Forrige

Per Kaalund (S):
Det retlige grundlag for politiets virksomhed findes i dag i ganske mange love og administrative forskrifter. Inden for strafferetsplejen er der gennem de senere år blevet gennemført og moderniseret detaljeret lovgivning, men uden for strafferetsplejen er der kun få og ganske generelle lovregler om politiets indgreb og magtanvendelse.
     Det kan derfor hilses med tilfredshed, at Politikommissionen efter et stort og et grundigt arbejde i meget stor enighed i øvrigt i december 2001 kunne afgive betænkning om politilovgivningen. At der er behov for en samlet og tidssvarende lov for politiet, herunder fastlæggelse af de grundlæggende principper for politiets magtanvendelse, er selvklart, eftersom de to gamle love, som betegnes politilove, er fra henholdsvis 1863 for Københavns vedkommende og 1871 for området uden for København. Disse to love danner stadig væk grundlag for politiets arbejde bl.a. i form af politivedtægter.
     Det skal dog siges, at der gennem årene selvfølgelig er gennemført revision og modernisering af retsplejelovens regler om tvangsindgreb, og at der i strafferetsplejen er gennemført detaljeret lovmæssig regulering af politiets adfærd over for borgerne.
     Socialdemokraterne sætter borgernes retssikkerhed i højsædet, og derfor vil tydelige og klare lovregler for politiets myndighedsudøvelse og øvrige virksomhed styrke borgernes retssikkerhed. Samtidig vil det også være en fordel for politiet at arbejde på et klarere lovgrundlag.
     Vi har også hæftet os ved lovens bestemmelser bl.a. omkring svage og udsatte persongrupper og politiets behandling af disse grupper, det gælder f.eks. berusede, og det gælder børn, og herunder spørgsmålet om anbringelse i detention. Vi vil også gerne under det videre udvalgsarbejde se på nogle tydeliggørelser og præciseringer på disse områder.
     Efter Socialdemokraternes opfattelse skal magtanvendelse kun finde sted, når det er nødvendigt og forsvarligt, og magtmidlet skal være proportionalt i forhold til, hvad der er nødvendigt for at gennemtvinge et indgreb. Magtanvendelse kan være et vidtgående indgreb i borgerens integritet, og vi anser det for vigtigt, at der nu fastsættes nærmere regler for politiets magtanvendelse, herunder også retningslinjer for anvendelse af skydevåben, stave og hunde m.v.
     Som sagt er der i høj grad tale om modernisering, tydeliggørelse, sammenskrivning af eksisterende love og regler, men der indføres, som også den tidligere ordfører nævnte, en ny bestemmelse omkring visitation på bestemte steder for at kontrollere, om nogen bærer ulovlige våben bl.a. knive.
     Socialdemokratiet kan støtte denne form for stikprøvevisitation, der alene kan foretages på bestemte steder inden for en given tid, og hvor der tidligere har været vold med ulovlige våben. Vi vil også gerne have uddybet hele området omkring stikprøvevisitation under det videre udvalgsarbejde, for det er et væsentligt nyt skridt.
     Afslutningsvis skal det nævnes, at det er Socialdemokratiets opfattelse, at vi i Danmark på mange måder har et godt og velfungerende politi, der nyder almindelig respekt og anerkendelse. Mange opgaver udføres ofte under vanskelige omstændigheder og under stor opmærksomhed.

Kl. 11.25

     Det er derfor værd at bemærke Politiforbundets høringssvar til lovudkastet, hvor det siges:
     »Enhver politiforretning hviler på og gennemføres med udgangspunkt i et skøn, der ofte skal udøves meget hurtigt og på et ufuldstændigt grundlag.«
     Vi vil være meget opmærksomme på denne formulering.
     Socialdemokratiet kan anbefale lovforslaget.

Næste