PDF udgave (61 KB)
Til lovforslag nr. L 159
Folketinget 2003 - 04
Retsudvalget
(L 159 - bilag 12)
(Offentligt)
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. maj 2004
2. udkast
(ÆF og betænkningsbidrag)
Betænkning
over
Forslag til lov om politiets virksomhed
[af justitsministeren (Lene Espersen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Socialistisk Folkepartis og Kristendemokraternes
medlemmer har stillet ændringsforslag nr. 2. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. februar 2004 og var til 1. behandling den 26. februar 2004.
Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Lovforslaget bygger på Politikommissionens betænkning 1410/2002. Betænkningen har været sendt i
høring. Et udkast til lovforslag om visitation på bestemte steder har ligeledes inden fremsættelse været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 31. december 2003 dette udkast til udvalget, jf. alm. del -
bilag 108. Den 18. februar 2004 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Hans Jørgen
Jensen, Nærum. Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
1
Deputation
Endvidere har Hans Jørgen Jensen, Nærum, mundtlig over for udvalget redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har
besvaret.]
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Socialdemokratiet sætter borgernes retssikkerhed i højsædet, og derfor vil tydelige og klare lovregler
for politiets myndighedsudøvelse og øvrige virksomhed styrke borgernes retssikkerhed. Samtidig vil
det også være en fordel for politiet at arbejde på et klarere lovgrundlag end hidtil.
Socialdemokratiet har også hæftet sig ved lovens bestemmelser bl.a. omkring svage og udsatte
persongrupper og politiets behandling af disse grupper, det gælder f.eks. berusede, og det gælder børn,
og herunder spørgsmålet om anbringelse i detention.
Efter Socialdemokratiet opfattelse skal magtanvendelse kun finde sted, når det er nødvendigt og
forsvarligt, og magtmidlet skal være proportionalt i forhold til, hvad der er nødvendigt for at
gennemtvinge et indgreb. Magtanvendelse kan være et vidtgående indgreb i borgernes integritet, og
Socialdemokratiet anser det for vigtigt, at der nu fastsættes nærmere regler for politiets
magtanvendelse, herunder retningslinjer for anvendelse af skydevåben, stave, hunde m.v.
Det retlige grundlag for politiets virksomhed findes i dag i mange love og administrative forskrifter.
Inden for strafferetsplejen er der gennem de senere år blevet gennemført og moderniseret detaljeret
lovgivning, men uden for strafferetsplejen er der kun få og ganske generelle lovregler om politiets
indgreb og magtanvendelse.
Det kan derfor hilses med tilfredshed, at Politikommissionen efter et stort og et grundigt arbejde i
meget stor enighed i december 2001 kunne afgive betænkning om politilovgivningen. At der er behov
for en samlet og tidssvarende lov for politiet, herunder fastlæggelse af de grundlæggende principper for
politiets magtanvendelse, er selvklart, eftersom de to gamle love, som betegnes politilove, er fra
henholdsvis 1863 for Købehavns vedkommende og 1871 for området uden for København. Disse to
love danner stadig grundlag for politiets arbejde bl.a. i form af politivedtægter.
Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i
Folketingssalen.
(Løbenr. 17891)
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et mindretal (SF):
Til § 6
1) Paragraffen udgår.
[Hjemlen til stikprøvekontrol af, om nogen besidder eller bærer våben, hvis der er grund til det med
henblik på at forebygge strafbare handlinger, udgår]
Af et mindretal (SF og KD):
Til § 12
2) I stk. 1 ændres »12« til »15«, og stk. 2 udgår.
Stk. 3 4 bliver herefter stk. 2 3.«
[Absolut forbud mod at anbringe børn under 15 år i detentionen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås, at lovforslagets § 6 udgår. § 6 indeholder en hjemmel til, at politiet
på steder, hvor der efter våbenlovens § 4, stk. 1, gælder forbud mod at besidde eller bære kniv m.v.,
kan foretage stikprøvekontrol af, om nogen besidder eller bærer våben, når der er grund til det med
henblik på at forebygge strafbare handlinger, som indebærer fare for andre personer.
Forlagsstillerne finder, at visitation af personer er et indgribende indgreb, som må forudsætte et
strengere mistankekrav end forslået i § 6. Det foreslås derfor, at paragraffen udgår.
Der henvises i øvrigt til de den kritik af forslaget, som er fremført af ph.d. Lars Holmberg,
Københavns Universitet i artiklen Visitation uden mistanke et retspolitisk skråplan, Lov & Ret, 2004,
nr. 3, side 3f. I artiklen fremfører Lars Holmberg bl.a., at det ikke forekommer rimeligt i en retsstat, at
borgerne kan udsættes for ganske vidtgående kontrol fra politiets side, uden at der foreligger nogen
konkret mistanke overhovedet. Endvidere anføres, at forslaget rummer en ganske stor mulighed for
misbrug, og at forslaget har en negativ indvirkning på forholdet mellem politiet og de mennesker, der
er særligt udsat for politiets kontroller. Endelig peges i artiklen på, den manglende klagemulighed, og
det forhold, at der ikke lægges op til, at politiets skal registrerer brugen af de nye regler i noget videre
omfang.
(Løbenr. 17891)
3
Ændringsforslaget indebærer, at visitation kun kan finde sted, hvis betingelserne i lovforslagets § 5 er
opfyldt. Lovforslagets § 5 regulerer politiets opgaver og indgreb i relation til afværgelse af fare for
forstyrrelse af den offentlige orden samt fare for enkeltpersoners eller for den offentlige sikkerhed.
Politiet kan i medfør af den foreslåede § 5, stk. 2-4, foretage en række indgreb med henblik på at
afværge en sådan fare. Forudsætningen for, at politiet i medfør af den foreslåede § 5 kan foretage
fareafværgende indgreb, er, at der foreligger en konstateret konkret og nærliggende fare for den
offentlige orden eller for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed. Vurderingen af, om der
foreligger en fare, der kan begrunde et indgreb, må altid vurderes konkret i lyset af de foreliggende
omstændigheder.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at der etableres et absolut forbud mod at anbringe børn under 15 år i
detentionen.
Inge Dahl-Sørensen (V) Birthe Rønn Hornbech (V) nfmd. Karsten Nonbo (V) Freddy Dam (V) Per
Dalgaard (DF) Peter Skaarup (DF) Helge Adam Møller (KF) Lars Barfoed (KF) Jann Sjursen (KD)
Frode Sørensen (S) Lissa Mathiasen (S) Morten Bødskov (S) Per Kaalund (S) Sandy Brinck (S)
Anne Baastrup (SF) fmd. Elisabeth Arnold (RV) Line Barfod (EL)
Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 55 *
Enhedslisten (EL)
4
Socialdemokratiet (S)
52
Kristendemokraterne (KD)
4
Dansk Folkeparti (DF)
22
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
16
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
12
Siumut (SIU)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
Uden for folketingsgrupperne
(UFG)
2
* Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 159
(Løbenr. 17891)
4
Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar samt høringsnotat fra justitsministeren
2
Tidsplan over behandling af lovforslaget
3
Spm. 1 om uddybende kommentar til Advokatsamfundets høringssvar,
til justitsministeren
Spm. 2 om præcisering af anvendelsesområdet for § 6, stk. 2, til
justitsministeren
Spm. 3 om forskellen på mistankekravet i forhold til på den ene side
den foreslåede bestemmelse om visitation (§ 6) og på den anden side
politiets andre indgrebsbeføjelser i forhold til orden og sikkerhed (§§
4 og 5), til justitsministeren
Spm. 4 om sikkerhedskontrollen i lufthavnene, til justitsministeren
Spm. 5, om lovforslaget giver politiets udvidede beføjelser eller blot
er en sammenskrivning af gældende regler og praksis, til
justitsministeren
Spm. 6, om en vedtagelse af lovforslaget vil betyde udvidelser eller
opstramninger m.v. af administrative regler og praksis m.v.
vedrørende politiets virksomhed, til justitsministeren
Spm. 7 om indberetningsordning om detentionsanbringelsen af børn i
alderen 12-14 år, til justitsministeren
Spm. 8 om de praktiske konsekvenser af at indføre et forbud mod
detentionsanbringelse af børn under 15 år, til justitsministeren
Spm. 9 om forskellen på karakteren af frihedsberøvelser, der foretages
af børn under 15 år efter de foreslåede regler i § 12 og § 13, til
justitsministeren
Spm. 10 om, hvorfor frihedsberøvelse af berusede børn ikke i alle
tilfælde kan foretages uden anbringelse i detentionen, til
justitsministeren
Spm. 11 om detentionsanbringelsen af berusede børn, til
justitsministeren
Spm. 12 om teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, som
indebærer, at børn under 15 år ikke kan anbringes i detentionen, til
justitsministeren
Spm. 13 om adgangen for politiet til at foretage gennemsøgning af
køretøjer, til justitsministeren
Spm. 14 om redegørelse om sagen om politiets indgreb over for en
gruppe Brøndby-tilhængere, til justitsministeren
Spm. 15 om politiets indgrebsmulighed og opgaver i forhold til
demostrationer, til justitsministeren
(Løbenr. 17891)
5
4
Kopi af svar på spm. S 2231 om hvor længe kan man tilbageholdes af
politiet for sin egen sikkerheds skyld
5
Henvendelse af 16/4-04 fra Hans Jørgen Jensen, Nærum
6
Spm. 16 om kommentar til henvendelsen af 16/4-04 fra Hans Jørgen
Jensen, Nærum, til justitsministeren
7
Spm. 17 om, hvad ministeren kan oplyse om status på opfølgningen af
brev fra Amtsrådsforeningen til amtsråd m.fl. vedrørende mulige
alternativer til anbringelsen af berusede personer i politiets
detentioner, til justitsministeren
8
Svar på spm. 1 om uddybende kommentar til Advokatsamfundets
høringssvar, fra justitsministeren
Svar på spm. 2 om præcisering af anvendelsesområdet for § 6, stk. 2,
fra justitsministeren
Svar på spm. 3 om forskellen på mistankekravet i forhold til på den
ene side den foreslåede bestemmelse om visitation (§ 6) og på den
anden side politiets andre indgrebsbeføjelser i forhold til orden og
sikkerhed (§§ 4 og 5), fra justitsministeren
Svar på spm. 4 om sikkerhedskontrollen i lufthavnene, fra
justitsministeren
Svar på spm. 5, om lovforslaget giver politiets udvidede beføjelser
eller blot er en sammenskrivning af gældende regler og praksis, fra
justitsministeren
Svar på spm. 6, om en vedtagelse af lovforslaget vil betyde udvidelser
eller opstramninger m.v. af administrative regler og praksis m.v.
vedrørende politiets virksomhed, fra justitsministeren
Svar på spm. 7 om indberetningsordning om detentionsanbringelsen af
børn i alderen 12-14 år, fra justitsministeren
Svar på spm. 8 om de praktiske konsekvenser af at indføre et forbud
mod detentionsanbringelse af børn under 15 år, fra justitsministeren
Svar på spm. 9 om forskellen på karakteren af frihedsberøvelser, der
foretages af børn under 15 år efter de foreslåede regler i § 12 og § 13,
fra justitsministeren
Svar på spm. 10 om, hvorfor frihedsberøvelse af berusede børn ikke i
alle tilfælde kan foretages uden anbringelse i detentionen, fra
justitsministeren
Svar på spm. 11 om detentionsanbringelsen af berusede børn, fra
justitsministeren
Svar på spm. 12 om teknisk bistand til udformning af et
ændringsforslag, som indebærer, at børn under 15 år ikke kan
anbringes i detentionen, fra justitsministeren
Svar på spm. 13 om adgangen for politiet til at foretage
gennemsøgning af køretøjer, fra justitsministeren
Svar på spm. 14 om redegørelse om sagen om politiets indgreb over
for en gruppe Brøndby-tilhængere, fra justitsministeren
Svar på spm. 15 om politiets indgrebsmulighed og opgaver i forhold
til demostrationer, fra justitsministeren
(Løbenr. 17891)
6
9
1. udkast til betænkning
10
Svar på spm. 16 om kommentar til henvendelsen af 16/4-04 fra Hans
Jørgen Jensen, Nærum, fra justitsministeren
Svar på spm. 17 om hvad ministeren kan oplyse om status på
opfølgningen af brev fra Amtsrådsforeningen til amtsråd m.fl.
vedrørende mulige alternativer til anbringelsen af berusede personer i
politiets detentioner. fra justitsministeren
11
Spm. 18 om kommentar til artikel: »Visitation uden mistanke - et
retspolitisk skråplan« af ph.d. Lars Holmberg, Københavns
Universitet, Lov & Ret, 2004, til justitsministeren
(Løbenr. 17891)