PDF udgave (38 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Retsudvalget
(L 159 - bilag 10)
(Offentligt)
_____________________________________________
SUU, B 92 - bilag 3
Besvarelse af spørgsmål nr. 16 og 17 af 16. og 21. april 2004 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende forslag til lov om politiets virksomhed (L 159 bilag 6 og 7).
Spørgsmål nr. 16:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. april 2004 fra Hans Jørgen Jensen,
Nærum, jf. L 159 bilag 5. Ministeren bedes herunder indhente en udtalelse fra indenrigs-
og sundhedsministeren.
Svar:
I sin henvendelse til Retsudvalget kritiserer Hans Jørgen Jensen, at lovforslaget opretholder politiets
adgang til at anbringe berusede personer i detentionen.
I henvendelsen rejses endvidere spørgsmål om, hvor langt man er kommet med de forsøg, som
Amtsrådsforeningen har opfordret til at gennemføre vedrørende alternativer til detentionsanbringelse.
Justitsministeriet skal i den anledning bemærke følgende:
Lovforslagets § 11 indeholder en bestemmelse om, at politiet skal tage sig af en person, der er ude af
stand til at tage vare på sig selv på grund af indtagelse af alkohol eller andre berusende eller bedøvende
midler, og som træffes under forhold, der indebærer fare for den pågældende selv eller andre eller for
den offentlige orden eller sikkerhed. Hvis mindre indgribende midler ikke er tilstrækkelige til at
afværge faren, kan politiet om nødvendigt indsætte den berusede i detentionen. I forslagets § 12 er
endvidere en særlig bestemmelse om anbringelse af børn i detentionen.
Bestemmelserne er udformet i overensstemmelse med Politikommissionens forslag i betænkning nr.
1410/2002. Politikommissionen anførte i betænkningen, at kommissionens udkast til bestemmelse om
detentionsanbringelse bør overvejes på ny, når Amtsrådsforeningens og Indenrigs- og
Sundhedsministeriets udredning om indsatsen på alkoholbehandlingsområdet foreligger.
Som der nærmere er redegjort for i lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 5.4.3., er den
pågældende udredning Den offentlige indsats på alkoholområdet blevet offentliggjort i 2002. I
udredningen redegøres for forskellige muligheder for organisering af afrusning af berusede personer,
herunder alternativer til detentionsanbringelse. Der pågår fortsat drøftelser mellem navnlig Indenrigs-
og Sundhedsministeriet samt Socialministeriet om en eventuel udmøntning af de forslag, der er fremsat
i udredningen, og på den baggrund har Justitsministeriet efter drøftelse med de nævnte ministerier
fundet det rigtigst på nuværende tidspunkt at udforme forslaget i overensstemmelse med
Politikommissionens forslag til bestemmelse om detentionsanbringelse.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, der har oplyst følgende:
Som det fremgår af Hans Jørgen Jensens brev, er diskussionen af alternative måder at
organisere detentionsafrusning på, på ingen måder ny. At der endnu ikke er fundet en
alternativ måde at forestå afrusningen på, viser at der ikke er nogen oplagte alternativer. Der
er derimod tale om en yderst kompliceret problemstilling. En af de væsentligste
problemstillinger er, at kun politiet kan tvangstilbageholde beruserne. Størstedelen af
beruserne har begået en ulovlighed i forbindelse med beruselsen eller skal
tvangstilbageholdes pga. indblanden i husspektakler. Også i politiets regi har været
overvejelser om alternativer, ligesom der er foretaget stramninger på detentionsområdet de
seneste år, blandt andet omkring lægetilsyn af beruserne.
Hans Jørgen Jensen nævner sygehusafrusning som det mest oplagte alternativ til afrusning i
detentionen. I brevet nævnes en undersøgelse af nu afdøde overlæge Finn Hardt, som viste,
at der ingen problemer var ved at modtage berusere på en psykiatrisk skadestue. Det synes
dog vanskeligt at generalisere ud fra denne undersøgelse, som er foretaget på en
specialafdeling som sædvanligvis arbejder med personer med alkoholproblemer. I hvert fald
kan det anføres at berusernes støjende og ofte voldsomme adfærd kan forstyrre og skabe
utryghed blandt patienter, pårørende og personale på sygehusene. Det er politiets erfaring, at
de normale sygehusafdelinger ofte afviser de berusede på grund af frygt for voldsomheder.
Et væsentligt problem ved afrusning på sygehus er, at der i disse år sker en reducering i
antallet af sygehuse med akutmodtagelses- og beredskabsfunktioner. Afrusning på sygehus
vil derfor kræve tilførsel af yderligere ressourcer til sygehusvæsenet. Endelig må det
formodes, at en stor del af de berusede ikke har brug for sygehusbehandling, hvorfor
sygehusvæsenets sparsomme ressourcer vil kunne anvendes bedre på anden vis.
For fuldstændighedens skyld skal det nævnes, at der allerede i dag indbringes mange
berusere til akut afrusning på sygehusene. Et udtræk fra Landspatientregistret viser, at der i
årene 1995-2002 var godt 8.000 personer årligt, som havde kontakt med sygehusvæsenet
med diagnosen alkoholintoksikation akut, dvs. akut alkoholforgiftning.
Da der ikke synes at være oplagte alternativer til afrusning i politiets regi, og da forekomsten
af ex. forsorgshjem og alkoholbehandlingsinstitutioner er forskellig fra amt til amt, synes det
mest hensigtsmæssige at være, at der aftales lokale løsninger på problemstillingen. I
december 2003 skrev Indenrigs- og Sundhedsministeriet, i fællesskab med
Amtsrådsforeningen, et brev til samtlige amter og politimestre med en opfordring om at gå i
dialog. Intentionen med denne henvendelse er, at der udarbejdes lokale
visitationsretningslinier, som alle relevante parter og institutioner i amtet er enige om, og
som udnytter de lokale muligheder bedst muligt.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil sammen med Amtsrådsforeningen snarest drøfte en
videre opfølgning på dette brev.
Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Socialministeriet, der har oplyst følgende:
Det fremgår bl.a. af henvendelsen, at det foreslås, at afrusning skal foregå i socialt regi på
forsorgshjem.
Socialministeriet skal hertil bemærke, at målgruppen for afrusning på en § 94 boform
(forsorgshjem) er denne boforms eget klientel, samt at en sådan boform ikke kan anvendes i
de tilfælde, hvor der skal udøves magt i lighed med politiets magtanvendelse, ligesom denne
boform ikke kan foretage udpumpning.
Skal en § 94 boform for fremtiden varetage afrusningsopgaver, er der tale om en forøgelse af
disse boformers arbejdsopgaver, der vil medføre merudgifter ikke alene til etablering af
egnede faciliteter til afrusning men også til ansættelse af det nødvendige personale.
Spørgsmål nr. 17:
Hvad kan ministeren oplyse om status på opfølgningen af brevet fra Amtsrådsforeningen
til amtsråd, Frederiksberg Kommunalbestyrelse og Københavns Borgerrepræsentation
vedrørende mulige alternativer til anbringelse af berusede personer i politiets detentioner
(vedlagt)?
Svar:
Som det fremgår af det brev fra Amtsrådsforeningen til amtsråd, Frederiksberg Kommunalbestyrelse og
Københavns Borgerrepræsentation, der er vedlagt spørgsmålet, opfordrer Amtsrådsforeningen og
Indenrigs- og Sundhedsministeriet til, at der tages initiativ til en dialog med de enkelte politikredse om
et samarbejde vedrørende tilrettelæggelsen af indsatsen i forhold til akut berusede. Det anføres, at der
ikke er tale om en opfordring til at etablere nye afrusningstilbud, men derimod til et samarbejde mellem
relevante myndigheder om den mest hensigtsmæssige varetagelse af afrusningsopgaven med de
muligheder, der findes i amterne i dag.
I forlængelse heraf har Justitsministeriet den 23. februar 2004 udsendt vedlagte cirkulæreskrivelse til
alle landets politikredse, hvori ministeriet henstiller til politikredsene, at politiet indgår i en dialog med
henholdsvis amtsrådene, Frederiksberg Kommunalbestyrelse og Københavns Borgerrepræsentation
med henblik på en øget anvendelse af mindre indgribende foranstaltninger end anbringelse i detention.
Der henvises endvidere til besvarelsen af spørgsmål nr. 16 vedrørende lovforslaget.
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 16 og 17 af 16. og 21. april 2004 fra
Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om politiets virksomhed (L 159 - bilag 6 og 7).
/