PDF udgave (42 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Retsudvalget
(L 159 - bilag 14)
(Offentligt)
Besvarelse af spørgsmål nr. 18 og 19 af 5. og 6. maj 2004 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om politiets virksomhed (L 159 bilag 11 og 13).
Spørgsmål nr. 18:
Ministerens kommentarer udbedes til vedlagte artikel: Visitation uden mistanke et
retspolitisk skråplan, af ph.d. Lars Holmberg, Københavns Universitet, Lov & Ret, 2004,
nr. 3, s. 3f.
Svar:
I den pågældende artikel fremfører Lars Holmberg en række synspunkter vedrørende § 6 i lovforslaget.
Med den foreslåede § 6 gives politiet mulighed for på bestemte steder, hvor der efter våbenloven
gælder et forbud mod at besidde eller bære kniv mv., at foretage besigtigelse af personer samt
undersøge tøj og genstande, herunder køretøjer, med henblik på at kontrollere, om nogen besidder eller
bærer våben.
1. Lars Holmberg finder bl.a., at det er i strid med almindelige principper i dansk retspleje, at
stikprøvevisitation efter forslaget ikke kræver en konkret mistanke.
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at politiet i forebyggende eller fareafværgende øjemed kan træffe
foranstaltninger, der indebærer visse begrænsninger i borgernes bevægelsesfrihed, eller indebærer, at
politiet må foretage indgreb i borgernes integritet. Som eksempel herpå kan nævnes, at politiet i
forbindelse med arrangementer, der erfaringsmæssigt kan udvikle sig til uroligheder, eksempelvis visse
fodboldkampe, undertiden foretager visitation af publikum og undersøger tøj og genstande i de
pågældendes besiddelse med henblik på at undersøge, om de pågældende er i besiddelse af farlige
genstande. Sådanne foranstaltninger træffes uden et konkret mistankegrundlag over for den enkelte,
som visiteres, med hjemmel i retsplejelovens § 108, jf. lovforslagets § 4 og § 5.
I lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 5.2.2., er der nærmere redegjort for baggrunden for
forslaget om at indføre bestemmelsen vedrørende stikprøvevisitation på bestemte steder rettet mod
besiddelse af ulovlige våben. Som det fremgår heraf, har Rigsadvokaten, Politidirektøren i København
og Politimesterforeningen på baggrund af de senere års kriminalitetsudvikling anbefalet, at der indføres
en adgang for politiet til at foretage stikprøvevis kontrol efter våben i lighed med § 7 a i den norske
politilov. En sådan hjemmel vil indebære en væsentlig forbedret mulighed for at håndhæve
våbenlovgivningen, hvilket vil kunne medvirke til at begrænse omfanget af kriminalitet, hvor der
benyttes våben.
Som der nærmere er redegjort for i lovforslagets bemærkninger, skal en række betingelser efter den
foreslåede bestemmelse være opfyldt, før politiet kan foretage stikprøvevisitation. Der er således ikke
tale om, at politiet får en generel mulighed for på hvilket som helst sted og et hvilket som helst
tidspunkt at foretage stikprøvevisitation af personer.
Justitsministeriet er på den anførte baggrund ikke enig i, at den foreslåede bestemmelse vil være et
retspolitisk skråplan.
2. Lars Holmberg anfører endvidere, at politiet med den foreslåede bestemmelsen gives mulighed for at
foretage et alvorligt indgreb, og at en sammenligning med den kontrol, der foretages af flyrejsende i
lufthavne, ikke er reel.
Som der nærmere er redegjort for i lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 5.2.4.1., indebærer
visitation uden konkret mistanke mod enkeltpersoner et indgreb af en vis intensitet.
Sammenligningen i lovforslagets bemærkninger med sikkerhedskontrollen i lufthavne tilsigter at
forklare, at det, som politiet kan foretage ved en stikprøvevisitation efter den foreslåede bestemmelse
dvs. besigtigelse og/eller undersøgelse af tøj og tasker mv. på stedet med hensyn til indgrebets
intensitet svarer til, hvad borgerne i dag oplever som flyrejsende i forbindelse med
sikkerhedskontrollen i lufthavne. Sammenligningen er derimod ikke udtryk for, at det er
Justitsministeriets opfattelse, at en stikprøvevisitation efter den foreslåede bestemmelse nødvendigvis
af borgerne vil blive oplevet på samme måde som en visitation i en lufthavn.
3. I artiklen er endvidere peget på, at den foreslåede bestemmelse indebærer fare for, at politiet vil
anvende bestemmelsen til at foretage undersøgelse af personer, man ikke mistænker for at besidde
våben, men derimod for eksempelvis narkotikabesiddelse.
Den foreslåede bestemmelse giver alene politiet mulighed for at foretage stikprøvevisitation med
henblik på at kontrollere, om nogen besidder eller bærer våben. Som det fremgår af lovforslagets
almindelige bemærkninger, pkt. 5.2.4.2., kan der ikke efter den foreslåede bestemmelse foretages
visitation mv. med henblik på at undersøge, om nogen er i besiddelse af eksempelvis euforiserende
stoffer. Visitation med et sådant formål vil skulle ske under iagttagelse af retsplejelovens almindelige
bestemmelser om legemsbesigtigelse som led i efterforskning.
Det fremgår endvidere af den foreslåede § 6, stk. 3, at beslutning om på det pågældende sted i en
periode at foretage stikprøvevisitation skal træffes forudgående og skriftligt af politimesteren eller den,
der bemyndiges dertil. Politiet skal i afgørelsen nærmere angive konkrete forhold, der begrunder, at der
på det pågældende sted må antages at være en forøget risiko for vold og andre strafbare handlinger,
som indebærer fare for personers liv, helbred eller velfærd.
4. I artiklen anføres, at den forslåede bestemmelse rummer en risiko for at forværre forholdet mellem
politiet og vise grupper af borgere, idet visitationsbestemmelsen vil blive anvendt selektivt i forhold til
den type personer, der på baggrund af politiets erfaringer i forvejen er i politiets søgelys.
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at politiet under udøvelse af sin virksomhed ligesom andre
offentlige myndigheder er underlagt almindelige forvaltningsretlige principper om saglig forvaltning
mv. Som nævnt ovenfor vil bestemmelsen efter Justitsministeriets opfattelse kunne virke præventivt og
medvirke til at begrænse omfanget af personfarlig kriminalitet.
5. Lars Holmberg anfører endvidere, at lovforslaget ikke giver mulighed for, at en borger kan klage
over en visitation, der er foretaget i medfør af den foreslåede bestemmelse.
Lovforslaget indeholder ikke særlige regler om adgang til at påklage en beslutning om
stikprøvevisitation. Politimesterens (politidirektørens) beslutning om stikprøvevisitation mv. i en
periode vil imidlertid efter dansk rets almindelige regler om administrativ rekurs og om adgang til
domstolsprøvelse kunne indbringes for Justitsministeriet og for domstolene af personer, der har en
retlig interesse heri, jf. herved lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 5.2.4.5.
Den omstændighed, at der ikke i lovforslaget er medtaget særlige regler om adgang til at klage over
den enkelte visitation, indebærer heller ikke, at den pågældende person er afskåret herfra. Der vil
således i medfør af de almindelige regler om klager over politipersonale kunne klages over politiets
adfærd i forbindelse med det pågældende indgreb, jf. retsplejelovens kapitel 93 b.
Spørgsmål nr. 19:
I fortsættelse af spørgsmål 18, jf. L 159 bilag 11, bedes ministeren særskilt kommentere
følgende afsnit på side 4 i artiklen: Visitation uden mistanke et retspolitisk skråplan, af
ph.d. Lars Holmberg, Københavns Universitet, Lov & ret, 2004, nr. 3:
Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, at der i forslaget henvises til Politikommissionens
forslag til ny dansk politilov; dette forslag fastholder nemlig, at en udvidet
visitationsbeføjelse skal bygge på konkret mistanke. Det samme gælder norsk lov, som der
også henvises til: Her kan politiet visitere også på åben gade, men igen efter konkret
mistanke.
Svar:
Det er korrekt, at den foreslåede bestemmelse i § 6 ikke bygger på Politikommissionens lovudkast i
betænkning nr. 1410/2002, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 1.1., hvor dette fremgår.
Om baggrunden for den foreslåede § 6 henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 18 ovenfor og til
lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 5.2.4.
Den foreslåede § 6 er udformet med udgangspunkt i en lignende bestemmelse i § 7 a i den norske
politilov.
Indholdet af § 7 a i den norske politilov er nærmere beskrevet i lovforslagets almindelige
bemærkninger, pkt. 5.2.3.1. Denne bestemmelse giver politiet adgang til på offentligt sted at visitere
personer eller køretøjer, når der er grund til at undersøge, om nogen er i besiddelse af eller opbevarer
våben. Det er således ikke efter den norske bestemmelse et krav, at der foreligger en konkret mistanke
rettet mod den person, som bliver visiteret. Derimod skal der være tale om situationer eller om steder,
hvor strafbare handlinger, som krænker nogens liv, helbred eller frihed, erfaringsmæssigt finder sted,
eller hvor der er grund til at antage, at nogen planlægger eller forbereder sådanne strafbare handlinger.
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 18 og 19 af 5. og 6. maj 2004 fra
Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om politiets virksomhed (L 159 bilag 11 og 13).
/