigtsmæssige konsekvenser og huller i tidligere vedtagen skattelovgivning. Henset hertil fremsættes forslaget nu med henblik på vedtagelse i denne samling.

Arbejdet med at afdække disse uhensigtsmæssigheder vil imidlertid fortsætte løbende med henblik på yderligere initiativer, når Folketinget samles igen i den kommende folketingssamling.

Regeringen har som bekendt iværksat en undersøgelse af utilsigtet anvendelse af skattelovgivningen. Arbejdet vil blive fortsat kontinuerligt, og nye initiativer vil blive iværksat, når det er muligt.

Det nu fremsatte lovforslag går ud på at sikre, at det ikke er muligt at undgå betaling af arbejdsmarkedsbidrag i Danmark, når man er skattepligtig til Danmark og omfattet af dansk social sikringslovgivning. Det sker ved at ændre arbejdsmarkedsfondsloven, således at personer, som arbejder for en udenlandsk arbejdsgiver uden fast driftssted i Danmark eller for en udenlandsk arbejdsgiver i udlandet, men er socialt sikrede i Danmark, kommer til at svare arbejdsmarkedsbidrag på samme måde som andre lønmodtagere.

Lønmodtagere, som er beskæftiget i Danmark, er socialt sikrede i Danmark og betaler dansk arbejdsmarkedsbidrag. Den sociale sikring omfatter også lønmodtagere, som er beskæftiget i Danmark for en udenlandsk arbejdsgiver uden hjemting eller fast driftssted her i landet. Det samme er i visse situationer tilfældet for en dansk lønmodtager, som arbejder i udlandet for en udenlandsk arbejdsgiver. Sådanne lønmodtagere burde således være omfattet af pligten til at betale arbejdsmarkedsbidrag, men det er de ikke. Der er ikke hjemmel i arbejdsmarkedsfondsloven til at opkræve arbejdsmarkedsbidrag i disse situationer. Denne hjemmel har manglet, siden arbejdsmarkedsbidraget blev indført for 10 år siden. Disse lønmodtagere er hermed ”gratis” omfattet af dansk social sikring.

Det foreslås videre, at tidligere ansatte på samme måde som nuværende ansatte skal betale arbejdsmarkedsbidrag af indbetalinger, som arbejdsgiveren foretager på de pågældendes pensionsordninger, hvilket ikke hidtil har været tilfældet. Hermed sikres, at pensionsindbetalinger for såvel nuværende som tidligere ansatte bliver behandlet på samme måde i relation til arbejdsmarkedsbidraget.  

Endelig foreslås det at imødegå muligheden for utilsigtet anvendelse af reglerne om fremførsel af underskud for personer, som anvender den særlige skatteordning i kildeskattelovens § 48 E, den såkaldte ”forskerskatteordning”. Det foreslås, at en person, der 48 E-beskattes, dvs. betaler 25 pct. bruttoskat, ikke kan fremføre ikke-erhvervsmæssige underskud. Efter de gældende regler kan en permanent tilflytter, som 48 E-beskattes, ikke få fradrag for sine prioritetsrenteudgifter i den indkomst, der bliver 25 pct.-beskattet, men tilflytteren kan fremføre dem ubegrænset til det tidspunkt, hvor den pågældende   ikke længere 25 pct.-beskattes. Dermed får vedkommende både den lave skat og de fradrag, som egentlig kun tilkommer almindeligt beskattede.

Regeringen finder det ikke rimeligt, at skatteydere, som har mulighed for at blive beskattet med den relativt lave bruttobeskatning, samtidig har adgang til at fremføre de renteudgifter og andre udgifter, som ikke kan rummes i anden skattepligtig indkomst. Dette er også i modstrid med det oprindelige grundlag for at få den særlige skatteordning indført.

Samlet skønnes lovforslaget således at medføre et merprovenu i størrelsesordenen 6 mio. kr. årligt de første år og op imod 10 mio. kr. årligt efter nogle år. For de kommunale indkomstskatter skønnes lovforslaget de første år at medføre et provenutab på ca. 4 mio. kr. årligt og på sigt at være provenuneutralt.

Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.