Spm. nr. S 443 - besvaret 19/11-2003
11) Til statsministeren af:
Søren Søndergaard (EL):
»Kan statsministeren oplyse, hvem den danske regering
anerkender som Tjetjeniens retmæssige regering, herunder
hvordan man karakteriserer den regering, som blev resultatet
af det seneste såkaldte valg i Tjetjenien?«
Søren Søndergaard (EL):
Der har jo været afholdt et valg i Tjetjenien - et valg, som
var et totalt farceagtigt svindelvalg uden nogen som helst
legitimitet, og derfor synes jeg, det er vigtigt at få
fastslået, hvem Danmark og den danske regering egentlig
anerkender som den legitime repræsentant for det tjetjenske
folk, og hvem Danmark anerkender som den retmæssige regering.
Jeg håber ikke, og jeg regner heller ikke med, at regeringen
overhovedet kunne drømme om på nogen måde og på noget
tidspunkt at anerkende den regering, der blev resultatet af
det farceagtige valg.
Statsministeren (Anders Fogh Rasmussen):
Svaret er meget kort: Danmark anerkender Ruslands suverænitet
og territoriale integritet, som det hedder, over hele det
russiske territorium, og det omfatter som bekendt også
Tjetjenien.
Søren Søndergaard (EL):
Det er jo et svar, man bliver rystet over, for
statsministeren snakker jo lige præcis udenom.
Der har været et valg i Tjetjenien, der resulterede i en
tjetjensk regering, og hvordan stiller den danske regering
sig til det? Det er spørgsmålet. Jeg tror måske nok, at
udenrigsministeren er det, men er statsministeren enig med
talsmanden for Europarådet, Frans Timmermanns, som sagde, at
der var tale om et sovjetagtigt valg med kun én kandidat? Er
statsministeren enig i det? Og er statsministeren enig i, at
Danmark selvfølgelig under ingen omstændigheder kan have
noget at gøre med en regering, som er et resultat af et
sådant valg, og at en sådan regering selvfølgelig ikke kan
have nogen som helst form for legitimitet nogen steder og
ingen som helst kompetence til at tale på vegne af det
tjetjenske folk i nogen international forsamling? Det er
relativt simple spørgsmål, og statsministeren må kunne svare
relativt simpelt.
Keld Albrechtsen (EL):
Statsministerens svar kunne jo beklageligvis nærmest tolkes
derhen, at omverdenen ikke har mulighed for at blande sig i,
hvad der foregår, heller ikke når menneskerettighederne
krænkes på det groveste af de russiske myndigheder.
Jeg lagde mærke til, at statsministeren sagde, at det er
fornuftigt, at der skal findes en politisk løsning. Men
hvordan kan man finde en politisk løsning, hvis man ikke vil
tage stilling til, hvem der repræsenterer den tjetjenske
befolkning? Det vil jeg godt spørge statsministeren om, for
ellers bliver det en fuldstændig tom påstand fra
statsministerens side, at der skal findes en politisk
løsning, hvis der ikke er nogen at snakke med om den
politiske løsning.
Jeg går ud fra, at statsministeren kan bekræfte, at den
premierminister, som blev valgt ved det farcevalg, ikke er
den, som repræsenterer den tjetjenske befolkning; det går jeg
ud fra at vi er enige om. Men så må statsministeren også
kunne besvare det spørgsmål, som er stillet, for ellers er
statsministerens påstand om, at han arbejder for en politisk
løsning, jo tom og uden indhold.
Kl. 14.55
Margrete Auken (SF):
Jeg bliver også lidt forskrækket, når vi nu får et svar, som
så vidt jeg kunne høre stort set gik på, at det må Rusland
strengt taget selv om, og det skal vi andre ikke blande os i,
for de har fuldstændig råderet over, hvad der foregår. Men vi
er ude på en katastrofal kurs i Tjetjenienspørgsmålet, hvis
de ikke har mere støtte fra os.
Jeg håber, statsministeren sidder med noget i lommen,
der er lidt bedre end det første svar. Statsministeren må
åbenbart holde meget af debatterne herinde, siden han er
sikker på, at han får lejlighed til at læse et rigtigt svar
op, når der er kommet sådan et papegøjesvar først.
Jeg går ud fra, at statsministeren er enig i den kritik,
der har været af valget. Jeg kan igen henvise til
Europarådets behandling af det, hvor lord Judd holdt en af de
mest bevægende taler, jeg har hørt i rådet om, hvordan
situationen var i Tjetjenien; hvordan de demokratiske kræfter
var ved at komme til kort, hvordan menneskerettighederne var
ved at komme fuldstændigt til kort, og hvordan man oplevede
sig svigtet af regeringerne rundtomkring i Europa.
Lord Judd gjorde også rådet og rådsmedlemmerne opmærksom
på, at det valg ville det have været fuldstændig umuligt for
Europarådet at observere - ikke bare fordi det havde den
farceagtige karakter, som er blevet nævnt, men simpelt hen
fordi det ville være for farligt at færdes der, sådan som
situationen var i Tjetjenien. Jeg håber, at statsministeren
har noget lidt mere at sige, end at russerne må gøre, som de
har lyst til.
Tredje næstformand (Kaj Ikast):
Jeg må gøre opmærksom på, at udtrykket papegøjesvar ikke er
defineret nærmere.
Statsministeren (Anders Fogh Rasmussen):
Nej, men vi har den fordel, at hvis man gentager nogle ting,
bliver de forstået til sidst, og nogle gange er man altså
nødt til at gentage nogle ting. Det er jeg også her.
Jeg vil gerne afvise påstanden om, at Rusland bare kan
gøre, som Rusland vil, for det kan Rusland ikke, Rusland skal
naturligvis opfylde sine folkeretlige forpligtelser, bl.a.
som de er fastslået i FN-pagten og i internationale
menneskerettighedskonventioner. De forpligtelser skal Rusland
respektere. Men inden for den ramme har Rusland det, der
hedder territorial højhedsret, og den giver altså den
russiske stat ret til at udøve den lovgivende, den udøvende
og den dømmende magt på sit territorium. Sådan er det. Men
naturligvis skal Rusland overholde de folkeretlige
forpligtelser, der gælder for ethvert land.
Søren Søndergaard (EL):
Det er det rene pludder, men nu går vi ned til
grundelementet.
Er statsministeren enig i, at valget i Tjetjenien var en
total farce og ud fra alle demokratiske synspunkter
uacceptabelt? Og er statsministeren derudover enig i, at hvis
han insisterer på, at Rusland har overhøjhed over Tjetjenien
osv. osv. osv., er det Rusland, kun Rusland og Rusland alene,
som har ansvaret for, at valget var svindelagtigt og
farceagtigt og bragte en regering uden nogen som helst støtte
i den tjetjenske befolkning til magten?
Statsministeren må svare klart og tydeligt: Er
statsministeren og den danske regering enig i det, som
Europarådet har sagt, som alle internationale organisationer
har sagt, og som alle, der har en demokratisk indstilling,
har sagt: Valget i Tjetjenien var en farce. Er
statsministeren enig i det?
Holger K. Nielsen (SF):
Det vi hørte før fra statsministeren, var jo en repetition af
de russiske synspunkter, og det er jo det, som skaber
konflikten i Tjetjenien, fordi Rusland mener at have lov til
hvad som helst, og fordi russerne definerer tjetjenerne som
terrorister.
Det, hr. Søren Søndergaard refererede før, og det, som
blev sagt af statsministeren, er præcis det, russerne siger
hele tiden. Det er derfor, en politisk løsning bliver
umuliggjort, og det er derfor, statsministerens svar i
virkeligheden umuliggør den politiske løsning, som er så
nødvendig.
I forlængelse af det vil jeg spørge: Er statsministeren
klar over, at den tankegang, der gives udtryk for her, er den
samme, som skaber den muslimske religiøse fundamentalisme,
som er på vej i Tjetjenien, og som risikerer at give også os
her i Vesteuropa meget store problemer, og at vi derfor har
en meget stor interesse i at finde en politisk løsning? Og
her kan man vel ikke komme uden om Maskhadovfolkene, for det
var de folk, der blev valgt for nogle år siden ved legitime
valg i Tjetjenien.
Kl. 15.00
Keld Albrechtsen (EL):
Jeg må indrømme, at jeg synes, statsministerens svar giver
kuldegysninger, for statsministeren står jo i virkeligheden
og formulerer et ikkeindblandingsprincip over for andre
magter, i hvert fald stormagter. Det er i øvrigt tvetunget,
for der er jo visse andre lande, som man ikke holder sig
tilbage fra ligefrem at besætte, hvis man mener, at
regeringsforholdene skal laves om i de lande. Her gælder der
nogle andre målestokke.
Det, statsministeren siger, er simpelt hen uden hoved og
hale, og jeg vil godt gentage mit spørgsmål: Betyder denne
nye ikkeindblandingspolitik, som statsministeren nu er ved at
rode sig ud i, at Danmark ikke kan kræve, at et nationalt
mindretal inden for en føderation - den russiske stat er jo
en føderation med nationale mindretal - har ret til
selvbestemmelse inden for føderationen, og at det skal
respekteres? Er det det, statsministeren siger?
Det er da helt utroligt, at man skal høre sådan noget.
Jeg håber, det skyldes, at efter at statsministeren er kommet
hjem, har han ikke haft tid til at gennemarbejde spørgsmålets
besvarelse ordentligt sammen med sine embedsmænd, og jeg vil
egentlig opfordre ham til at gå hjem og foretage en ny
læsning af spørgsmålet og så vende tilbage med en redegørelse
til Folketinget.
Margrete Auken (SF):
Nu bliver der jo lejlighed til at svare, fordi vi også skal
have en forespørgsel om problemet, men jeg vil godt lige bede
statsministeren præcisere, hvad han mener med en politisk
løsning. Det er jo ikke nok bare at sige en politisk løsning,
vi må have at vide konkret, hvad statsministeren tænker på
med det udtryk, når han er så tilbageholdende med at sige, at
der er parter, vi som danskere, der overholder de
demokratiske procedurer, vil have mere tillid til end andre.
Hr. Holger K. Nielsen nævnede Maskhadov og de andre, der
var blevet valgt ved en proces, som alle anerkendte var fair.
Det ville da være lidt uhyggeligt, hvis vi siger, at bare
fordi det ikke passer russerne at forhandle med Maskhadov,
passer det heller ikke Danmark at støtte ham, og så passer
det heller ikke Danmark at kalde det en politisk løsning,
hvis det er de mennesker, man efterlyser. Hvad mener
statsministeren med udtrykket en politisk løsning? Hvem skal
være aktører, hvem skal Danmark i givet fald støtte og hjælpe
ud over Putin?
Statsministeren (Anders Fogh Rasmussen):
Jeg må fuldstændig afvise hr. Keld Albrechtsens påstande om,
at jeg i dag har givet udtryk for en
ikkeindblandingsstrategi, for det er da det modsatte, jeg har
givet udtryk for.
Hr. Keld Albrechtsen var af den opfattelse, at jeg havde
savnet tid til at forberede et svar, men jeg kan sige til hr.
Keld Albrechtsen, at jeg har fået det indtryk, at hr. Keld
Albrechtsen og andre lider af nedsat høreevne eller nedsat
evne til at forstå, hvad jeg siger. Jeg har sagt mange gange,
at det naturligvis er EU's forpligtelse at holde denne sag på
dagsordenen, vi har selv som aktivt formandskabsland for EU i
den grad taget spørgsmålet op over for Rusland, og det er da
alt andet end ikkeindblanding. Det er da indblanding, fordi
vi ikke mener, at spørgsmålet om menneskerettigheder er et
internt anliggende. Det er et universelt anliggende. Det er
noget, vi alle sammen har ikke blot ret, men også en
forpligtelse til at blande os i, og det er derfor, vi har det
på dagsordenen i vores dialog med Rusland. Må jeg hertil
føje, at spørgsmålet om nationale mindretalsrettigheder mener
jeg er omfattet af de folkeretlige forpligtelser, som jeg
omtalte før.
Så spørger hr. Søren Søndergaard, hr. Holger K. Nielsen
og navnlig fru Margrete Auken, hvad der ligger i en politisk
løsning. Det vil selvfølgelig føre for vidt at gå ind i alle
detaljer her og nu, men hvis den skal være holdbar, og hvis
den skal være bæredygtig, skal man efter min mening finde en
løsning, der inkluderer de forskellige grupper i Tjetjenien
på en måde, som gør, at de forskellige interesser bliver
tilgodeset. Hvis jeg skal sige det overordnet, er det dét,
man skal sikre, for at der kan blive varig fred og stabilitet
i området.
Søren Søndergaard (EL):
Jeg tror, der er andre end hr. Keld Albrechtsen, der har
problemer med hørelsen i denne sag, og jeg tror i det hele
taget, det bliver en god sæson for høreapparater i år, når
jeg hører statsministerens svar. Alle bør jo lægge mærke til,
at statsministeren er blevet stillet et utrolig enkelt og
simpelt spørgsmål fire gange, men statsministeren har ikke
svaret på det endnu.
Nu tager vi en sidste gang. For sidste gang får
statsministeren chancen for at svare: Er statsministeren enig
i, hvad Europarådets repræsentant Frans Timmermanns har sagt,
nemlig at valget i Tjetjenien var et sovjetagtigt valg med
kun én kandidat? Er statsministeren enig i, at valget var en
farce, at det ikke opfyldte nogen former for demokratiske
standarder, og at resultatet derfor ikke på nogen måde kan
anerkendes? Er statsministeren enig i det? Skal
statsministeren have fat i høreapparatet, eller kan
statsministeren give et klart svar?
Kl. 15.05
Statsministeren (Anders Fogh Rasmussen):
Jeg må altså sige til hr. Søren Søndergaard, at jeg ikke har
sat mig ind i omstændighederne omkring valget i Tjetjenien på
en sådan måde, at jeg er i stand til at afsige nogen dom over
det. Jeg kan kun sige, at rent folkeretligt, rent
statsretligt er det ikke relevant for den danske regering at
skulle anerkende myndigheder i Tjetjenien.
Rent statsretligt har Danmark forpligtelser over for
Rusland som stat, for som jeg sagde før, er det således, at
det er Rusland, der har det, der hedder territorial
højhedsret, over Tjetjenien. Tjetjenien er jo ikke en
selvstændig stat. Men det ændrer jo ikke ved, at vi
naturligvis må interessere os for
menneskerettighedssituationen i Rusland, herunder ikke mindst
i Tjetjenien, og det er også grunden til, at sagen er på
dagsordenen og også bør være på dagsordenen, når EU har møder
med eller samarbejder med Rusland. Det er redskabet, og det
er det, vi bruger fra dansk side.
Søren Søndergaard (EL):
Jeg bliver altså nødt til at sige til statsministeren, at det
er det rene volapyk, statsministeren leverer.
Der er en lang række internationale organisationer, som
Danmark er medlem af, der har taget stilling til valget.
Danmark er medlem af OSCE, og de har taget stilling til, om
de ville overvåge valget. Danmark er medlem af Europarådet,
og de har ikke bare taget stilling til, om de ville overvåge
valget; deres talsmand har også givet udtryk for, hvad
Europarådet mener om det. Jeg tror oven i købet, EU også har
givet udtryk for det, men alligevel siger statsministeren, at
man fra den danske regerings side ikke har fundet anledning
til at have en mening om valget.
Hvorfor har man ikke fundet anledning til at have en
mening? Hvis det er Rusland, som har overhøjhed over
Tjetjenien, og den russiske regering organiserer et valg i
Tjetjenien, som er fuldstændig udemokratisk, er der så ikke
grundlag for, at den danske regering har en mening om det og
gør den mening klar over for Rusland? Ellers hænger tingene
jo overhovedet ikke sammen. Jo mere statsministeren siger, at
Tjetjenien er et russisk anliggende, jo mere burde
statsministeren jo protestere over for Rusland over det, der
foregik i Tjetjenien. Sådan burde det være.
Det er et meget, meget dårligt svar fra statsministeren,
og jeg tror, vi kommer tilbage til spørgsmålet. Men jeg ser
frem til, at vi i hvert fald formentlig kan få regeringens
udenrigsminister til at sige, hvad han utvivlsomt også mener:
Valget i Tjetjenien var en farce. Det var udemokratisk, og
det var uacceptabelt ud fra alle demokratiske standarder.
Statsministeren (Anders Fogh Rasmussen):
Som jeg nu har sagt efterhånden flere gange, er det
regeringens opfattelse, at politikken over for Rusland og
herunder politikken over for Tjetjenien bedst og mest
effektivt fastlægges i et samarbejde i EU-kredsen, så vi
udtrykker vores holdninger gennem EU.
Hermed sluttede spørgsmålet.