PDF udgave (51 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
(Alm. del - bilag 1138)
veterinærvæsen; dyrevelfærd
(Offentligt)
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender
Christiansborg Slotsplads 1
DK-1218 København K
Tlf. (+45) 33 95 13 10
Fax (+45) 33 92 41 05
E-post [email protected]
Den 23. august 2004
Sagsnr.: 3053
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af
2. august 2004 (Alm. del - bilag 1078) anmodet om min besvarelse af
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 313
Kan ministeren oplyse, hvilke tiltag der kunne overvejes for at
afbureaukratisere transport og handel med f.eks. høns, der avles af
hobbyavlere - uden at slække på de generelle krav til høj hygiejne?
Svar
./. Jeg vedlægger et af Fødevaredirektoratet udarbejdet notat om regler for
omsætning af fjerkræ, hvortil jeg kan henholde mig.
Notatet beskriver de eksisterende regler for omsætning af fjerkræ,
herunder hobbyfjerkræ, ligesom der redegøres for mulighederne for
dispensation fra reglerne.
Som det fremgår af notatet, har vi en stor handel med fjerkræ
herhjemme, og udbruddet af Newcastle Disease i sommeren 2002 viste,
at handel med hobbyfjerkræ kan sprede alvorlige fjerkræsygdomme. Det
er derfor vigtigt, at det ikke kun er erhvervsfjerkræet men også
hobbyfjerkræet, der er underlagt reglerne for omsætning af fjerkræ.
Spørgsmål 314
Vil ministeren overveje et bureaukrati-check for hobbyavlere med
henblik på at gøre livet lettere for de små avlere uden at mindske kravene
til en god hygiejne?
Svar
Jeg skal her i det hele henvise til mit svar på spørgsmål 313.
Henriette Kjær
/ Birgitte Thiesen
Fødevaredirektoratet
Den 18. august 2004
Ref.: BRB/ -
J.nr.: 2004-20-261-00283
Notat
om
Regler for omsætning af fjerkræ
Indledningsvist kan det oplyses, at hobbyfjerkræ allerede nu behandles
mere lempeligt end kommercielt fjerkræ. I henhold til de gældende regler
for det Centrale Husdyrbrugs Register (CHR), jf. § 1, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 308 af 3. maj 2000 om registrering af husdyrbrug i
CHR, skal kun kommercielt fjerkræ registreres i CHR.
Siden udbruddene af fjerkræsygdommen Newcastle disease i 1996 har
Fødevaredirektoratet haft regler for samling og omsætning af fjerkræ.
Reglerne var fastsat i bekendtgørelse nr. 361 af 9. maj 1996 om samling
og omsætning af fjerkræ. Det følger af disse regler, at såvel køber som
sælger af fjerkræ skal registreres i fødevareregionen, samt at den person
der omsætter fjerkræ skal føre optegnelser over køb og salg af dyrene.
Ligeledes omfattede bekendtgørelsen bestemmelser for samling af
brevduer til kapflyvning og samling af duer og fjerkræ til udstilling, idet
arrangøren skulle føre optegnelser over tilførte duer eller fjerkræ med
angivelse af ejers navn og adresse.
Desuden er der regler om samling af dyr til skuer, udstillinger og lignende
jf. bekendtgørelse nr. 185 af 20. marts 2000, hvoraf det fremgår, at
samlingen af dyr mindst 3 uger forud skal være anmeldt til
Fødevaredirektoratet, samt at fjerkræ skal være mærket, så dets
oprindelse og identitet kan fastslå. Det fremgår imidlertid ikke entydigt af
bekendtgørelsen, at dyr tilført udstillinger eller skuer ikke må omsættes.
Efter det seneste udbrud af Newcastle disease i 2002 fandt
Fødevaredirektoratet det imidlertid nødvendigt at skærpe de eksisterende
regler. Dette er sket i bekendtgørelse nr. 43 af 29. januar 2004 om
supplerende bestemmelser for omsætning af fjerkræ.
Udover, at de supplerende regler for omsætning af fjerkræ skal hindre
alvorlige fjerkræsygdomme som Newcastle disease og fugleinfluenza
(Aviær influenza) i at brede sig, vil reglerne tillige gøre det nemmere at
opspore smittede besætninger i en udbrudssituation.
Udbruddet af Newcastle disease i sommeren 2002 ramte i alt 135
fjerkræbesætninger, hvoraf de 126 var hobbyfjerkræhold og 9 var
erhvervsbesætninger. Omkring 125 ud af de 135 udbrud kunne føres
tilbage til fjerkræhandelsmænd, der havde indkøbt fjerkræ fra en
Newcastle disease smittet ejendom og videresolgt fjerkræet til en lang
række hobbyfjerkræavlere. Bekæmpelsen af udbruddet blev
vanskeliggjort og forsinket af manglende eller ikke komplette optegnelser
over køb og salg af fjerkræ. Fødevaredirektoratet har rettet henvendelse
til Kammeradvokaten med henblik på at rejse en eventuel erstatningssag
som følge af disse mangler.
Optegnelser over køb og salg af fjerkræ er et meget væsentligt værktøj
ved sygdomsbekæmpelse, der kan være afgørende for at minimere
spredning og dermed sikre en hurtig og effektiv bekæmpelse af
sygdommen.
De nye supplerende bestemmelser for omsætning af fjerkræ betyder, at
når der er kommet nyt fjerkræ til besætningen, skal der gå 30 dage, inden
der på ny kan flyttes fjerkræ fra besætningen. De oprindelige
besætningsdyr kan dog sendes til slagtning eller eksporteres, inden de 30
dage er gået. Ved på den måde at nedsætte omsætnings-
hastigheden af fjerkræ, vil omfanget af et sygdomsudbrud blive
begrænset, idet et udbrud i en besætning pga. nyindkøbte smittede dyr
vil vise sig indenfor de første 30 dage.
Hvis man erhvervsmæssigt transporterer fjerkræ, skal man føre nøjagtige
optegnelser over dyrene. Transportmidlet skal før fornyet transport være
rengjort og desinficeret, og der skal føres optegnelser herfor.
Arrangøren af samlinger af brevduer til kapflyvninger og samling af duer
og fjerkræ til udstilling skal sikre sig, at ejeren af dyrene er registreret i
Fødevaredirektoratet, såfremt ejeren sælger dyr i forbindelse med
samlingen, udstillingen eller dyrskuet. Arrangøren skal senest 1 uge efter
afslutningen af samlinger sende kopi af optegnelserne til
fødevareregionen.
Da der foregår en stor handel og omsætning af fjerkræ i Danmark, og
udbruddet af Newcastle disease tydeligt viste, at handel med
hobbyfjerkræ kan sprede alvorlige fjerkræsygdomme, er det vigtigt, at
handel med hobbyfjerkræ er underlagt de nye regler for omsætning af
fjerkræ.
Fødevaredirektoratet dispenserer dog allerede på to områder for
bestemmelserne om omsætning af fjerkræ:
Den ene lempelse vedrører udsætning af fasaner og agerhøns direkte i
naturen. Her dispenseres fra reglen om, at tilførte dyr til en besætning
medfører, at der skal gå 30 dage, inden nogen af dyrene kan flyttes. Det
betyder, at fjervildtopdrættere kan få lov til at udsætte fjervildt direkte i
naturen eller sælge med henblik på direkte udsætning i naturen, selvom
besætningen inden for de sidste 30 dage har fået tilført daggamle
kyllinger.
Begrundelsen for lempelsen er givet på baggrund af den
produktionsmetode fjervildtopdrættere anvender. Besætningens rugeæg
udruges på et eksternt rugeri, og besætningen får derfor deres egne
daggamle kyllinger tilbage løbende.
Bekendtgørelsen om supplerende bestemmelser for omsætning af
fjerkræ vil blive ændret på det punkt, således at der ikke længere skal
søges om dispensation herfor.
Den anden lempelse vedrører arrangører af brevduekapflyvninger, der
senest 1 uge efter afslutningen af flyvningen skal sende
fødevareregionen kopi af optegnelser over tilførte duer med angivelse af
ejers navn og adresse. De Danske Brevdueforeninger har ansøgt
Fødevaredirektoratet om dispensation fra den regel, hvilket
Fødevaredirektoratet har givet dem.
Begrundelsen for lempelsen er, at duer, der deltager i foreningens
kapflyvninger, før hver flyvning får aflæst deres ringnummer og
mikrochip, hvor ejers navn og adresse fremgår, og der ikke foregår salg
af duerne. De Danske Brevdueforeninger har således optegnelserne
liggende og kan på forlangende fremvise dem for fødevareregionen.
Fødevaredirektoratet vil ved førstkommende revision af bekendtgørelse
om supplerende bestemmelser for omsætning af fjerkræ overveje om
indberetningspligten, der gælder senest 1 uge efter afslutning af
samlinger og udstillinger, kun skal ske, såfremt der er sket salg af duer
og fjerkræ, og om indberetningspligten kan forlænges. Ved samlinger og
udstillinger, hvor der ikke sker salg, vil arrangøren fortsat skulle føre
optegnelser men ikke indsende disse til fødevareregionen, og
optegnelserne skal kunne forevises fødevareregionen på forlangende.
Fødevaredirektoratet laver i 2004 en kontrolkampagne om omsætning af
fjerkræ. Målet er at få kontrolleret 50 % af alt det fjerkræ, der omsættes
via markeder, samlinger og udstillinger. Fødevareregionernes
veterinærafdelinger besøger en del af de arrangementer, som afholdes i
regionen, hvor regionen har kendskab til at fjerkræhandelsmænd kan
forventes at deltage. Kampagnen skal sikre, at alle omsættere af fjerkræ
er registreret, og at de kender og overholder gældende regler på
området, samt at handelsmændenes dokumentation foreligger i komplet
form.
Kontor for import, eksport og omsætning
(Løbenr. 23752)