Per Kaalund (S):
Det retlige grundlag for politiets virksomhed findes i dag i
ganske mange love og administrative forskrifter. Inden for
strafferetsplejen er der gennem de senere år blevet
gennemført og moderniseret detaljeret lovgivning, men uden
for strafferetsplejen er der kun få og ganske generelle
lovregler om politiets indgreb og magtanvendelse.
Det kan derfor hilses med tilfredshed, at
Politikommissionen efter et stort og et grundigt arbejde i
meget stor enighed i øvrigt i december 2001 kunne afgive
betænkning om politilovgivningen. At der er behov for en
samlet og tidssvarende lov for politiet, herunder
fastlæggelse af de grundlæggende principper for politiets
magtanvendelse, er selvklart, eftersom de to gamle love, som
betegnes politilove, er fra henholdsvis 1863 for Københavns
vedkommende og 1871 for området uden for København. Disse to
love danner stadig væk grundlag for politiets arbejde bl.a. i
form af politivedtægter.
Det skal dog siges, at der gennem årene selvfølgelig er
gennemført revision og modernisering af retsplejelovens
regler om tvangsindgreb, og at der i strafferetsplejen er
gennemført detaljeret lovmæssig regulering af politiets
adfærd over for borgerne.
Socialdemokraterne sætter borgernes retssikkerhed i
højsædet, og derfor vil tydelige og klare lovregler for
politiets myndighedsudøvelse og øvrige virksomhed styrke
borgernes retssikkerhed. Samtidig vil det også være en fordel
for politiet at arbejde på et klarere lovgrundlag.
Vi har også hæftet os ved lovens bestemmelser bl.a.
omkring svage og udsatte persongrupper og politiets
behandling af disse grupper, det gælder f.eks. berusede, og
det gælder børn, og herunder spørgsmålet om anbringelse i
detention. Vi vil også gerne under det videre udvalgsarbejde
se på nogle tydeliggørelser og præciseringer på disse
områder.
Efter Socialdemokraternes opfattelse skal magtanvendelse
kun finde sted, når det er nødvendigt og forsvarligt, og
magtmidlet skal være proportionalt i forhold til, hvad der er
nødvendigt for at gennemtvinge et indgreb. Magtanvendelse kan
være et vidtgående indgreb i borgerens integritet, og vi
anser det for vigtigt, at der nu fastsættes nærmere regler
for politiets magtanvendelse, herunder også retningslinjer
for anvendelse af skydevåben, stave og hunde m.v.
Som sagt er der i høj grad tale om modernisering,
tydeliggørelse, sammenskrivning af eksisterende love og
regler, men der indføres, som også den tidligere ordfører
nævnte, en ny bestemmelse omkring visitation på bestemte
steder for at kontrollere, om nogen bærer ulovlige våben
bl.a. knive.
Socialdemokratiet kan støtte denne form for
stikprøvevisitation, der alene kan foretages på bestemte
steder inden for en given tid, og hvor der tidligere har
været vold med ulovlige våben. Vi vil også gerne have uddybet
hele området omkring stikprøvevisitation under det videre
udvalgsarbejde, for det er et væsentligt nyt skridt.
Afslutningsvis skal det nævnes, at det er
Socialdemokratiets opfattelse, at vi i Danmark på mange måder
har et godt og velfungerende politi, der nyder almindelig
respekt og anerkendelse. Mange opgaver udføres ofte under
vanskelige omstændigheder og under stor opmærksomhed.
Kl. 11.25
Det er derfor værd at bemærke Politiforbundets
høringssvar til lovudkastet, hvor det siges:
»Enhver politiforretning hviler på og gennemføres med
udgangspunkt i et skøn, der ofte skal udøves meget hurtigt og
på et ufuldstændigt grundlag.«
Vi vil være meget opmærksomme på denne formulering.
Socialdemokratiet kan anbefale lovforslaget.