L 63 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af ligningsloven. (Fritagelse for skat af findeløn og dusører m.v.).

Fremsat den 5. november 2003 af skatteministeren (Svend Erik Hovmand)

Forslag

til

Lov om ændring af ligningsloven

(Fritagelse for skat af findeløn og dusører m.v.)

 

§ 1

I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 791 af 17. september 2002, som ændret senest ved lov nr. 453 af 10. juni 2003, foretages følgende ændringer:

1. I § 7, nr. 1, 1. pkt., indsættes efter »ulykke«: »,forbrydelse«.

2. Efter § 7, nr. 26, indsættes:

»27)   Findeløn og godtgørelser, som udbetales i henhold til hittegodsloven eller bestemmelserne om danefæ eller danekræ i museumsloven, samt dusører og belønninger for indsats for at redde mennesker eller medvirken til at opklare en forbrydelse, når de pågældende indsatser ikke hører til den pågældendes erhverv.«

3. I § 7O, stk. 1, nr. 1, ændres »litra v« til: »nr. 19«.

4. § 7O, stk. 1, nr. 5, ophæves.

§ 2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning for indkomståret 2003 og senere indkomstår.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets formål

Forslaget har til formål at indføre skattefrihed for findeløn, dusører og belønninger.

Efter de gældende bestemmelser er findeløn fuldt skattepligtig indkomst, medens dusører og belønninger, som gives for at medvirke til at opklare en forbrydelse eller for at redde mennesker, beskattes lempeligt efter en særlig bestemmelse i ligningsloven.

Regeringen finder det rimeligt, at sådanne beløb, som ydes for en anerkendelsesværdig indsats i særlige situationer, helt fritages for beskatning.

2. Lovforslagets indhold

Efter lovforslaget skal der ikke længere betales skat af findeløn, som udbetales i henhold til hittegodsloven. Det er ikke rimeligt, at en person, der udviser ærlighed og sikrer, at en funden eller stjålet genstand kommer tilbage til sin ejermand, skal beskattes af den belønning, vedkommende modtager.

De samme rimelighedsbetragtninger ligger bag forslaget om skattefritagelse for dusører og belønninger for at medvirke til at redde mennesker eller opklare en forbrydelse. I dag sker der en lempelig beskatning, som indebærer, at dusører og belønninger er skattefri op til et beløb på 12.300 kr. (2003), medens der opkræves almindelig indkomstskat af 85 pct. af resten. Med lovforslaget ændres den gældende lempelige beskatning til skattefrihed, men herudover sker der ingen ændringer i bestemmelsens indhold og anvendelse. Personer, der har det som deres erhverv at opklare forbrydelser, finde genstande o.s.v., vil ikke være omfattet af skattefritagelsen, ligesom de heller ikke er omfattet af de gældende lempelige regler.

Endvidere indeholder forslaget en justering af ligningslovens bestemmelser om skattefrihed for indsamlede midler til visse formål. Efter bestemmelsen er der skattefrihed for indsamlede gaver, som har karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester eller gives i anledning af alvorlig sygdom, tilskadekomst eller til personer, der har været udsat for en ulykke eller katastrofe, eller til disses efterladte. Ved lovforslaget gøres det klart, at f.eks. efterladte til personer, det har været ofre for en forbrydelse, også er omfattet af bestemmelsen. Der er tale om en tydeliggørelse. Samtidig indeholder forslaget også en udtrykkelig lovhjemmel for skattefrihed af godtgørelser for fund af danefæ og danekræ, der efter museumsloven skal afleveres til Nationalmuseet. Sådanne godtgørelser er efter praksis blevet anset for skattefri.

Samlet set bidrager lovforslaget til at sikre en skattemæssigt mere ensartet og rimelig behandling i særlige situationer, hvor der ydes en anerkendelsesværdig indsats. Det foreslås, at skattefritagelsen får virkning fra og med indkomståret 2003.

3. Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner

En skattefritagelse vil resultere i et provenutab. Der foretages ingen central registrering af udbetalinger af findeløn m.v. Findeløn er B-indkomst, og der er ikke oplysningspligt. Det er derfor ikke muligt at foretage et underbygget skøn for provenutabet ved en skattefritagelse af findeløn. Det må dog antages, at der er tale om et forholdsvist beskedent beløb, der samlet udbetales efter hittegodsloven som findeløn. Hvis det drejer sig om 10 mio. kr. kr. årligt, kan provenutabet anslås til 5 mio. kr.

Dusører og belønninger i forbindelse med redning af mennesker og opklaring af forbrydelser, som i dag beskattes lempeligt, udbetales af såvel det offentlige som af forsikringsselskaber m.fl. For politiets vedkommende udgør beløbet dog under ½ mio. kr. årligt. Det samlede beløb i dusører må ligeledes skønnes at være af begrænset størrelse, måske af samme størrelsesorden som findeløn, og provenutabet andrager derfor 3-4 mio. kr.

Samlet set kan provenutabet ved at skattefritage findeløn og dusører m.v. fra og med indkomståret 2003 med usikkerhed skønnes at løbe op imod 10 mio. kr. årligt, hvoraf ca. 4 mio. kr. vedrører staten og ca. 6 mio. kr. de kommunale skatter.

Forslaget skønnes først at have finansårsvirkning fra 2004, hvor provenutabet skønnes til ca. 10 mio. kr.

De foreslåede justeringer af ligningslovens bestemmelser for skattefri indsamlinger og skattefritagelsen vedrørende godtgørelser for danefæ i overensstemmelse med gældende praksis giver ikke anledning til provenutab.

4. Administrative konsekvenser for staten

Forslaget medfører ikke administrative konsekvenser for staten.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ikke erhvervsmæssige konsekvenser.

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne

Det vurderes, at forslaget ikke har administrative konsekvenser for borgerne, der dog slipper for at opgive en indtægt på selvangivelsen, når de modtager en skattefri findeløn, dusør og lignende.

7. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

8. Forhold til EU-retten

Forslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.

9. Høring

Forslaget har været til høring hos Advokatrådet, Carnegiefonden, Dansk Industri, Den Danske Skatteborgerforening, Foreningen af registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Frederiksberg Kommune, Københavns Kommune, Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen i Danmark, Nationalmuseet, Rigspolitichefen, Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen samt relevante ministerier.

Der har ikke været bemærkninger til forslaget.

10. Sammenfatning af økonomiske og administrative konsekvenser

 

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner

Ingen

Det samlede provenutab skønnes at udgøre op imod 10 mio. kr., fordelt med ca. 4 mio. kr. til staten og ca. 6 mio. kr. til kommunerne

Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Konsekvenser for borgerne

Ingen beskatning af findeløn, dusører og belønninger

Ingen

Forholdet til EU-retten

Ingen EU-retlige konsekvenser

Ingen

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Indsamlede midler til bestemte formål er i dag fritaget for skat. Forslaget tilsigter ikke en udvidelse af anvendelsesområdet, men alene en tydeliggørelse af, at ofre eller efterladte for en forbrydelse er omfattet af fritagelsesbestemmelsen i ligningslovens § 7, nr. 1.

Til nr. 2

Med forslaget ændres den gældende lempelige beskatning af dusører og belønninger i ligningslovens § 7 O, stk. 1, nr. 5, til en fritagelse for beskatning, som indsættes i § 7. Samtidig skattefritages findeløn, der fastsættes af politiet og udbetales efter hittegodsloven til personer, som har tilvejebragt de bortkomne genstande m.v. Den foreslåede bestemmelse indeholder endvidere skattefrihed af godtgørelser for danefæ og danekræ. Danefæ m.v. tilhører staten, og godtgørelser udbetales efter museumsloven (kap. 9) af Nationalmuseet. Disse godtgørelser er efter praksis blevet anset for at være skattefri.

I overensstemmelse med gældende regler omfatter bestemmelsen ikke personer, der har det som erhverv at opklare forbrydelser, finde danefæ, redde mennesker o.s.v., såsom politifolk, statsansatte arkæologer eller livreddere m.v. Sådanne personer modtager normalt løn for deres arbejde. Under visse betingelser vil belønninger og lignende til sådanne personer dog kunne beskattes lempeligt efter ligningslovens § 7 O, stk. 1, nr. 1, når der er tale om en hædersbevisning til f.eks. en professionel.

Til nr. 3

Det er en teknisk ændring som følge af, at strukturen i § 7 er blevet ændret fra litra til numre.

Til nr. 4

Det er en konsekvensændring, da den foreslåede fritagelsesbestemmelse for dusører m.v. rent teknisk indsættes sammen med andre fritagelsesbestemmelser i § 7, hvorefter bestemmelsen vedrørende den gældende lempelige beskatning, som findes i § 7 O, ophæves.

Til § 2

Det foreslås, at loven får virkning fra og med indkomståret 2003.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

 

 

I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 791 af 17. september 2002, som ændret senest ved lov nr. 453 af 10. juni 2003, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 7. Til den skattepligtige indkomst medregnes ikke:

 

1. I § 7, nr. 1, 1. pkt., indsættes efter »ulykke«: »,forbrydelse«.

1)   Gaver, der hidrører fra indsamlede bidrag, forudsat at gaven alene har karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester eller er ydet i anledning af modtagerens alvorlige sygdom eller tilskadekomst eller er ydet til personer, der har været udsat for en ulykke eller katastrofe, eller til disses efterladte. Det er ligeledes en forudsætning, at gaven er oppebåret én gang for alle og ikke har karakter af vederlag, samt at indsamlingen ikke er sket på modtagerens initiativ.

 

 

- - -

 

 

 

 

 

 

 

2. Efter § 7, nr. 26, indsættes:

 

 

»27)   Findeløn og godtgørelser, som udbetales i henhold til hittegodsloven eller bestemmelserne om danefæ eller danekræ i museumsloven, samt dusører og belønninger for indsats for at redde mennesker eller medvirken til at opklare en forbrydelse, når de pågældende indsatser ikke hører til den pågældendes erhverv.«

 

 

 

§ 7 O. Skattepligtige personer skal ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregne følgende indkomster efter reglerne i stk. 2:

 

 

1)   Gave- og legatbeløb, der er ydet som et engangsbeløb af offentlige midler, legater, kulturelle fonds og lignende her i landet eller i udlandet, når gaven eller legatet udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester, jf. dog § 7, litra v.

 

3. I § 7O, stk. 1, nr. 1, ændres »litra v« til: »nr. 19«.

- - -

 

 

 

 

 

5)   Dusører og belønninger for indsats for at redde mennesker eller medvirken til at opklare en forbrydelse, når de pågældende indsatser ikke hører til den pågældendes erhverv.

 

4. § 7O, stk. 1, nr. 5, ophæves.